Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jo-Amor
#2540745
Uiteraard deze week hard aan de slag gegaan met het menu voor Amor en wilde jullie kijk er graag op hebben. Ik voer maar 1 sardientje in olie toe en volgens mij kan er best nog iets van zuivel bij of wat vinden jullie. Pfff ik hoop dat ik op de goede weg ben. Amor word morgen 11 weken.

Maandag ochtend; fruit, vlees, sardientje
Maandag middag; groente, fruit, pens
Maandag avond; groente, vlees, vlees met bot

Dinsdag ochtend; fruit, vlees, rauw ei
Dinsdag middag; groente, fruit, orgaan
Dinsdag avond; groente, vlees, vlees met bot

Woensdag ochtend; fruit, vlees, sardientje
Woensdag middag; groente, fruit, pens
Woensdag avond; groente, vlees, vlees met bot

Donderdag ochtend; fruit, vlees, rauw ei
Donderdag middag; groente, fruit, orgaan
Donderdag avond; groente, vlees, vlees met bot

Vrijdag ochtend; fruit, vlees, sardientje
Vrijdag middag; groente, fruit, pens
Vrijdag avond; groente, vlees, vlees met bot

Zaterdag ochtend; fruit, vlees, ei
Zaterdag middag; groente, fruit, pens
Zaterdag avond; groente, vlees, vlees met bot

Zondag ochtend; fruit, vlees
Zondag middag; groente, fruit, orgaan
Zondag avond; groente, vlees, vlees met bot
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2540849
ben zelf niet zo een fruit voerder , maar hoe zat het ook alweer met fruit en evt gisten?

edit: hier krijgen ze alleen orgaan bij vleesbotten , bij orgaan en groentemix bv. gaan ze aan de dunne ..
zo het niet makkelijker zijn voor je om meteen de vleessoorten in het menu te schrijven ?
is zo ook makkelijker om te berekenen wat je dadelijk moet bestellen om een week door te komen en beter te beoordelen door mede=barfers
Laatst gewijzigd door lauraV op vr 14 dec 2012, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jasmijn
#2541372
Eh ik weet niet wat voor percentages je hebt gebruikt en hoeveel je van wat gaat voeren?

Ik kan er niet zo veel wijs uit en ik denk anderen BPer ook niet  :-\
Door Jo-Amor
#2541812
Okay poging negenhonderdnegenennegentig  8)

Ik ben uitgegaan van 15kg lichaamsgewicht en heb 7% genomen waarbij ik dan op 1050grm p.d. kom.

Maandag ochtend; fruit 39grm, vlees is puppen-mix 105grm, sardientje
Maandag middag; groente 39grm, fruit 39grm, pens 157.5grm
Maandag avond; groente 40.5grm, rundvlees 105grm, kippenvlees met bot 525grm

Dinsdag ochtend; fruit 39grm, lamsvlees 105grm, rauw ei
Dinsdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, orgaan 157.5grm
Dinsdag avond; groente 40.5grm, paardenvlees 105grm, kalfsvlees met bot 525grm

Woensdag ochtend; fruit 39grm, puppen-mix vlees 105grm, sardientje
Woensdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, pens 157,5grm
Woensdag avond; groente 40.5grm, rundvlees 105grm, kippenvlees met bot 525grm

Donderdag ochtend; fruit 39grm, lamsvlees 105grm, rauw ei
Donderdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, orgaan 157.5grm
Donderdag avond; groente 40.5grm, paardenvlees 105grm, kalfsvlees met bot 525grm

Vrijdag ochtend; fruit 39grm, puppen mix vlees 105grm, sardientje
Vrijdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, pens 157.5grm
Vrijdag avond; groente 40.5grm, rundvlees 105grm, kippenvlees met bot 525grm

Zaterdag ochtend; fruit 39grm, lamsvlees 105grm, ei
Zaterdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, pens 157.5grm
Zaterdag avond; groente 40.5grm, paardenvlees, kalfsvlees met bot 525grm

Zondag ochtend; fruit 39grm, puppen mix vlees 105grm
Zondag middag; groente 39grm, fruit 39grm, orgaan 157.5grm
Zondag avond; groente 40,5grm, rundvlees 105grm, kippenvlees met bot 525grm

Zelf denk ik dat ik de vleesbotten omzet van de avond naar de ochtend en dat ik er ergens nog een kwark of Hüttenkäse in onderbreng....... Ik ben benieuwd of het zo enigzins goed is.
Door Jo-Amor
#2541815
Ik weet dat de vlees soorten die ik nu in het menu heb zitten voor Amor wat beperkt zijn maar deze ga ik in Januari uitbreiden als de vlees leverancier zijn assortiment uitbreid  ;)
Door Lizzy
#2543414
Jo-Amor schreef: Okay poging negenhonderdnegenennegentig  8)

Ik ben uitgegaan van 15kg lichaamsgewicht en heb 7% genomen waarbij ik dan op 1050grm p.d. kom.
Wat voor pup heb je? Ik neem aan een pup van een groot ras? In dat geval moet je even kijken of 7% voeding niet teveel is.
Maandag ochtend; fruit 39grm, vlees is puppen-mix 105grm, sardientje
Maandag middag; groente 39grm, fruit 39grm, pens 157.5grm
Maandag avond; groente 40.5grm, rundvlees 105grm, kippenvlees met bot 525grm

Dinsdag ochtend; fruit 39grm, lamsvlees 105grm, rauw ei
Dinsdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, orgaan 157.5grm
Dinsdag avond; groente 40.5grm, paardenvlees 105grm, kalfsvlees met bot 525grm

Woensdag ochtend; fruit 39grm, puppen-mix vlees 105grm, sardientje
Woensdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, pens 157,5grm
Woensdag avond; groente 40.5grm, rundvlees 105grm, kippenvlees met bot 525grm

Donderdag ochtend; fruit 39grm, lamsvlees 105grm, rauw ei
Donderdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, orgaan 157.5grm
Donderdag avond; groente 40.5grm, paardenvlees 105grm, kalfsvlees met bot 525grm

Vrijdag ochtend; fruit 39grm, puppen mix vlees 105grm, sardientje
Vrijdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, pens 157.5grm
Vrijdag avond; groente 40.5grm, rundvlees 105grm, kippenvlees met bot 525grm

Zaterdag ochtend; fruit 39grm, lamsvlees 105grm, ei
Zaterdag middag; groente 39grm, fruit 39grm, pens 157.5grm
Zaterdag avond; groente 40.5grm, paardenvlees, kalfsvlees met bot 525grm

Zondag ochtend; fruit 39grm, puppen mix vlees 105grm
Zondag middag; groente 39grm, fruit 39grm, orgaan 157.5grm
Zondag avond; groente 40,5grm, rundvlees 105grm, kippenvlees met bot 525grm

Zelf denk ik dat ik de vleesbotten omzet van de avond naar de ochtend en dat ik er ergens nog een kwark of Hüttenkäse in onderbreng....... Ik ben benieuwd of het zo enigzins goed is.
Ik heb de percentages berekend voor je en kom op (afgerond):

52% vleesbot
7% fruit
21% vlees
13% orgaanvlees (inclusief pens)
7% groenten

Het percentage vleesbot is iets aan de hoge kant. Dat zou van mij wel omlaag mogen, naar 40% te meer daar je erg veel kalfsbot voert. Daar wil ik eigenlijk sowieso wat over zeggen... Ik vind je variatie in vleesbot niet erg sterk, het is kalf en kip. Maar buiten dat vind ik kalfsbot eerlijk gezegd niet zo heel erg geschikt voor puppen. Kalfsbot bevat en heel veel fosfor en heel veel calcium. Zeker als je een pup hebt van een groot ras, is dat te rijk aan fosfor en calcium en ik zou dus of 40% vleesbot gaan geven of (beter) 45% vleesbot gaan geven, het kalfsbot helemaal schrappen en daar voor in de plaats vleesbot geven zoals parelhoenkarkas, eendkarkas, konijnkarkas, haaskarkas, etc.

Ik vind je percentage fruit ook aan de zeer hoge kant. Fruit bevat erg veel suikers en is in mate gezond maar niet in deze hoeveelheden. Is mijn mening. Bovendien zorgt fruit + vlees voor gisten in de darmen. Ik zou dat percentage echt met 5% naar beneden doen.

Je percentage vlees is op zich prima, alleen weet ik niet wat puppymix inhoud. Als dat een gemalen vlees is door een fabrikant: zou ik dat schrappen en vervangen door echt vlees, gewoon stukken vlees.

Je percentage orgaanvlees is wat aan de lage kant. Dat mag (inclusief pens) naar 20%. Ik weet ook niet wat orgaanmix is maar ik hoop dat dit een mengsel van hart, nier en lever is?

Je percentage groenten is prima, mag zelfs iets omhoog, met 3%.

Verder wilde ik je zeggen dat je je menu niet in dit detail hoeft uit te rekenen of te wegen. Je mag gerust afronden.
Door Jo-Amor
#2543720
Dank je wel! Wat is het moeilijk om exact de juiste porties van alles samen te stellen. Ik zit er daadwerkelijk aan te denken om terug naar brok te gaan en het vlees als extra te geven. Dit bovenstaande menu heb ik samen met iemand die al lang barf voert samengesteld. Echt, ik ben nog nooit zo onzeker geweest als met dit..... Wat is het lastig!!!  :-\
Door jasmijn
#2543753
Niet naar de brok terug gaan!!!

Het is misschien wel makkelijker maar een kind geef je ook niet elke dag pizza omdat het makkelijker is!

Ik ben nu ook even een beetje aan het zuchten omdat ik weer vlees aan het verwerken ben, het is misschien soms een beetje moeilijke en ingewikkeld maar ook jij gaat het onder de knie krijgen! Dat weet ik zeker!


En als het barf op dit moment nog te ingewikkeld is kan je altijd nog een goede KVV gaan geven ;)
Ook erg makkelijke en veel beter dan brok!
Als je daar wat meer over wilt weten moet je even hier http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,5.0.html kijken, daar word je vast wel wat wijzer van!
Door Anthraciet
#2543761
[quote="Jo-Amor"]
Dank je wel! Wat is het moeilijk om exact de juiste porties van alles samen te stellen. Ik zit er daadwerkelijk aan te denken om terug naar brok te gaan en het vlees als extra te geven. Dit bovenstaande menu heb ik samen met iemand die al lang barf voert samengesteld. Echt, ik ben nog nooit zo onzeker geweest als met dit..... Wat is het lastig!!!  :-\
[/quote]

Ik zou zeker niet terug naar brok gaan, net was Jasmin al aangeeft, makkelijker is zeker niet altijd gezonder  ;)

Wat je denk ik even moet laten bezinken, is dat je niet zo krampachtig precies moet doen. Je hoeft niet op de gram precies te voeren, laat staan op de halve gram :o
In het begin was ik er ook heel paniekerig in hoor, veel te bang dat ik iets verkeerd zou doen. Nu pak ik grofweg 4 kilo uit de vriezers en dan krijgen ze ongeveer 600 gram voer per dag. De ene keer komt het beter uit dat het 700 gram is en de andere keer is het 550 gram. De ene keer krijgen ze meer bot en de andere keer meer orgaan.
En ze zijn allemaal gezond en glimmen als spiegeltjes.

Natuurlijk moet je wel globaal de juiste dingen voeren, maar dat wordt vanzelf een tweede natuur als je het even doet, geloof me! :-*

Maar je moet maar zo denken, je valt zelf ook niet om als je een dag je 2 ons groenten niet haalt of een dag meer vlees eet.... en zo werkt het bij de dieren ook ;)
Door Lizzy
#2544809
[quote="Jo-Amor"]
Dank je wel! Wat is het moeilijk om exact de juiste porties van alles samen te stellen. Ik zit er daadwerkelijk aan te denken om terug naar brok te gaan en het vlees als extra te geven. Dit bovenstaande menu heb ik samen met iemand die al lang barf voert samengesteld. Echt, ik ben nog nooit zo onzeker geweest als met dit..... Wat is het lastig!!!  :-\
[/quote]

Heeeee, kom op joh!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Als ik geweten had dat je zo gevoelig zou reageren, had ik het wat subtieler aangepakt, maar ik dacht dat je wilde weten wat je kunt verbeteren! Want op zich is je menu prima! Alleen, het kan nog beter. Details.

Vertel me eens, aan wat voor soort vleesbotten kun je allemaal komen? Zal ik anders eens een voorbeeldje maken voor je? Want ik kan zien dat het begrip er is hoor. En ik kan zien dat je het zeker gaat redden, je kan dit!!!!!!!!!!!

Alleen je probeert het te goed te doen en je hebt kennelijk iemand die je helpt die er een andere mening op na houdt dan ik :biggrin2:. Niks aan de hand, komt goed!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door