Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2545493
Gister bij de da hadden we het over enten omdat ik Tom een nachtje naar het pension wou brengen, maar zij wil hem niet enten in verband met Doki.
De uitleg was, Doki is vatbaar en ziek, die mag niet geent worden, als ik nou Tom of Freud ga enten krijgen die een entreactie waarmee ze alsnog Doki kunnen besmetten.
Nou is Doki extreem vatbaar voor alles wat er waart dus ik snap die redenatie eigenlijk wel maar had er nooit eerder bij stil gestaan...

Klopt dit volgens jullie?
Als ik Doki niet ent kan ik dan de rest ook niet enten omdat het dan zoveel besmettingsgevaar opleverd?
Door Suzanne
#2547813
Mijn eerste ingeving is "onzinnig".

Ik ent Guinnie ook niet meer en heb echt niet het gevoel dat Merlijn en Tristan nu meer risico lopen of omgekeerd trouwens.
Guinnie heeft geen/nauwelijks interactie met andere honden, dus ik acht het risico dat er ineens met haar iets misgaat "nul" (nooit echt nul natuurlijk).
Ik snap dat Merlijn en Tris iets mee kunnen brengen wat haar kwaad kan doen maar omdat die twee weer geent zijn zie ik dat nog niet zo.

Maar goed, ik heb me er niet in verdiept en heb geen specifieke medische kennis!

Suzanne
Door Parelridder
#2547931
Het doet mij erg denken aan iets wat ik las m.b.t. de herpes vaccinatie die je fokteven kunt geven, bedoeld ter voorkoming van pupsterfte. Daar was ook een aandachtspuntje t.a.v. de andere aanwezige dieren. Ik weet niet zeker genoeg meer hoe het precies zat :g:
Door Martine-Tom
#2548091
Het begon met de vraag of ik Dook en Freud in het pension van mijn da kon brengen, dat kon wel maar dan moeten ze de bordatelle neusdrup, die is voor hun verplicht. Nou kon ze in theorie een uitzondering voor Dook maken (contraindicatie met de astma) maar omdat het levend verzwakt is stoten katten (dus Freud ook want die moest hem dan wel) nies uit en omdat Dook zo vatbaar is grote kans dat hij het dan oppakt met weer een longontsteking ofzo.

Dus de keer erna hadden we het erover ze wil Doki sowieso niet enten (love her) maar ja wat dan te doen met de andere 2....
Door Lizzy
#2548443
Martine-Tom schreef: Gister bij de da hadden we het over enten omdat ik Tom een nachtje naar het pension wou brengen, maar zij wil hem niet enten in verband met Doki.
De uitleg was, Doki is vatbaar en ziek, die mag niet geent worden, als ik nou Tom of Freud ga enten krijgen die een entreactie waarmee ze alsnog Doki kunnen besmetten.
Nou is Doki extreem vatbaar voor alles wat er waart dus ik snap die redenatie eigenlijk wel maar had er nooit eerder bij stil gestaan...

Klopt dit volgens jullie?
Als ik Doki niet ent kan ik dan de rest ook niet enten omdat het dan zoveel besmettingsgevaar opleverd?
Ik heb geen idee of dit voor alle entingen geldt, maar het geldt zeker wel voor de kennelhoest enting. Jaren, echt jaaaaaaaren geleden, toen ik mijn toenmalige honden nog vaccineerde tegen kennelhoest, brak ieder jaar de pleuris in de groep van de uitlaatdienst uit nadat ik mijn honden had laten vaccineren. De hele groep kreeg dan kennelhoest, inclusief die van mijzelf. Nadat de uitlaatdienst mij smeekte niet meer te vaccineren, brak er ook nooit meer kennelhoest in de groep uit.
Door Martine-Tom
#2548478
Lizzy schreef: Ik heb geen idee of dit voor alle entingen geldt, maar het geldt zeker wel voor de kennelhoest enting. Jaren, echt jaaaaaaaren geleden, toen ik mijn toenmalige honden nog vaccineerde tegen kennelhoest, brak ieder jaar de pleuris in de groep van de uitlaatdienst uit nadat ik mijn honden had laten vaccineren. De hele groep kreeg dan kennelhoest, inclusief die van mijzelf. Nadat de uitlaatdienst mij smeekte niet meer te vaccineren, brak er ook nooit meer kennelhoest in de groep uit.
Mijn da had het over idd met name kennelhoest en de bordatella (nav mijn pension vraag) en verder denkend kwamen we er eigenlijk op uit dat het voor alle levend verzwakte entingen zou moeten gaan...

Ik had de kittens eigenlijk willen boosteren op 1 jaar (sowieso niet met nies/bordatella) maar twijfel daar nu nog harder over....
Na het jaar wilde ik al niet meer enten maar gevoelsmatig wilde ik die booster nog wel zetten...
Door Bieke
#2548729
Wanneer een van je honden gevaccineerd wordt met levende entstoffen, wordt het virus van 10 tot 21 dagen na de enting uitgescheiden door de huid en de ontlasting. De andere honden in je gezin worden hier aan bloot gesteld en worden immuun door de gevaccineerde hond. Wanneer een van je andere honden een aandoening heeft aan zijn immuun systeem, kan contact met hetgeen door de geënte hond wordt uitgescheden, heel gevaarlijk zijn." (The Holistic Guide For a Healthy Dog, Volhard & Brown, blz. 100)
Zelfs mensen kunnen beroerd worden van het uitscheiden van entstoffen voor dieren. Ik ken iemand, die haar honden ieder jaar liet vaccineren. Een maand voordat ze op vacantie gingen. Twee jaar achter elkaar had ze een grieperig gevoel gehad. Dit jaar had ze de honden niet laten vaccineren en ze was niet beroerd. Ze legde het verband pas toen ik haar vertelde over het uitscheiden van virus.
Door Martine-Tom
#2548732
Bieke schreef: Wanneer een van je honden gevaccineerd wordt met levende entstoffen, wordt het virus van 10 tot 21 dagen na de enting uitgescheiden door de huid en de ontlasting. De andere honden in je gezin worden hier aan bloot gesteld en worden immuun door de gevaccineerde hond. Wanneer een van je andere honden een aandoening heeft aan zijn immuun systeem, kan contact met hetgeen door de geënte hond wordt uitgescheden, heel gevaarlijk zijn." (The Holistic Guide For a Healthy Dog, Volhard & Brown, blz. 100)
Zelfs mensen kunnen beroerd worden van het uitscheiden van entstoffen voor dieren. Ik ken iemand, die haar honden ieder jaar liet vaccineren. Een maand voordat ze op vacantie gingen. Twee jaar achter elkaar had ze een grieperig gevoel gehad. Dit jaar had ze de honden niet laten vaccineren en ze was niet beroerd. Ze legde het verband pas toen ik haar vertelde over het uitscheiden van virus.
Ja zoiets dus mijn da noemt dit "entreactie".
En dan heb ik het hier over 2 katten, waaronder dus 1 zwakke kat (longpatient) en een hond, de katten zouden dan sowieso niet "levend"gevaccineerd kunnen worden en voor de hond zou dan gelden dat alle ziektes overdraagbaar op katten (rabies, en?) niet levend geent kunnen worden...

Nies en kennelhoest zijn iig uitgesloten begreep ik al, rabies heeft de hond moeten krijgen ivm grensovergang...
Door suzanne 1
#2559414
Ja dit kan, ik heb dit met onze eigen honden meegemaakt. Had Jamey laten titeren en hierbij bleek dat hij voor parvo geent moest worden. Dus alleen voor parvo geent. Onze Rossi heeft een ijzeren maag en darmstelsel, heeft nooit wat, maar een paar dagen na Jamey zijn enting werd ze ziek. spuit poep met bloed. Dus ja, ze heeft waarschijnlijk een tik meegehad van de parvo. En in de buurt bij ons heerste ook niks. Dus ben er vrij zeker van dat dit door de parvo enting kwam.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door