Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#2553249
Tootsie en Tricks zijn nu al doodsbang voor het geknal van vuurwerk en het ergste moet nog komen.
Een kennis geeft haar honden enkele uren voor het vuurwerk in alle hevigheid losbarst een paar glaasjes advocaat met slagroom,het middel tegen vuurwerk angst,zegt ze....
Beter dan een pilletje,zegt haar da....
Ik heb er toch mijn bedenkingen over,tenslotte voer je je hond dronken,alcohol is geen onschuldig middeltje voor honden,lijkt me zo :-\
Ik wil ze wel rustig hebben tijdens de jaar wisseling,niet zo zeer voor me zelf,maar meer voor de andere honden,zodat er geen paniek situaties ontstaan.
Advocaat of toch een pilletje?
Door sella
#2553258
Ik zou voor xanax gaan, dat maakt het hier voor het eerst dragelijk. Advocaat ooit in een verleden wel gedaan, maar doe ik nooit meer. Ook dat gaf zwabberen van een heel klein beetle
Door Marlou-Kamiel
#2553260
tja, ik heb het wel gegeven de laatste jaren, advocaat,.. een klein glaasje/kommetje met een toef slagroom erop :) :)
(voor grote honden van 30-35-40 kg)

ze werden er lekker relaxed van  8) 8)
zo`n 20 minuten ofzo voor het grote geknal geef ik het meestal
voor die tijd een lange boswandeling tot een uurtje of 18.00, dan een lekkere bak voer (veel dus dikke buik vol) en dan veel gezelligheid dat afleidt van knallen en toestanden

geen idee of het heel erg fout is??
ik doe het maandag weer; Sten en Kamiel krijgen een lekker bakkie
het zou fijn zijn als Bonnie dan weer thuis is maar die krijgt in elk geval in haar toestand zeker geen! portie ;) ;)

succes!!
Door wijkje
#2553273
Hier valt het relatief nog mee met het geknal..Maar Zora is niet bang voor knallen, maar vuurwerk wordt ze helemaal panisch van..Dus die gaat net als vorig jaar aan de Alprazolam.  En de andere 2 ook. Een advocaatje kan ook, maar een "kater" de volgende dag lijkt me ook niet alles voor een hond.
Dan maar tabletjes..
Door Suzanne
#2553301
Pilletjes zijn het soms ook niet; is toch ook rotzooi. Van sommige middelen raken ze wel lichamelijk versuft maar krijgen ze alles nog steeds helemaal mee. Alcohol is ook niet goed. Hond onwijs in de stress ook niet...

Ik denk dat het in dit soort situaties het kiezen tussen 2 kwaden is.  Geen enkel middel is echt helemaal jofel natuurlijk. Voor mijn gevoel liever voor die ene avond alcohol ipv een regulier medcijn maar, let op: ik ben geen professional, ik geef slechts een gevoel weer.

Merlijn reageert totaal NIET op alcohol; die stuitert de tent door. Rustgevende middeltjes helpen hem ook niet. Ik zet dit jaar weer het thundershirt in, in combinatie met Rust compositum en zoekspelletjes naar gedroogde kipstaartjes. Die vind hij heel erg lekker en wellicht helpt het iets ter afleiding.

We shall see...

Suzanne
Door Bosliefje
#2553358
" Ik zou liever Rescue Remedy geven dan elke vorm van alcohol dat vergif is voor 'n hond"

De samenstelling van Recue:
Alcohol 27 vol.%, Helianthemum nummularium, Clematis vitalba, Impatiens glandulifera, Prunus cerasifera, Ornithogalum umbellatum.

Okay okay, je geeft er maar een paar druppels van, neemt niet weg dat alcohol ook bij honden een rustgevend effect kan hebben en kennelijk toch niet zo schadelijk is.
Door yvette_van_alert
#2553406
Dit is de tekst die ik op de hondenschool gebruik

Pillen?
Indien training niet werkt of er geen tijd meer is voor training, kunnen pillen soms een uitkomst bieden. Een veel gehoorde klacht is dan, dat de hond met oud & nieuw niet versuft is maar nieuwjaarsdag des te meer. Dit komt omdat sommige honden op oudejaarsdag al zo gestresst zijn dat de pilletjes op dat moment (nog) niet werken. Kalmeert de hond, dan werken de pilletjes als nog. Het is dus zaak hiermee te beginnen voordat de hond in de stress schiet. Ook is het mogelijk de hond d.m.v. natuurlijke medicijnen te kalmeren. Bach Bloesem therapie bijvoorbeeld Rescue druppels, klassieke homeopathie of zenuwtabletten van Beaphar of valeriaandruppels. Indien men besluit om de hulp van een dierenarts in te roepen kwam men vaak uit op tabletten als calmivet of vetranquil inmiddels zijn er bij de dierenarts veel betere middelen beschikbaar!

De meer oudewetse middelen: De calmivet/vetranquil tabletjes kent iedereen wel als 'de vuurwerktabletten' van de dierenarts. Die geef je de hond en hij ligt een x aantal uren voor pampus. Het nadeel van deze tabletten is dat de hond er niets van leert! . Let op deze vuurwerkpillen zijn gevaarlijk voor honden met epilepsie en/of hartklachten! Deze pillen lenen van de buren kan dus erg gevaarlijk zijn. Overleg met uw dierenarts voor u iets geeft! Daarnaast hoort en merkt de hond het vuurwerk weldegelijk op, alleen kan hij door de spierverslappers niet reageren. Vaak vergroot dit de angst! Hoe zou jij je voelen als je doodsbang bent en je kunt ineens niet meer bewegen…

De nieuw generatie: Bij veel dierenartsen zijn DAP verstuivers en/of DAP halsbanden te koop die werken op basis van feromonen. Ook Telizen en Zylkene (2 voedingssuplementen), kan een oplossing zijn evenals geitenmelk wat bij veel honden rustgevend werkt. Er zijn tegenwoordig middelen waar men vroeg mee moet beginnen ca. 6- 8 wkn voor oud en nieuw die samen met een gerichte training voor een verbluffend en blijvend resultaat kunnen zorgen! Uw dierenarts kan u meer vertellen over passende medicatie voor uw hond. Deze kunnen eventueel op oudjaars avond ondersteund worden door een 2de middel zodat uw 6 wkn training niet verloren gaat door 1 heftige avond.

Je praat hier over tabletten met een prozac-achtige werking. Het gedrag verandert er wezenlijk door. Het leer vermogen van de hond wordt beter. Dit kan dus positief uitvallen maar bij een slechte training ook negatief!! . Deze middelen werken in op de hersenen en zorgen simpel gezegd voor een betere prikkelgeleiding in de hersenen. Het heeft geen zin om deze middelen bij de dierenarts te halen, zonder goede begeleiding van de hond en de baas door bijvoorkeur een gedragstherapeut. Een gedragstherapeut kan u vertellen of deze middelen in het geval van uw hond zinvol kunnen zijn. Men moet hier weken van te voren mee beginnen! En er is een vorig jaar nieuw voor dieren geregistreerd middel wat ook goede resultaten heeft bij een kort gebruik.

Lijst met medicatie, voedingssuplementen etc.

Beaphar zenuwtabletten - fytomiddel met rustgevende planten extraxten, niet versuffend werkt met ca 1 uur
Xanal - fytomiddel met rustgevende planten extraxten niet versuffend ( ik heb met de beaphar betere resultaten gezien)
Telizen - middel ombasis van groene thee extracten normaal 2 x dgs met oud&nieuw elke 6 uur. Daarnaast is een nadeel dat je het voor een blijvend resultaat lange tijd moet geven voor het werkt, al zijn er mensen die stellen dat het ook op korte termijn werkt. niet versuffend, geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt
Zylkene - middel op basis van gevriesdroogde aninozuren uit melk - max 2 maanden gebruiken - dan is geitenmelk m.i. net zo effectief niet versuffend,geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt
Geitenmelk - komt dicht bij hondenmelk en werkt voor veel honden kalmerend ca 50 ml per keer niet geschikt voor honden met een lactose intolerantie niet versuffend ( LAC middelen worden ook in de homeopatie gebruikt), is nog in onderzoek nog een wetenschappelijk bewijs. Zelf wel zeer goede ervaringen mee.
versvlees ivm L tryptofaan Er zit meer tryptofaan in vers vlees als in brokken. geef bijv. prins vlees schijven
brokken - denkadog hypo stress en prins resist, ik adviseer vers vlees en kauwmateriaal. Kijk voor kauw ideeen op www.via-natura.nl
een bot -omdat kauwen stress verlagend werkt, kijk voor kauwmateriaal op www.via-natura.nl
Advocaat ( de eierlikeur) - wordt gebruikt risico op alcoholvergiftiging is groot, kan de dood tot gevolg hebben. Hoeveel honden moeten hebben is afhankelijk van gewicht en gevoeligheid. Ik raad het met klem af. versuffend
valeriaan - fytomiddel met het rustgevende valeriaan
passiflora - fytomiddel rustgevend
DAP verstuiver/halsband - werkt op basis van feromonen - uitwendig. Werkt bij lichte en matige angst voor incidentele situaties gebruik je de spray voor langere werking de DAP band, die een maand werkt.
Prodier Nervositeit - Een samengesteld middel met de volgende bestanddelen: avena sativa, passiflora (beide rustgevers) borax en rhodondendron (middelen die de angst voor onweer en harde geluiden verminderen). Andere gelijksoortige middelen zijn puur nersoviteit, rust compositum, bach rescue Deze drie worden ook wel samen gebruikt
Aconitum. homeopatisch middel voor angstig, zelfs in paniek en geestelijk overgevoelige mensen en dieren
Dit middel gebruikt u bij honden die zich letterlijk en figuurlijk bijna doodschrikken bij vuurwerk. Het middel kan in een D200 (1x per 7 dgn 2 korrels) worden gegeven. Andere accute homeopatische middelen zijn: Borax, Opium en Phosphor.
Oordoppen- propwatten - geluidsremmer daar zul je de hond aan moeten wennen en oppassen dat ze niet te diep in t oor zaken
Vetranquil - zorgt voor spier verslapping maar sterke geluidsgevoeligheid. absoluut af te raden
Clomicalm - alleen verkrijgbaar via de dierenarts heeft langere inwerktijd nodig weken lang en is een middel dat het leervermogen vergroot en de angst remt. Niet het middel om met oud& nieuw te gebruiken wel een middel wat je kan gebruiken bij vuurwerkangst.
Diazepam (valium) - alleen verkrijgbaar via de dierenarts - kalmerend en spierverslappend daar kunnen honden averechts op reageren dus nog opgewondener van raken. Van te voren uitproberen is dus verstandig.
Xanax - Aprazolam -alleen verkrijgbaar via de dierenarts. Dit middel wordt aanbevolen door gedragsdeskundigen van de Faculteit Diergeneeskunde uit Utrecht. Het grote voordeel van alprazolam is dat het naast een kalmerend effect ook een blokkerende effect op het geheugen heeft. De harde knallen en de angst worden dus als het ware niet onthouden. Dit is het middel wat het best werkt bij hevige angst!

12 uur tip: Geef de hond met oud en nieuw een super lekker bot of een lap rauw vlees waar hij een tijdje druk mee is om 23.50 uur op een rustige plaats. Zorg dat je zelf rustig aanwezig bent… zo steun je de hond het beste. En natuurlijk mag hij tegen je aan komen liggen om steun te zoeken en rust te vinden bij jou zelfverzekerde houding.

Ook een dierenpension in een rustige omgeving kan voor de ergste vuurwerkdagen te weten 29, 30, 31 dec en 1 jan een oplossing zjin in de zin van het vermijden van de heftigste klappen. Daarnaast voorkom je het risico op weg lopen door het in- en uitlopen van bezoek! Bedenk wel dat je op tijd moet reserveren om nog een plekje te vinden en de entingen in orde moeten zijn! I

Tips om notoire weglopers het weglopen te beletten of zo snel mogelijk terug te krijgen:

•Allereerst houdt uw hond aan de lijn rond oud & nieuw/ sluit hond & kat op in een kamer waar het bezoek niet komt bijvoorkeur de badkamer ivm stressplasjes-een hond kan zich minder snel uit een tuig als uit een halsband worstelen. Zorg in elk geval voor een passende halsband/tuig en een stevige lijn!

•Door op de halsband uw naam, adres en telefoonnummer te noteren weet de vinder snel waar het dier thuis hoort. Een mobiel nummer is hierbij het handigst. Dan hoeft er niemand thuis te zitten met telefoondienst en kan iedereen gaan zoeken.

•Men heeft hiervoor ook speciale penningen en kokertjes. Let op de stevigheid van deze dingen is erg wisselend.

•Tegenwoordig worden veel dieren gechipt, deze chip kan ingebracht worden door dierenarts, rasvereniging of bij het asiel. Meld de chip dan ook aan bij een databank bijvoorbeeld via wwww.petlook.nl!!

•een gps systeem kan weggelopen honden weer traceren. Het kan echter niet voorkomen dat de hond weg loopt of een ongeluk krijgt.
-een hond kan zich minder snel uit een tuig als uit een halsband worstelen. Zorg in elk geval voor een passende halsband/tuig en een stevige lijn!

Belangrijk om te bellen bij vermiste dieren:
de politie, het asiel, de dierenambulance, Amivedi (tel. nr. staat in de gouden gids; landelijke opsporingsorganisatie met div. buro’s) en kijk op www.animalalert.nl

Als laatste:Een te vrije hond met vuurwerk, kan dramatische gevolgen hebben! Stel dat de hond een strijker in de bek pakt en deze gaat af????

Copyright © Auteur Yvette van Veldhuijsen - Hondenschool Alert - www.alerthondentraining.nl
Door Too
#2553541
Bosliefje schreef: " Ik zou liever Rescue Remedy geven dan elke vorm van alcohol dat vergif is voor 'n hond"

De samenstelling van Recue:
Alcohol 27 vol.%, Helianthemum nummularium, Clematis vitalba, Impatiens glandulifera, Prunus cerasifera, Ornithogalum umbellatum.

Okay okay, je geeft er maar een paar druppels van, neemt niet weg dat alcohol ook bij honden een rustgevend effect kan hebben en kennelijk toch niet zo schadelijk is.
En mede daarom [en omdat ze t echt heel smerig vinden] laat je bijvoorkeur de alcohol even verdampen voordat je t in je dieren kiepert
Door 202Spots
#2553568
Bosliefje schreef: " Ik zou liever Rescue Remedy geven dan elke vorm van alcohol dat vergif is voor 'n hond"

De samenstelling van Recue:
Alcohol 27 vol.%, Helianthemum nummularium, Clematis vitalba, Impatiens glandulifera, Prunus cerasifera, Ornithogalum umbellatum.

Okay okay, je geeft er maar een paar druppels van, neemt niet weg dat alcohol ook bij honden een rustgevend effect kan hebben en kennelijk toch niet zo schadelijk is.
Voor Pets is het zonder alcohol  ;)
http://www.vitamins.org/Bach/rescue-rem ... PAodrToAbA
Description
Bach Rescue® Remedy Pets an alcohol-free formula for the most sensitive animals.
Laatst gewijzigd door mahuni op za 29 dec 2012, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2553608
Gelukkig is pa gecertificeerd bach therapeut voor mensen. Maak de rescue zelf zonder alcohol voor de beestjes en met alcohol voor mij. Is ook goedkoper dan kant en klaar.
Door syiryo
#2553619
hihi,, ik ga zelf voor de advocaat met slagroom  (voor mezelf dan). Bowie heeft nog nooit oud en nieuw meegemaakt, dus ik weet niet wat die doet.. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2553622
syiryo schreef: hihi,, ik ga zelf voor de advocaat met slagroom  (voor mezelf dan). Bowie heeft nog nooit oud en nieuw meegemaakt, dus ik weet niet wat die doet.. :biggrin2:
even geheel of topic.....wauw wat heb jij een prachtige katten!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door