Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Sam_V
#2547893
Hallo iedereen,

Blij dit forum gevonden te hebben.
We zijn de trotse eigenaars van een Beauceron pup "Lena" van nu bijna 5 maand oud.
Onze vorige Beauceron is juist geen 14 geworden en na vele lever, nier, blaas problemen (ook gewoon ouderdom) willen we ons pupje dit besparen.
Van de fokker pro-plan puppy meegekregen en na een week overgeschakeld op Orijen, wat ik denk dat de minst slechte brok is op dit ogenblik. Na een paar uur lezen hier ben ik deze week de eerste rollen kvv van het merk Alaska gaan halen.
Moet zeggen dat dit er wel goed en grof gemalen uit ziet en ze lust de rundmix (het enige tot nu toe gegeven) zeer graag. Nu heb ik een rol paard/eend uitliggen voor morgen.
Ze hebben van Alaska 8 verschillende diermixen, is dit genoeg afwisseling of neem ik in de toekomst er nog een ander merk bij zodat ze zeker geen aminozuren, vitaminen of mineralen te kort heeft?
Is het goed om ze alle dagen al eens een stukje barf te geven zoals een kippe - eende - kalkoenennek, of een kipperuggetje of iets dergelijks?
Groetjes, Sam
Door KingCharlie
#2547912
Alaska heeft genoeg afwisseling, elke dag een andere smaak en je hebt een prima menu, maar afwisselen tussen merken kan nooit kwaad en wordt zelfs vaak aangeraden.  :)

Ja hoor, je kan nu al iets van barf bijgeven, ik zou dan wel beginnen met een kippennekje.
Door Roosj
#2547937
Er zijn inderdaad nog veel meer merken. Alaska is wat mij betreft wel een van de betere merken.

Let met de kvv wel op dat niet elk soort een ander dier bevat. Zo hebben veel merken verschillende mixen waar dan wel dezelfde diersoorten in zitten.

Je kunt het beste idd de diersoorten en merken wisselen. Daarnaast kan je ook nog rauwe eieren met geprakte schil geven, ongeveer 1 of 2 eieren per 10 kilo lichaamsgewicht per week.
Daarnaast geef je nog groente (zit vaak in de kvv mixen al en dan hoef je niet bij te geven).

Voor de diersoorten houden ze over het algemeen aan dat je minimaal 4 diersoorten (excl. vis) per 3 weken moet voeren en minimaal 1x per week vis (maximaal 10% van het weekmenu).
Een pens dag wordt ook vaak aangeraden. Het stinkt vreselijk, maar de honden vinden het super lekker en een hele penslap is goed voor de tanden. Daarnaast is pens ook nog goed voor de darmflora. Pens heb je van verschillende dieren (rund, lam, geit etc). Rund wordt het meest gegeven bij honden die niet allergisch zijn. Honden die wel allergisch zijn doen het meestal beter op pens van een lam.

Succes!
Door nienk
#2547944
hoi en welkom!

hoewel het assortiment van Alaska qua diersoorten lekker afwisseling biedt, is het toch ook handig om merken af te wisselen. zal je net zien dat je eens Alaska niet kan krijgen, en je hond heel anders reageert op een ander merk, omdat de samenstelling anders is, of omdat het anders smaakt, etc. daarom is het handig je hond bekend te laten zijn met verschillende merken.

wat je al barf hap bij kan voeren is nogal afhankelijk van hoe de hond eet. (schrokken of juist goed knagen?) dat geldt ook voor pens. kan inderdaad mooie tandenborstel zijn, mits je hond er op knaagt. bij die van mij gaat de pens gewoon GLOEP in 1 keer naar binnen, dus ik geef stukjes.

een eitje kan inderdaad ook, dat mag net op welke manier jij het handig vind, als het maar rauw is. sommige honden eten de schil op, andere niet. dus ik zou zeggen, begin gewoon met een heel ei, en zie maar! haha, doe dit wel buiten of ergens waar het makkelijk schoon maken is, want het kan nog al eens troep worden met ei...

kalkoennekken zijn nogal eens scherp en hard, wat ik hier op het forum hoor. die laat je dus beter nog even liggen tot je hond wat gevorderd is in barf.

[quote="Roosj"]
...

Daarnaast is pens ook nog goed voor de darmflora. Pens heb je van verschillende dieren (rund, lam, geit etc). Rund wordt het meest gegeven bij honden die niet allergisch zijn. Honden die wel allergisch zijn doen het meestal beter op pens van een lam.

Succes!
[/quote]

kleine kanttekening: dit geld dus alleen als de allergie van de hond in kwestie, een allergie is voor rund en niet voor lam! (allergisch kan een hond immers voor heel veel dingen zijn)
Door nienk
#2547970
[quote="Roosj"]
@ Nienk: Dat klopt, maar de meeste honden die allergisch zijn, zijn allergisch voor rund en kip. Vandaar mijn omschrijving ;)
[/quote]

jep, dat klopt, rund en kip zijn inderdaad volgens meer bronnen de vaakst voorkomende dierlijkeiwitallergieën bij honden. maar er zijn zo veel misverstanden over allergische honden en wat voor een voeding die krijgen, dat volledig info geven naar mijn idee erg belangrijk is, vandaar de aanvulling.

excuses, nu terug ontopic.
Door Sam_V
#2548029
Hoi, bedankt zeg voor de snelle positieve reacties.
Dat van die verschillende merken was voor als het ene eens niet te verkrijgen is, een kippennekje peuzeld ze mooi langzaam op, ze eet altijd rustig met veel smaak alles op. Die kalkoenennek wacht ik nog wel even mee.
Ik heb wel graag een analyse op de verpakking om zelf uit te rekenen hoeveel ze per dag nodig heeft, eiwitten, vetten, kcal enz... We hebben hier ook "Fokkersworsten" huismerk en die zijn maar 2.3euro per kilo. Kwaliteit??????
Weet iemand hier meer over, staat niet op wat er precies in zit, enkel rund - kip - kalkoen - lam. maar geen % bot, vlees.
Door nienk
#2548036
[quote="Sam_V"]
Hoi, bedankt zeg voor de snelle positieve reacties.
Dat van die verschillende merken was voor als het ene eens niet te verkrijgen is, een kippennekje peuzeld ze mooi langzaam op, ze eet altijd rustig met veel smaak alles op. Die kalkoenennek wacht ik nog wel even mee.
Ik heb wel graag een analyse op de verpakking om zelf uit te rekenen hoeveel ze per dag nodig heeft, eiwitten, vetten, kcal enz... We hebben hier ook "Fokkersworsten" huismerk en die zijn maar 2.3euro per kilo. Kwaliteit??????
Weet iemand hier meer over, staat niet op wat er precies in zit, enkel rund - kip - kalkoen - lam. maar geen % bot, vlees.
[/quote]

in geval van twijfel kun je altijd proberen gegevens te achterhalen bij de leverancier.
Door M@rina
#2553924
welkom hier, verstandige beslissing overstappen op vers.

Even wat kanttekeningen bij de adviezen van Roosj. 1 pens dag per week wordt geadviseerd als je volledig barf voert. Pens is in veel kvv's al voldoende aanwezig, dus 1 pensdag is dan overbodig en kan zelf te veel pens zijn. 2e punt rund en kip gewoon voeren. Je moet er niet vanuit gaan dat alle honden allergisch zijn.
1 dag per week vis voeren is prima. Dat kan van alles zijn, makreel, sprot, sardien, panharing of een kvv die vette vis bevat, Alaska heeft die ook.
tot zover de kanttekeningen/aanvullingen bij de adviezen van Roosj

Kalkoennek zou ik even mee wachten, probeer eerst een eendennek. Zelfs ervaren barfhonden kunnen wel eens moeite hebben met kalkoennekken, die botten zijn toch wel een stuk harder dan van een eenden- of kippennekje. Je kan ook een kwarteltje of kipkarkasje proberen, kleine zachte botjes die een beauheronpup van 5 maanden prima kan hebben.

Alaska vind ik een vrij fijn gemalen kvv. Andere merken zijn grover en afwisselen is zeker aan te raden. Ik voer 5 verschillende merken en let er daarbij op dat het kvv's zijn waarbij je diersoorten moet afwisselen, dan bevatten ze geen synthetische vitamine en mineralen, allemaal puur natuur.

goede kvv's zijn o.a.:
Tinlo barfmenu
Haaksbarf
Tammenga
Versvoer (eigen merk van www.versvoer.nl)
Carnivoer
Darf eko
All Animal
Alaska
Door Roosj
#2554018
[quote="M@rina"]
welkom hier, verstandige beslissing overstappen op vers.

Even wat kanttekeningen bij de adviezen van Roosj. 1 pens dag per week wordt geadviseerd als je volledig barf voert. Pens is in veel kvv's al voldoende aanwezig, dus 1 pensdag is dan overbodig en kan zelf te veel pens zijn. 2e punt rund en kip gewoon voeren. Je moet er niet vanuit gaan dat alle honden allergisch zijn.
1 dag per week vis voeren is prima. Dat kan van alles zijn, makreel, sprot, sardien, panharing of een kvv die vette vis bevat, Alaska heeft die ook.
tot zover de kanttekeningen/aanvullingen bij de adviezen van Roosj

Kalkoennek zou ik even mee wachten, probeer eerst een eendennek. Zelfs ervaren barfhonden kunnen wel eens moeite hebben met kalkoennekken, die botten zijn toch wel een stuk harder dan van een eenden- of kippennekje. Je kan ook een kwarteltje of kipkarkasje proberen, kleine zachte botjes die een beauheronpup van 5 maanden prima kan hebben.

Alaska vind ik een vrij fijn gemalen kvv. Andere merken zijn grover en afwisselen is zeker aan te raden. Ik voer 5 verschillende merken en let er daarbij op dat het kvv's zijn waarbij je diersoorten moet afwisselen, dan bevatten ze geen synthetische vitamine en mineralen, allemaal puur natuur.

goede kvv's zijn o.a.:
Tinlo barfmenu
Haaksbarf
Tammenga
Versvoer (eigen merk van www.versvoer.nl)
Carnivoer
Darf eko
All Animal
Alaska
[/quote]

In mijn ogen kun je beter eerst op safe spelen en zodra je hond stabiel is (dus geen diarree etc etc), dan kun je andere dingen uit proberen. Als die niet goed gaan, kun je altijd weer terug naar het begin menu dat wel goed ging.

Of Tammenga een goed merk is, verschillen de meningen over. Ze hebben in ieder geval geen analyses.

Verder wordt extra pens wel degelijk bij kvv aangeraden, vooral wanneer een hond overstapt om de darmflora goed op te bouwen voor het rauwe vlees.

1 dag per week = max. 10% van het weekmenu mag vis zijn. Vis bevat goede stoffen, maar ook slechte stoffen.
Door M@rina
#2554122
We verschillen van mening Roosj, dat mag maar ik weet in ieder geval dat jij echt te veel pens voert, zie je menu in een ander topic.

Vette  vis 1x per week is gezond, ook daarin verschillen we van mening, mag ook mar wat jij zegt hoeft niet dé waarheid te zijn....

Je haalt er al allerlei dingen bij die bij dit hondje helemaal niet aan de orde zijn, allergie voor kip/rund... is niet aan de orde, diarree is niet aan de orde. Dus Sam_V kan gewoon lekker afwisselen en gewoon kip en rund voeren, geen enkele hond is hetzelfde dus niet ieder advies is op alle honden van toepassing.

Even een vraagje @ Roosj...hoelang voer jij al vers???
Door Roosj
#2554133
[quote="M@rina"]
We verschillen van mening Roosj, dat mag maar ik weet in ieder geval dat jij echt te veel pens voert, zie je menu in een ander topic.

Vette  vis 1x per week is gezond, ook daarin verschillen we van mening, mag ook mar wat jij zegt hoeft niet dé waarheid te zijn....

Je haalt er al allerlei dingen bij die bij dit hondje helemaal niet aan de orde zijn, allergie voor kip/rund... is niet aan de orde, diarree is niet aan de orde. Dus Sam_V kan gewoon lekker afwisselen en gewoon kip en rund voeren, geen enkele hond is hetzelfde dus niet ieder advies is op alle honden van toepassing.

Even een vraagje @ Roosj...hoelang voer jij al vers???
[/quote]

Hoeveel vette vis?
Geef niet teveel rauwe vis. Veel vissoorten bevatten thiaminases, dit zijn enzymen die Vitamine B1 (thiamine) inactief maken. Thiaminase zit in het vlees, maar vooral in de organen van vis (milt, lever, darmen, hart). Bij het voeren van veel vis kan er dus een tekort aan vitamine B1 ontstaan, maar hiervoor moet je wel veel vis over een langere periode voeren. In het artikel  Thiamine deficiency in a team of sled dogs is te lezen dat een roedel sledehonden na 6 maanden enkel vis (zonder ingewanden) gegeten te hebben ernstig ziek werden. Onderaan het artikel vind je meer links met informatie hierover. Daarnaast bevat vis door milieuverontreiniging vaak ook schadelijke stoffen (zware metalen, dioxines, PCB’s en toxafeen), dit geldt vooral voor gevangen roofvissen, maar ook gekweekte vis kan schadelijke stoffen bevatten door het voer wat ze krijgen. 5% tot 10% rauwe vis is een prima hoeveelheid.


Bron: http://www.voerwijzer.com/barf-ingredienten/vette-vis

Het gaat overigens niet om hoe lang je voert of hoe lang je lid bent van EEN site. Iemand die echt bewust voor kvv kiest, is eerst tijden lang bezig om uit te zoeken hoe of wat en gaat daarna pas beginnen met kvv. Zo ook ik.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2554136
Ik zou géén extra  pens bij gaan voeren bij kvv; er zit immers al genoeg pens in kvv...
Zelf zou ik niet meer dan 10% pens in de week voeren, en met 1 pensdag in de week zit je al op 16% en daar moet je de pens in de kvv dan nog eens bij optellen; nou dat vind ik veel...

Vis; inderdaad 1 keer per 1 a 2 weken (dan reken ik in een volledige maaltijd, maar dit kan je natuurlijk ook over de week verdelen...).
Sowieso zou ik vis niet meer dan 1x per week geven....

Daarnaast super dat je kvv gaat geven; zelf raad ik ook altijd aan om meerdere merken af te wisselen.
Niet vanwege leveringsproblemen, maar sowieso dat je nooit zegmaar op 1 paard wed. Stel dat blijkt dat bijv. alaska ongeloofelijk loopt te knooien met zijn product (kan ik me echt niet voorstellen bij alaska, aangezien ik dit een erg goede kvv vind!), dan zal je hond alsnog niet zo snel tekorten op gaan bouwen, omdat je er ook nog andere merken kvv's bijgeeft. Snap je???

Toen ik nog kvv gaf, at Pim 2 dagen Alaska (hi-energy en lam), 1 dag Tinlo (konijn), 1 dag haaksbarf Paard, 1 dag Shaweca geit (bestaat inmiddels niet meer), 1 dag Darf wild, 1 dag zelf gemalen vis (haring, spiering, makreel en zalm) gemengd met wat all animal kwartel. Lekker veel afwisseling in smaken en merken dus. Ik was misschien wel een extreem voorbeeld, maar zo snap je het idee.
Laatst gewijzigd door Manon op za 29 dec 2012, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2554148
@Roosj het gaat er niet om hoelang je lid bent maar wel om hoe eigenwijs je wilt zijn. Je bent hier volgens mij nog niet zolang en bent naar mijn mening stronteigenwijs, denkt de wijsheid in pacht te hebben, tenminste zo kom je op mij over. Er zijn hier mensen zijn die al jaren en jaren versvoeren en er heel veel over gelezen hebben. Jij voert volgens mij een van je honden nog brok terwijl je weet dat dat geen goede voeding is voor honden, ga mij nou niet vertellen dat 1x er week vette vis slecht is ik adviseer niet meer of minder dan dat, ik zeg niet dat TS 5 x in de week vis moet geven, dan ben je misschien verkeerd bezig. Lees nu eens wat je zelf even citeert:
Thiaminase zit in het vlees, maar vooral in de organen van vis (milt, lever, darmen, hart). Bij het voeren van veel vis kan er dus een tekort aan vitamine B1 ontstaan, maar hiervoor moet je wel veel vis over een langere periode voeren.
dit gaat niet om 1x per week een portie vis....

Ik schiet niet zo snel uit mijn slof op dit forum, maar je haalt dit bij me naar boven en ik meen te hebben gelezen dat ik niet de enige ben.

Overigens reageer je helemaal niet op de dingen die je er allemaal bij haalt allergie en diarree, die niet aan de orde zijn. je maakt het voor een nieuweling alleen maaro nnodig onoverzichtelijk met je betweterige adviezen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door