Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Joss
#2548661
Onze noorse boskater Tom plukt zich sinds kort kaal, met name in zijn lies en broek, hij is bijna 2 jaar oud en is in april gecastreerd.

Ik heb hem nu 2 maal voor vlooien behandeld (uiteraard met genoeg tijd tussen de 2 behandelingen in) en een wormkuur gegeven. Hij staat op kvv en barf, maar helaas.

Wat zou het kunnen zijn, waar kan ik mee beginnen, behalve naar de DA gaan? (dat ga ik namelijk in het nieuwe jaar doen ;) )
Door flin
#2548668
jeuk van verharen?
jeuk van ander wasmiddel oid?
jeuk van allergische reactie
pijn ergens?

stress?

er is zoveel mogelijk, moeilijk om dat zo te kunnen zeggen,
eerst maar de DA afwachten en dan gericht behandelen
Door Martine-Tom
#2548672
Ik zou niet zolang wachten met de da denk ik...als ie jeuk heeft oid...is nog erger dan pijn  :-\
Gebruikersavatar
Door Joss
#2548693
Martine-Tom schreef: Ik zou niet zolang wachten met de da denk ik...als ie jeuk heeft oid...is nog erger dan pijn  :-\
Onze Da is met vakantie en ik wil alleen daar naar toe. De andere 2 dierenartsen hier zijn erg onprettig.
Door Mowgli
#2548791
Joss schreef: Onze Da is met vakantie en ik wil alleen daar naar toe. De andere 2 dierenartsen hier zijn erg onprettig.
Zijn die onprettig voor jou of voor Tom?
Ik ben het met Martine eens, jeuk is echt verschrikkelijk, als hij zich al kaal plukt, kan het iets zeer onaangenaams zijn. Ook al zijn die dierenartsen onprettig, met een kat die zich kaal plukt, zou ik over dat "onprettig" heenstappen en toch even een bezoekje wagen om te zien of er meteen iets aan jeuk of pijn gedfaan kan worden. Kun je altijd in het nieuwe jaar nog naar je eigen da gaan...
Gebruikersavatar
Door Joss
#2548852
Mowgli schreef: Zijn die onprettig voor jou of voor Tom?
Ik ben het met Martine eens, jeuk is echt verschrikkelijk, als hij zich al kaal plukt, kan het iets zeer onaangenaams zijn. Ook al zijn die dierenartsen onprettig, met een kat die zich kaal plukt, zou ik over dat "onprettig" heenstappen en toch even een bezoekje wagen om te zien of er meteen iets aan jeuk of pijn gedfaan kan worden. Kun je altijd in het nieuwe jaar nog naar je eigen da gaan...
Nee dat doe ik niet, ze zijn te hardhandig met katten, vorige x door de stress ervan 2 dagen een kat onder de kast gehad, tel daarbij op dat het knallen buiten weer begint.
Het jeukgedrag is niet constant trouwens. Als hij van buiten naar binnen komt (temperatuur verschil misschien) dan doet ie het. Is ie geacclimatiseerd dan is er niets aan de hand. Ook als ie gegeten heeft gaat het wassen soms over in plukken trekken. 
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2549575
Als hij zich tijdens het wassen kaal plukt, is het volgens mij geen jeuk.  Dan zou je vooral krabben en zo heel plots bijten zien.
Pijn zou je ook moeten zien.  Dat kan op zich wel, maar dan zal je ook zien dat het op 1 specifieke plaats is, de plaats waar hij pijn heeft.  Knieën zijn daarvoor gekent, maar ook heupen komt al eens voor.  Het staat me bij dat dat echter meer bij oudere dan bij jongere katten voorkomt, al weet je bij raskatten natuurlijk nooit.  Sorry, daarmee wil ik niets zeggen over je kat hoor, is gewoon een feit dat raskatten of kruisingen in het algemeen vaker aangeboren zaken hebben dan pure htk's. Dus dan wil leeftijd niet altijd wat zeggen.

Meestal is kaal plukken echter een stress-gebeuren.  Typisch aan de achterhand.  Kan op 1 plaats zijn, kan ook over het hele lichaam zijn.  Stress ervaren of net ontstressen, kunnen dit resultaat geven.  Als hij het vooral heeft nadat hij van buiten komt, zou ik eens goed opletten of je andere tekenen van stress buiten of net binnen kan ontdekken.  Ik acht de kans het grootst dat hij buiten wat stress ervaart en dat zich dat dan uit wanneer hij daarvan bijkomt en binnen komt.  Eens goed en wel bijgekomen, gaat hij dan niet meer plukken.
Na het eten kan ik wel niet zo goed verklaren.  Eten ze binnen?  Op een rustige plek?
Hoe is de relatie tussen Tom en de andere huisdieren? Heb je kinderen? Allemaal zaken waar ik eens goed op zou letten hoe Tom daarmee omgaat. Of je een verschil in gedrag waar kan nemen, naast het plukken.

Het kan soms iets heel onverwacht en kleins zijn hoor.  Een vriendin van me had een kater overgenomen die bij zijn vorige baas geslagen werd en niets mocht. Een heel zachtaardig dier, dus die ging zich ook kaallikken.  Eens bij haar deed hij het een tijd niet, en begon dan plots toch weer.  Zij heeft op termijn opgemerkt dat hij het vooral op een bepaalde kokosmat deed. Mat de deur uit en probleem opgelost.  Katten kunnen soms van de vreemdste dingen stress krijgen. Linkte hij de mat aan zijn vroegere thuis? Was er iets daarin dat hem triggerde? We zullen het nooit weten.  Het vreemdste was nog dat de kat er zelf op ging liggen.
Maar goed, ik wil maar zeggen: ik zou zeker pijn en jeuk laten uitsluiten, maar het kan zeker net zo goed stress zijn. Dus houdt hem eens goed in het oog of je wat opmerkt en probeer eens wat te veranderen om te zien of het verschil maakt. 
Door Limpy
#2549668
Obi-wan doet het plukken ook uit stress, bij hem geeft bach crab apple dan wel wat verlichting (neemt jeuk weg).
Door Mevroi Kruim
#2549701
Ik ken kaalplukken alleen van wijlen Sjors, die had een vlooien-allergie. Één vlo en hij plukte zich half kaal, 2 vlooien en er zat alleen nog haar op de plekken waar hij niet bij kon. Fanatiek vlooien bestrijden scheelde, overgaan op vers bleek uiteindelijk dé oplossing. Na 3 jaar barfen had hij geen last meer van jeuk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door