Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jack
#254958
Een teckeltje van een kennis van mij is plotseling overleden.......zo loopt het nog in de tuin, en zo zakt het weg in coma, ogen puilen uit,tong werd zwart, en later in de dierenkliniek is het overleden......2 en een half jaar oud.
Als eerste dacht ze aan vergiftiging, maar later toch ook aan iets anders......daarom heeft ze gezegt dat ze autoptie wilde laten doen.
Dit doen ze in Utrecht.
Wij vinden nu dat het wel erg lang duurt voordat je daar de uitslag van krijgt! het is bijna 5 weken geleden!
stel het is een vergiftiging.... dan lopen eigenlijk meer honden gevaar..toch?
Wie weet hoe lang dit nog kan duren?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#254981
Ja misschien is het eens tijd dat je kennissen gaan bellen
Door Lizzy
#254982
Ik las laatst dat autopsie erg lang duurt. Tannetje schreef dat. Ze had het ook over minimaal 5 weken volgens mij. Ik zoek even voor je.
Door Lizzy
#254988
Het was in het topic van Youp, maar Tannetje heeft het daar over 'weken'.
Door Lupa
#255026
de uitslag van de hond van een vriendin van me heeft ook ik geloof wel 2 maanden geduurd.
Door jack
#255034
Ze heeft gebeld met Utrecht, maar daar zeggen ze dat ze bericht krijgt van haar dierenarts, inderdaad toen zeiden ze: U krijgt bericht en dit krijgt u tussen de drie en 5 weken...as dinsdag is het 6 weken.
Door youp
#255054
Ik heb dus ook sectie laten verrichten op mijn pup. Ik had de volgende dag een gedeeltelijke uitslag. Daar stond in wat ze op het eerste oog hebben geconstateerd. Een week later kreeg de uitslag al van het lab. onderzoek.
Youp is alleen niet naar Utrecht gegaan maar naar Deventer (gezondheidsdienst voor dieren) omdat dit volgens mijn da sneller was. Dat blijkt dus ook wel.

Het was bij Youp alleen wel iets anders. Ze hoefden alleen de nieren maar laboratorisch onderzoek te doen. Youp is namelijk overleden aan een nierziekte.
De andere organen hebben ze alleen met het blote oog bekeken.

Als ze een histologisch onderzoek doen op alle organen kan dit denk ik wel heel lang duren.
Door Lupa
#255055
jack schreef: Ze heeft gebeld met Utrecht, maar daar zeggen ze dat ze bericht krijgt van haar dierenarts, inderdaad toen zeiden ze: U krijgt bericht en dit krijgt u tussen de drie en 5 weken...as dinsdag is het 6 weken.
ja ik vind het wel schandalig, ik denk dat het ook niet nodig is(maar wie ben ik) je zit maar te wachten en te wachten, als het met mensen ook zo ging.....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#255919
Het duurt zo lang om verschillende redenen. Ze verlenen voorrang aan biopten die chirurgisch verwijderd zijn, die dieren leven nog en dan willen ze sneller resultat hebben dan bij dieren die al dood zijn.

Verder bestaat zo'n onderzoek uit veel verschillende dingen. Eerst kijken ze met het blote oog. Macroscopisch onderzoek, heet dat. Dat moet bij een dier dat pas overleden is, anders zie je niet meer zo veel. En van alle organen die afwijkend zijn of waar ze afwijking verwachten maken ze microscopische preparaten die soms ook nog een specifike kleuring moet hebben. Dat duurt een paar dagen tot een week. Dan moeten de verschillende mensen die er aan werken ook nog een overeenstemming bereiken. Soms wordt er zelfs over vergaderd. Afhankelijk van wat ze tegenkomen.

Een vergiftiging is moeilijk te achterhalen. Dat kan alleen als je weet om wat voor gif het ging. En dat weet je meestal niet.
Door crutz
#255932
helaas heb ik ook ervaring met autopsie,

mijn eerste hond Amor is overleden door vergiftiging en om dat zeker te weten heb ik hem toen idd ook naar Utrecht gebracht,
2 dagen later was hij al weer terug voor crematie, maar het onderzoek (en de uitslag) van zowel Utrecht als Deventer (daar moest het eea naartoe ivm het toxologisch onderzoek omdat Utrecht dat aan hun uitbesteed) heeft erg lang geduurd,
de uitslag van Utrecht had ik in september (Amor is op 23 juli overleden) en de uitslag van Deventer pas eind oktober (maar daar was iets fout gegaan, Utrecht was het "vergeten" op te sturen (materiaal naar Deventer) omdat dat vrij prijzig is en er niet helemaal duidelijk was of ik daar wel toestemming voor gegeven had (toen ik Amor wegbracht was ik natuurlijk ook niet helemaal helder, hij was nog geen 12 uur daarvoor overleden...........)
Door jack
#255946
Wat erg om zo lang te wachten Carmen!
Het is ook erg als ze zeggen: tussen de 3 a 5 weken heeft U uitslag, en je krijgt eigenlijk niemand te pakken, je praat tegen een telefooncomputertje....
en ja ze durft eigenlijk niet met haar andere hond in de buurt te wandelen want stel je voor het is vergif! dus steeds hondje in de auto en wijk verderop hond uitlaten.
Door jack
#257596
Gisteren heeft ze uitslag gekregen, er is niets gevonden dus denken ze aan vergiftiging.
Hiervoor zouden ze een toxologisch onderzoek moeten doen, (met weer extra kosten)
Dit gaan ze nu wel doen, maar inmiddels is het 6 weken geleden ???
Hoeveel mensen lopen daar niet met hun honden?
Hetty
Door the dude
#259076
Ik heb een keer mijn hond naar utrecht gebracht voor onderzoek en toen werd het gewoon helemaal NIET naar de dierenarts gestuurd.

Ik heb het idee dat de administratie daar wel wat efficienter kan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door