Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2543759
Mijn honden zitten nu 2,5 week op kvv.
De 1 zou 580 per dag moeten hebben, (2% van 29 kg) krijgt nu 800. Hij moet 3 kg aankomen.
De ander zou 480 per dag moeten hebben (2% van 24 kg), krijgt nu 700. Hij moet 2 kg aankomen.
De afgelopen week zijn ze weer een halve kg afgevallen.
Ik denk dat ik dus naar 1000 en 900 gram per dag moet.
Toen ik wilde beginnen met kvv heb ik eerst zitten rekenen of ik het financieel op kon brengen. Afgaande op de 2% was dat net te doen, maar het blijkt nu dat ik 1 keer zoveel kwijt ben (voor sommige misschien geen probleem, maar ik zit financieel voorlopig op het minimum). Vandaar dat ik ook alleen  smuldier kan geven (ook omdat ik geen vriezer heb).
Ik weet het nu even niet meer. Ze moeten eerst aankomen en ik ben bang dat het met 1000 en 900 gram ook nog niet lukt. Dus ik twijfel of ik weer terug moet naar brok (cavom), of brok erbij (weet dat dat niet goed is) totdat ze op gewicht zijn. En daarna weer verder kijken met kvv.
Ik sta wel helemaal achter kvv en barf en zou dat heel graag geven/doen, dat is het probleem niet. Maar dat afvallen daar ben ik niet blij mee en voor mij word het deze week veel brood.
Ik zit nog het meest met het afvallen in mijn maag. Als ze eenmaal op gewicht zijn is het misschien wel mogelijk om ze op 600/500 gram te hebben.
#2543768
Volgens mij gebeurt het vaker dat honden in het begin afvallen op kvv, omdat daar natuurlijk niet de granen en koolhydraten in zitten die de hond vroeger kunstmatig "dik" hielden. Het hondenlijf moet zich natuurlijk ook even aanpassen aan de nieuwe voeding, en meestal stabiliseert dat wel na een tijdje, en hebben honden niet meer zoveel kvv nodig. 2,5 week is eigenlijk nog maar heel kort hoor, voor dat proces.
Dat gezegd hebbende, zijn er ook honden die gewoon standaard niet genoeg hebben aan 2% voer. Ik heb er 2 die blijvende 3,8 % krijgen, en die zijn daar nog steeds superslank bij. De derde is bij 2% precies goed, en zelfs een halve kilo minder zou hem niet misstaan.

Het probleem met kvv is bovendien dat het sneller verteert dan barf, omdat het allemaal al kleingemalen is. Barfen duurt langer om te verteren, en ik denk dat dat ook zou helpen om je honden op gewicht te krijgen. Is die optie iets voor je? Bij barf kun je bovendien vaak meebestellen met anderen hier op bp, waardoor je tegen lagere prijzen kunt inkopen. Ik heb weleens gelezen dat er mensen zijn die gemiddeld voor 1 euro per kilo voer barfen. Je moet wel een heel beroerde brok voeren wil je daaronder gaan zitten! :biggrin2:

Maar ja, heb je die mogelijkheid? In ieder geval zou ik het nog even aankijken met de kvv, want 2,5 week is dus nog niet zo heel lang. En anders misschien wat goedkoops aan barf bijvoeren, kippennekjes of zo?
#2543954
[quote="Anne in Duitsland"]
Volgens mij gebeurt het vaker dat honden in het begin afvallen op kvv, omdat daar natuurlijk niet de granen en koolhydraten in zitten die de hond vroeger kunstmatig "dik" hielden. Het hondenlijf moet zich natuurlijk ook even aanpassen aan de nieuwe voeding, en meestal stabiliseert dat wel na een tijdje, en hebben honden niet meer zoveel kvv nodig. 2,5 week is eigenlijk nog maar heel kort hoor, voor dat proces.

Het probleem met kvv is bovendien dat het sneller verteert dan barf, omdat het allemaal al kleingemalen is. Barfen duurt langer om te verteren, en ik denk dat dat ook zou helpen om je honden op gewicht te krijgen. [/quote]

Bedankt voor je reactie.
Net de info waar ik (nog) niets van weet en die het wat duidelijker maakt. Gebeurd dus wel vaker!
Ik heb geen vriezer, daarom kan ik niet barfen. Zodra ik ergens een vriezer vandaan getoverd heb, zou ik dat wel graag willen (alhoewel ik het wel ingewikkeld vind om uit te vinden wat en hoeveel ze moeten hebben, dat heb ik nu al).
Maar kan mij nauwelijks voorstellen dat het dan goedkoper is als ik zo de menu's eens bekijk.

Ik ga iig maar eens op pad om te kijken of ik visafval/poelierafval te pakken kan krijgen (en dan de buren heel lief aankijken of er wat bij hen in de vriezer mag).
Door Martine-Tom
#2543960
Vriezers zijn vaak via mp redelijk goedkoop te krijgen, en barf...het is maar zo duur als je het zelf wil maken, ik heb 12 kilo kat en 7 kilo hond en dat kost me nu 20 euro per maand, maar ja dan heb ik idd niet de afwisseling die ik eigenlijk zou willen. Het is even niet anders  ;)
#2543976
Smuldier is in de compleet versie alleen RUND. of RUND&PENS. Beide magere diersoorten dus.

Kijk eens in jou buurt/stad of er niet een verkooppunt is die ook KVV verkoopt maar dan ook Lam of Eend. Natuurlijk is dat qua kosten per KG waarschijnlijk iets meer. Maar Degomeat is bijvoorbeeld niet heel erg duur. En met Lam en eend zit je aan vettere diersoorten, dus zetten je honden ook beter/meer aan.

Wil je toch terug naar brok, dan zou ik overwegen om toch te kijken naar een koolhydraat soort om die veilig bij je smuldier te geven. Als Zuurdesembrood of havermout.
Door Martine-Tom
#2543982
[quote="Nathascha"]
Smuldier is in de compleet versie alleen RUND. of RUND&PENS. Beide magere diersoorten dus.

Kijk eens in jou buurt/stad of er niet een verkooppunt is die ook KVV verkoopt maar dan ook Lam of Eend. Natuurlijk is dat qua kosten per KG waarschijnlijk iets meer. Maar Degomeat is bijvoorbeeld niet heel erg duur. En met Lam en eend zit je aan vettere diersoorten, dus zetten je honden ook beter/meer aan.

Wil je toch terug naar brok, dan zou ik overwegen om toch te kijken naar een koolhydraat soort om die veilig bij je smuldier te geven. Als Zuurdesembrood of havermout.[/quote]Hoe bedoel je dat?
#2543986
Ik merkte heelheel duidelijk dat barf beter openomen wordt dan kvv.
Op kvv voerde ik zeker 1000gram aan een hondje van 14 kg. Ik bleef haar ribben zien en als ik meer ging voeren kreeg ze diarree. Ik heb jou idee om tijdelijk brok bij te voeren ook gehad en uitgevoerd, maar daar werd haar vertering zeker niet beter van, snel van terug gekomen.
Na het aanschaffen van een vriezertje van 25euri via mp, langzaam gaan barfen en nu voer ik nog steeds rond de 1000 gram per dag, ze is nu best goed op gewicht met 16 kilo. Sommige honden hebben gewoon meer nodig dan de 2% die vanuit de standaard wordt geadviseerd.
#2543994
[quote="Nathascha"]
Smuldier is in de compleet versie alleen RUND. of RUND&PENS. Beide magere diersoorten dus.
En met Lam en eend zit je aan vettere diersoorten, dus zetten je honden ook beter/meer aan.
Ok. Had ik mij niet gerealiseerd!

Wil je toch terug naar brok, dan zou ik overwegen om toch te kijken naar een koolhydraat soort om die veilig bij je smuldier te geven. Als Zuurdesembrood of havermout.
Havermout bij de kvv geven? Maar ik had begrepen dat honden geen voeding uit granen halen en het eigenlijk onverteerd weer naar buiten komt.
[/quote]
#2544008
[quote="Martine-Tom"]
Vriezers zijn vaak via mp redelijk goedkoop te krijgen, en barf...het is maar zo duur als je het zelf wil maken, ik heb 12 kilo kat en 7 kilo hond en dat kost me nu 20 euro per maand, maar ja dan heb ik idd niet de afwisseling die ik eigenlijk zou willen. Het is even niet anders  ;)
[/quote]
Dat is € 9 goedkoper dan ik kwijt ben voor dezelfde hoeveelheid (19kg) smuldier!!! En ik heb 53 kg per maand nodig.
En dan geef je kvv, maar stel je het zelf samen?
Door Martine-Tom
#2544011
[quote="galgo"]
Dat is € 9 goedkoper dan ik kwijt ben voor dezelfde hoeveelheid (19kg) smuldier!!! En ik heb 53 kg per maand nodig.
En dan geef je kvv, maar stel je het zelf samen?
[/quote]Ik voer ong 17 kilo per maand, wij barfen weer, ze hebben een poos kvv gehad maar dat was gewoon duurder...
#2544022
Smuldier is goed voer maar niet rijk genoeg voor honden die zwaarder moeten worden.
Aanvullen met zuivel en eieren, verse groente en fruit, dat doe ik al en poosje voor mijn
oudje die meestal verstopping krijgt van alleen kvv met gemalen bot als calciumbron.
Verder een keer per twee weken vette vis. smuldier afwisselen met een andere kvv kan ook.
#2544077
1x per week ette vis (op de markt naar restafval vragen) had ik ook al aangeraden, bij de poelier vragen om eendennekken, is ook niet duur en wel vetter qua diersoort, een paar keer per week een ei (met schaal) 1 x per week yoghurt of huttekase.
Je zou eens kunnen kijken of je aan lupa kvv kunt komen:

http://www.lupa-diervoeding.nl/contents/nl/d109.html

Snor een vriezertje op marktplaats op en laad hem 1x ide zoveel tijd vol met de diversen soorten van lupa (ze verkopen ook eendennekken en kipkarkassen etc.
#2545821
Honden kunnen ook afvallen door een allergie. Honden die allergisch zijn, reageren vaak op kip, graan, rund en chemische toevoegingen (dat laatste is vooral bij brok van toepassing).

Ik zou dus inderdaad opzoek gaan naar een kvv die wel voor jou betaalbaar is, maar geen kip, graan of rund bevat.

Daarnaast zou ik minimaal 4 verschillende diersoorten (excl vis) per 2 weken geven en 1x per week vis.
#2545861
[quote="galgo"]
Havermout bij de kvv geven? Maar ik had begrepen dat honden geen voeding uit granen halen en het eigenlijk onverteerd weer naar buiten komt.
[/quote]

Nee verkeerd begrepen.
Niet alle granen komen onverteerd naar buiten. Bij een BARFmenu voor een zwangere teef, zie je ook dat er koolhydraat toegevoegd word omdat een zwangere teef dit nodig heeft.
Maar bij een super super mager menu met alleen wit vlees zonder vet, als leverdieet ( voor lever patienten) word er ook kollhydraat toegevoegd tot wel 50% van de dagelijkse maaltijd.

Van brok naar KVV overstappen is nu eenmaal een klus die in het begin gewoon even wat meer vlees vraagt. In het begin kost het misschien even iets meer aan kosten per kg of per maaltijd dan je gewent was voor je honden. Maar uiteindelijk betaald het zich terug in dierenartskosten die verminderen op jaarbasis.

Smulider kost als je geluk hebt 1,45 per kg. Wat betaal jij?
Degomeat is dan bijvoorbeeld wel iets duurder met v.a. 2,50 per kg Maar heeft wel andere diersoorten waar je mee kan afwisselen.

Verder is vette vis al genoemd. Veel visboeren geven dit gratis weg of voor een prikkie. Dus gewoon even visboeren afstruinen en dan bij gaan geven. 3x per week een eitje over de maaltijd. Groente die je zelf over hebt, kan je ook aan je hond geven als extra, kost dus eigenlijk ook niks.
En ik denk dat ze mij nu gaan schieten....maar hier gaat dus ook de zilvervliesrijst, macaroni ( op maisbasis!! dus glutenvrij!) of aardappels ( wel mee oppassen sommige honden kunnen niet tegen aardappel - nachtschade familie)  die ik over heb, ook naar de honden.

Even geduld. Jou honden komen vanzelf weer aan. Ze moeten gewoon omschakelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door