Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door KingCharlie
#2548129
Beste allemaal,

Ik zoek iemand die mij meer informatie kan geven over deze 2 begrippen en wat nu precies het verschil ertussen is.
Charlie heeft namelijk voedselgerelateerde maag/darmproblemen. Wanneer hij iets van rundvlees of granen krijgt, heeft hij de dag nadien last van bloederige slijmen bij zijn ontlasting. Ook wil hij dan 's ochtends niks eten terwijl hij normaal staat te springen voor zijn KVV. Overgeven moet hij enkel wanneer hij rundsvlees gekregen heeft, zijn braaksel ziet er dan bruinig uit.

Spreekt men in dit geval dan over intolerantie? Ik las namelijk dat een intolerantie voor een bepaald voedingsmiddel zich uit in maag- en darmklachten, allergie daarentegen zou zich uiten in o.a. jeuk, huidproblemen. Heb ik dit juist?

Overigens reageert Charlie ook erg hevig op vlooienbeten. Hij begint dan enorm veel te krabben, na heel lang zoeken vind ik dan 1 of 2 vlooien. In dit geval zou men dan kunnen spreken over vlooienallergie?

Lynn&Charlie
Door nienk
#2548142
voor zover ik weet is het inderdaad intolerantie -> maag/darm problemen, allergie -> jeuk. (dit is me verteld door een humane voedingsdeskundige, maar ik neem aan dat dat bij honden het zelfde genoemd wordt)

maar: allergieën en ik denk ook intoleranties zijn problemen met het afweer systeem van de hond, met de weerstand dus. het kan dus gebeuren dat een hond allergisch is voor bijvoorbeeld graan, en de daar bij horende slechte weerstand + gedoe in zijn lijf van het graan eten, er voor zorgt dat de hond vaak last heeft van zijn darmen.

allergieën voor voedsel en allergieën voor omgevingsdingen (=atopie) gaan nog al eens samen, en ik denk ook dat intoleranties vaker voor komen bij honden die allergisch zijn en vice versa.

de jeuk van vlooien beten is inderdaad een allergie. maar, de ene vlooien allergie is de andere niet, ik geloof dat honden allergisch kunnen zijn voor vlooien zelf (misschien de poepjes?) en/of voor vlooienbeten.
Door KingCharlie
#2548168
Oké, dat is duidelijk.  :)

Daar ben ik bang voor, dat er nog een allergie zou bijkomen. Het is nu, naar mijn gevoel, slecht gesteld met zijn weerstand. Maar een betere weerstand zou hem dus minder vatbaar maken voor allergieën?
Hij krijgt sinds gisteren probiotica, is dit voldoende als weerstandverhoger?

Kan een betere weerstand ervoor zorgen dat hij minder heftig reageert op bv. granen? Want nu is 1 mini stukje brood al genoeg om voor problemen te zorgen..

Het is bij hem ook zo dat alles een beetje samenhangt. Wanneer hij last heeft van jeuk door vlooien, gaat het ook slechter in zijn darmen.
Door nienk
#2548204
KingCharlie schreef: Oké, dat is duidelijk.  :)

Daar ben ik bang voor, dat er nog een allergie zou bijkomen. Het is nu, naar mijn gevoel, slecht gesteld met zijn weerstand. Maar een betere weerstand zou hem dus minder vatbaar maken voor allergieën?
Hij krijgt sinds gisteren probiotica, is dit voldoende als weerstandverhoger?

Kan een betere weerstand ervoor zorgen dat hij minder heftig reageert op bv. granen? Want nu is 1 mini stukje brood al genoeg om voor problemen te zorgen..

Het is bij hem ook zo dat alles een beetje samenhangt. Wanneer hij last heeft van jeuk door vlooien, gaat het ook slechter in zijn darmen.
dat kan zeker, dat hij, als zijn weerstand verbetert, minder reageert. ik merk dat heel erg bij Reus. die kan er nu veel beter tegen als ie per ongeluk iets van straat snaait dan een tijd terug.

weerstand verhogen is probiotica inderdaad een goed idee, maar het begint natuurlijk met goede voeding. Daarnaast zijn er nogal wat andere weerstand verhogende middeltjes. Ik heb voor Reus bijvoorbeeld de Immuboost druppels van Phytonics.

Ik zou je aan willen raden met de hond naar een holistisch dierenarts te gaan, die kan dan precies kijken en bedenken wat voor Charlie de beste weg is om wat sterker te worden. (voor Reus bleken dat chinese kruiden te zijn)
Door Mevroi Kruim
#2549713
Intolerantie = niet of slecht kunnen verteren, allergie = foutieve immuunreactie. Dat zijn dus twee verschillende dingen!

Veel mensen zijn bv lactose-intolerant. Dat betekent dat hun spijsvertering geen weg weet met lactose uit zuivel. Die lactose, een suiker, komt dus onverteerd in de darmen. Daarmee verandert de zuurgraad in de darm. De lactose kan wel door bepaalde darmbacteriën verteerd worden, die nemen dan dus in aantal toe ten koste van andere nuttige bacteriën. En bij de vertering worden stoffen geproduceerd die de darmwand aantasten, waardoor andere stoffen niet meer goed opgenomen worden. Ook kan de darmwand door die beschadigingen gaan lekken, waardoor er stoffen doorheen gaan en in de bloedbaan en weefsels terechtkomen die daar niet horen en ontstekingsreacties en andere narigheid veroorzaken.

Bij een allergie reageert het immuunsysteem op ongevaarlijke stoffen. Bv bij een pollenallergie, dan reageert het lichaam op stuifmeel alsof het een gevaarlijke stof zou zijn. Het produceert dan afweerstoffen tegen de allergene stof, en er ontstaat ook een ontstekingsreactie. De bekende traanogen, loopneus, niezen en als je pech hebt ook astmatische verschijnselen. Allemaal gevolgen van de overdreven afweerreactie van het lichaam.
Door nienk
#2551953
Mevroi Kruim schreef: Intolerantie = niet of slecht kunnen verteren, allergie = foutieve immuunreactie. Dat zijn dus twee verschillende dingen!

Veel mensen zijn bv lactose-intolerant. Dat betekent dat hun spijsvertering geen weg weet met lactose uit zuivel. Die lactose, een suiker, komt dus onverteerd in de darmen. Daarmee verandert de zuurgraad in de darm. De lactose kan wel door bepaalde darmbacteriën verteerd worden, die nemen dan dus in aantal toe ten koste van andere nuttige bacteriën. En bij de vertering worden stoffen geproduceerd die de darmwand aantasten, waardoor andere stoffen niet meer goed opgenomen worden. Ook kan de darmwand door die beschadigingen gaan lekken, waardoor er stoffen doorheen gaan en in de bloedbaan en weefsels terechtkomen die daar niet horen en ontstekingsreacties en andere narigheid veroorzaken.

Bij een allergie reageert het immuunsysteem op ongevaarlijke stoffen. Bv bij een pollenallergie, dan reageert het lichaam op stuifmeel alsof het een gevaarlijke stof zou zijn. Het produceert dan afweerstoffen tegen de allergene stof, en er ontstaat ook een ontstekingsreactie. De bekende traanogen, loopneus, niezen en als je pech hebt ook astmatische verschijnselen. Allemaal gevolgen van de overdreven afweerreactie van het lichaam.
kijk, dat is nog eens een goede uit leg.

maar beide zijn toch wel in verband te brengen met een slechte afweer? dat het beter gaat, de hond meer kan hebben, als de weerstand hoger is?
Door Mevroi Kruim
#2552615
Nee, intolerantie heeft niks met afweer te maken. Intolerantie is genetisch bepaald, het betekent dat je de juiste enzymen of andere stoffen mist om bepaalde stoffen in de voeding af te breken. Iemand met lactose-intolerantie (=de meerderheid van de mensheid) kan een goed of een slecht immuunsysteem hebben, gezond of ongezond zijn, het heeft niks met slechte afweer van doen. Bij lactose-intolerantie zou je zelfs kunnen zeggen dat het normaal is. Alle baby's, en jonge dieren, kunnen lactose omzetten, dat zit nl in moedermelk. De normale gang van zaken is dat dat vermogen verdwijnt bij het volwassen worden. Volwassen mensen, en dieren, eten nl normaal gesproken geen zuivel, melk is babyvoeding. Het heeft dus geen zin om energie te steken in het maken van lactase, het enzym dat lactose omzet, aangezien een volwassene in de natuur geen lactose binnen zal krijgen.

Nu is er onder mensen variatie ontstaan in het gen dat de aanmaak van lactase regelt. Er zijn mensen bij wie het uitschakelen niet meer gebeurt, eigenlijk dus een foutje. Pas toen mensen melkgevende dieren gingen houden om zelf de melk te gebruiken werd dat foutje een voordeel. Dat heeft dus niks te maken met het functioneren van de afweer.

Allergie is een overactief afweersysteem. Dus niet een slechte afweer maar juist een te goede, die ongevaarlijke en soms zelfs lichaamseigen stoffen aanziet voor gevaarlijke stoffen. Dat is wel een ontregeling van de afweer maar dus niet een slechte afweer.

Een hond of een mens die constant geconfronteerd worden met ofwel stoffen in de voeding die ze niet kunnen verteren en die dus de spijsvertering ontregelen, ofwel stoffen waarop hun afweersysteem overdreven reageert, die is dus uit balans, de boel werkt niet naar behoren en dat heeft uiteraard zijn weerslag op de gehele fysiologie. Zo'n mens of dier is dus ziek, en de ene ontregeling heeft de volgende en de daarop volgende en ga zo maar door tot gevolg. Als je stofwisseling ontregeld is door onverteerbare stoffen betekent dat dat ook wel verteerbare stoffen minder goed of zelfs niet verteerd gaan worden, waardoor de ontregeling erger wordt enz enz. Je lichaam krijgt dan dus ook van de noodzakelijke voedingsstoffen niet voldoende en in de goede verhoudingen binnen en dat lichaam wordt chronisch overbelast. De hele zaak kan zelfs instorten daardoor, inclusief je immuunsysteem.

Haal je nou die allergenen of die onverteerbare stoffen uit het dieet dan wel de omgeving, en is de boel nog niet onherstelbaar ontregeld, dan krijgt het lichaam de kans om zichzelf weer op de rails te krijgen. En als dat goed lukt dan kan dat lichaam een stuk beter functioneren dan voorheen met alle aanslagen door 'foute' stoffen. Als de stofwisseling goed functioneert kan hij kleine beetjes van de onverteerbare stof wel hebben. Als het immuunsysteem het goed doet gaat het vaak (maar niet altijd! Let op anafylactische shock!) niet gelijk op tilt van een beetje allergeen. Over een allergie kun je soms zelfs 'heengroeien'. Het is bekend van kinderen, ik heb het zelf meegemaakt met een kat die toen hij brokken at zeer allergisch was voort vlooien en na een aantal jaren op barf daar geen last meer van had.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door