Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door KellyNicoDjangoDjaimy
#2548531
Hallo allemaal!
ik zal me eerst even voorstellen,
Mijn naam is kelly en mijn vriend heet nico.
onze twee beste vriendjes heten Django: een american staffordshire terrier reu van 1 jaar jong
en Djaimy een american staffordshire terrief teef van 9 weekjes.
sinds enige tijd zijn wij ons grondig gaan verdiepen in BARF, heel internet speurden wij af.
mede met de reden dat wij graag onze Django, van die chemische afval troep wat men brokken noemt af te komen.
Djaimy kreeg  vanuit de fokker al vers, en wat waren we daar blij om  :biggrin2:
wij kwamen ook terecht op deze website, waar ik zelf nu al menig uurtje op heb zitten lezen.
daar wil ik trouwens even aan toevoegen dat ik het een geweldige website vind, met ontzettend veel goede informatie, uitleg, en goede duidelijke foto's!
en wat een super adviezen zijn er hier te vinden, wauw mijn complimenten!  ;)

nou hierbij dan mijn vraag:
ik heb nu voor onze Django een eerste menu samengesteld, we zijn rustig begonnen met kvv, en dat gaat super! ik zie duidelijke verbeteringen in zijn vacht en ook hij word al vrolijker met etenstijd. ook is zijn stoelgang ontzettend vooruit gegaan. hij poept nu nog maar 2 a 3 keer per dag en de kleur en structuur zijn zeer goed in tegenstelling tot de ''brok etende poep'' deze was altijd keihard en bijna zwart, hij had moeite met ontlasten en moest ook nog eens vaak, zon 5 a 6 keer per dag!  graag zou ik  wat meningen en feedback over mijn eerste menu horen.
met de barf rekenhulp calculator kwam ik op het volgende uit:
ik vermeld daar wel even bij dat ik het vleesbot percentage heb aangepast.

Menu voor een american staffordshire terrier, reu, 1 jaar oud, 40 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 40 kilo = 800 gram per dag / 5600 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 360 gr.
Groentes 15% : 120 gr.
Orgaanvlees 20% : 160 gr.
Spiervlees 20% : 160 gr.



Maandag:

360 gr kippenek
120 gr groentemix
160 gr organenmix ( kippen maag/lever/hart )
160 gr rundergehakt

extra: rauwe koudgeslingerde honing

Dinsdag:

360 gr eenden nek
120 gr groentemix
160 gr pens
160 gr runderlappen

extra: yoghurt

Woensdag:

360 gr kippen nek
120 gr groentemix
160 gr Lamshart
160 gr kipfilet

extra: sardien

Donderdag:

360 gr eenden nek
120 gr groentemix
160 gr runderstrotten
160 gr lamsvlees

extra: ei

Vrijdag:

360 gr kippen nek
120 gr groentemix
160 gr lamshartjes
160 gr paardenvlees

extra: sardien

Zaterdag:

360 gr eenden nek
120 gr groentemix
160 gr kip organenmix ( hart/maag/lever )
160 gr runderkopvlees

extra: ei

Zondag:

360 gr kippen nek
120 gr groentemix
160 gr orgaan vlees rund
160 gr kalkoen filet

extra: sardien

Noot:
de reden dat ik als vleesbot kippen en eenden nekken vaker gebruik, is omdat ik kwa vleesbotten rustig aan wil startte aangezien onze django nogal een schrok op is. zodra dit goed zal gaan zal ik overstappen op wat grote vleesbotten, zoals een kippenvleugel etc.

ik hoop dat dit menu wat in de buurt komt van een goede maaltijd.
want wat heb ik hier lang over gedaan!
heb er zelfs van wakker gelegen haha.
maar wij willen natuurlijk het beste voor onze allerliefste vriendjes.

kritiek is ook hartstikke welkom, daar kan ik immers van leren!

groetjes van kelly en nico!
en een lik van Django en Djaimy  ;D
Door Lizzy
#2548709
KellyNicoDjangoDjaimy schreef: Hallo allemaal!
ik zal me eerst even voorstellen,
Mijn naam is kelly en mijn vriend heet nico.
onze twee beste vriendjes heten Django: een american staffordshire terrier reu van 1 jaar jong
en Djaimy een american staffordshire terrief teef van 9 weekjes.
sinds enige tijd zijn wij ons grondig gaan verdiepen in BARF, heel internet speurden wij af.
mede met de reden dat wij graag onze Django, van die chemische afval troep wat men brokken noemt af te komen.
Djaimy kreeg  vanuit de fokker al vers, en wat waren we daar blij om  :biggrin2:
wij kwamen ook terecht op deze website, waar ik zelf nu al menig uurtje op heb zitten lezen.
daar wil ik trouwens even aan toevoegen dat ik het een geweldige website vind, met ontzettend veel goede informatie, uitleg, en goede duidelijke foto's!
en wat een super adviezen zijn er hier te vinden, wauw mijn complimenten!  ;)
Van harte welkom!
En bedankt voor je fijne compliment, names Barfplaats :)!
nou hierbij dan mijn vraag:
ik heb nu voor onze Django een eerste menu samengesteld, we zijn rustig begonnen met kvv, en dat gaat super! ik zie duidelijke verbeteringen in zijn vacht en ook hij word al vrolijker met etenstijd. ook is zijn stoelgang ontzettend vooruit gegaan. hij poept nu nog maar 2 a 3 keer per dag en de kleur en structuur zijn zeer goed in tegenstelling tot de ''brok etende poep'' deze was altijd keihard en bijna zwart, hij had moeite met ontlasten en moest ook nog eens vaak, zon 5 a 6 keer per dag!  graag zou ik  wat meningen en feedback over mijn eerste menu horen.
met de barf rekenhulp calculator kwam ik op het volgende uit:
ik vermeld daar wel even bij dat ik het vleesbot percentage heb aangepast.
Dat zijn de eerste goede berichten!
Menu voor een american staffordshire terrier, reu, 1 jaar oud, 40 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 40 kilo = 800 gram per dag / 5600 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 360 gr.
Groentes 15% : 120 gr.
Orgaanvlees 20% : 160 gr.
Spiervlees 20% : 160 gr.
Prima percentages! Als 15% groenten lastig is (qua dat ze het eten), kun je dat eventueel laten zakken naar 10% en 5% meer spiervlees geven. Kan. Hoeft niet.
Maandag:

360 gr kippenek
120 gr groentemix
160 gr organenmix ( kippen maag/lever/hart )
160 gr rundergehakt

extra: rauwe koudgeslingerde honing

Dinsdag:

360 gr eenden nek
120 gr groentemix
160 gr pens
160 gr runderlappen

extra: yoghurt

Woensdag:

360 gr kippen nek
120 gr groentemix
160 gr Lamshart
160 gr kipfilet

extra: sardien

Donderdag:

360 gr eenden nek
120 gr groentemix
160 gr runderstrotten
160 gr lamsvlees

extra: ei

Vrijdag:

360 gr kippen nek
120 gr groentemix
160 gr lamshartjes
160 gr paardenvlees

extra: sardien

Zaterdag:

360 gr eenden nek
120 gr groentemix
160 gr kip organenmix ( hart/maag/lever )
160 gr runderkopvlees

extra: ei

Zondag:

360 gr kippen nek
120 gr groentemix
160 gr orgaan vlees rund
160 gr kalkoen filet

extra: sardien

Noot:
de reden dat ik als vleesbot kippen en eenden nekken vaker gebruik, is omdat ik kwa vleesbotten rustig aan wil startte aangezien onze django nogal een schrok op is. zodra dit goed zal gaan zal ik overstappen op wat grote vleesbotten, zoals een kippenvleugel etc.

ik hoop dat dit menu wat in de buurt komt van een goede maaltijd.
want wat heb ik hier lang over gedaan!
heb er zelfs van wakker gelegen haha.
maar wij willen natuurlijk het beste voor onze allerliefste vriendjes.

kritiek is ook hartstikke welkom, daar kan ik immers van leren!

groetjes van kelly en nico!
en een lik van Django en Djaimy  ;D
Je menu ziet er prima uit. Het is duidelijk te zien dat je je huiswerk goed hebt gemaakt! Ik zou alleen niet te lang nekken blijven voeren (er zijn wat geluiden - dat topic staat in medisch - dat met het voeren van alleen nekken je hond teveel schildklier binnen krijgt. Of dat zo is, weten we niet zeker maar het maakt wel dat ik niet alleen nek op het menu zou zetten, als ik jou was). Ik zou daar dus snel iets aan toevoegen als kwartel (heel of karkas - dat is erg zacht) of parelhoenkarkas. Verder heb je wat veel rundvlees op je menu staan. Dat zou ik zeker 1 keer per week vervangen door iets anders, bijv. lam of geit of paard (geen kip want dat zit ook redelijk ruim in je menu).
Door KellyNicoDjangoDjaimy
#2548978
hartstikke bedankt voor je feedback!  :biggrin2:
hier ben ik erg blij mee, nu kan ik mijn menu nog meer verbeteren.
ik heb het medische topic eens doorgelezen en inderdaad is het beter om zo snel mogelijk meer te gaan wisselen met de kip/eenden nekken. ik zal  deze week eens gaan kijken bij de plaatselijke markt voor parelhoenkarkas etc, ook ga ik 2x rund vervangen met lam en geiten vlees. ik kan niet wachten om eindelijk helemaal te gaan barfen!
en ik denk Django ook niet haha
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2551524
Welkom op het forum!

Goed dat jullie willen gaan barfen met jullie honden. Kijk even goed hoe ze het doen op deze hoeveelheid. Misschien heb ik de pech dat Jack (te vergelijken met jou hond van een jaar, ook in gewicht) zoveel eet want hij krijgt ruim 1200 gram per dag en is zeker niet te dik. Behalve wat Lizzy al genoemd heeft heb ik weinig aan te merken op je menu.
Het enigste wat ik dan nog wil zeggen is let erop dat je ook nier in je menu verwerkt want dat zie ik er nu niet bijstaan. Misschien zit het in het runderorgaan dat je op zondag wil gaan geven. Zelf geef ik (en meer mensen hier) het liefst lam of geitrennieren of ze moeten biologisch zijn. Geef je de runderstrot als orgaanvlees ? 1 keer per week moet dat kunnen maar je zou het ook als extra kunnen geven want het is geen orgaan en ook geen spier. Strotten in stukken van 160 gram verdelen gaat ook nog niet meevallen denk ik maar ik moet toegeven dat ik dat nooit geprobeerd heb, ik geef ze in zijn geheel aan Jack. Ooh ja nog 1 dingetje er zit weinig pens in je menu, de helft van je orgaan mag uit pens bestaan dus je zou gerust 3 dagen pens mogen geven als orgaan.

Veel plezier met je honden en dat ze maar lekker mogen genieten van hun heerlijke maaltjes !
Laatst gewijzigd door Lucie110 op wo 26 dec 2012, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kim en Casper
#2551603
Hoi,
Leuk dat je gaat barfen!

Heb wel een aantal tips... Vindt dat je erg veel kip geeft. Je geeft aan enkel kip en eend. Je zou hier idd kwartel asn toe kunnen voegen en als ze goed kauwen na twee weken een konijnkarkasje. Daarnaast mis ik niertjes in je menu of t moet in de runderorgaanmix zitten. En 160 gram runderstrot. Ben benieuwd of je dat gaat lukken. Strotten zijn echt taaie dingen die moeilijk te delen zijn. En strot weegt snel 800 gam en moet je dus in vijfen of zessen delen. Dit is echt een rotklus... Geef dan eens in de twee weken ieder een halve strot als volledige maaltijd. Ik heb eens stotten gedeeld en doe nooit meer..

Geef daarvoor bijv iets van wild. Hertenvlees of zo. Iets totaal anders. Succes met je menu!
Door KellyNicoDjangoDjaimy
#2557392
aah bedankt allemaal voor de goede tips, hier kan ik wat mee! hmm dan moet ik me inderdaad maar eens gaan bedenken of de runderstrotten wel een goed idee zijn, en ja niertjes zitten ook bij de runderorgaan mix. ik ben wel van plan zeker ook wat lamsniertjes te gaan geven. pff liefste was ik al begonnen maar we zijn nog steeds op zoek na een vriezer helaas. hopelijk komen we wat geluk tegen nu in het nieuwe jaar! haha. groetjes !  :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door