Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bliss
#2544388
Hallo allemaal!

Ik lees hier al een tijdje mee ter voorbereiding op het barfen. Ik ben pas verhuisd en heb nu eindelijk de ruimte voor een grote vriezer en dus de mogelijkheid om echt te gaan barfen!

Mijn eerste bestelling komt vandaag binnen  ;D

Nu heb ik dus een menu samengesteld (heb er zelfs wakker van gelegen vannacht, of het allemaal wel goed was), ik zal het even neerzetten. Het gaat om 2 honden, beide weimaraners. Een oude hond van bjina 13, weinig actief en een echte alleseter. De tweede hond is 3, zeer actief en mag wel wat aankomen.

Ik heb de volgende percentages gebruikt:
50 % vleesbot
25 % spiervlees
10 % pens
10 % nier/lever/hart
5 % groente

Voor de jonge hond (Bliss) heb ik 3 % genomen, waarbij ik na het afronden op de volgende gewichten uitkwam:
3000 gr vleesbot
1500 gr spiervlees
600 gr pens
600 gr nier/lever/hart - 300/150/150
300 gr groente

Voor de oude hond (Flosse) heb ik 1,5 % genomen, heeft niet veel nodig dus 2 % leek me misschien iets te veel?
1600 gr vleesbot
800 gr spiervlees
400 gr pens
400 gr nier/lever/hart - 200/100/100
150 gr groente

Menu voor Bliss:
Maandag 450 gr kippennekken en 400 gr paardenvlees
Dinsdag 400 gr eendennekken, 100 gr runderpens, 300 gr lamsnier, 100 gr groentemix
Woensdag 450 gr kippennekken en 400 gr konijnenvlees
Donderdag 400 gr eendennekken, 200 gr runderpens, 150 gr lamslever, 100 gr groentemix
Vrijdag 450 gr kippennekken en 400 gr runderkopvlees
Zaterdag 400 gr eendennekken, 200 gr runderpens, 150 gr kalkoenhart, 100 gr groentemix
Zondag 450 gr kippennekken, 300 gr geitenvlees, 100 gr runderpens

Menu voor Flosse:
Maandag 250 gr kippennekken, 200 gr paardenvlees
Dinsdag 200 gr eendennekken, 100 runderpens, 200 gr lamsnier
Woensdag 250 gr kippennekken, 200 gr konijnenvlees
Donderdag 200 gr eendennekken, 100 gr runderpens, 100 gr lamslever, 75 gr groentemix
Vrijdag 250 gr kippennekken, 200 gr runderkopvlees
Zaterdag 200 gr eendennekken, 100 gr runderpens, 100 gr kalkoenhart, 75 gr groentemix
Zondag 250 gr kippennekken, 200 gr geitenvlees, 100 gr runderpens

Ik kom met deze aantallen opgeteld precies op de benodigde hoeveelheid per week uit, per dag scheelt het hier en daar 25-50 gram.

Is het goed qua variatie, niet te veel dingen in eens? Om te beginnen kippen en eendennekken, dan bestel ik later wel wat andere beginnersbotten bij.
Pens heb ik nu over meerdere dagen verdeeld, later misschien een pensdag.
Ik wil ook nog een visdag doen, dan moet ik even kijken hoe ik het met de percentages doe.

Graag lees ik wat jullie ervan vinden!
Laatst gewijzigd door Bliss op di 18 dec 2012, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2544806
Bliss schreef: Hallo allemaal!

Ik lees hier al een tijdje mee ter voorbereiding op het barfen. Ik ben pas verhuisd en heb nu eindelijk de ruimte voor een grote vriezer en dus de mogelijkheid om echt te gaan barfen!

Mijn eerste bestelling komt vandaag binnen  ;D

Nu heb ik dus een menu samengesteld (heb er zelfs wakker van gelegen vannacht, of het allemaal wel goed was), ik zal het even neerzetten. Het gaat om 2 honden, beide weimaraners. Een oude hond van bjina 13, weinig actief en een echte alleseter. De tweede hond is 3, zeer actief en mag wel wat aankomen.

Ik heb de volgende percentages gebruikt:
50 % vleesbot
25 % spiervlees
10 % pens
10 % nier/lever/hart
5 % groente
So far, so good :biggrin2:
Voor de jonge hond (Bliss) heb ik 3 % genomen, waarbij ik na het afronden op de volgende gewichten uitkwam:
3000 gr vleesbot
1500 gr spiervlees
600 gr pens
600 gr nier/lever/hart - 300/150/150
300 gr groente
Prima. Nou kan 3% te weinig zijn hoor, dat is niet geheel ongewoon voor een jonge zeer actieve grote hond. Maar, als je ziet dat Bliss dunner wordt, kun je altijd bijsturen!
Voor de oude hond (Flosse) heb ik 1,5 % genomen, heeft niet veel nodig dus 2 % leek me misschien iets te veel?
1600 gr vleesbot
800 gr spiervlees
400 gr pens
400 gr nier/lever/hart - 200/100/100
150 gr groente
Kan. Hoeft niet. Het hangt er ook vanaf wat Flosse nu eet. Als dat brok is, dan kan het zijn dat door het gebrek aan koolhydraat in het BARF dieet Flosse juist wat afvalt en 2% nodig heeft. Ook gewoon maar even aankijken!
Menu voor Bliss:
Maandag 450 gr kippennekken en 400 gr paardenvlees
Dinsdag 400 gr eendennekken, 100 gr runderpens, 300 gr lamsnier, 100 gr groentemix
Woensdag 450 gr kippennekken en 400 gr konijnenvlees
Donderdag 400 gr eendennekken, 200 gr runderpens, 150 gr lamslever, 100 gr groentemix
Vrijdag 450 gr kippennekken en 400 gr runderkopvlees
Zaterdag 400 gr eendennekken, 200 gr runderpens, 150 gr kalkoenhart, 100 gr groentemix
Zondag 450 gr kippennekken, 300 gr geitenvlees, 100 gr runderpens
Je afwisseling in diersoorten is prima.
Ik heb alleen wat 'aan te merken' op het feit dat je alleen nekken voert... Ik vind dat niet verstandig. Ik zou hooguit 3 keer per week nekken geven en voor de rest andere vleesbotten zoals vleugels en karkassen van kleine dieren (zoals parelhoen, konijn, kwartel, etc).
Menu voor Flosse:
Maandag 250 gr kippennekken, 200 gr paardenvlees
Dinsdag 200 gr eendennekken, 100 runderpens, 200 gr lamsnier
Woensdag 250 gr kippennekken, 200 gr konijnenvlees
Donderdag 200 gr eendennekken, 100 gr runderpens, 100 gr lamslever, 75 gr groentemix
Vrijdag 250 gr kippennekken, 200 gr runderkopvlees
Zaterdag 200 gr eendennekken, 100 gr runderpens, 100 gr kalkoenhart, 75 gr groentemix
Zondag 250 gr kippennekken, 200 gr geitenvlees, 100 gr runderpens
Idem als voor Bliss.
Ik kom met deze aantallen opgeteld precies op de benodigde hoeveelheid per week uit, per dag scheelt het hier en daar 25-50 gram.

Is het goed qua variatie, niet te veel dingen in eens? Om te beginnen kippen en eendennekken, dan bestel ik later wel wat andere beginnersbotten bij.
Pens heb ik nu over meerdere dagen verdeeld, later misschien een pensdag.
Ik wil ook nog een visdag doen, dan moet ik even kijken hoe ik het met de percentages doe.

Graag lees ik wat jullie ervan vinden!
Ah, OK, de nekken zijn voor de periode om over te wennen. Dan is het goed.
Mijn honden reageren in alle eerlijkheid beroerd op een complete visdag. Ze worden er misselijk van. Ik voer 3 keer per week een heel sardientje of makreeltje en dat bevalt veel beter. Je mag trouwens ook 2 a 3 keer per week een rauw eitje extra geven.

Ik vind dat je een knap menu hebt gemaakt, mijn complimenten!
Door Bliss
#2544843
Bedankt voor je reactie Lizzy!

Ik ga wat de percentages betreft gewoon even kijken hoe ze het erop doen. Kan altijd meer of minder geven toch!

Wat de nekken betreft, ik moet toch nog wat dingetjes bijbestellen. Misschien 1 week alleen nekken en dan andere beginnersbotten erbij die jij noemde?

Ok, vis kan ik dan misschien als extraatje geven ofzo, moet ik ook nog even kijken. Eitje wist ik inderdaad, wil verder ook nog kijken wat voor suppletie ik nog meer toe wil voegen. Maar 1 studie tegelijk leek me beter haha!
Door Bliss
#2545347
Ik heb nog een vraag!

Begrijp ik het goed dat karkas betekent zonder organen, dus alleen bot en vlees, en een compleet dier (bijv. konijn) is inclusief alles?
Valt karkas dan in principe onder vleesbot (afhankelijk van de verhouding bot/vlees)?
Door jasmijn
#2545410
Ja een karkas is vaak alleen vlees en bot, maar bij somige dier soorten kan het zijn dat er nog organen in zitten.
Als je zo'n karkas hebt hoef je er eigenelijk alleen nog maar spiervlees bij te doen  ;)
Ik ben nu zelf bezig met het verwerken van duiven karkassen en daar zitten nog wel organen in, ik haal dan allen de darmen en maag er uit in verband met graan die het dier heeft gegeten en voer er spier vlees bij en dat is het.

Als een karkas geen organen heeft is het dus een vleesbot.

Ik hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord  ;)
Door Bliss
#2546075
Ja bedankt Jasmijn! Dat is wat ik ongeveer dacht. Hoe doe je dat dan met karkassen qua gewicht? Zal meestal niet precies het gewicht hebben wat je normaal gesproken per dag zou voeren denk ik? Halveren en aanvullen? Lijkt me zo'n gedoe om er kleine stukjes af te gaan halen, halveren is dan misschien makkelijker.

Nou hier hebben ze hun eerste 2 maaltijden op! Gisterenavond kippennekken met paardenvlees. Jongste vindt het wel wennen, dat gekraak, ze kijkt er nog een beetje vies bij  :yucky: Vanmorgen eendennekken en pens.

Ik zei nog tegen mijn vriend gisterenavond (hij geeft ze 's ochtends eten), blijf er wel even bij he! Kom ik net beneden, ligt er een eendennek op het kleed in de woonkamer, zucht... Fijn! Nou ja de oudste lustte de pens dus niet (wist niet dat er iets bestond dat hij niet lust  :o) ) en de jongste vond de eendennekken wat veel.

In mijn menu krijgen ze 's ochtends orgaan of spiervlees en 's avonds vleesbot maar nu doe ik nog ff half half, dus 's ochtends vleesbot+orgaan/spiervlees en 's avonds nog een keer. Leek me fijner om te wennen, omdat het een stoppend en het ander laxerend werkt. Voor vanavond staat er dan weer eendennekken met lamslever op het menu, benieuwd wat ze daarvan vinden!

Lustten jullie honden meteen alles? Ze zijn natuurlijk zo gewend aan het gemak van brok en de kunstmatige smaak daarvan..
Door Lizzy
#2546916
Bliss schreef: Ja bedankt Jasmijn! Dat is wat ik ongeveer dacht. Hoe doe je dat dan met karkassen qua gewicht? Zal meestal niet precies het gewicht hebben wat je normaal gesproken per dag zou voeren denk ik? Halveren en aanvullen? Lijkt me zo'n gedoe om er kleine stukjes af te gaan halen, halveren is dan misschien makkelijker.
Dat hangt ook wel af van het verschil tussen wat je moet voeren en het gewicht van het karkas. Stel je moet 300 gram vleesbot voeren en het karkas is 350 gram, dan geef je dat gewoon zo. Zelfs bij 400 gram doe ik niet moeilijk hoor, geef ik de dag erop gewoon wat minder.
Nou hier hebben ze hun eerste 2 maaltijden op! Gisterenavond kippennekken met paardenvlees. Jongste vindt het wel wennen, dat gekraak, ze kijkt er nog een beetje vies bij  :yucky: Vanmorgen eendennekken en pens.
:biggrin2:
Dat went vast!
Ik zei nog tegen mijn vriend gisterenavond (hij geeft ze 's ochtends eten), blijf er wel even bij he! Kom ik net beneden, ligt er een eendennek op het kleed in de woonkamer, zucht... Fijn! Nou ja de oudste lustte de pens dus niet (wist niet dat er iets bestond dat hij niet lust  :o) ) en de jongste vond de eendennekken wat veel.
:-X
Jaaa, het is allemaal even wennen :biggrin2:
In mijn menu krijgen ze 's ochtends orgaan of spiervlees en 's avonds vleesbot maar nu doe ik nog ff half half, dus 's ochtends vleesbot+orgaan/spiervlees en 's avonds nog een keer. Leek me fijner om te wennen, omdat het een stoppend en het ander laxerend werkt. Voor vanavond staat er dan weer eendennekken met lamslever op het menu, benieuwd wat ze daarvan vinden!

Lustten jullie honden meteen alles? Ze zijn natuurlijk zo gewend aan het gemak van brok en de kunstmatige smaak daarvan..
Ik weet niet hoe oud je honden zijn maar als ze volwassen zijn, kun je ook 1 maaltijd per dag gaan voeren. Dat is wel zo makkelijk.

Mijn honden zijn afgespeend op rauwe voeding dus dat is geen eerlijk vergelijk.
Door Bliss
#2547647
Een maaltijd per dag lijkt me zo saai... Haha! Honden zijn 12 en 3. Heb het menu nog wat aangepast trouwens. Ik heb het voor de jongste nog wat opgehoogd, omdat zij nogal aan de magere kant is en niet gemakkelijk aankomt dacht ik, beter nu wat te veel en dan kan ik altijd nog minderen mocht het nodig zijn.

........................ma.....di.....wo.....do.....vrij.....zat.....zon

Vleesbot..........550 600 500 500 550 500 500 3700 - 49,6 %
spiervlees........450............450............450............500 1850 - 24,8 %
pens............................................350.............350 700 - 9,3 %
nier/lever/hart. .......400...........200.............200 800 - 10,7 %
groente............100...........100..............100...........100 400 - 5,3 %
.......................1100..1000..1050..1050..1100..1050..1100

Even gekopieerd vanuit excel, helemaal rechts de totalen per week en onder elke keer het totaal per dag. Dit is dus voor Bliss. Ik heb ook de pens over 2 maaltijden verdeeld en groentemix bij spiervlees gezet.

Pens moest eigenlijk 750 gr zijn en nier/lever/hart ook, maar nu komt de verdeling veel makkelijker uit dus dat moet kunnen vind ik!
Laatst gewijzigd door Bliss op za 22 dec 2012, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door