Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#1555394
Onderstaande tekst kreeg ik van iemand die voedingsleer studeerd voor mensen:

Bij een verzwakt immuunsysteem en zwakke darmflora zitten er bijna altijd lekken in de slijmvliezen van de darmen (en andere slijmvliezen, vandaar jeuk en andere reacties ). Alleen veranderen van voer (ben je van het vlees af? ) en probiotica is dan echt niet voldoende. Je zult de lekkages moeten dichten.

Dit kan met glutamine, dit is een aminozuur wat binnen enkele weken de slijmvliezen volledig hersteld. Daarna begin je pas met de probiotica, het heeft anders geen zin, de probiotica lekt gewoon de darmen uit evenals andere voedingsstoffen.

De glutamine van Bonusan is erg goed, die kun je gewoon bestellen. Wel een heel andere dosering aanhouden:

therapeutische dosering: 0,7 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. De honden dus wegen en x 0,7 gram. Deze hoeveelheid poeder los je op in een beetje water en geef je het liefst nuchter, dus 'smorgens vroeg of 's avonds laat voor het slapen gaan. Je zult het met een spuitje o.i.d. in de mondhoek moeten spuiten.
Er kan wat misselijkheid optreden, in dat geval is het handig er een stukje banaan achteraan te geven.
Deze hoeveelheid geef je gedurende 3 weken. Er moet dan een significante verbetering opgetreden zijn. Als dat zo is dan kun je op dat moment starten met de probiotica.
Na 3 weken deze hoge dosering ga je terug naar een kwart van deze hoeveelheid glutamine en dit doe je nog eens 6 weken.
Door Lizzy
#1555838
Ik kan er wel het e.e.a. over vinden zoals dit:

Bij de ziekte van Crohn moet men het immuunsysteem versterken met antioxidanten zoals het kwaliteits huismerk antioxidant. L-glutamine is erg belangrijk voor het immuunsysteem, het vervult daar meerdere belangrijke functies in het lichaam ,in het bijzonder is het belangrijk voor de aanmaak van darmepitheel en darmslijmvlies.

L-glutamine is met name essentieel voor de immuunfunctie in de slijmlagen van de luchtwegen en het maag-darmkanaal. Een tekort aan glutamine kan zo leiden tot een verminderde afweer tegen pathogenen in darm ( ook in de luchtwegen) L-glutamine is belangrijk voor een gezonde darmfunctie, want het is nodig voor de continue heropbouw van de cellen van het darmepitheel met name in de dunne darm. Deze cellen worden elke 3 tot 4 dagen volledig geregenereerd(ofwel vernieuwd). Het belang van glutamine voor het darmepitheel wordt treffend geïllustreerd door het feit dat maar liefst 40% van het totale glutamineverbruik in de darm plaatsvindt. Bij een tekort aan glutamine kunnen de darmepitheelcellen verdrogen en verharden, wat niet alleen een verminderde absorptie van nutriënten tot gevolg heeft, maar ook een verhoogde risico geeft op ongewenste doorlaadbaarheid van het darmepitheel met als gevolg meer kans op ontstekingen zoals bij de ziekte van Crohn. De inname van extra l-glutamine blijkt dan ook een belangrijke preventieve functie te hebben voor de ontwikkeling van darmkanker en ziektebeelden zoals morbus Crohn en colitis ulcerosa.

Bron: http://www.derodepilaren.nl/00000095180 ... 38c01.html

In hoeverre dit allemaal nog een beeeetje wetenschappelijk onderbouwt is? Geen idee.

L Glutamine is trouwens een aminozuur. Natuurlijke bron: vlees. Denk echter dat het supplementeren ervan geen kwaad kan.
Door san :)
#2546161
al een oud bericht maar toch even een vraag.
kan dit zonder negatieve bijwerkingen bijgegeven worden? of is dit alleen op voorschrijven van een DA aan te raden?
zit nog steeds met een hond met wisselende ontlasting. van om de zoveel dagen dun is het nu met aanpassing van hoeveelheid spiervlees gegaan naar eerste ontlasting goed maar wel heel vaak willen ontlasten tijdens een wandeling (hoe langer de wandeling, hoe vaker) en nadat de goede ontlasting eruit is zijn het zomaar drupjes.  kan er ook geen bloed oid bij ontdekken.
ontlasting kan ie goed ophouden, dus tussen de wandelingen door geen aandrang. is vrolijk, actief, eet goed, drinkt goed etc. heeft wel zo nu en dan s middags een luidtruchtige buik op het moment, maar ook weer lang niet altijd.
dit is nu ongeveer een maand of drie aan de hand, heel wisselend. echter is hij in verleden wel vaker wat van slag geweest qua ontlasting en is dus wat gevoeliger op de darmen.
ik sport redelijk veel met hem dus zou het kunnen zijn dat ie daardoor een extra aanvulling hiervan nodig zou moeten hebben, en dat daardoor de ontlasting niet optimaal is?

nogmaals, hij oogt verder gezond (lijkt er zelf ook geen last verder van te hebben) en omdat hij ook tussentijds geen aandrang heeft en het ook weer niet heel slecht is, ook nog geen dierenarts opgezocht hiermee.

dus, zou dit het proberen waard zijn?
Door TijgerPuck
#2546167
Erwin van Gijtenbeek werkt ook (bijna) altijd met L-glutamine bij problemen als Leaking Gut Syndrome. Ik heb zelf een probleem gehad met mijn teckel toen hij van brok naar KVV ging. Hij had een soort olifantenhuid/kale plek bij zijn buik. het bleek dat hij waarschijnlijk dus bovenstaand syndrome had. Ik heb van Erwin onderandere L-glutamine gekregen van Bonusan om de darmen te sluiten. daarna heb ik een Detox gegeven en hij kreeg al Doils Skin en Probiotica.
Hij is er helemaal vanaf gekomen.
Dus voor meer informatie kan je hem benaderen bij Any Animal.
Door san :)
#2546175
hoi,

dat had ik inderdaad ook wel gevonden. lastige is dat hij niet om de hoek zit bij ons (2 uur rijden denk ik)
onze hond staat 5 jaar op vers waarvan ongeveer 2,5 jaar op barf.  de eerste 1,5 jaar heeft ie een aantal keren echt diarree gehad, wat ook de reden is geweest waarop hij is overgezet op vers. dit heeft hij nooit meer zo gehad alleen merk ik dat hij wel sneller dunnere ontlastig heeft en langer blijft kwakkelen dan mijn andere hond die helemaal is afgespeend op vers.
Door TijgerPuck
#2546200
Misschien kan je ze eens bellen en weten zij een dierenarts die dat ook doet bij jou in de buurt. Of kunnen ze je een advies op afstand geven?
Je kan het altijd proberen.  :)
Door charmed
#2546268
sandra :) schreef: al een oud bericht maar toch even een vraag.
kan dit zonder negatieve bijwerkingen bijgegeven worden? of is dit alleen op voorschrijven van een DA aan te raden?
zit nog steeds met een hond met wisselende ontlasting. van om de zoveel dagen dun is het nu met aanpassing van hoeveelheid spiervlees gegaan naar eerste ontlasting goed maar wel heel vaak willen ontlasten tijdens een wandeling (hoe langer de wandeling, hoe vaker) en nadat de goede ontlasting eruit is zijn het zomaar drupjes.  kan er ook geen bloed oid bij ontdekken.
ontlasting kan ie goed ophouden, dus tussen de wandelingen door geen aandrang. is vrolijk, actief, eet goed, drinkt goed etc. heeft wel zo nu en dan s middags een luidtruchtige buik op het moment, maar ook weer lang niet altijd.
dit is nu ongeveer een maand of drie aan de hand, heel wisselend. echter is hij in verleden wel vaker wat van slag geweest qua ontlasting en is dus wat gevoeliger op de darmen.
ik sport redelijk veel met hem dus zou het kunnen zijn dat ie daardoor een extra aanvulling hiervan nodig zou moeten hebben, en dat daardoor de ontlasting niet optimaal is?

nogmaals, hij oogt verder gezond (lijkt er zelf ook geen last verder van te hebben) en omdat hij ook tussentijds geen aandrang heeft en het ook weer niet heel slecht is, ook nog geen dierenarts opgezocht hiermee.

dus, zou dit het proberen waard zijn?
Ik geef ook GLutamine, mijn sheltie heeft geen bijwerkingen, ik los het op in Sinaasappelsap. Ik zou het wel doen in overleg met een Orthomoneculair dierenarts. Ik ga in Amsterdam naar een Orthomoneculair dierenarts.
Door charmed
#2546270
TijgerPuck schreef: Misschien kan je ze eens bellen en weten zij een dierenarts die dat ook doet bij jou in de buurt. Of kunnen ze je een advies op afstand geven?
Je kan het altijd proberen.  :)
Naar mijn weten zijn er maar 2 Orthomoneculaire artsen in NL. Dat is Bas Peeters (amsterdam)  en Erwin van Geitenbeek (Heiloo)
Door san :)
#2546299
Bedankt voor het meedenken.
We gaan rond oud en nieuw naar texel dus wie weet kunnen we dan even langs.
Wellict dat dit glutamine wel kan ondersteunen.. lastig is dat het zo vaag is bij hem..
Door Fido
#2547942
charmed schreef: Naar mijn weten zijn er maar 2 Orthomoneculaire artsen in NL. Dat is Bas Peeters (amsterdam)  en Erwin van Geitenbeek (Heiloo)
Dierenarts Bas Peeters en Erwin van Gijtenbeek hebben samen in de klas gezeten bij de opleiding orthomoleculaire geneeskunde. Erwin is verder gaan studeren in de kPNI (klinisch psycho neuro immunologie)
De orthomoleculaire geneeskunde richt zich op voeding en suppletie de kPNI daarin leer je alle verbanden tussen alle systemen die er in het lichaam aanwezig zijn te verbinden.
Voeding is een pijler in de gezondheid, wel een belangrijke maar zeker niet de belangrijkste. De andere pijlers zijn stress en beweging.

Glutamine schrijven we voor maar zeker niet bij alle maag/darmklachten! Wat voor de ene geld hoeft voor de ander niet te gelden  ;)
Is het slecht om glutamine te geven terwijl het niet nodig is of werkzaam is? Nee, dat kan ik niet echt zeggen hoewel het wel weer balansen uit elkaar kan trekken in het lichaam maar deze zijn niet 123 drastisch te noemen. Het enige waar het echt pijnlijk voor is is voor je portemonnee maar dat is met alles wat onnodig gegeven wordt  :biggrin2:
Door Fido
#2547947
Claudia N schreef:
Onderstaande tekst kreeg ik van iemand die voedingsleer studeerd voor mensen:

Bij een verzwakt immuunsysteem en zwakke darmflora zitten er bijna altijd lekken in de slijmvliezen van de darmen (en andere slijmvliezen, vandaar jeuk en andere reacties ). Alleen veranderen van voer (ben je van het vlees af? ) en probiotica is dan echt niet voldoende. Je zult de lekkages moeten dichten.

Dit kan met glutamine, dit is een aminozuur wat binnen enkele weken de slijmvliezen volledig hersteld. Daarna begin je pas met de probiotica, het heeft anders geen zin, de probiotica lekt gewoon de darmen uit evenals andere voedingsstoffen.

Bovenstaand voorschrift is niet verkeerd maar het kan beter!

De glutamine van Bonusan is erg goed, die kun je gewoon bestellen. Wel een heel andere dosering aanhouden:

therapeutische dosering: 0,7 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. De honden dus wegen en x 0,7 gram. Deze hoeveelheid poeder los je op in een beetje water en geef je het liefst nuchter, dus 'smorgens vroeg of 's avonds laat voor het slapen gaan. Je zult het met een spuitje o.i.d. in de mondhoek moeten spuiten.
Er kan wat misselijkheid optreden, in dat geval is het handig er een stukje banaan achteraan te geven.
Deze hoeveelheid geef je gedurende 3 weken. Er moet dan een significante verbetering opgetreden zijn. Als dat zo is dan kun je op dat moment starten met de probiotica.
Na 3 weken deze hoge dosering ga je terug naar een kwart van deze hoeveelheid glutamine en dit doe je nog eens 6 weken.
Dit is wat je leert met orthomoleculaire geneeskunde. kPNI neemt veel meer mee de relatie darmen in combinatie met hersenen, immuunsystemen en de neurologie. Hierdoor schrijven wij minder gebruik en een ander gebruik als bovenstaande uit met glutamine als dat geïndiceerd is.

Bovenstaand voorschrift is niet verkeerd maar het kan beter.
Laatst gewijzigd door Fido op za 22 dec 2012, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#2902685
De L-glutamine is meestal in capsules van 500 mg hoeveel moet ik dan geven aan een hond van 30 kg.

Als ik die 7 gram aan houd dan moet hij 11 keer de mensen dosering dat zal vast niet kloppen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door