Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Roosj
#2544812
Hoi,

Mijn herder zit sinds een paar weken volledig aan de kvv.

Nu viel het me op dat hij met heel veel moeite 1 klein drolletje eruit perst die dan wat gelig van kleur is.

Wat kan ik nu het beste doen?

Hij heeft mogelijk nierproblemen, dus er moet rekening gehouden worden met zo min mogelijk eiwit en zo min mogelijk fosfor.

Gr.
Door Roosj
#2544823
Alaska met 15% bot
1x per week Tinlo lam met 25% bot
2x per week Haaksbarf eend met 15% bot
1x per week lampens met groente = 0% bot

Is het ook normaal dat hij maar 1 klein drolletje per dag doet? Hij krijgt zo'n 5 kilo kvv per week.
Laatst gewijzigd door Roosj op di 18 dec 2012, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2545004
je bent ongeduldig...  :P

Tinlo staat er om bekend harde ontlasting te geven vandaar mijn vraag, maar je wisselt af.

Tja iedere hond reageert anders, wat ik zou doen is per dag een klein beetje groente toevoegen, groenten zijn vezels en vezels maken de ontlasting wat soepel. Bij Tinlo kan je ook wat spiervlees toevoegen.
Door Roosj
#2545006
Maar met zijn 1 kilo pens krijgt hij ook al 250 gram groente en dus geen bot, maar dan is zijn ontlasting nogsteeds zo hard..

Welk spiervlees zou je adviseren? Wat zou het minste eiwit en fosfor bevatten? Geen kip of rund, want daar heeft hij een ernstige allergie voor.
Door Martine-Tom
#2545007
Heeft ie het van het begin af aan al? En is er al bloedonderzoek naar de nierwaardes gedaan?
En wat is precies hard, op vers is het normaal dat ontlasting harder is dan op brok, maar dat wist je wsl wel  ;)
Door Roosj
#2545022
[quote="Martine-Tom"]
Heeft ie het van het begin af aan al? En is er al bloedonderzoek naar de nierwaardes gedaan?
En wat is precies hard, op vers is het normaal dat ontlasting harder is dan op brok, maar dat wist je wsl wel  ;)
[/quote]

Het is sinds hij op kvv zit. Het gele is af en toe, maar het harde is continu. Op een pens-groente dag lijkt het wel iets minder hard, maar staat hij nog flink te persen.

Ik wist idd dat het bij kvv harder zou zijn en minder, maar nu is het 1 klein drolletje voor een hond van 36 kilo. Is dat niet wat weinig? En hij staat echt enorm te persen, rondjes te draaien en dan komt er eindelijk een klein drolletje uit. Dat is toch niet normaal?
Door Martine-Tom
#2545024
Ja lastig...
Kleur verschil kan door vleessoorten komen, probeer daar eens op te letten, gelig is hier kip of eend.
En klein, Tom weegt 7 kilo maatje malthezer en poept per dag een drolletje de grote van een duim...ter indicatie  ;)
Door Roosj
#2545034
[quote="Martine-Tom"]
Ja lastig...
Kleur verschil kan door vleessoorten komen, probeer daar eens op te letten, gelig is hier kip of eend.
En klein, Tom weegt 7 kilo maatje malthezer en poept per dag een drolletje de grote van een duim...ter indicatie  ;)
[/quote]

Mijn vriend vergelijkt het formaat met een kattendrol (kat die op brokken zit).
Door Roosj
#2545061
Niet dat ik 123 aan hem merk, maar hij is erg goed in het verstoppen van pijn, dus dat is altijd lastig..

Ik denk dat ik eens wat zalmolie ga proberen. Dat schijnt goed voor de nieren te zijn en maakt de ontlasting iets zachter.
Door M@rina
#2545081
Je kan wat spiervlees van paard toevoegen aan Tinlo. Nu geef je 1 pensdag met groente, pens op zich bevat al voldoende vezel om de ontlasting soepeler te maken. Op de andere dagen krijgt hij geen groente dus dat zou je kunnen verspreiden, een eitje toevoegen kan ook.
Maar een kleine harde drol, formaat kattenbrokkendrol, is wel normaal, alleen het harde persen zou iets minder mogen.
Door Roosj
#2545088
[quote="M@rina"]
Je kan wat spiervlees van paard toevoegen aan Tinlo. Nu geef je 1 pensdag met groente, pens op zich bevat al voldoende vezel om de ontlasting soepeler te maken. Op de andere dagen krijgt hij geen groente dus dat zou je kunnen verspreiden, een eitje toevoegen kan ook.
Maar een kleine harde drol, formaat kattenbrokkendrol, is wel normaal, alleen het harde persen zou iets minder mogen.
[/quote]

Hij krijgt al 2 dagen roodvlees en ik had van iemand het advies gekregen om roodvlees te beperken tot 2 dagen.

Groente krijgt hij gemiddeld 10 tot 15%. In de meeste kvv soorten zit namelijk groente (alleen Tinlo niet, maar dat zit weer extra bij de pens).
Door M@rina
#2545622
Die van her rood vlles is nieuwe voor mj, wat is daarvan de achterliggende gedachte??
Maar eeh als roodvlees niet kan dan kan je toch zelf wel een andere vleessoort erbij bedenken???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door