Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2550946
Hallo, ik ben wendy en ik ben het baasje van drie ruwharige teckel meisjes.

Crumble is de oudste. Drie en half wildkleurig dwergje.
Een super zachtaardig, zorgzaam en rustig meisje.  :)
Haar vader was een kaninchen dus ze is geen grote dwerg. Met 5.7 k is ze mooi slank.
Doordat zij niet graag brokjes at ben ik me in ander eten gaan verdiepen.

Chocolat is zeven en halve maand. Een chocolade en tan kaninchen.
Zij is een echte eigenwijze teckel, niet erg dapper.
Van de mand springen is veel te eng, zeker 15 cm boven de grond.  :biggrin2:
Ze is natuurlijk nog wel in de groei, maar voor haar dunne enkeltjes is ze toch een beetje een dikkertje. Ze weegt maar 3.5 kilo. Niet echt te dik, maar er moet nog wat vorm in komen.
een slankere taille en een wat bredere borstkas.

Cookie is een black en tan dwergteckeltje van 9 weekjes en woont hier net drie dagen.
Ze is een stevig hondje van net geen twee kilo.
Aan haar bouw en pootjes te zien gaat ze de grootste van het stel worden.
De bench vind ze maar niks en dat laat deze sopraan horen ook.
Maar dat gevecht win ik hopelijk wel. ;)
Verder is ze erg lief en dapper, zij laat zich graag van de bank glijden om choco daar met haar hoogtevrees achter te laten.  ;D

O, en de namen komen door mijn beroep als taartdecorateur. ;)

Ik verdiep me al een tijdje in goede voeding voor de meiden.
Heb hier ontzettend veel gelezen en al begon ik met een minder goede kvv met premix (bleek na nog meer lezen) inmiddels eten ze nu heerlijk van de kvv's darf eco, tinlo barf en tammenga.
Hierbij let ik op dat ze minimaal 5 soorten vlees krijgen per twee weken.

Daarnaast maak ik groente prut waar ik ze nu aan laat wennen door dit om de dag te geven.
Moeilijke eter crum vind het geweldig, choco vind alles lekkerm zo komt ze aan haar zwebandjes, hihi.

Hoeveel je moet voeren vind ik wel moeilijk. De tabelletjes zijn vrij ruim vind ik.
Ik weet dat ik moet voeren op zicht en dat gaat volgens mij prima.
Hou het gewicht van crum en choco in de gaten want ik wil niet dat crum afvalt en dat choco veel meer aankomt.

Crum krijgt nu ongeveer 180 tot 200 g per dag.
Zij poept wel wat moeilijker. Ik geef nu af en toe een ei (1x p w) en soms wat zalm olie.
Dat lijkt te werken.

Choco 120 tot 130 per dag.Ze lijkt echt nog wel honger te hebben.
Ze valt niet af dus dat is denk wennen.

Maar cookie vind ik nog wel moeilijk.
Ze is van brok meteen over gegaan op vlees, de eerste keer ging wat sloom met eten, maar daarna ging ze als een speer, ze vind het heerlijk.
Ik geef haar nu 4x per dag 30 gram.

Alle drie de dames zouden best wat meer lusten.
Maar ik dacht ik ga hier maar eens aan de wat meer ervaren mensen vragen wat jullie vinden van de hoeveelheden?

O, ze krijgen daarnaast elke dag wel wat lekkers.
Gedroogde bullepees of een hertstripje of zo iets.
En als beloning geef ik kleine stukjes gedroogde runderhart, bij het oefenen met komen en zitten b.v.

Ik hoop dat ik het een beetje goed aanpak zo.
Tips zijn zeker welkom.
O, en echt barfen wil ik niet echt gaan doen, dan ben ik veel te bang dat ik ze tekort doe omdat ik daar niet genoeg verstand van heb. Wil soms wel een kippenekje ofzo gaan proberen, masr ik laat denk eerst de darmen en maagjes hier maar goed aan wennen.

Groetjes Wendy.
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2550976
Bedankt voor het welkom.
Op mijn ipad fotos toevoegen gaat niet.
Ik kijk even of ik vandaag de kans krijg om wT foto's toe te voegen. 
Want daar heb ik er natuurlijk wel een paar van. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Thea
#2550993
Welkom  :)
Hahaha ben benieuwd hoelang het duurt voordat ook jou honden echt Barf eten. Je zeg wel soms een kippennek te willen proberen.
Maar je weet mss nog niet dat BARF een heel besmettelijk virus is ;D
Waar als je er eenmaal mee begin heel snel niet meer kan stoppen.
Je staat er dan mee op en gaat ermee naar bed.  ;)
Dan bedoel ik dat je steeds loopt te denken wat kan ik ze morgen te eten geven.
Waar kan ik wat bestellen.
Pas het nog wel in de vriezer. Dat is wel een vereiste grote vriezer ???
Maar ook voor jou altijd hongerlap. Barf geef je hond veel meer voldoening.
Verteerd ook wat langzamer, dus minder snel weer honger.

Het lijkt zo moeilijk. Maar even goed in de Barf hoek lezen de BArf rekenhulp gebruiken (vind jij dat je hond teveel zou krijgen volgens de rekenhulp, dan vul je gewoon het ideale gewicht van de hond in)
Kijken wat je kan bestellen of kopen.
Mooi menu maken hier neerzetten ter controle en wallah jou hondjes kunnen nog meer genieten ;)
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2551098
[quote="Thea"]
Welkom  :)
Hahaha ben benieuwd hoelang het duurt voordat ook jou honden echt Barf eten. Je zeg wel soms een kippennek te willen proberen.
Maar je weet mss nog niet dat BARF een heel besmettelijk virus is ;D
Waar als je er eenmaal mee begin heel snel niet meer kan stoppen.
Je staat er dan mee op en gaat ermee naar bed.  ;)
Dan bedoel ik dat je steeds loopt te denken wat kan ik ze morgen te eten geven.
Waar kan ik wat bestellen.
Pas het nog wel in de vriezer. Dat is wel een vereiste grote vriezer ???
Maar ook voor jou altijd hongerlap. Barf geef je hond veel meer voldoening.
Verteerd ook wat langzamer, dus minder snel weer honger.

Het lijkt zo moeilijk. Maar even goed in de Barf hoek lezen de BArf rekenhulp gebruiken (vind jij dat je hond teveel zou krijgen volgens de rekenhulp, dan vul je gewoon het ideale gewicht van de hond in)
Kijken wat je kan bestellen of kopen.
Mooi menu maken hier neerzetten ter controle en wallah jou hondjes kunnen nog meer genieten ;)
[/quote]
Hihi, ik ben er ook een beetje bang voor.  :biggrin2:
(zit ook echt aan zo'n oventje te denken om zelf vlees te drogen, lijkt me zo leuk.  ;D )
Ik ben namelijk best een beetje een type dat sterk leergierig is dus wil ik er dan ook alles over weten.
Ik moet wel uitkijken want het kan bij mij dan echt bijna een obsessie worden.  :D
Eerst dit maar een gewoonte laten worden, dan zien we wel hoe het loopt.

Wantik heb ook nogal een beetje drukke baan.
Ik heb een eigen bedrijf en ik schrijf boeken en geef les in taart decoratie.
Dus heb mezelf gezegd niet door te slaan... ( of dat ook lukt? ;) )

Gelukkig werk ik wel veel thuis en heb ik mijn man die thuis werkt/ huisman is.
De honden hebben dus bijna altijd iemand om zich heen.

Maar wat denken jullie van de hoeveelheid die onze jongste krijgt?
Door Teckel_Frannie
#2551150
Hallo! Welkom hier! Ook ik ben reuze benieuwd naar een paar fotootjes van jouw teckeltaart!

Hier komt een foto van mijn teckeltje van 7,5 mnd oud:

Afbeelding

(Overigens ook geplaats mbv mijn iPad *trots*)

Ik ben geen expert, maar ik kan je wel vertellen wat mijn ervaring met Barf is. Ik heb Frannie vanaf de dag dat ze hier kwam wonen (met 11 weken) gelijk op barf gezet. In het begin heb ik me aan percentages gehouden, omdat ik niet wist hoeveel Frannie zou wegen als ze bij ons zou komen wonen en hoe snel ze daarna zou groeien. Nu ze niet zoveel meer groeit, houd ik prooidieren aan, omdat ik dit makkelijker vind.

Het percentage dat ik in het begin heb aangehouden was 10% van haar lichaamsgewicht, zodat ze op 250 gram per dag zat, verdeeld in meerdere porties.
Onderverdeeld in 75 gram vleesbot, 137,5 gram spiervlees en 37,5 gram orgaan.

Nu weegt ze inmiddels 5100 gram en krijgt ze ca 200 gram per dag, wat ze niet altijd helemaal op eet. 200 gram is bijvoorbeeld ongeveer 1,5 kwartel. Makkie. Organen reken ik nog wel apart uit per week en verdeel ik over de week.

Frannie vind ik nog wel een beetje mollig, maar als pup in de groei is daar volgens mij niks mis mee. Ze is in ieder geval niet dik.
Als ik denk dat ze echt helemaal is uitgegroeid, ga ik de hoeveelheden meer op het oog bepalen.
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2551610
Wat is frannie een schatje :smitten:
Ze is een dwergje denk he?
Dus ik zou haar met 2 kilo best 200 g kunnen geven?

Maar hoe doe je dat een foto plaatsen met je i pad?  :o

Ik vind het barfen nog best lastig en het idee van hele karkassen spreekt me nog niet zo aan. Laf he.  ::) maar goed, rustig beginnen, er worden al kippen voeten en gedroogd hert enxo gegeven, langzaam gaan we naar de ganzen en kippen nekjes toe en dan kijk ik wel.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2552370
Zoals beloofd fotos van mijn meiden.

Dit is cookie 9 weken.
Afbeelding
dit is Crumble 3 en half, die bij haar staat te kijken, ze vind cookie geweldig.
Afbeelding
En hier is Chocolat erbij gekropen, allemaal op de eerste dag dat cookie hier was. ging meteen super.
Afbeelding
En ja, dat blonde hoofd zit er echt.  ;D
Ze zou puur choco& tan moeten zijn, maar na het plukken was ze ineens blond/grijs op haar hoofd.
Wel jammer, hoop dat het nog beter word, maar ze heeft zowiezo geen best ruwharig jasje.  ???
Haar moeder is een tijgerkleur, ik vrees dat ze daar toch wat vlekjes van heeft mee gekregen.
Nou ja, ze is lief en ik show of fok toch niet.

O, en dit ben ik, met de meiden die natuuuurlijk de andere kant op kijken.  ;D
Afbeelding
Laatst gewijzigd door teckeltaart op do 27 dec 2012, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#2552470
Leuke Teckeltjes hoor!
Wat ik zelf merk aan mijn (dwerg)Teckel is dat ze tov mijn anderen honden erg kan schommelen qua gewicht. De ene keer kan je bijna de ribben tellen en de andere keer heeft ze een speklaagje. Ik voer altijd op het oog, altijd gedaan ook, nooit afgewogen. Het ene merk is ook vetter dan het andere, de ene diersoort is vetter dan de andere. Gewoon op gevoel.
Ik geen soms wat groenten bij, regelmatig een rauwe ei-dooier, af en toe beetje zeewier, wat cocos-olie, enz.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2552518
Welkom hier en veel plezier.
Wat een schatjes!!! Leuke foto ook met jou erbij (Ik wil jouw haar, mag dat? hihi)

Ben zelf ook begonnen met kvv omdat ik gelijk barf eng vond en me goed wou inlezen. Langzaam overgegaan op half kvv en half barf en nu zit mijn Duke volledig op barf. Gewoon lekker beginnen met kvv is toch prima. Je ziet vanzelf wel hoe ver je wilt gaan enzo hoor.
Door Teckel_Frannie
#2552934
[quote="teckeltaart"]
Wat is frannie een schatje :smitten:
Ze is een dwergje denk he?
Dus ik zou haar met 2 kilo best 200 g kunnen geven?

ja, Frannie is een dwergje. Ook chocobruin, maar ze gaat nu richting de wildkleur. Ik troost mij met de gedachte dat ze in ieder geval een bruine neus heeft, wat toch ook wel apart is
Gebruikersavatar
Door teckeltaart
#2552935
Het viel me al op dat ze een bruin neusje heeft, vond het al bijzonder bij een wildkleur.  :biggrin2:
Ach, Choco is een choco&tan met een blond hoofd, ook bijzonder.
Het blijven toverballen die teckels. ;D
Na de pluk zou franny best weer bruin kunnen zijn.

Die app ga ik opzoeken. Thanks.

hihi, ik word naar de bank geroepen door cookie, die op haar manier blaft.  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door