Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2550083
Vanochtend kregen de honden hun 1e echte BARF hapje, Eendenvleugels.
Jack en Gizmo hebben ze opgegeten. Hoewel Jack zijn eendenvleugels een paar keer uitkotste en weer op at, uiteindelijk toch erin gebleven. Gizmo heeft zijn eendenvleugel naar binnen gewerkt, uitgekotst en niet meer opgegeten. Diesel hoefde helemaal niet en Roy heeft een deel opgegeten.
Vanavond, op het menu stond Rundersnippers met groente (voor Roy en Diesel nog een eendenvleugel erbij van vanochtend). Gizmo en Jack hebben hun stuk vlees naar binnen gewerkt, Diesel heeft wat staan kauwen maar het maar opgegeven en Roy een deel vlees gegeten. Roy was/is ook al 2 dagen niet lekker, misschien dat hij daarom minder heeft gegeten.

Maar wat moet ik nou met het overgebleven vlees, wat ze dus niet hebben opgegeten? Mijn vriend zegt, dan geef je ze dat morgen, maar dan komt mijn menu natuurlijk in de war!
Laatst gewijzigd door digijaro op di 01 jan 2013, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2550088
Ik zou ze gewoon morgen geven ipv het bot wat je morgen zou geven  :)
Maar als je dat lastig vind kan je ze ook wegdoen en gewoon het menu aanhouden, kan me voorstellen dat je dat als nieuwbakken barfer mss wel fijner vind ;)
Door Lizzy
#2551090
digijaro schreef: Vanochtend kregen de honden hun 1e echte BARF hapje, Eendenvleugels.
Jack en Gizmo hebben ze opgegeten. Hoewel Jack zijn eendenvleugels een paar keer uitkotste en weer op at, uiteindelijk toch erin gebleven. Gizmo heeft zijn eendenvleugel naar binnen gewerkt, uitgekotst en niet meer opgegeten. Diesel hoefde helemaal niet en Roy heeft een deel opgegeten.
Vanavond, op het menu stond Rundersnippers met groente (voor Roy en Diesel nog een eendenvleugel erbij van vanochtend). Gizmo en Jack hebben hun stuk vlees naar binnen gewerkt, Diesel heeft wat staan kauwen maar het maar opgegeven en Roy een deel vlees gegeten. Roy was/is ook al 2 dagen niet lekker, misschien dat hij daarom minder heeft gegeten.

Maar wat moet ik nou met het overgebleven vlees, wat ze dus niet hebben opgegeten? Mijn vriend zegt, dan geef je ze dat morgen, maar dan komt mijn menu natuurlijk in de war!
En toch zou ik het er gewoon bij doen. Dat wat ze vandaag niet gegeten hebben maakt morgen als extraatje (dus niks van wat je vandaag op het menu hebt staan in mindering brengen) samen weer alles opgegeten hebben, in die 2 dagen, dat je ze had willen geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2551699
Dat probleem had ik ook altijd.
En bij mijn katten kan je er gewoon van op aan dat als je dat als extra geeft de dag erachter, het weer blijft liggen, tot het uiteindelijk toch slecht is.
Dus dat doe ik niet.  Ik geef dat wel de volgende dag, maar dan van nieuw vlees minder.
Ik heb het dus ook al opgegeven om echt per dagportie te werken.  Ik haal dagelijks iets uit, maar er is altijd wel nog wat over van de dag ervoor dat ook gegeven wordt.  Das eigenlijk ook wel gemakkelijk met verpakken voor mij want dan komt het niet zo nauw.  Ik zorg gewoon dat de portie minstens voldoende is voor 1 dag en voor de rest schuift het door.  Enkel orgaan is echt per dag verpakt.  Spier en bot ligt gewoon verspreid over de dagen. Het oude eerst verdeelt, dan het nieuwe.
En als ik nog voor een halve dag over heb op een keer vul ik die dag aan met een heel visje of een kuiken of iets anders compleet.

In het begin wilde ik ook mijn menu doen kloppen en wilde dan als het voorviel dat er wat overbleef, gewoon aanvullen met complete zaken. Maar omdat het in het begin gewoon bijna dagelijks was dat niet alles opgegeten werd, en vooral de ene wel maar de andere niet alles opet, bleek dat al snel ondoenbaar.  En mettertijd heb ik geleerd me niet meer blind te staren op die dagporties.
Er ligt wat bot en spier in mijn ontdooibakjes en daarmee puzzel ik tot ik heb wat ik die dag moet geven.  Ik voer wel eerst op wat ze laten liggen hebben, zonder ermee rekening te houden wat dat is, voor de volgende dag. Want als ze vb altijd lever laten liggen en je voert dat de volgende dag weer als de orgaanportie, komen ze andere organen tekort en hebben ze maar de helft van de orgaanhoeveelheid gehad. Hetzelfde geldt ook voor bot en spier. Als het steeds hetzelfde is dat ze gemakkelijk laten liggen, trekt dat je menu scheef als je dat gewoon van het menu van de volgende dag aftrekt. 
Ik voer dat, en trek het gewicht van het gehele menu van de volgende dag af. Als ze een paar dagen wat minder bot en vlees gegeten hebben, krijgen ze een keertje geen orgaan op die dag.  Maar ja, dat gaat gemakkelijk omdat ik compleet voer.  Als je dat niet doet, is het wat meer rekenwerk.
Ik wil maar zeggen: denk er even over na, zoek er je weg wat in en doe wat jou het beste lijkt.  Pin je niet te hard vast op je menu, probeer dat wat aan te passen zodat het uitkomt.  Maar dagelijks vlees weggooien lijkt mij wel grote zonde  :-\  Voor elk stukje vlees is toch een dier gestorven, dat gooi je toch zomaar niet weg?  :-[

Ik zou wel opletten met dat overgeven van je honden.  Had je de vleugel in geknipt?
Ik zou de eerste tijd beginnen met kipbot. Dat is toch merkbaar zachter dan eend en zal gemakkelijker verteren.  Als je aan mooi bevleesde karkassen kan geraken is dat prima, of anders voorgemepte nekken, tot ze goed leren kauwen?  Kan goed zijn dat de maag ook even moet wennen aan grote brokken hoor. Of de slokdarm.  Ze zijn dat niet gewend he.
Ik hoop dat je andere honden ook snel gaan eten.  Anders in hapklare brokken snijden?  Bot dan wel pletten he!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 27 dec 2012, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Teckel_Frannie
#2551721
Ik geef het ook gewoon nog een keer. Als ze het dan nog niet eet, probeer ik het misschien nog een keer en anders gooi in het gewoon weg.
Ik vind weggooien gewoon een beetje zonde.
#2557264
Ging niet echt goed het BARF eten afgelopen week. Diesel die hoefde alleen maar kippennekken, runderstoofvlees, kalkoenfilet en stukjes pens.
Roy en Jack deden ook moeilijk met vleesbot eten en ook paar keer met spiervlees en orgaantjes. Gizmo ging eigenlijk het beste!
Wat ze niet hadden opgegeten ook weer volgende dag aangeboden, maar ook weer niet opgegeten. Kan het niet dagen achter elkaar weer aanbieden natuurlijk, totdat ze het wel eten.

Sinds afgelopen weekend maar weer (even?) KVV gekocht. Jack en Roy begonnen al met afvallen door het weinige eten.

Wat nu te doen?
#2557340
Wat voor hondjes (ras) heb je? Ik ben totaal onbekend met dit gedrag, dat tutten met eten. En ik moet ook zeggen dat dit maar goed ook is, want ik zou daar helemaal horentjes van krijgen! Bij mij kregen ze dan ook de snoeiharde-mama-is-boos-behandeling. Ik gaf ze wat op het menu stond en ik gaf ze koud 10 seconden om aan het eten te beginnen en het in 1 ruk door op te eten. Niet direct eten of halverwege trutten? Wegnemen en pas weer de volgende dag aanbieden. En desnoods een dagje vasten er aan vast knopen. "Eten en niet zeuren is mijn devies".
Door Martine-Tom
#2557426
Hier ook een mutser, ik zorgde er in het begin voor dat er bij elke maaltijd iets was wat ie lekker vond zodat hij iig aan zijn eten begon, soms at hij de rest dan ook op...soms niet.
Kwestie van doorzetten idd wat Lizzy zegt, aanbieden en na zeer korte tijd weer weghalen als ze niet geintresseerd zijn, hier word 1 keer per dag gegeten maar in weiger gevallen bied ik het vaak savonds nog een keer kort aan, weer weigeren...pech hebben.
Dag erna krijgt ie nog een keer hetzelfde. De 3e dag heb ik wel vers vlees maar als ik erg sago ervan word wel hetzelfde als de dagen ervoor  :biggrin2:
#2559633
Lizzy schreef: Wat voor hondjes (ras) heb je? Ik ben totaal onbekend met dit gedrag, dat tutten met eten. En ik moet ook zeggen dat dit maar goed ook is, want ik zou daar helemaal horentjes van krijgen! Bij mij kregen ze dan ook de snoeiharde-mama-is-boos-behandeling. Ik gaf ze wat op het menu stond en ik gaf ze koud 10 seconden om aan het eten te beginnen en het in 1 ruk door op te eten. Niet direct eten of halverwege trutten? Wegnemen en pas weer de volgende dag aanbieden. En desnoods een dagje vasten er aan vast knopen. "Eten en niet zeuren is mijn devies".
Het zijn 2 Jack Russells en 2 Border Collie's.
#2559641
Martine-Tom schreef: Hier ook een mutser, ik zorgde er in het begin voor dat er bij elke maaltijd iets was wat ie lekker vond zodat hij iig aan zijn eten begon, soms at hij de rest dan ook op...soms niet.
Kwestie van doorzetten idd wat Lizzy zegt, aanbieden en na zeer korte tijd weer weghalen als ze niet geintresseerd zijn, hier word 1 keer per dag gegeten maar in weiger gevallen bied ik het vaak savonds nog een keer kort aan, weer weigeren...pech hebben.
Dag erna krijgt ie nog een keer hetzelfde. De 3e dag heb ik wel vers vlees maar als ik erg sago ervan word wel hetzelfde als de dagen ervoor  :biggrin2:
Als er iets in de bakken zat wat ze lekker vonden aten ze dat op en het 'vieze' niet. Na een minuut of 10 na niet willen eten heb ik de bakken ook weggehaald.
Heb ook paar keer niet opgegeten vlees weer aangeboden, maar hoefden ze nog niet. Ga het niet dagen achter elkaar aanbieden, lijkt me ook niet goed voor het vlees.

Ik ben klaar met Barfen, helaas!
Door Martine-Tom
#2559680
digijaro schreef: Als er iets in de bakken zat wat ze lekker vonden aten ze dat op en het 'vieze' niet. Na een minuut of 10 na niet willen eten heb ik de bakken ook weggehaald.
Heb ook paar keer niet opgegeten vlees weer aangeboden, maar hoefden ze nog niet. Ga het niet dagen achter elkaar aanbieden, lijkt me ook niet goed voor het vlees.

Ik ben klaar met Barfen, helaas!
Dat is al rap dan...
#2559699
digijaro schreef: Als er iets in de bakken zat wat ze lekker vonden aten ze dat op en het 'vieze' niet. Na een minuut of 10 na niet willen eten heb ik de bakken ook weggehaald.
Heb ook paar keer niet opgegeten vlees weer aangeboden, maar hoefden ze nog niet. Ga het niet dagen achter elkaar aanbieden, lijkt me ook niet goed voor het vlees.

Ik ben klaar met Barfen, helaas!


Jammer hoor dat je jezelf en je hondjes niet meer tijd gunt . Hier word ook weleens gemiept met eten , maar ik wil wel achterhalen waarom . En dat kunnen zoveel redenen zijn .
#2559712
oh wb de jackrussells ....die kunnen heel volhardend zijn  :biggrin2:
loeka hield t voor elkaar om 5 dagen niet te eten ....ik werd er zelf radeloos van  :(
tot ik in mn donkere slaapkamer iets hoorde smekken en kouwen .... madam de hamsteraar zat genoegdoenend te kauwen ...toen ik het licht aan deed , zonder schuldgevoel  :biggrin2:
heel mn huis overhoop gehaald om al de kluifjes op te snorren .
die zelfde avond heeft ze niks gekregen maar de volgende dag at ze braaf alles op
voor noa heb ik tot 6 maanden geleden nog alles heel klein moeten knippen
als de dames het spiervlees van een nieuw diersoort niet aten gooide ik het een paar uurtjes op de droger , waarna ze het wel accepteerde en de smaak leerde waarderen ....zo heb ik ook weinig weg moeten gooien ...
#2559726
Mijn JRT dame had het bv in het begin met alles wat ""geen hondenvoer was "" .... groenten , een eitje . Dat heeft zeker een jaar geduurt , groenten gaf ik per soort i.pv. een mix
Ik kwam er achter dat wat zoetere groenten wel op prijs werd gesteld . Nu eet de dame heel graag haar groentenmix , een eitje idem . Vis lust ze nog steeds niet . Orgaan heeft ze ook erg aan moeten wennen . Hele kwartels zijn blehheh , kwartelkarkas is jammie .... nu een paar jaar later eet mevr opeens weer wel hele kwartels .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door