Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Roosj
#2548648
Hoi,

Mijn bouvier krijgt 1x per week Alaska zalm. Nu is het mij opgevallen dat ze dit super lekker vind, maar een zalmkop is helemaal een feestje.

De planning is om haar uiteindelijk 6 dagen kvv en 1 dag lampens te geven. Zou ze ook 5 dagen kvv, 1 dag een zalmkop (op de dag dat ze anders Alaska zalm zou krijgen) en 1 dag een lam pens (hele lap van 1 kilo) dag kunnen hebben? Of liggen de verhoudingen dan helemaal uit elkaar? Zou ze dan geen honger gevoel krijgen op de dagen dat ze maar 200 gram kvv zou krijgen?

Ze zou maar 2,5 kilo vlees per week eten, dus die 500 gram (soms meer) zalmkop is wel meer dan 10% van haar weekmenu. Is dit erg?

Alvast bedankt voor jullie meningen.
Door nienk
#2548657
zalmkoppen kunnen relatief makkelijk door midden met behulp van een scherp mes en snoeischaar.

maar wacht even,

ze eet 2.5 kilo per week, waarvan 1 kilo pens? of in totaal 3.5 kilo per week inclusief pens? dat is wel veel pens! (aangezien er in de kvv ook al pens zal zitten, denk ik?)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2548658
De variatie die je wilt aanbrengen vind ik prima. Maar zoals al verwacht denk ik, lopen de hoeveelheden wel erg uiteen. Ik vind een portie van 1 kilo voor een hond die normaal 200 gram kvv eet, veel te groot, meer dan het dubbele zou ik niet geven. Zalmkop idem. Dan de zalmkop maar even slachten naar een formaat die dichter bij de dagelijkse hoeveelheid ligt.
Door Roosj
#2548664
[quote="nienk"]
zalmkoppen kunnen relatief makkelijk door midden met behulp van een scherp mes en snoeischaar.

maar wacht even,

ze eet 2.5 kilo per week, waarvan 1 kilo pens? of in totaal 3.5 kilo per week inclusief pens? dat is wel veel pens! (aangezien er in de kvv ook al pens zal zitten, denk ik?)
[/quote]

Nee, ze zou dan 3720 gram in totaal per week krijgen. Dat is kvv, extra groente (om aan minimaal 10% te komen) en pens.

Ik heb al geprobeerd om de zalmkop door de midden te doen, maar dat is zowel mij als mijn vriend niet gelukt. Niet met een speciaal mes, niet met een hamer, helemaal niets..

Snoeischaar hebben we overigens niet.

Als ik die kop niet in 1x kan geven, dan krijgt ze het dus gewoon niet. Dan kan ik haar mss beter af en toe een eendennek geven.
Laatst gewijzigd door Roosj op zo 23 dec 2012, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2548689
zou je misschien je weekmenuutje kunnen posten? want ik begrijp niet helemaal welke hoeveelheden je nu voert.

over die zalmkop door midden, dat gaat als volgt:

knip de onderkaak van de kop door tot helemaal achter,

knip de bovenkaak door, snij de bovenkant van de kop verder in met een mes zodat je de rest van de kop naar achter toe door kan knippen.

het is een beetje een glibber werkje, maar met een simpele snoei of wild schaar en enige oefening is het zo gepiept.
Door Martine-Tom
#2548704
Snoeischaar kan je zo bij de Gamma oid halen, als je vaker barf wil geven is dat onontbeerlijk hoor.
Ik kan er ook even geen wijs uit wat je nou precies voert dus idd even het menu plaatsen is wat  makkelijker meedenken.
Door Roosj
#2548710
[quote="nienk"]
zou je misschien je weekmenuutje kunnen posten? want ik begrijp niet helemaal welke hoeveelheden je nu voert.

over die zalmkop door midden, dat gaat als volgt:

knip de onderkaak van de kop door tot helemaal achter,

knip de bovenkaak door, snij de bovenkant van de kop verder in met een mes zodat je de rest van de kop naar achter toe door kan knippen.

het is een beetje een glibber werkje, maar met een simpele snoei of wild schaar en enige oefening is het zo gepiept.
[/quote]

Nu op dit moment zit ze nog niet 100% op kvv (mijn herder wel). Het is de bedoeling om kvv voor haar te bestellen zodra de nieuwe vriezer er is.

Het weekmenu van mijn bouvier op dit moment:

Maandag: 300 gram paard (of Alaska paard-eend incl groente) en 1 ei
Dinsdag: 500 gram all animal parelhoen (of een menu van iemand anders)
Woensdag: 500 gram all animal parelhoen (of een menu van iemand anders)
Donderdag: 264 gram Alaska zalm en 1 ei
Vrijdag: 400 gram (Alaska) lam incl. groente
Zaterdag: 320 gram paard (of Alaska paard-eend incl groente)
Zondag: 1 kilo penslap en 250 gram groente met honing.

Een ei reken ik voor 62 gram.

Maar een zalmkop 'ontleden' is voor mij echt nog een te erg klusje.. Ik heb het geprobeerd, wat niet lukte en walgte ervan. Mss dat af en toe een eendennek als snack dan een betere oplossing is.

Oorspronkelijk was het eigenlijk helemaal niet de bedoeling om te gaan barfen.. Het zal dus ook bij 1 of 2 dagen per week blijven (als je pens mee rekend).
Laatst gewijzigd door Roosj op zo 23 dec 2012, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2548746
een ei hoef je niet echt mee te rekenen, dat kan je gewoon zo er bij geven.

en inderdaad, waarom zo wisselende hoeveelheden?

en die kilo pens, dat is echt veel. normaal gesproken in een barf menu wordt er zo'n 10-15 % pens gevoerd, de helft van het orgaan percentage. het is niet alleen veel pens, maar ook een enorme hoeveelheid eten als ze normaal zo tussen de 300 en 500 gram eet. Normaliter wordt hier aangeraden niet veel meer dan een dubbele dag portie te voeren, en de hond daar rustig aan te wennen. heeft ze al wel eens pens gehad? het kan ook laxerend werken namelijk, en het zou dus zomaar kunnen dat een kilo pens (naast een wel erg volle buik) behoorlijk diaree op levert.
Door Roosj
#2548752
[quote="Martine-Tom"]
Ik vind de hoeveelheden erg wisselen heb je daar een reden voor?
[/quote]

Ja, ik heb gekeken hoe ik het handigste uit kom met mijn 3 dieren (1 van mijn katten gaat ook op kvv). Verder is 1 pens lap 1 kilo en hou ik rekening met dat de hoeveelheid vis niet meer dan 10% van haar menu is.
De overige 5 dagen zijn ongeveer dezelfde hoeveelheid.

Ik had begrepen dat ze 20 tot 50 % pens van hun weekmenu mochten hebben.

Ze krijgt nu alle zondagen 400-500 gram gemalen pens, met 125 gram eenden hart, 100-250 gram groente en 1 zalmkop. Dat gaat prima.
Ik voer ze trouwens 2x per dag. Zondag ochtend krijgt ze de kop met de helft van de groente en 's avonds de rest.


Ik kan haar in haar toekomstige week menu wel 500 gram pens en dan nog groente geven (zonder hart en kop), maar dan wordt het wel gemalen pens.


Ze moet overigens minimaal 3640 gram per week hebben (dat is 2% van haar lichaamsgewicht van 26 kilo).
Laatst gewijzigd door Roosj op zo 23 dec 2012, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2548790
Pens kan je heel makkelijk knippen hoor...dus je hoeft niet gemalen te geven, gewoon een lap doormidden knippen. En 50% is veel teveel... ze krijgen ong 20% orgaan en de helft daarvan mag pens zijn, dus 10% van het weektotaal, nou is 15% ook geen drama maar 50% is teveel.

verder vind ik het nogal warrig en onduidelijk overkomen  :-[
Mss nog eens de beginnersdocumentatie in de bieb doorlezen?
Door Roosj
#2548814
Het kan zijn dat het voor jou warrig en onduidelijk over komt, maar voor mij niet ;)

Ik pak wel gewoon een eendennek ipv een zalmkop en geef die nek dan gewoon als tussendoortje als een kluif.
Door Martine-Tom
#2548950
Ik zou hoe dan ook die zondag aanpassen, als ik zie dat het gemiddeld iets van 400 gram is wat ie eet is 1 kilo pens en dan ook nog zoveel groente erbij echt veel...
Door Roosj
#2548962
[quote="Martine-Tom"]
Ik zou hoe dan ook die zondag aanpassen, als ik zie dat het gemiddeld iets van 400 gram is wat ie eet is 1 kilo pens en dan ook nog zoveel groente erbij echt veel...
[/quote]

Ik zat te denken om de groente te verspreiden over de andere 6 dagen en 500 gram pens en op de 2 paard dagen ook 500 gram paard ipv 300/320 gram.
Door Martine-Tom
#2548972
[quote="Roosj"]
Ik zat te denken om de groente te verspreiden over de andere 6 dagen en 500 gram pens en op de 2 paard dagen ook 500 gram paard ipv 300/320 gram.
[/quote]Of de groente in 2 keer bij de paarddagen doen dan zit je ook wat meer in de buurt van die 500 en de pens 500 idd...dan kom je op de 500 per dag uit..ongeveer, zo nauw komt het nou ook weer niet  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door