Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2553810
Ik heb nu voor het eerst haaskk besteld, vandaag ontdooit maar ik vind ze zo kaal, is dat normaal, de ribben en ruggegraat zijn echt bloot, er zit alleen wat vlees langs de ruggegraat maar zeker geen 50% mss 20%....
Door de molen zal ik het maar niet doen want volgens mij is het nogal hard...zo geven...kan dat?
Door Indigostar
#2553824
Ik heb die haaskarkas ook, klopt inderdaad dat ze vrij kaal zijn. Mijn dobers en doggen hebben er geen moeite mee (de botten zijn vrij zacht).

Vermalen kan wel, maar weet niet wat voor molen je hebt. Daarnaast is het erg leuk knaagwerk voor ze...
Door Martine-Tom
#2553829
Kittens hebben het 1 keer gehad maar was niet echt een succes, Tom vind er niks aan  ::) Gemalen wel...hmm mss gewoon eens proberen wat het doet...
Door Indigostar
#2553848
Zou het met hakmes dan alvast in stukken doen, voordat je je molen ermee volstopt. Mijn katten (7 barfers) zijn geen megafan van haas. Al is dat gewoon even wennen soms!
Door Martine-Tom
#2553860
HIer wel, die haasmix van kiezebrink was echt heel favoriet...ik heb ze uit de vriezer gehaald allemaal, zal er 1 proberen te malen...
Door Cindy de Wolf
#2553864
Ja haasrugkarkas is behoorlijk kaal en vrij hard. Het wordt toch echt wel verstaan onder de vergevorderde vleesbotten. Tot een jaar geleden gaf ik ze wel zo met een fikse lap pens erbij. Echter nadat ik me een paar flink oncomfortabel voelde, ging met stikken en slikken naar binnen krijgen ze het niet meer zo. Ook bij Monique77 is het mis gegaan vorig jaar met operatietje tot gevolg. Als je gaat zoeken op haasrugkk vind je wel meer verhalen dat het fout gegaan is. Misty spuugde er ook 7 van de 10 keer op. Echter ik vind het te waardevol vleesbot om niet te geven dus ik maal dat vleesbot voor iedereen hier en dat gaat prima. Betwijfel alleen wel heel erg of jouw machientje de haasrugkk aan kan, tis denk ik 4 keer zo hard als kip/eend om je een idee te geven.
Door Martine-Tom
#2553866
Cindy de Wolf schreef: Ja haasrugkarkas is behoorlijk kaal en vrij hard. Het wordt toch echt wel verstaan onder de vergevorderde vleesbotten. Tot een jaar geleden gaf ik ze wel zo met een fikse lap pens erbij. Echter nadat ik me een paar flink oncomfortabel voelde, ging met stikken en slikken naar binnen krijgen ze het niet meer zo. Ook bij Monique77 is het mis gegaan vorig jaar met operatietje tot gevolg. Als je gaat zoeken op haasrugkk vind je wel meer verhalen dat het fout gegaan is. Misty spuugde er ook 7 van de 10 keer op. Echter ik vind het te waardevol vleesbot om niet te geven dus ik maal dat vleesbot voor iedereen hier en dat gaat prima. Betwijfel alleen wel heel erg of jouw machientje de haasrugkk aan kan, tis denk ik 4 keer zo hard als kip/eend om je een idee te geven.
:o Nee dat gaat hem niet worden...
eendenruggegraat was denk ik wel de max voor mijn machine...
Door Hilde__
#2553875
Ik geef hier alleen hazenschouder aan de katten. De ruggen/ribben krijgen ze hier niet weg. De pootjes kluiven ze tot op het bot en het botje laten ze netjes liggen  ;)
Door Martine-Tom
#2553882
Hier is niks te kluiven aan...ik ga ze denk ik maar doneren aan de kliko, van al die verhalen dat het fout ging word ik niet vrolijk, durf ze dan ook niet aan een ander te geven...
Door Cindy de Wolf
#2553887
Martine-Tom schreef: :o Nee dat gaat hem niet worden...
eendenruggegraat was denk ik wel de max voor mijn machine...
Mss als je het in hele kleine stukjes knipt, van maximaal 1 cm en echt stuk voor stuk er doorheen doet maar tis een long shot. Je zou 1 karkas kunnen proberen.
Is er niemand bij jou in de buurt met een Kenwood? Die kunnen ze wel aan namelijk.
Door Martine-Tom
#2553890
Cindy de Wolf schreef: Mss als je het in hele kleine stukjes knipt, van maximaal 1 cm en echt stuk voor stuk er doorheen doet maar tis een long shot. Je zou 1 karkas kunnen proberen.
Is er niemand bij jou in de buurt met een Kenwood? Die kunnen ze wel aan namelijk.
Geen idee, volgens mij niet, volgens mij alleen handmalers..denkelijk worden die er al helemaal niet blij van.
Door Cindy de Wolf
#2553895
Martine-Tom schreef: Hier is niks te kluiven aan...ik ga ze denk ik maar doneren aan de kliko, van al die verhalen dat het fout ging word ik niet vrolijk, durf ze dan ook niet aan een ander te geven...
Ja kan ze best doneren aan een ander maar wel met de kanttekening dat het vergevorderd vleesbot is en zeker dat er een fikse lap spiervlees/pens bij moet. Er voeren legio mensen hier op BP de haasrugkk. Bij mij is het in die zin altijd goed gegaan maar voelde me er nooit comfortabel terwijl ik hele nette eters heb. Toen het vorig jaar op rij meerdere malen op rij wel bijna fout ging was ik er klaar mee en ik maal ik dat voor iedereen.
Door TuttiFrutti
#2553896
Kun je een foto van die karkassen maken? Voor wat beeldvorming?  :)

Ik heb deze maand voor het eerst haas gegeven. Is idd kaler dan de vleesbotten die ik gewend ben maar wordt hier prima gegeten. Wel geef ik meer spiervlees dan normaal omdat het wat kaal is dus in plaats van de 40-55-15,  geef ik 35-60-15.
Door lachnat
#2553898
Ik knip ze klein en sla vervolgens het rug stuk met een paar behoorlijke hamer klappen fijn en dan vind mijn 6,5 maanden kitten het goed te doen hoor :biggrin2: Soms knip ik de rib stukjes eraf en verdwijnt de rest in de molen, de kenwood doet daar niet moeilijk over :biggrin2:

Weggooien is zonde  :-X Mijn hond eet ze gewoon zo wel 1/3 minder dan met ander vleesbot zodat ze wat extra spiervlees erbij heeft maar die knaagt rustig de karkassen weg.
Door Cindy de Wolf
#2553899
Martine-Tom schreef: Geen idee, volgens mij niet, volgens mij alleen handmalers..denkelijk worden die er al helemaal niet blij van.
Een kilo met de hand malen zou ik verkiezen boven jouw elektrisch machientje, denk dat ie er stuk op draait namelijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door