Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Do
#2553053
Als ik zoek op bijwerkingen van deze middel hoe meer ik weer ga stijgeren
dat is het middel waardoor ik Zelda bijna kwijt was!

Hoe zit het met het gebruik hier in nederlnad met deze middel?

dat spul schijnt ook in middelen te zitten die tegen angst voor vuur werk gebrukit wordt.

Acepromazine (Vetranquil)
Vooral het middel acepromazine (soms zelfs verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak) kent veel bijwerkingen en een erg individuele dosering. Deze medicijnen zijn verdovende middelen, tranquillizers. Ze hebben een aantal (voor gezonde honden niet-schadelijke) bijwerkingen (verlagen de bloeddruk). Dit betekent dat deze middelen alleen onder strikte controle van een dierenarts die uw hond kent, gegeven zouden moeten worden. Wanneer hij uw hond niet kent is het raadzaam om op consult te gaan voor een algemene gezondheidscontrole zodat de risico’s van de gebruikte middelen tot het minimum beperkt worden. Noteer in elk geval hoe uw hond op de gebruikte middelen heeft gereageerd zodat het volgende jaar de dosering indien nodig bijgesteld kan worden. 

Nadelen!
Deze medicijnen zijn echter middelen die wel het bewustzijn verminderen, de spieren verslappen maar zeer waarschijnlijk leiden tot een sterkere geluidsgevoeligheid. Omdat ook het leervermogen vermindert is kunt u zich voorstellen dat een hond na afloop eigenlijk vooral een heftige (geluids) ervaring heeft opgedaan zonder daar wat mee te kunnen. Wij denken nu dat dit wel eens een averechts effect zou kunnen hebben op de ontwikkeling van de angst voor geluiden bij uw hond. Het zal er in elk geval niet door verminderen. Dus een suffe hond op oudejaarsnacht lijkt prettiger dan het is.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2553117
als ik t woord vertranquil al lees draait mn maag  al om  :-[
zeer zeer slechte ervaring met loeka mee met oud op nieuw .....
haar spieren waren verslapt maar zag dr geestelijk zo reageren , dr ogen leken wel rond te draaien .....volle paniek ...
dit wil ik nooit meer meemaken .
Door 202Spots
#2553119
NIET geven...word/werd hier ook als narcose gebruikt...veel te veel bijwerkingen die schade doen..
Door Do
#2553148
Ti's bij Zelda gebruikt bij de narcose en was haar bijna kwijt
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2553156
Het is veiliger dan domitor, wat haast iedere dierenarts standaard gebruikt.
Ja en ook van dat middel lees je voldoende bijwerkingen, want dat hebben alle narcosemiddelen. Bij een hartpatient is het echt zoveel veiliger dan de standaard domitor. De kunst is voor iedere patient telkens zorgvuldig een afweging te maken en het juiste middel te kiezen
Door Do
#2553159
Ik had juist begrepen dat het niet gebruikt wordt bij hart patienten
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2553165
Flat schreef: Ik had juist begrepen dat het niet gebruikt wordt bij hart patienten
nou er zijn betere combinaties van middelen, maar het is voor een hartpatient een betere keuze dan domitor.
Ik vind het gewoon nogal onterecht dat dit middel zo negatief neer wordt gezet, terwijl het standaardmiddel domitor wat iedereen grijpt voor narcose eigenlijk veel gevaarlijker is.

Maar Do bedoel je dat je Zelda bijna had verloren aan onderkoeling?
Door Do
#2553167
Ze was onderkoelt, in schok en weet ik veel wat allemaal
Het heeft 10 uur geduurd voordat haar temperatuur weer een beetje normaal was
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2553169
Flat schreef: Ze was onderkoelt, in schok en weet ik veel wat allemaal
Het heeft 10 uur geduurd voordat haar temperatuur weer een beetje normaal was
Maar hebben ze haar niet wakker laten worden op een warmtemat?
Heeft ze alleen acp gehad en niks anders erbij?
Door Do
#2553185
*Dorothea* schreef: Maar hebben ze haar niet wakker laten worden op een warmtemat?
Heeft ze alleen acp gehad en niks anders erbij?
ik was er niet bij, althans niet bij het ontwaken vanuit de narcose
ze schijnt in exitatie wakker geworden te zijn en toen dat middel gegeven te hebben
2 uur later werd ik erbij betrokken

hoe het in die 2 uur was weet ik niet wel daarna

infuus met warme vloeistof ook gegeven 2x

zo krijg ik haar
Afbeelding

toen zo
Afbeelding

daarna zo
Afbeelding
en eindelijk na tig uren begoon ze kontakt te maken
Afbeelding

en na ongeveer 10 a 11 uren later....
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Do op vr 28 dec 2012, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2553466
Maar als ik het goed begrijp heeft ze dat middel pas gehad toen ze wakker werd uit de narcose?
Wat heeft ze daarvoor dan gehad?
Door Do
#2553485
antwoord van anestesith

Ik denk echt dat de acp de oorzaak was van het traag ontwaken. De anesthesie gebeurde met een standaardprotocol met dexmedetomidine lage dosis IV, gecombineerd met 0,2 mg/kg methadone als premedicatie en inductie met propofol, onderhoud: isofluraan in zuurstof en fentanyl CRI. Recovery: methadone 0,1 mg/kg IV (standaard analgesie) , maar excitatie bij ontwaken: eerst midazolam toegediend 0,2 mg/kg, daarna ACP 0,02 mg/kg IV en zeer trage recovery met hypothermie.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2553526
Flat schreef: antwoord van anestesith

Ik denk echt dat de acp de oorzaak was van het traag ontwaken. De anesthesie gebeurde met een standaardprotocol met dexmedetomidine lage dosis IV, gecombineerd met 0,2 mg/kg methadone als premedicatie en inductie met propofol, onderhoud: isofluraan in zuurstof en fentanyl CRI. Recovery: methadone 0,1 mg/kg IV (standaard analgesie) , maar excitatie bij ontwaken: eerst midazolam toegediend 0,2 mg/kg, daarna ACP 0,02 mg/kg IV en zeer trage recovery met hypothermie.
Dank voor je antwoord. De narcose ging dus eigenlijk goed tot het wakker worden. Mocht ze ooit nog een keer onder narcose moeten, hopelijk natuurlijk nooit meer, dan is het zaak die excitatie bij het wakker worden te voorkomen.
Kan zijn dat ze heftig reageert op de methadon, sommige honden raken daar geexciteerd van. In Utrecht gaven ze dan altijd Naloxon, dat is een middel dat methadon tegenwerkt. Wat ik lees is dat ze na de operatie ook nog methadon heeft gehad.

Het is wel duidelijk dat zij slecht op acp reageert, maar ik blijf erbij ik vind niet dat zo'n middel dan meteen afgeserveerd moet worden. Zelda reageert er slecht op, maar zo gaan er ook honden dood van de dexmedetomidine(dexdomitor) die mischien beter acp hadden kunnen krijgen.
Domitor is zo ontzettend commercieel op de markt gezet als heel veilig middel, daardoor gebruiken veel dierenartsen het standaard, maar zo veilig is het dus helemaal niet. En dat is dus een beetje mijn punt, dit middel wordt afgebrand terwijl de alternatieven echt niet beter zijn. Ieder narcosemiddel is potentieel gevaarlijk, het gaat erom om een juiste risicoschatting te maken per patient en daar je narcoseprotocol op aan te passen. En dat is wat in de eerstelijnspraktijk vaak niet wat er gebeurt.
Ik vind dit wel een goed stukje tekst, waarin het één en ander wordt uitgelegd over narcose.
http://www.leonberger-info.com/Leongezo ... arcose.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door