Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door miruske
#2538351
Even een check up of ik het wel goed doe.

Mijn Jamie barft nu een jaar ( ze is inmiddels 3- engelse stafford) Ze doet het erg goed op barf en sinds we over zijn zijn we ook niet meer met haar bij de da geweest ( niet liegen: een gebroken teentje en entingen uitgezonderd)

Wat voer ik? Ik ben begonnen met rollen kvv van naturisen dat ging al erg goed. DIe houd ik dus altijd een rol of wat in de vriezer om gemakkleijk te kunnen voeren zeg maar. Daarnaast voer ik als barf:

paardenvlees, geitenvlees, lamsvlees, runderorgaan, paardenorgaan, kiporgaan, haasoorgaan ( long, lever, hart, nier, pens) en als bot voer ik kipkarkas, eendenek , kipnek,

soms wat konijnenkop, zalmlijf/kop, runder of paardenstrot
daarnaast krijgt ze elke week groetemix en een ei en een scheutje yoghurt of kwark

Mijn eigenlijke vraag (ja het moest er toch eens van komen)
VOER IK AFWISSELEND GENOEG?

ik zit nu op 3 % per dag ongeveer en Jamie doet het er nogmaals geweldig op.  Ze houd niet van groente maar als ik het pens meng gaat het er wel in. Daarnaast durf ik geen ribben te voeren ik ben daar een beetje angstig voor. Daarbij let ik nogal op mijn centjes en wil ik eigenlijk geen vlees kopen dat duurder is dan 3 euro de kilo. Niet omdat het dat niet waard is, maar omdat wij het als zovelen niet superbreed hebben en ik het niet nodig vind dat Jamie het duuurste vlees eet als ze goedkoper vlees net zo lekker vind. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie vinden.....
Gebruikersavatar
Door Thea
#2538366
Als vleesbot zou je mss nog parelhoen, konijn en of haas kunnen proberen te kopen kost gem 2 a 2,50 de kilo parelhoen mss nog wel goedkoper. Vraag het eens aan je poelier. :)
Door smulpaap
#2538379
Ik zou in plaats van bv de kippennekken kiezen voor een ander soort karkas , konijnkarkas bv of eend , parelhoen ,of eens een kippendij bv
En dan wel de eendennekken blijven voeren , en wat je al schrijft , de konijnenkopjes

Runder of paardenstrot zie ik meer als """voor het leuke "" En dat kan het natuurlijk ook zijn
Maar ikzelf zou in zo,n situatie eerder kiezen voor nog een spiervlees soort erbij  , of je wisselt eens af , dan eens een strot en dan eens een spiervlees soort erbij
Vette vis hoort wel in een menu , en elke week bv een zalmkop is ook leuk kluifwerk , in plaats van de strotten kan je dat ook doen natuurlijk
Groentenmix en ei is prima . En ribben voeren is geen must hoor .

Ik weet niet of je hond van wild houd ? Als dat zo is dan kan je misschien bij een plaatselijke jager eens wat krijgen tegen een leuke prijs
Of hier op het forum eens kijken wat er aangeboden wordt

En je kan natuurlijk paard bv eens afwisselen voor rund etc . Dus gewoon kijken of je met hetzelfde budget ook eens andere soorten kan kopen
Door smulpaap
#2538549
OOh ja , de Lidl heeft bv ook weleens aanbiedingen , dus dat zou je ook in de gaten kunnen houden
Laatst was er een actie , toen hadden ze  hele eenden a 3 kg per stuk voor 6,99
Dit was de eend



Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2538554
Voer je het geiten en lamsvlees met vet en al eraan?
Of haal je het meeste eraf?
Want dat scheelt heel erg in prijs natuurlijk.
Ik heb net nog geit van SW gehaald en dat is gewoon heel erg duur vlees.  Je koopt het aan 2,5 euro/kg, maar nadat je klaar bent met het vet eraf te halen heb je nog maar de helft over en kost dat dus eigelijk 5 euro/kg.
Ik wist het op voorhand (alhoewel, wist niet dat het zo erg zou zijn, maar goed), en besef dat dat geen goedkoop vlees is. Dan ben ik veel beter af met mager konijnvlees aan 3,15 euro/kg of kalkoen aan 2,5-3 euro/kg.  Ook de krijgen hier op BP....
Ze krijgen hier dus wel wat vetter vlees, dat dan duurder uitkomt, maar niet al te vaak.
Voor de rest krijgen ze vlees dat misschien een tikkeltje duurder lijkt, maar waar je alles van kan voeren en dus veel goedkoper is op het eind.
Paard kan ik me nog van indenken dat je dat werkelijk onder de 3 euro/kg kan krijgen als het vet er vanaf is. Maar van geit en lam vind ik dat moeilijk om me in te denken.  En lam heb ik ook al elders dan SW gehaald hoor.
Nee, dan is mijn wild en gevogeltevlees goedkoper.
Dan komt zelfs het hooglandervlees van Job goedkoper uit.

Maar goed, los daarvan tel ik 8 soorten (met konijn en rund erbij) plus vis, en dat is voldoende variatie.  Of je daar wat bij wil of niet, moet je helemaal zelf beslissen.
Ikzelfs wil liever meer variatie, maar voor je hond gezond te houden is dat niet strikt noodzakelijk.
Door ladyturtle
#2538865
kipkarkas 0,50
biologisch kipkarkas 1,00
parelhoenkarkas 1,50
haaskarkas 2,00
fazan of eend karkas 1,50
kippen hart,maag of lever 2,50
kipgehakt 3,50
hondengehakt 2,00
tonijn[vis] 1,50
tongfilet 1,50
kalkoendrumsticks 1,50

Hallo nichtje (hahaha) dit zijn prijzen van kukeleku, ik weet niet of hij ook in eindhoven zit mail hem eens : [email protected]

liefs van je tante ..... en Xena natuurlijk
Door miruske
#2538962
oh oh dat vergat ik dus te vertellen toen ik poste

mijn hond eet geen wild. Wel het haasorgaan maar verder niet ze vind het stinken. Ik heb al een keer de prachtige konijntjes van orinake geprobeerd nou dat vond ze heerlijk. Tien kilo besteld en die at ze dus gewoon keihard niet op!! Al een keer kwartel geprobeerd dat blieft ze ook niet en ook al een keer kuikens geprobeerd en netjes doorgegeven want ook die wil ze niet.

Verder mag het vlees van mij best eens een keer duurder zijn hoor. Het geitenvlees wat ik gekocht heb was toen ook wel wat duurder en ik haal het vet er als het heel veel is af maar dit was niet heel vet.

Ik koop nu altijd als het kan eerst een kilo of twee en als ze het dan lust een kilo of 5. De kipkarkassen vind ze echt heerlijk maar die worden ook wel eens vervangen door een dij ofzo hoor en de strotten zijn inderdaad extra maar ik zal een kijken of Kukeleku hier in de buurt zit want dat ziet er wel aantrekkelijk uit


Bedankt voor alle reacties en een extra kusje voor xena
Door Mevroi Kruim
#2539218
Wild of tam konijn maakt wel veel verschil, ik zou zeker tam konijn nog eens proberen. Het is nu iig de goede tijd daarvoor  ;) Parelhoen is ook geen wild trouwens.
Door miruske
#2544245
Nee klopt helemaal gelijk maar ik heb het voor mezelf wild genoemd omdat jamie het niet eet. Beetje dom van mij. Met dat konijn vind ik nog steeds raar, ze vond het zo lekker en hup, ineens niet meer. Liet ze het liggen en dacht ik: nou dan eet je het mooi morgen, maar morgen liet ze het ook liggen. De derde ook en ja dan gaat het bij mij de kliko in en met het volgende schitterende bevleesde karkas hetzelfde. Dus niet meer geprobeerd maar ik zal nog eens tam konijn proberen inderdaad. Weet je trouwens wat ook zo maf is? Ze eet ook geen bio karkas. Ik had eens schitterend karkas zo bevleesd dat er bijna geneens vlees bij hoefde en wat denk je? precies! nou ondankbaar beest, maar paardenvlees, rundorgaan, kipnek och ze strikt er haast mijn veters voor als ik het zou vragen....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door