Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2552035
Mijn herder met mogelijk nierproblemen (creatinine 139, ureum normaal) geef ik nu een aangepast kvv menu zonder granen. Ik heb bewust voor kvv gekozen omdat je dan de analyses weet.
Met zijn huidige kvv menu gaat het redelijk. Hij heeft nu ongeveer 1x per week dat hij misselijk is, wat met 1 eetlepel magere Campina Yoghurt (gebruik ik zelf) direct verdwenen is. Ook drinkt hij nog maar heel zelden veel water. De rest van de klachten zijn verdwenen.

Nu merk ik dat tandplak in een raptempo op zijn tanden zit! Hij is bijna 13 jaar oud, maar had echt witte tanden voordat ik aan de kvv begon.

Wat kan ik hem het beste geven om zijn tanden te reinigen en wat dus het minste fosfor en de minste eiwitten bevatten? Hij mag geen kip of rund ivm een allergie. En hij heeft al een lampens dag.
Hij is overigens een zeer kieskeurige, maar rustige eter. Zalm moet hij niet, maar fazant vind hij heerlijk (net als eend, lam, kalkoen, struisvogel, hert en paard).

Ivm zijn nieren weet ik wel dat eendennekken en roodvlees niet goed zouden zijn. Maar de rest weet ik dus niet..

Hij heeft een hertengewei, maar die pakt hij maar heel af en toe.

Alvast bedankt weer voor het mee denken...
Laatst gewijzigd door Roosj op do 27 dec 2012, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2552168
Kip en rund mag hij dus niet ivm allergie (zie begin tekst). Kophuid kan ik alleen van de rund krijgen.

Bevat een eend het minst fosfor en eiwitten? Als dat zo is dan heb ik nog de keuze tussen een eenden karkas, eenden vleugels of eendenvoetjes..

Konijn doe ik liever niet.. Ik ben een grote konijnen fan en zeker hele konijnen of koppen kan ik echt niet aan zien.
Laatst gewijzigd door Roosj op do 27 dec 2012, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2552169
helenavantroje schreef: Sinds ik mijn rottweiler Bowy een Barf nierdieet geef zijn zijn tanden veel schoner geworden, ondanks hij maar 180 gram botwerk per dag krijgt. Ik snij het spiervlees ook niet, vooral op tong moet hij goed zijn best doen, maar het gaat allemaal goed naar binnen. Zijn hele conditie is met sprongen vooruit gegaan.
Weet je ook waar het minste eiwit en het minste fosfor in zit?
#2552174
Hij krijgt kippen en kalkoennekken, kwarteltjes, of kippenvleugels, meer kan ik niet krijgen hier en hier schijnt het minste fosfor in te zitten. Eiwit is niet het probleem, als het van hoge kwaliteit is, het gaat om de fosfor bij een nierdieet.
Maar omdat jouw hond allergisch is, is het lastiger. Veel vette vis is goed, eet hij wel sardines?
#2552176
helenavantroje schreef: Hij krijgt kippen en kalkoennekken, kwarteltjes, of kippenvleugels, meer kan ik niet krijgen hier en hier schijnt het minste fosfor in te zitten. Eiwit is niet het probleem, als het van hoge kwaliteit is, het gaat om de fosfor bij een nierdieet.
Maar omdat jouw hond allergisch is, is het lastiger. Veel vette vis is goed, eet hij wel sardines?
Ik heb het idee dat hij gewoon helemaal niet van vis houdt. Haring moet hij ook niet. Ik geef hem nu 2x per week een heel klein beetje zalm door zijn fazant. Hij is namelijk dol op fazant en zalm moet hij dus niet. Op deze manier krijgt hij alsnog zijn wekelijkse portie zalm binnen.

Kalkoennekken en kwartels kan ik zeker proberen.

Wat is de mening van andere mensen?
#2552192
nienk schreef: er is ook kophuid van lam, maar dat zijn wel maar kleine stukjes en ik betwijfel of dat iets zal doen voor zijn tanden. maar je kan het proberen!
Kleine stukjes worden met de kiezen bewerkt, niet met de tanden en hoektanden. Ik ben dus idd ook bang dat dat niets uithaalt, maar ik kan dat ook nergens vinden/verkrijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door