Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Do
#2551719
daar ben ik weer :-[
Tika
iedere nacht een paar keer " komen" het maak niks uit hoe ik haar voor de nacht klaar maak, in de bench, uit de bench, in de hal uit de hal, in de slaap kamer uit de slaapkamer ,
ze plaast overal, zonder een logica, ik bedoel gaan we 5 uur weg is ze droog gaan we 1 uur weg heeft ze geoept en geplast
ze snapt weinig meer van het leven, ze staat te staan, geen rust in haar kop, ze wilt de woonkamer in en dan weer weg, ze wil naar boven en dan weer naar beneden.
ze krabbeld de hele tijd tegen deuren
vanmorgen(zoals iedere morgen) was het om 4 uur raak
kan geen kontakt meer met haar maken

ik weet niet of ze nog " gelukkig" is?

wanneer bepaal je om te laten gaan?
ik bedoel....ze loopt maar...het lijkt alsof ze vegeteert
Door keetje
#2551801
Moeilijk, erg moeilijk,..... :'(

Ik zag het altijd aan mijn honden, waaraan ik het zag? Ik weet het niet, het was gewoon zo,....

Heel veel sterkte meis,......
Door Lil
#2551931
:'(

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:

Dat kunnen wij van achter het beeldscherm niet bepalen. Hier is de ervaring dat als je ook maar lichtelijk denkt dat het zo ver is... het inderdaad zo ver is (tenzij er iets is dat een da kan verhelpen, maar dat zal in geval van de dementie niet zo zijn vrees ik).
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2551959
pfft, wat een moeilijke vraag.
Bij mijn honden was het over het algemeen duidelijk : niet meer terug kunnen komen uit een hersenbloeding, onherstelbaar beschadigde darmen door zweepworm etc. Oftewel de honden waren echt ziek of ongelukkig. Twisje was een autistje en haar hele leven dus al 'afwezig' als ik het zo noemen mag. Toen de dementie toesloeg werd dat nog erger dan 'normaal'.  Het is zooo moeilijk om te bepalen wanneer het 'tijd' is. Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen betreffende zijn/haar dieren. Jij kent je dier het beste, weet wat haar/zijn bepaalde gewoontes zijn etc. Ik heb hier al jaren voordat ik Twisje heb laten gaan al mensen over de vloer gehad die haar 'zielig' vonden...
Nee, dat was gewoon Twisje. Ze was apart en uniek! Ze viel niet op, werd ondergesneeuwd door de rest en juist daardoor mis ik haar nu nog steeds wel vreemd genoeg... Ze kon uren naar de klok kijken  ::) en was 'raar' vonden velen.
Toen ze alles liet lopen en daarmee haarzelf, het huis, en de bench bevuilde heb ik de keuze gemaakt omdat je gewoon zag dat ze het vreselijk vond dat ze niet meer schoon op zichzelf kon zijn.
Wij kunnen niet van deze kant van het scherm oordelen, dat kan alleen jij. Ik wens je heel veel sterkte in je besluit :bigarmhug:
Door tessa
#2551967
ik ben er altijd een beetje 'hard' in.
Zodra de hond nog een schim is van wat hij of zij was, dan laat ik ze gaan.
Ik vind dementie/ verward zijn echt een reden om te stoppen, ik denk dat dat heel erg is voor een hond.
Na een bepaalde leeftijd laat ik ook geen levensrekkende operaties meer doen, afhankelijk van hoe oud het ras gemiddeld wordt.
Bij een boxer vanaf 10 jaar ongeveer, maar bij mijn shih tzu weer wat hoger omdat die over het algemeen een hogere leeftijd halen.

Ik ben blij dat ik de beslissing kan nemen voor mijn dieren, ik laat ze niet zover komen dat ze niet meer weten hoe alles werkt, incontinent  zijn, van elende omvallen en niet meer zelf op kunnen staan.
Ik zet mijn eigen verdriet opzij en doe het voor hen :'(
Door 202Spots
#2551976
Je hebt al zoveel voor Tika gedaan, ik denk dat er nog maar 1 ding is wat je nog voor haar kan doen..
Wanneer ze geen waardig leven meer heeft ...dan is 't tijd....
Misschien heb je hier wat aan als richtlijn ? Ik ben bang dat Tika meer dan 8 punten heeft... :'(
http://www.naturescornermagazine.com/he ... nions.html
Quality Of Life Assessment

Walking
8  No longer can walk

3  Walks to eat, drink, or toilet only
1 Stiff, cannot run

Arising
8 Cannot get up without help
3 Arises slowly, is stiff

Eating & Drinking
8 Is not eating &/or drinking
5 Losing weight &/or dehydrated

Playfulness
3  Does not play anymore
1 Limited playfulness, reduced play interest

Toileting
8  Urinates or defecates on self
8 Painful urination or defecation on a chronic basis
3  Cannot hold urine or feces indoors / has accidents

Affection
5  Shows aggression when approached (fangs, growling)
3  No longer shows affection even when petted or rubbed
1 Only shows affection when laying down

Artificial Life Prolongation (ALP)
8 Is on 3+ ALP measures
5 Is on 2 ALP measures
3 Is on 1 ALP measure
____
<== Total Points

Recommendation Table
Total Points Action
1-3 Re-assess every 90 days
4-7 Re-assess every 30 days
8+ Euthanasia recommended

Many characteristics are not, by themselves, an indication for euthanasia. For example, stiffness and reduced interest in play have small numerical values. Adding the smaller values together may generate a score which is high enough to indicate the time has come to euthanize, or the score may only indicate that the pet should be re-evaluated periodically.

The Pain Assessment allows the human companion to estimate the amount of pain which a pet is experiencing. Unfortunately animals do not speak in human languages, so they cannot tell us in our language what amount of pain they are experiencing. As a result, the human companion must look for behavioral signs which are then interpreted as indicators of pain.

Pain Assessment
8 Cries or moans when moving or re-positioning
4 Avoids all but necessary activity such as eating or toileting
2 Cannot climb stairs or inclines
1 Stiffness
____ <== Total Points
Door Do
#2552024
even door de google vertalen gegooid

wandelend
8 Niet langer kunnen lopen kan ze wel, ze zou zo 3 uur kunnen lopen, maar volledig zonder doel
 
3 Wandelingen te eten, drinken, of het toilet alleen ?????
1 Stiff, kan niet worden uitgevoerd ????  stijf?? nee

Ontstaan
8 Kan niet opstaan ??zonder hulp nee
3 Ontstaat langzaam, stijf is  nee

Eten & Drinken
8 Is het niet eten & / of drinken ze vreet
5 het verliezen van gewicht en / of gedehydrateerde ze is niet dik, mischien een beetje mager, maar komt niet aan

speelsheid
3 Niet meer spelen in begin jaren gedaan maar later niet meer, Tika speelt niet echt, maar ze heeft absolluut niet meer de gekke 5 minuten
1 Beperkte speelsheid, verminderd spelen rente rennen doet ze wel, maar nogx zonder doel

toiletbezoek
8 plast of uitwerpselen op zelf  klopt
8 Pijn bij het plassen of ontlasting op een chronische basis  nee
3 Kan niet in het bezit urine of ontlasting binnen / heeft ongevallen ze is niet onzindelijk, want ze loopt naar de trimsalon daarvoor, of naar de hal, wel weg van haar plek

genegenheid
5 Geeft agressie toen benaderd (hoektanden, grommen) nee, absoluut niet
3 Niet langer toont genegenheid, zelfs wanneer geaaid of gewreven tja.....als ik haar oppak krijg ik wel een likje, maar verder niet
1 toont Alleen genegenheid bij het vaststellen van  ????

Artificial Life Verlenging (ALP)
8 Is op 3 + ALP maatregelen
5 Is op 2 ALP maatregelen
3 Is op 1 ALP maatregel
____
    <== Totaal aantal punten

Aanbeveling Tabel
Totaal aantal punten Actie
1 tot 3 opnieuw te evalueren om de 90 dagen
4 tot 7 opnieuw te beoordelen om de 30 dagen
8 + Euthanasie aanbevolen


mijn conclusie....fysiek mankeerd haar weinig. het gaat me om geestelijk

Dory hoe kom je aan die 8 punten? gewoon een vraag hoor, mischien wil ik dingen niet zien
Door 202Spots
#2552050
De punten staan voor de antwoord Do..

b.v
toiletbezoek
8 plast of uitwerpselen op zelf  klopt
dus wanneer ze op zichzelf plast en poept dan is dat 8 punten

3 Kan niet in het bezit urine of ontlasting binnen / heeft ongevallen ze is niet onzindelijk, want ze loopt naar de trimsalon daarvoor, of naar de hal, wel weg van haar plek
3    Cannot hold urine or feces indoors / has accidents  maar ze plast of poept BINNEN..dus ook 3 punten

3 Niet langer toont genegenheid, zelfs wanneer geaaid of gewreven tja.....als ik haar oppak krijg ik wel een likje, maar verder niet
zou dan 3 punten zijn

1 toont  Alleen genegenheid bij het vaststellen van  ???? 1    Only shows affection when laying down alleen genegenheid wanneer ze ligd zou dan 1 punt zijn

Misschien dat sommige dingen nog wel lichamelijk te doen zijn Do maar geestelijk heeft ze weinig meer..
Toen we voor mijn Boef moesten besluiten, en hij kon niet meer overeind komen om zelf naar buiten te gaan om te plassen...hadden we hem naar buiten gedragen toen hij begon te piepen want hij wilde niet in huis plassen...en toen hij op de gras lag en gelijk begon te plassen kon ik aan hem zien hoe ERG hij het vond dat ie zichzelf had nat geplast...
en keek mij aan met 'n blik  waarmee hij aan mij vertelde dat 't tijd was...
Wanneer Tika geestelijk al zo ver weg is, dan kan ze je niet meer aankijken met de blik om te zeggen dat 't tijd is...
Door *Flip*
#2552137
Het is een heel persoonlijke en pijnlijke kwestie, maar ff heel kort door de bocht, in vergelijking met dementie bij mensen: voor de persoon zelf is het erg, zolang diegene nog beseft dat hij/zij dingen vergeet/de wereld niet meer snapt ed. Op het moment van gevorderd stadium is het besef er niet meer, dan is het alleen nog maar moeilijk voor de omgeving.

In welk stadium jouw hond zit zal jij het beste kunnen weten.

Wel vind ik ook dat je, of je nou realistisch weet wat wel niet voor jouw dier gedaan moet worden, je vrede moet hebben bij jouw beslissing. Jij blijft er wel mee achter. Jouw dier verkeert nu niet in onverdraaglijke pijn, dat geeft wel dat jij meer tijd hebt om erover te piekeren.
Door Do
#2552163
voor mij was het bij Mientje heel duidelijk
(voor de mensen die niet weten van Mientje...ze was 19 en eigelijk het zelfde verhaal als Tika nu)
wel met 1 verschiel, Mientje ging zich zelf bevuilen, en toen was het voor mij duidelijk


Dory, als ik het begrijp is volgens het lijst
8 punten nodig om een beslissing te nemen( cru gezegd hoor)

bij het plassen in huis heb we al 8 punten

is het niet erg hard om een hond in te laten slapen vanwegen het plassen in huis?


wat is me afvraag.... ik weet echt niet of Tika " in huis plats"

laten we het zo zeggen
snachts bv, ze krabbeld op de duer, maar als ik bewust ben er van dan is het eigelijk al gebeurd.

maar ze kan ook krabbelen door niks, gewoon, dan loop ik buiten en ze doet niks
Door Martine-Tom
#2552171
Ik lees nog heel veel twijfel, en dan is het eigenlijk simpel, niet doen.
Zolang je nog twijfeld is de kans aanwezig dat je er spijt van krijgt....

Met mijn eerste hond zat ik in vergelijkbare situatie, op haar 14e kreeg ze GVS daar knapte van op maar kreeg telkens iets kleins erbij, je groeit erin mee.
Voor mij was de tijd daar toen ik bij mijn moeder binnen stapte, Tessa riep en ze zo de weg kwijt was dat ze de verkeerde kant op liep.
Haar staar was altijd naar beneden, ze wilde niet meer mee op visite, ze leefde nog wel maar meer dan aanwezig zijn was het niet meer, ze genoot nergens meer van, alles was een opgave geworden. Ze kon ook best nog uren lopen, maar zonder eens lekker aan een bloem te snuffelen ofzo, het was lopen omdat ik nou eenmaal liep en zij achter me aan hobbelde.
En zo was het met alles, ze deed het omdat het erbij hoorde, niet omdat ze het leuk vond.

En toen alle "leuk" weg was ben ik nog dezelfde dag naar de da gegaan.
Ze is 16 geworden en mis haar nog zeker wekelijk (is alweer bijna 6 jaar geleden).
Door Do
#2552182
ja heel veel twijfels en ik weet niet waarom :-[
dat probeer ik achter te komen door deze topic

als ik haar los in het bos zou laten kan ik haar van de weg gaan plukken, ze loopt en ze loopt!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door