Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kimber
#2551686
Even een "groente" vraag;

Sinds 9 weken krijgen onze honden nu KVV.
We geven verschillende merken en diersoorten en zijn hier echt super tevreden over.
Ik probeer 5 diersoorten per 3 weken te geven.
In de periode dat ik hier aangemeld ben heb ik al veel bijgeleerd :)

Maar ik lees ook vaak hier op Barfplaats over het geven van groente...
Nu wil ik uiteraard zo compleet mogelijk voeren dus ben ik benieuwd naar wat jullie aan groente geven?

- kook je de groente eerst voor of pureer je het?
- hoevaak per week geef je groente?
- welke soorten gebruik je?
- hoeveel procent laat je de groente de KVV vervangen?
- vries je portie's in?

Uiteraard heb ik ook in de Barfplaats bieb gekeken maar ben erg benieuwd naar jullie eigen "praktijk ervaringen".
Is groente erbij geven ook noodzakelijk om zo compleet mogelijk te voeren?
#2551769
Ik ben een Barfer, over Kvv kan ik dus niets zeggen.
Wat de groenten aangaat, tot aan vorige week gaf ik iedere dag een klein beetje, 10% van het totaalmenu.
De groenten kunnen rauw en gemalen of gekookt gegeven worden.
Porties kan je invriezen of iedere dag vers maken. Het laatste is gezonder.
Je kan een mix maken van verschillende groenten, en dat invriezen nadat je het in porties hebt verdeeld. Of je geeft iedere dag wat van de groenten die je ook voor jezelf hebt gekocht.
Bijna alle groentes zijn goed, uitgezonderd prei en ui. Verder zijn er wat groenten die mischien makkelijk voor problemen kunnen zorgen, als tomaat, paprika, aubergine. Andere groenten die absoluut gekookt gegeven moeten worden.
In deBieb kan je de lijst vinden over groenten.

Ik ben sinds kort gestopt met het geven van groenten, alsproef. Ik zie duidelijk verbetering bij Yuma wat het poepen betreft: zij poept nu veel minder vaak, en poepies zijn veel kleiner van formaat. Nog maar even afwachten, ik wil niet te snel conclusies trekken.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2551809
lijkt mij een teken dat ze het niet goed verteert net als met brokken poepen ze ook veel meer,ik vraag mij ook af of het echt wel nodig is,ik geef al 7 jaar kvv en nooit geen groente apart gekookt voor ze,ze krijgen wel eens iets van wat wij over hebben meer niet dus ja weet niet :-\,ze doen het in ieder geval goed :biggrin2:
#2551825
[quote="kiara"]
lijkt mij een teken dat ze het niet goed verteert net als met brokken poepen ze ook veel meer,ik vraag mij ook af of het echt wel nodig is,ik geef al 7 jaar kvv en nooit geen groente apart gekookt voor ze,ze krijgen wel eens iets van wat wij over hebben meer niet dus ja weet niet :-\,ze doen het in ieder geval goed :biggrin2:
[/quote]
Ja, kan zijn Kiara. Rauw groenten zijn ook zeer vezelrijk, dus misschien bij Yuma veroorzaakt het een te snelle passage, ik weet het niet. Ik weet wel dat haar darmpies haar zwakke punt zijn, ik probeer het gewoon uit.
Door kimber
#2551954
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Ik ben een Barfer, over Kvv kan ik dus niets zeggen.
Wat de groenten aangaat, tot aan vorige week gaf ik iedere dag een klein beetje, 10% van het totaalmenu.
De groenten kunnen rauw en gemalen of gekookt gegeven worden.
Porties kan je invriezen of iedere dag vers maken. Het laatste is gezonder.
Je kan een mix maken van verschillende groenten, en dat invriezen nadat je het in porties hebt verdeeld. Of je geeft iedere dag wat van de groenten die je ook voor jezelf hebt gekocht.
Bijna alle groentes zijn goed, uitgezonderd prei en ui. Verder zijn er wat groenten die mischien makkelijk voor problemen kunnen zorgen, als tomaat, paprika, aubergine. Andere groenten die absoluut gekookt gegeven moeten worden.
In deBieb kan je de lijst vinden over groenten.

Ik ben sinds kort gestopt met het geven van groenten, alsproef. Ik zie duidelijk verbetering bij Yuma wat het poepen betreft: zij poept nu veel minder vaak, en poepies zijn veel kleiner van formaat. Nog maar even afwachten, ik wil niet te snel conclusies trekken.
[/quote]


Dank je wel voor je reaktie Annemarie!

Zelf twijfel ik nog of ik groente zal gaan toevoegen of niet.
Lisa, een van onze honden heeft voordat we haar op KVV hebben overgezet altijd gevoelige darmen gehad.
Ook poepte Maeglin een van onze honden erg veel en vaak.
Zoals het nu gaat sinds ze op KVV zitten is de ontlasting mooi, weinig en ook heel stevig daar ben ik dus heel tevreden over.
Heel soms is het bij een van de honden weleens iets zachter of zit er bij Lisa de hond met gevoelige darmen weleens een klein beetje slijm om de poep heen maar dat komt misschien wel door het geven van andere diersoorten of andere merken KVV...

Ik vraag me ook af of het een must zou zijn om groenten toe te voegen...

Ben heel benieuwd of het bij Yuma goed blijft gaan zonder de groente.
Door Jantina
#2552480
Ik voer misschien 1 of 2x per week wat groenten bij. Ik heb altijd KVV zonder groenten omdat die van mij dat echt niet lusten (Haaksbarf, Darf enz) en ik moet ook zeggen dat er altijd een apart luchtje aan zit. Als ze groenten krijgen is het een tafelrestje boontjes, broccoli, bietjes - dat soort dingen. Gekookt dus, zonder kruiden of boter natuurlijk. Of ze het echt nodig hebben durf ik niet te zeggen, ze vinden het vooral lekker en er zal vast iets goed in zitten, al zijn het maar wat vezels. Enige groente die ik apart koop en kook/pureer voor ze is pompoen. Dat vind ik zo'n ideaal middeltje bij diarree. Een flinke lepel door het eten en dat zorgt voor een vaster drolletje. Gelukkig al even niet nodig gehad, maar het ligt hier altijd 'voor nood' in de vriezer!
Door M@rina
#2554313
Ik heb je hier volgens mij al een keer in een PB uitgebreid antwoord op gegeven  ;) Groente kan je of koken of pureren, beide is niet noodzakelijk. Ik geef af en toe een groentenprutje, ik pureer 5 of 6 verschillende groentes in ongeveer dezelfde hoeveelheden. Ik maak in een keer een grote hoeveelheid en maak aparte porties en vries die in. In de linkjes die ik je gestuurd heb staan alle groente in verschillende categorieën die je aan een groentenprutje kunt toevoegen.

Sommige kvv's bevatten al groente, andere helemaal niet tinlo barfmenu heeft een aparte groentemix bijv. Tammenga bevat ook geen groente. Darf eko bijv weer wel. Het dus wel goed om te kijken of je een kvv voert waar al groente in zit. Zo niet dan kan je best 2x per week een groenteprutje geven. in totaal ongeveer 10% van het hele weekmenu kan groentenprut zijn.

Overigens verschillende meningen in de versvoerwereld over het geven van groente. De éne stroming zegt dat honden geen plantaardige voedingsstoffen nodig heeft de andere wel. Zelf ben ik meer voor die laatste stroming. Om maar weer eens de vergelijking met wolven te maken, zij eten de maag van hun prooidieren en die maag bevat heel vaak plantaardige stoffen, die al een beetje voor verteerd zijn, zo kan de wolf ie plantaardige stoffen ook goed verteren, ik heb ook gelezen dat ze bessen eten.
#2554322
Nou, het blijft heel goed gaan hoor, Yuma poept nu nog maar tweemaal per dag, keurige ketutels. Ik geef wel altijd pens, h'e,  dat vind ik echt belangrijk. Zitten veel belangrijke stofjes in en toch ook wel voorverteerd gras enzo, (lamspens).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door