Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2542349
Binnenkort laten we de nierwaarden van Shifra weer controleren door een bloedonderzoek.
Shifra staat sinds 7 weken op vers (Bandit nierdieet) uiteraard hopen we erop dat de waarden niet of niet veel verslechterd zullen zijn.
Ben er ook heel benieuwd naar omdat zij nu sinds 7 weken vers krijgt ;)
We denken erover om het bloedonderzoek ergens in januari te laten doen zodat ze eerst zo ongeveer 3 maanden op vers staat.

Maar volgende week wordt ze ingeent en ik ben dus heel benieuwd of dit invloed zou kunnen hebben op het bloedonderzoek?
Of de nierwaarden hierdoor een wat vertekend beeld kunnen geven?

Misschien een rare vraag maar ik was er toch wel benieuwd naar...
#2542431
Ik zou mijn hond helemaal niet enten. Ze is niet gezond begrijp ik aangezien je niet voor de leuk hoopt dat de nierwaardes niet verder achteruit gaan. Een niet-gezonde (wil niet zeggen zieke) hond ent je niet. Mag niet eens volgens de bijsluiter.
Ik zou dus eerst verder werken aan die nieren, kijken wat vers voor haar doen en dan later maar eens denken over enten (en dan zou ik eerder denken aan titeren indien mogelijk).
#2543408
Ik sluit me helemaal bij Alba aan. Alleen gezonde honden mogen gevaccineerd worden. Een hond met verminderde nierwaarden of nierproblemen (van welk soort dan ook), mag simpelweg niet gevaccineerd worden. En als het goed is, weet je dierenarts dit. En als het niet goed is, moet hij/zij de bijsluiter van het vaccin maar eens bestuderen.
#2543762
Bedankt voor jullie reaktie's!

Bij Shifra is vorig jaar op 3 Oktober bij toeval de verminderde nierfunctie ontdekt.
Zij moest toen voor een gebitsreiniging naar de dierenarts.
Dit zou onder narcose gaan plaats vinden, aangezien Shifra toen 8 jaar was stuurde ik erop aan om eerst voor de narcose een bloedonderzoek te doen.
Daaruit kwam naar voren dat haar nierwaarden iets verhoogd waren; de Kreatinine zou voor haar 76.3 moeten zijn en was toen 109 en de Ureum was 7.47  (zij is een Sheltie van 9,2 kilo)

Op 6 januari moesten wij met een van onze andere honden naar de dierenarts voor ook een bloedonderzoek.
We hebben bij Shifra toen ook weer een bloedonderzoek laten doen, haar Kreatinine waarde was toen 120 dus wat gestegen.

Op 18 mei heeft zij nog een bloedonderzoek gehad toen waren de bloedwaarde's toch weer wat beter namelijk; Kreatinine; 114 en Ureum; 5.2.

De dierenarts denkt zelf dat de mogelijkheid bestaat dat haar bloedwaarde's altijd al iets hoger geweest zijn dat schijnt voor te kunnen komen.
Helaas hebben we hiervoor geen vergelijkingsmateriaal van eerdere bloedonderzoeken omdat we bij haar eerder nooit bloed hebben laten onderzoeken hier was immers geen aanleiding voor.

We hebben haar vorig jaar op 3 oktober gelijk op een nierdieet (brokken) gezet Royal Canin Renal.
Van de zomer overgestapt op Hill's K/D (brokken) en sinds bijna 8 weken krijgt zij KVV Bandit speciaal gericht op de nieren.

Ondanks dat het nierfalen dus minimaal is denken jullie toch dat het beter is om haar niet te laten enten?
Ik lees heel graag jullie reaktie's aangezien de dierenarts aanstaande vrijdagavond al hier bij ons komt voor het enten van de honden en de katten.
Dan bel ik hem namelijk gelijk even op ;)

Misschien stom maar ik maak me alleen wat ongerust dat Shifra wat meer kans loopt om iets op te lopen omdat wij beiden veel op de hondenschool zijn en zo iets mee naar huis kunnen nemen waarvan zij dan misschien ziek wordt... omdat ze dan niet geent zou gaan worden.


Bedankt alvast voor jullie reaktie's!
#2543821
Ik zou Shifra gaan titeren. Dan weet je zeker of ze wel of niet voldoende beschermd is. Als ze hiervoor altijd geënt is, heb je kans dat ze lang niet alle entingen hoeft te krijgen.
Als blijkt dat de bescherming niet goed genoeg is, zou ik met een dierenarts contact opnemen die ervaring heeft met begeleiden van entingen bij honden, zoals bv Tannetje. Zij kan je vast meer vertellen over de risico's van het enten in combinatie met de nierwaardes.
#2544070
Ben echt blij dat ik dit onderwerp geplaatst heb!
Intussen heb ik gelezen dat er een dierenarts in Zeist is die aan titeren doet.
Haar website heb ik inmiddels ook bekeken en ben blij te lezen dat deze dierenarts pro vers is :)
Morgen wil ik contakt met haar gaan opnemen voor wat meer informatie want titeren is echt iets heel nieuws voor me.

Ik vraag me af na wat meer over titeren gelezen te hebben in verschillende onderwerpen hier, of ik mijn oude Golden van 12,5 jaar nog zou laten enten?
Onze honden zijn allemaal van pup af aan geent tot nu toe.

Is het eigenlijk raar tegenover mijn eigen dierenarts dat ik er misschien straks een 2e dierenarts bij heb?
Mijn eigen dierenarts titert niet dus wat dat betreft logisch dat ik dan uitwijk naar een dierenarts die dat wel doet maar ik vroeg het me zo af...
Of zijn er hier meer mensen die twee dierenartsen hebben?
De band met onze eigen dierenarts is erg goed, maar het lijkt me ook wel heel prettig om daarnaast een dierenarts te hebben of te kunnen raadplegen die pro vers is en die dus ook titert ;)
#2544100
Wanneer het een (wat) oudere hond betreft die jaarlijks gevaccineerd is kun je het titeren rustig achterweg laten. Meer immuun als immuun kan een hond op een gegeven moment niet worden (dit geldt overigens niet voor Weil of kennelhoest, die vaccinaties zijn kort werkzaam, max een jaar volgens de fabrikant').

En waarom zou het raar zijn als je een 2e DA hebt? Wanneer jouw eigen DA een bepaalde operatie niet uitvoert zou je toch ook ergens anders heen gaan?
Door sella
#2544355
Ik heb 3 dierenartsen.
Dorothea omdat die provers is en zo veel mogelijk holistisch werkt en lekker dichtbij zit, en ook in geval van nood een wond kan hechte ect.
Tannetje omdat die meer kennis heeft over van chinese kruiden, en alle andere natuurlijke middelen. Die raadpleeg ik om dierlief weer in balans te krijgen.
Sneek omdat die het eauivalent zijn van de spoedkliniek zijn, maar beter bij mijn opvattingen past, in levensgevaar waar geen tijd te verliezen valt wordt het toch amsterdam.
#2544521
kimber schreef: Ben echt blij dat ik dit onderwerp geplaatst heb!
Intussen heb ik gelezen dat er een dierenarts in Zeist is die aan titeren doet.
Haar website heb ik inmiddels ook bekeken en ben blij te lezen dat deze dierenarts pro vers is :)
Morgen wil ik contakt met haar gaan opnemen voor wat meer informatie want titeren is echt iets heel nieuws voor me.

Ik vraag me af na wat meer over titeren gelezen te hebben in verschillende onderwerpen hier, of ik mijn oude Golden van 12,5 jaar nog zou laten enten?
Onze honden zijn allemaal van pup af aan geent tot nu toe.

Is het eigenlijk raar tegenover mijn eigen dierenarts dat ik er misschien straks een 2e dierenarts bij heb?
Mijn eigen dierenarts titert niet dus wat dat betreft logisch dat ik dan uitwijk naar een dierenarts die dat wel doet maar ik vroeg het me zo af...
Of zijn er hier meer mensen die twee dierenartsen hebben?
De band met onze eigen dierenarts is erg goed, maar het lijkt me ook wel heel prettig om daarnaast een dierenarts te hebben of te kunnen raadplegen die pro vers is en die dus ook titert ;)
Zit er in Zeist 1 die titert? :o Nooit geweten, als je me wil laten weten wie dat is graag!

Ik denk dat je ook niet hoeft te titeren om te weten dat je honden voldoende beschermd zijn (behalve voor Weil en kennelhoest dan dus) maar ik kan me voorstellen dat je het bewijs wil zien. Niet iedereen durft zomaar het enten achterwege te laten en daar is niets mis mee.

Overigens heb ik geen enkele schaamte als het op dierenartsen aankomt. Ik ga daarheen waarvan ik denk dat hij/zij de beste zorg kan geven die mijn hond op dat moment nodig heeft. Wat die anderen daarvan vinden kan me weinig schelen. Als de band alleen maar goed is als je geld ophoest, is het toch niet best ;).
#2544626
Ik heb net gebeld met de dierenarts in Zeist maar ik kreeg helaas een bandje dat de praktijk wegens studie verlof gesloten is tot het voorjaar 2013...
Echt heel erg jammer :(

Weet iemand nog een dierenarts omgeving Utrecht/Maarssen die titert?
Vind het echt jammer had juist zulke goede ervaringen gelezen over de dierenarts in Zeist.
#2544682
Ja haar bedoel ik inderdaad maar ik wist niet of ik namen mocht noemen ;)
Maar Leida is met studieverlof en is in het voorjaar pas weer terug.

Maar ik heb net een fijn en goed telefoongesprek gehad met Tannetje Koning:)
Ik heb met haar de entingsboekjes doorgenomen en zo tot het besluit gekomen dat wij onze dieren nu niet laten enten.
In het voorjaar krijgen de honden de enting tegen Leptospirose.
Ook onze vier Brits kortharen laten we nu niet enten.

Ik ben zo blij dat ik Tannetje gebeld heb, ik heb met haar gesproken over Shifra en haar nierwaarden en dankzij Tannetje voel ik me gewoon nu een stuk beter!!! ;)
De nierwaarden van Shifra zijn niet slecht, ook mag Shifra andere KVV's gaan eten en hoeft zij eigenlijk geen nierdieet!

Ik ben echt zo blij dat er mensen zoals Tannetje zijn die je met goede raad zo op weg helpen!
Dat mag ook best gezegd worden toch?! :bigarmhug:
#2545477
Hoi,


Nou en of dat ik gerustgesteld ben :)
Maar ook dankzij jullie mede-Barfers ook jullie hebben mij op weg geholpen!

Gistermiddag heb ik gelijk de dierenarts afgebeld dat er a.s. vrijdagavond niet geent hoeft te worden.
Is toch best even vreemd om te doen omdat alle dieren elk jaar trouw geent waren.
Maar het was geen enkel probleem ;)

Ik heb aangegeven dat ik in het voorjaar de honden graag wil laten enten tegen Leptospirose en dat ik tijdig contakt op zal nemen om daarvoor een ent afspraak te maken.

Het titeren zal rond eind 2013 gaan gebeuren, dit omdat de grote coctail in 2010 gegven is, dus heb ik alle tijd om me het komende jaar goed in te gaan lezen.

Wat Shifra betreft... ik ben echt blij dat ik over Shif met Tannetje heb gesproken!
Tannetje heeft echt heel wat onrust bij me weggenomen.
Ik heb vorig jaar zo'n verdriet gehad om te moeten horen dat ze nierfalen had... er was me toen verteld (omdat ik daar naar vroeg) dat een hond met nierfalen maximaal nog 4 jaar te leven zou hebben :'(
Het is voor ons helaas ook niet de eerste hond die we zouden gaan verliezen aan nierfalen.
Misschien kan ik nu nog veel langer genieten van mijn mooie maar vooral ook lieve meisje :bigarmhug:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door