Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Roosj
#2549411
Hoi,

Welke droogmachine is nu het beste en waarom?

Waar moet ik uberhaupt op letten als ik er 1 wil kopen?

Kun je ze veilig (zonder brandgevaar) 's nachts of als je weg bent aan laten staan?

Ik heb ook konijnen. Kan ik er dan vlees en groente tegelijk in doen? Of gaat het dan naar elkaar smaken en ruiken?

Gr.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2549444
Ik heb een Bohmann. Misschien niet de beste, maar ik vind hem goed genoeg voor een leuke prijs.
Door Roosj
#2549450
[quote="pleuntje"]
Ik heb een Bohmann. Misschien niet de beste, maar ik vind hem goed genoeg voor een leuke prijs.
[/quote]

Bedankt voor je reactie.

Een leuke prijs telt idd ook mee :)

Maar waarom is hij niet de beste? Wat maakt het verschil en mbt welke andere droger?
Door Martine-Tom
#2549452
Ik heb de bomann, gewoon voor de leuke prijs, de beter hebben meerder ventilators, grotere bladen, instelbare temperatuur, timer enz...maar daar betaal je dan ook voor, dus het ligt maar net aan je budget ;)
Door Roosj
#2549454
[quote="Martine-Tom"]
Ik heb de bomann, gewoon voor de leuke prijs, de beter hebben meerder ventilators, grotere bladen, instelbare temperatuur, timer enz...maar daar betaal je dan ook voor, dus het ligt maar net aan je budget ;)
[/quote]

Ik heb geen idee waar ik aan moet denken. Is 50 euro weinig? Wat is het prijsverschil tussen die 2 automaten?
Door Martine-Tom
#2549455
de bomann is iets van 40 euro met verzenden erbij. De "beteren" zit je al snel rond de 150 en hoger...veel hoger....
Door Roosj
#2549461
[quote="Martine-Tom"]
de bomann is iets van 40 euro met verzenden erbij. De "beteren" zit je al snel rond de 150 en hoger...veel hoger....
[/quote]

Pffff.. 150 euro.....

Is het resultat hetzelfde met de bomann? Verbruikt hij net zo veel stroom?

En kun je vlees en groente tegelijk drogen? Of krijg je dan smaak/geur overdracht?
Door Martine-Tom
#2549465
Ze drogen beter, omdat je de temp in kan stellen kan je bijvoorbeeld ook nekken drogen wat ik in een bomann niet durf omdat die te warm gaat.
Je kan er ook meer in kwijt. Qua stroom geen idee, geloof dat de bomann iets van 1.25 euro per dag verbruikte ofzo, kan je mss met de zoekfunctie nog wel terug halen maar geen wereldschokkende bedragen in elk geval.

In theorie zou het wel kunnen (groente bovenin) maar ik zou het zelf niet doen, als ik dat al zou willen zou ik er aparte drogers voor houden want die roosters van de bomann krijg je eigenlijk nooit 100% schoon en een setje nieuwe roosters is bijna net zo duur al een nieuwe droger.
Door Roosj
#2549470
[quote="Martine-Tom"]
Ze drogen beter, omdat je de temp in kan stellen kan je bijvoorbeeld ook nekken drogen wat ik in een bomann niet durf omdat die te warm gaat.
Je kan er ook meer in kwijt. Qua stroom geen idee, geloof dat de bomann iets van 1.25 euro per dag verbruikte ofzo, kan je mss met de zoekfunctie nog wel terug halen maar geen wereldschokkende bedragen in elk geval.

In theorie zou het wel kunnen (groente bovenin) maar ik zou het zelf niet doen, als ik dat al zou willen zou ik er aparte drogers voor houden want die roosters van de bomann krijg je eigenlijk nooit 100% schoon en een setje nieuwe roosters is bijna net zo duur al een nieuwe droger.
[/quote]

Dat is wel jammer.. Kan het met de duurdere versies wel?

Het idee kwam namelijk omdat ik groentemixen voor de honden stond te maken en ik toen nog een hoop groente over had voor de konijnen. Mijn konijnen doen het beter op gedroogde groente (die ik nu dus aldoor moet kopen) als op verse groenten (zit veel water in). Bovendien bederven groenten vrij snel.
Zo kwam ik dus op het idee om hier een droger voor te kopen zodat ik niet voor maaaaanden groenten in de vriezer hoef te hebben, maar het ook niet bederft.
Daarnaast zou het dan wel leuk zijn om af en toe bijvoorbeeld een eendennek te drogen voor mijn bouvier.
Door Mowgli
#2549477
Ik heb een Sedona, die was toen ik hem afgelopen voorjaar bij slowjuice.nl kocht in de aanbieding voor 349,00 Euro. 't Is een grote uitgave, maar dan heb je ook wel wat. Hij heeft inderdaad een timer die tot 99 uur in te stellen is, je kunt de temperatuur instellen,  hij heeft 2 ventilatoren wat handig is als je maar de helft van de Sedona gebruikt, dan schuif je een dichte tray in de Sedona en kun je de onderste ventilator uitschakelen waardoor je dus stroom spaart, hij heeft een nacht stand, waardoor de Sedona minder geluid produceert (hoewel ik vind dat de normale stand al heel zacht is), de Sedona is helemaal vrij van BPA, verbruik is 550W per uur.

Een Ebay verkoper heeft het volgende verbruik berekend naar Duiste stroomprijzen (de verkoper zit in Duitsland, ik trouwens ook):

6 uur droogtijd
stroom kost 0,24 Euro / Kwh
bij de hoogste temperatuur instelling wordt dit dus 0,55kWh * 6 uur * 0,24 Euro = 0,79 Euro

Maar dit is is de theoretische prijs, in de praktijk draait het apparaat niet niet non stop op 550W, omdat de thermostaat tussendoor de verwarming steeds weer uitschakelt.

Ik laat trouwens mijn Sedona rustig 48 uur of langer achter elkaar draaien.
Laatst gewijzigd door Mowgli op ma 24 dec 2012, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2549478
[quote="Roosj"]
Dat is wel jammer.. Kan het met de duurdere versies wel?
[/quote] Je kunt bij de duurdere versies een soliconen - of paraflex vel gebruiken, daar kun je wel groenten (prut) op drogen.
Als je voor je konijn groenten wilt drogen, is het beter wel een duurdere te kopen waar je de temperatuur kunt instellen. Want boven de 40 graden gaan de belangrijke voedingsstoffen verloren, ik denk niet dat je dat wilt voor je konijnen. De Bomannetjes en andere goedkope drogers worden namelijk erg heet, ik geloof wel 70 graden. Er zijn geloof een aantal BP-ers die de temp. eens hebben gemeten.
Gebruikersavatar
Door nova
#2549486
Hier  staat een Excalibur, gekocht in de UK omdat dat  heel erg veel voordeliger is. Ik ben voor de grote versie egaan,  9 trays. Mijn app heeft een thermostaat en een timer.  Beide heel erg handig  :)
Ik hoef niet alle 9 roosters tegelijk gebruiken, maar  9 roosters is de max.  Een Stockli droger ,(rond en torenmodel)  kun je misschien nog hoger stapelen.
Mijn app. gebruikt 600 watt per uur,  en ik kan er heel wat in kwijt. Laatste keer heb ik 10 kilo zalmvellen gedroogd in een lading. Ik had  de vellen wel opgerold  tot buisjes zo dik als een vinger  :)
Ik heb ook een Bohmann gehad, droogde goed maar om een of ander iets wat tussen mijn oren zit  moet ik zaken als runderlippen en zalmvellen plat kunnen uitleggen... ::) ::)
De excalibur is een machine  uit de hoger prijsklasse, maar aankoop in de UK scheelde wel even 100 euro  ;) ;)
Door Roosj
#2549637
Tnx voor alle tips. Ik moet echt even overwegen hoe of wat ik wil.. Dat er voedingsstoffen verloren gaan vind ik wel een minpunt en ook dat je dus een apparte machine voor de groente van de konijnen zou moeten kopen.
Daarnaast vind ik dat ze toch best wel wat stroom verbruiken, maar dat zal mss aan mij liggen ;)
Ik moet gewoon even goed overwegen wat ik wil en zo ja, welke ik wil. 1 duurdere of 1 of 2 goedkopere..

Nog meer reacties blijven welkom!
Door Martine-Tom
#2549638
Persoonlijke tip:

Koop eerst de goedkope bomann, hou 3 vleesroosters en 2 groenteroosters en kijk eerst hoeveel je hem gebruikt, als het nou iets is wat je echt wil blijven doen en blijft doen, spaar dan door voor een echte goede.
Is het iets wat je wel aardig vind maar niet veel gebruikt neem dan een tweede bomann erbij voor de groente.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door