Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mickey
#2548465
Hallo allemaal! Ik zal mij even voorstellen, ik ben Sarah en heb sinds 5 weken een nieuwe kat Micky van 8 maanden.
Na 2 dagen moest ik hem naar de dierenarts brengen omdat hij blaasontsteking bleek te hebben. Hij dronk en plaste ontzettend veel!
Ook bleek hij ondervoed te zijn, de schat :(
Ik ben mij direct gaan inlezen omdat ik dit voortaan wil voorkomen en ik kwam uit op KVV of BARF voeren.
KVV leek mij de logische eerste stap en hier ben ik dus ook gelijk mee begonnen.

Haaksbarf heb ik als eerste geprobeerd, de eerste dagen gingen alle smaken er in. Dat kwam waarschijnlijk omdat hij ontzettende honger had.
Want van alle smaken HB lust hij er nu nog maar 1, rund.
Ook heb ik alle smaken Tinlo geprobeerd te geven, alleen de cattery versie ging er in het begin in (nu niet meer)

Ben natuurlijk heel blij dat hij uberhaupt vers wil! En heb helemaal geen brokken meer staan. Maar ik vraag mij wel een paar dingen af.
Misschien heb ik in een korte tijd teveel verschillende smaken gegeven? Want hij lust nu echt alleen maar HB Rund.
En ook alleen als ik het hem met de hand voer! haha..  ::) Maar dan eet hij wel ruim 125 gram per dag aan KVV.
Maar omdat alleen rund voeren niet compleet is maak ik mij een beetje zorgen over eventuele tekorten.
Heb al veel dingen geprobeerd, heet water, andere smaken mengen met rund/yoghurt/blikvoer/vis, maar hij haalt zijn neus nu op voor andere smaken.

Hij lust trouwens ook wel kippenvleugels (hij kauwt er echt op) kipfilet, kuikens en yoghurt. Dat geef ik hem dus ook maar.
Maar samen met alleen de HB rund is dit nog steeds niet genoeg.
Ik ga natuurlijk ook andere soorten KVV proberen, misschien dat er iets bij zit wat hij graag lust.
Maar wil ook niet pushen. Is het erg als ik dit de komende 2 weken eerst voer en daarna wat nieuws probeer? Of ontstaan tekorten al zo snel?

Alvast bedankt! Groetjes, Sarah

p.s. vers voeren werkt nu al fantastisch! Hij is aangekomen, blaasontsteking is weg, vacht glanst en is zacht en hij is super levendig!
Door salem
#2548614
Ik zou langzaam voor andere merken krijgen. Als hij carnibest rund nou zou eten, dat is met premix, van daar uit kan je langzaam smaken toe gaan voegen, zonder dat je bang moet zijn  voor tekorten.
Door Martine-Tom
#2548646
Ik zou andere smaken met de rund HB gaan mixen, begin dan met iets als kip, een beetje neutrale smaak, 1/3e kip en de rest rund...zoiets. Enne de aanhouder wint meestal wel hoor  ;)
#2548766
Bedankt voor de reacties!

Meerdere soorten KVV proberen ga ik sowieso doen, maar idd langzaam.. Dus kan hij wat hij nu eet eerst wel 2 weken doen?
Hij krijgt nu dus rund en kippenvleugels/kipfilet/kuikens.. Kan dat eerst wel even?
Door Martine-Tom
#2548788
Mickey schreef: Bedankt voor de reacties!

Meerdere soorten KVV proberen ga ik sowieso doen, maar idd langzaam.. Dus kan hij wat hij nu eet eerst wel 2 weken doen?
Hij krijgt nu dus rund en kippenvleugels/kipfilet/kuikens.. Kan dat eerst wel even?
Je kan toch alvast andere smaken in gaan mengen?
#2548819
Hij krijgt nu dus al 2 diersoorten!! Super!

Kip en kuikens lust hij. Heb je kwartel al eens gegeven? Daar zijn ze vaak ook verzot op. En Konijn? Kwartel en konijn zijn neutraal qua smaak en vind hij misschien ook lekker. Kalkoen is misschien ook wel wat.

Lekker gaan barfen als hij dat met kip al zo goed doet!

Bij een kat moet je smaak voor smaak opbouwen. Leg naast zijn HB rund, naast het bakje maar eens een klein schaaltje weg met een kwartel vleugeltje....als je niet kijkt eet hij het waarschijnlijk op!

Of leg als je gaat slapen een andere smaak KVV in een bakje weg. Wie weet wil hij 's nachts wel andere smaken eten. Katten zijn nu eenmaal rare haarballen  ::) :biggrin2:

KVV met een premix gaat vaak niet goed. De pre mix vinden katten 9 van de 10 niet lekker  :-X

Succes!!
Door milan
#2548842
Zou ook denken aan barfen; sommige katten zijn gewoon niet van het gemalen spul...
Hier ook begonnen met haaksbarf, en alleen de konijn 'liep' lekker, andere smaken werden niet/nauwelijks gegeten.
Toen met stukjes vlees en kippenvleugeltjes geprobeerd, en in no time alledrie om!
Fayah at echt niets van kvv, en was al bijna ten einde raad, maar dat is nu zowat de grootste barfer :biggrin2:, ze moest gewoon echt niks van prutjes hebben!!

Maar wel fijn dat je al verschil ziet, heerlijk hé, dat je merkt dat het echt werkt!!
#2548861
Martine-Tom schreef: Je kan toch alvast andere smaken in gaan mengen?
Ja, maar dat heb ik al gedaan. Ik heb in 3 weken nu alles geprobeerd wat ik aan tips kon vinden hier op het forum.
Misschien iets teveel van het goede in korte tijd denk ik. Ik heb wel 10 rollen weg kunnen gooien onderhand haha.. beetje zonde maar goed ik zal wel meer geduld moeten hebben.
Heb rund gemengd met andere smaken, blikvoer, tonijn, kattenmelk, yoghurt.. maar niets wil hij hebben.. alleen de pure rund van HB
En dus de kippenvleugels enz. Kip kvv vind hij daarentegen weer bah! Rare beesten soms hahah

Maar aan barfen zat ik zelf ook al te denken, alleen wil ik het nu gewoon even rustig aanpakken en niet overhaast.
Ik ga dat op z´n tijd zeker proberen gezien hij dus wel kan knagen.

Maar hoe zit het met eventuele tekorten? Weet iemand dat? Of loopt dat nu niet zo'n vaart..
#2548903
Nathascha schreef: Hij krijgt nu dus al 2 diersoorten!! Super!

Kip en kuikens lust hij. Heb je kwartel al eens gegeven? Daar zijn ze vaak ook verzot op. En Konijn? Kwartel en konijn zijn neutraal qua smaak en vind hij misschien ook lekker. Kalkoen is misschien ook wel wat.

Lekker gaan barfen als hij dat met kip al zo goed doet!

Bij een kat moet je smaak voor smaak opbouwen. Leg naast zijn HB rund, naast het bakje maar eens een klein schaaltje weg met een kwartel vleugeltje....als je niet kijkt eet hij het waarschijnlijk op!

Of leg als je gaat slapen een andere smaak KVV in een bakje weg. Wie weet wil hij 's nachts wel andere smaken eten. Katten zijn nu eenmaal rare haarballen ::) :biggrin2:

KVV met een premix gaat vaak niet goed. De pre mix vinden katten 9 van de 10 niet lekker :-X

Succes!!
Bedankt voor de tips! Ga ik zeker proberen.
Ik ga binnenkort wat prooidieren en barfproducten bestellen op een site en daar hebben ze ook wel kwartel.
#2548904
milan schreef: Zou ook denken aan barfen; sommige katten zijn gewoon niet van het gemalen spul...
Hier ook begonnen met haaksbarf, en alleen de konijn 'liep' lekker, andere smaken werden niet/nauwelijks gegeten.
Toen met stukjes vlees en kippenvleugeltjes geprobeerd, en in no time alledrie om!
Fayah at echt niets van kvv, en was al bijna ten einde raad, maar dat is nu zowat de grootste barfer :biggrin2:, ze moest gewoon echt niks van prutjes hebben!!

Maar wel fijn dat je al verschil ziet, heerlijk hé, dat je merkt dat het echt werkt!!
Wat goed zeg! Hoelang heb je er al met al over gedaan?
Door Martine-Tom
#2548940
Oh tekorten loopt zo'n vaart niet hoor  ;)
Even pas op de plaats is mss ook wel fijn inderdaad. Misschien kan je via een poelier oid eens een stukje konijn ofzo testen en kijken of het een barfmonster is  :D
Door milan
#2548995
Mickey schreef: Wat goed zeg! Hoelang heb je er al met al over gedaan?
Omdat Milan sinds ik hem had (flink) aan de diarree was, en overgevoelig bleek voor granen/oliën in brok, was het advies van mijn da overstappen op kvv.
Het gedoe met de kvv maar een paar weken; Fayah at het echt niet, en ik wou haar echt overzetten i.v.m onregelmatig werk waardoor ik ze niet steeds apart eten kan geven.
Toen eens stukjes vlees en kippenvleugel geprobeerd, en zowaar: het at!!!
Dus i.p.v. kvv de volgende keer karkasjes, orgaan en spiervlees geprobeerd, eerst konijn en kip, maar ondertussen (in juli/augustus begonnen) kan ik stellen dat ze alle drie zowat alles met smaak naar binnen werken, ook muis, hamster enz.
Ondertussen extra vrieskist in huis; het geeft zoveel voldoening: blakend gezonde katten, precies weten wat ze eten...
Het is wel even uitpluizen en inlezen in het begin, maar ook leuk om te doen, zeker als je ziet dat je katten ervan genieten en het er super op doen!
#2549566
Wat ik vooral in je bericht lees, en hier nog niemand zien opperen heb, is dat je hem gewoon te veel verwent.
Te veel drama maakt rond het eten.
Uit de hand voeren, lees ik hier  :o

Ik begrijp dat je een beetje ongerust bent omdat hij ondervoed is, maar een kat heeft heel snel door als hij je kan manipuleren. En volgens mij is dat wat jouw Mickey momenteel doet.
In het begin at hij alles namelijk wel, en sla mij dood, maar dan moet hij dat nu ook nog lusten.  Hij weet gewoon dat als hij het niet eet, je hem daarna toch weer zijn allerlievelingssmaak geeft en met nog een portie positieve aandacht erbovenop. Hij zou wel gek zijn om zijn andere eten van de eerste keer op te eten en dat allemaal te missen.
Alleen kippenbot vind hij blijkbaar lekker genoeg om dat ervoor op te geven en gewoon maar te eten.

Je zegt dat je hem niet wil dwingen, maar ik denk dat je het anders niet veranderd gaat krijgen hoor.  Daar is hij wel slim genoeg voor.
Dus ik zou hem maar duidelijk maken dat het eten wat de pot schaft is, en anders niets.
Lastig bij een kat die ondervoed is, maar te eenzijdig eten is ook wat.

Ik zou nu dus ook gewoon geven wat hij graag heeft, voor 2 weken of zo. En niet proberen er wat anders in te krijgen. Zodat hij mooi aan kan komen. Maar stop aub met uit de hand te eten.
Zet het potje neer, draai je om, en laat hem alleen eten.  Niet straal negeren, het moet geen straf zijn, maar ook niet met je neus bovenop zitten, dat is niet gezond voor het eetritueel.
En als hij dan wat zwaarder is, zou ik meer smaken gaan invoeren en dan meteen duidelijk en consequent.  Niet eten is ook niet eten en niet meteen dan maar rund geven. 
Ofwel een heel klein beetje rund geven tegelijk met een potje met wat anders.  Dat werkt bij mijn Luis prima.  Als hij niet zeker is van de inhoud van zijn pot (Luis is nogal achterdochtig  ::)) dan haal ik er een klein stukje uit, en leg dat ervoor neer. Dan durft hij wel proeven en gaat de rest van de pot erna ook binnen.  Gewoon een stukje rund er bovenop kan ook helpen.

Maar probeer niet te veel drama te maken als hij niet wil eten.  Ik weet dat het lastig is, zelfs bij een kat die goed doorvoed is.  Maar ze hebben dat zo ontzettend snel door als jij het erger vind dan zijzelf. En dan leren ze snel dat daarna wel het lekkers komt.
Dus geef daar niet aan toe.
Als je nu weer wat anders toe gaat voegen, dan is het ook gemeend.  En dan geen spelletjes meer, dan gaat hij dat ook eten.  Links of rechtsom.
Ik hoop dat je dat lukt!
Hij vind het vast allemaal wel lekkerder dan hij je laat uitschijnen als hij het eerst wel at.  Zo zielig is dat niet.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 24 dec 2012, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2549677
Bedankt voor je eerlijke reactie!  ;D
Hahah.. ja je hebt ook echt gelijk, ik verwen hem teveel.
Ben gewoon te bezorgd en wil dat hij goed groeit en sterk wordt.
Maar idd, waarschijnlijk heb ik het zelf nu ook een beetje verpest.  :-\
Ik ga hem voortaan niet meer uit de hand voeren, is natuurlijk ook belachelijk.
En over 2 weken weer een ander smaakje toevoegen.

Als ik hem iets voor zet wat hij niet wil eten? Wat doe je dan?
Uurtje laten staan en dan weghalen en later nog eens aanbieden? Ik vind het ook zo zonde als ik steeds alles weg kan gooien. En als hij toch niet eet? Mag ik hem dan wel een kuiken geven of een kippenvleugel? Want hij moet natuurlijk wel iets eten! Of krijg hij dan ook zijn 'zin'..?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door