Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#2553419
Bij Kyra, 14.5 jaar oud is dmv biopten uit de maag lymfo-plasmacytaire gastritis [ziekte van Crohn] vastgesteld. We waren al zo'n 3 weken aan het tobben met af en toe spugen, niet of slecht willen eten en vreemd genoeg geen diarree. Er zijn deze 3 weken verschillende foto's en een echo gemaakt en bloed geprikt. Alles was steeds goed. Het enige afwijkende wat werd gevonden was dat de foto en echo een volle maag lieten zien terwijl ze die maaltijd 24 uur ervoor had gegeten.
Ze stonk ontzettend uit haar bek. 7 Maanden geleden was haar gebit gereinigd en het zg er alweer vreselijk uit, [ze wil niet meer kluiven]Vorige week is haar gebit weer gereinigd, want ik vermoedde een pijnlijke bek, er zijn 4 kiezen getrokken en een scopie van de maag gedaan. Haar tandvlees en amandelen waren behoorlijk ontstoken en de kleur van de maag was donkerrood.  De biopten lieten gelukkig geen maagkanker zien. Ze is nu aan de maagbeschermers, ab en prednison. Ze is in een week tijd geweldg opgeknapt en ik mag nu de maagbeschermer afbouwen en de prednison halveren [van 10 mg naar 5 mg].
Kyra eet al sinds 2003/2004 rauw, krijgt nooit graan is altijd goed gezond geweest. De da staat voor een raadsel [en ik ook] dat ze nu op hoge leeftijd Crohn heeft ontwikkelt. Heeft iemand ervaring hiermee?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 29 dec 2012, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#2553517
Niet op die leeftijd, maar mijn Bas heeft ook Crohn. Ontdekt toen hij net een jaar was, het is bij hem echt aangeboren. Hoewel mij destijds is verteld dat het te vergelijken is met Crohn, maar dat het wel anders is dan de menselijke variant. Voor het gemak en omdat mensen dan snel snappen wat er aan de hand is noem ik het vaak ook wel zo.
Door ~Joke~
#2553745
Ze heeft een paar dagen alleen maar knabbels van vetconcept gegeten[helemaal tegen mijn principes]maar  iets anders wilde ze absoluut niet, ik was allang blij dat ze dat wilde eten. Daarna een paar dagen Renske en nu is ze zover dat ze weer rauw wil eten. Ze staat nog op 4 maaltijden per dag en dat ga ik vanaf morgen  naar 3 en als dat goed gaat naar2 maaltijden terugbrengen. Vandaag 1 keer cb eend, morgen 2 keer en als dat goed gaat weer helemaal rauw. De da heeft even dieetvoer aangeroerd maar hij weet hoe ik erover denk.
Door Lizzy
#2554213
Dit kwam ook uit de biopten die ze ooit bij Whoofer hebben genomen : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 7.375.html

En toen zei een zeer bekwaam dierenarts (waarvan ik de naam niet zal noemen) "oh, grappig :-\, dat komt standaard uit het nemen van biopten en je kunt er drie keer niks mee". Het is mij na al die jaren inderdaad opgevallen dat deze diagnose nogal vaak valt :-\

Hebben ze gekke dingen op de foto's gezien, aan de maag? Verdikkingen in de maagwand bijv.?
Door ~Joke~
#2554281
Nee verder was er niets mis mee, zowel op de foto's als op de echo was niets afwijkends te zien. Er zijn verschillende bloedonderzoeken gedaan en die uitslagen waren ook prima. Jouw getob met Whoofer heb ik destijds van nabij meegemaakt  :(
Kyra reageerde wel goed op de pred maar ik ben nu aan het afbouwen
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 30 dec 2012, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#2554396
Lizzy schreef: Dit kwam ook uit de biopten die ze ooit bij Whoofer hebben genomen : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 7.375.html

En toen zei een zeer bekwaam dierenarts (waarvan ik de naam niet zal noemen) "oh, grappig :-\, dat komt standaard uit het nemen van biopten en je kunt er drie keer niks mee". Het is mij na al die jaren inderdaad opgevallen dat deze diagnose nogal vaak valt :-\

Hebben ze gekke dingen op de foto's gezien, aan de maag? Verdikkingen in de maagwand bijv.?
Nou dat bedoel ik dus ook, het wordt heel vaak genoemd, eigenlijk mag het zo niet heten bij de hond, en inderdaad is het beeld en de therapie zo verschillend dat je met de diagnose 'an sich' niets kan.
Bas gaat dus het beste met meerdere kleine maaltijden per dag, ondersteuning voor lever en darmslijmvliezen enz. Bepaalde diersoorten wel, andere niet, sommige groenten absoluut niet, terwijl andere een hele therapeutische werking hebben bij 'm, hij kan niet zonder wat gekookte witte rijst per dag, altijd een probiotica erbij, hij heeft heel erg veel baat bij een regelmatige acupunctuur behandeling enz enz. En geloof me dat ik echt niet zo van het alternatieve was, maar ik wilde absoluut een hond van een jaar niet aan de prednison zetten. En deze combi houdt hem nu al een poosje redelijk stabiel.
En nu zijn we 3 jaar na de 'diagnose' en het blijft puzzelen!
Door ~Joke~
#2554514
Kyra kreeg voor ze ziek werd 1 keer per dag eten dat ga ik niet meer zo doen. Ze krijgt vandaag 3 maaltijden cb eend. Ze heeft vanochtend de laatste AB en maagbeschermer gehad. De pred bouw ik sinds vrijdag af, ze gebruikt het nu anderhalve week.
Door inni
#2554874
bij Berre was de diagnose na 't nemen van biopten ook "als 't een mens was had hij Crone"
Ik ondervond dat hij niet tegen granen kan ,niet tegen kip, geen groenten verteerd maar vooral niet te veel in één keer( dus vier keer per dag) mag eten en 't moet ook fijn gemalen zijn. in de zomer is er dan ook nog een slecht werkende pancreas fijgekomen, dus alles moet ook uit z'n voer.
Bij Berre is 't wanneer hij uit z'n bek ruikt, foute boel, hij braakt nooit, (enkel wanneer hij echt heek gulzig eet) maar heeft dan erge diarre met soms darmontsteking.
Ik denk er als volgt over, maagprobleem (problemen)-->slecht of niet verteren-->rottende voedselresten in de maag--> stank-->braken of als 't slecht verteerde voer toch in de darmen raakt -->diarree.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2555578
Onze Babsi heeft dit ook op hogere leeftijd gekregen. Ze was 12 jaar. Ik heb haar in eerste instantie nog wel een poos goed gehouden op natuurlijke middelen maar op een gegeven moment lukte dat niet meer en heb ik haar op de prednison gezet, daar knapte haar maag goed van op maar ze kreeg een ontsteking met hoge koorts die nergens meer op reageerde en toen heb ik haar toch ingeslapen.
Zij braakte overigens wel veel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door