Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2543410
Hallo,

door het overschakelen van brok naar rauw, weet ik niet of ik juist zit met de berekening.
Mijn labrador is nu 6 maanden en weegt 21kg. Hij wordt 2x per dag gevoerd.
Bij de dierenarts heb ik bioverpakkig gekocht van kippenvlees, rund en vis.
Ik zou van haar 400g per dag moeten geven met wat rijs en groenten en een paar keer per week bot.
Volgens jullie berekeningen kom ik uit op 3675g per week, ongeveer 525g per dag, maar met alle ingrediënten.
50% rauw bot, 10% groenten, 15% orgaanvlees, 25% spiervlees
Gedroogde runderpens geef ik als snack 2x per dag. Wat kan ik nog als snack geven?

2,5 % van zijn gewicht (21kg) = 525g per dag

Moet ik groenten  en bot  elke dag geven? Orgaanvlees 2 à 3 keer per week? Spiervlees elke dag?
En rijst? Zoals de dierenarts zegt?Ze zei ook dat als ik het zelf samenstel het eerst moet invriezen. Het ontdooien gebeurt in de koelkast.

Kunnen jullie mij helpen?
:-\
#2543427
je vraag staat denk ik in de verkeerde categorie als je zelf wilt samenstellen kan je voor advies op een menu beter  in de barfhoek zijn.
wat ik wel al kan zeggen is dat 400 gram voor een 6 maanden oude lab van 21 kg erg weinig is. Ik heb even de rekenhulp voor je ingevuld en kom dan hier op uit:
Menu voor een Labrador Retriever, reu, 21 kilo.
Hoeveelheid: 3% van 21 kilo = 630 gram per dag / 4410 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 315 gr.
Groentes 10% : 63 gr.
Orgaanvlees 15% : 95 gr.
Spiervlees 25% : 158 gr.
#2543489
Mijn hond, ook een Labrador, kreeg op de leeftijd van 6 maanden 960 gram voer en woog toen om en nabij de 23 Kg.
Rijst en andere graansoorten heeft een hond niet nodig.
De verdeling die ik aanhoud is iedere dag vleesbot en groenten, het spiervlees geef ik 4 maal per week er bij, en de organen en pens geef ik op de resterende 3 dagen.
Als extra er bij 2 of 3 maal in de week een klein vet visje en 2 of 3 maal in de week een heel rauw eitje.
En 1 maal in de twee of 3 weken een hele zalmkop.

Als je in de bibliotheek duikt, zal je een hoop handige info kunnen vinden.
#2543993
Bedankt voor jullie reacties, maar ik begrijp niet waarom mijn dierenarts mij anders heeft voorgesteld.

Om hem geleidelijk aan over te schakelen van brokken naar rauw vlees heb ik bij de dierenarts diepgevroren bakjes met gemalen bio-vlees gekocht van 945g. Er zit kip, runds en vis in, geen bot. Zij raadde mij aan om hem 400g ervan te geven met extra groenten en een beetje rijst. Driemaal per week botvlees.
Wat ik zie is dat ik teveel spiervlees geef. 400g per dag met extra groenten en een beetje rijst kom ik rond 525g ipv 158g per dag spiervlees aangevuld met meer vleesbot en wat orgaanvlees , dan zou ik rond 630g per dag aan voer komen. De verhoudingen kloppen dus niet.
Zit ik fout?
Door Martine-Tom
#2544006
De gemiddelde da weet niet zo heel veel van voeding, en dat wat ze weten komt van de brokjesmensen af  ;)
Ik voer zelf elke dag orgaan, bot en spiervlees en 1 keer per week krijgt ie pens.
Graan, rijst, mais enz enz heeft een hond niet nodig.
Er zit geen gemalen bot in die mix?
Heb je een naam van de mix, bandit oid?
#2544058
Dierenartsen zijn heel kundig, maar helaas is er weinig aandacht voor diervoeding tijdens de studie. Er zijn niet veel DA's die zich ook nog eens verdiepen in de beste voeding voor honden.
Al snap ik dat ook nooit helemaal gewon logisch denken, honden zijn carnivoren, ze hebben een schaargebit en hun maag/darmstelsel is gericht op het verteren van rauw vlees. Waarom dan rijst en groente voorschrijven? Dat snap ik met mijn HBO opleiding nog wel, waarom snappen mensen die een wetenschappelijke studie hebben afgerond op het gebied van dieren dat niet?

Het schema wat ik gegeven heb moet je los zien van die 400 gram die jij aangeeft.
Als je niet zelf een menu wilt samenstellen van vleesbot, spiervlees en orgaan dan kan je beter op zoke naar een compleet versvoers waar dat allemaal in vermalan zit.
Darf eko, Alaska, All animal, Haaksbarf, Tiinlo Barfmenu, Carnivoer, Lotgering, Tammenga, versvoer zijn allemaal goede kvv's.
#2544169
Goed, dan denk ik inderdaad om voorlopig elke dag als basis groenten en vleesbot te geven en van die 400g spiervlees zal ik er minder dan de helft geven aangevuld met orgaanvlees tot die vier bakjes van bio- vleesmix op zijn. Als ze op zijn dan wil ik over gaan op barfmenu's tot ik zelfzekerder en voldoende info gelezen heb.
Vis voor zijn omega 3, zal ik voorlopig niet apart geven omdat het toegevoegd is in dat vleesmix bakje.
Nee, er zitten geen botten in verwerkt en het is van 'Bandit diervoeding'. 
Niet zo simpel voor beginners, nog even zoeken.

Hartelijk dank voor jullie reactie's.
Door Martine-Tom
#2544302
http://www.banditvoeding.nl/diepvriesproducten.htm

Bandit is compleet, je hoeft daar dus geen botten meer aan toe te voegen, rijst oid is al helemaal niet nodig.
Dus jouw dierenarts heeft er echt geen kaas van gegeten helaas  ;)
Bandit is wel prima voer hoor, dat is echt perfect om mee te beginnen, dus vanaf nu gewoon lekker alleen bandit geven en niks meer toevoegen, is prima zo!

(Zit in sommige varianten wel zilvervliesrijst wat ik persoonlijk weer jammer vind, honden hebben het niet nodig, of het kwaad kan of niet kan je lang discussieren maar nodig is het niet  ;))
#2544921
Neen, helaas zit er in Bandit dierenvoeding geen bot, alleen bio-runds en kip en verse vis.
Nu ben ik nog niet zeker hoeveel gram per dag van Bandit ik mag geven. Is 400g per dag te weinig? Moet ik er toch nog groenten en bot bijgeven?

Sorry voor al die vragen maar het wordt verwarrend voor mij.

Alvast bedankt.
#2545084
Jawel, de link heb ik wel gelezen maar op de verpakking staat het er niet op.
Maar goed, dan is het een complete hondenvoer en zal ik mijn pup van 21kg 400g per dag geven en als snack gedroogde runderpens. Hij is ook gelukkig als ik hem runderbot geef om op te kauwen, dat kan toch geen kwaad hoop ik?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door