Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roebeltje
#2543860
Lang hier niet geweest, aangezien ik na verwoede pogingen helemaal vers te voeren, nu toch al weer geruime tijd mijn honden 's ochtends kvv of barf en 's avond brokken (Taste of The Wild) geef.

Probleem is mijn Basset Fauve de Bretagne die op alleen vers, mij 's nachts wakker maakt omdat hij dan buikpijn van de honger heeft.....

Ik heb het met meer eten geprobeerd (werd hij dik), heb het met later eten geven geprobeerd (maakt hij me om 5 uur wakker), heb het geprobeerd met 1x per dag ('s avonds) eten geven (loopt hij de hele dag te schooien), heb het geprobeerd met extra groente als vulling (geen effect). En als ik dan wéér eens wakker werd van zijn getippel, onrust en ontzettende gepiep en gerommel in z'n maag, duwde ik er maar een boterham in en was het over.....
Vandaar de huidige combinatie waar hij het goed op doet (het is een heerlijk actieve senior die over twee weken 13 wordt).

Maar eerlijk gezegd.... de kvv die ze hier krijgen is vnl. Smuldier afgewisseld met eens andere duurdere soorten die in de omgeving verkrijgbaar zijn (andere diersoorten) en vind eigenlijk dat ik beter kwalitatief eten kan krijgen voor dat geld; ik wil zo graag continue barf-en. Heb beslist dat ik iig voor mijn Briard compleet op BARF overga, maar iemand ideeën hoe ik het ook voor mijn Fauve kan waarmaken?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2543862
Ik denk als je helemaal BARFT dat het hongergevoel weg gaat.
Barf vult naar mijn idee veel beter en verteerd natuurlijk langzamer ;)
Door nienk
#2543865
hmm slimme hond, baasje wakker maken, nog een hapje krijgen! Laat die van mij dat niet horen, hihi.

had hij het van kvv en barf net zo erg?

had hij verder klachten? overgeven, wisselend poepen, misselijk zijn overdag, dat soort dingen?
Door roebeltje
#2543917
nienk schreef: hmm slimme hond, baasje wakker maken, nog een hapje krijgen! Laat die van mij dat niet horen, hihi

had hij het van kvv en barf net zo erg?

had hij verder klachten? overgeven, wisselend poepen, misselijk zijn overdag, dat soort dingen?
Precies, wat ik zelf zou denken als ik mezelf en de hond niet zou kennen  ;D Maar mijn hond is erg slim en dan zou hij me zeker elke nacht wakker maken! Ennuh reageer ik niet..... ja dan mag ik uiteindelijk galkots opruimen..... (ook niet bevorderlijk voor de nachtrust)
Dit had hij vroeger op brok ook wel eens, als ik het te vroeg had gegeven, stond ik buiten, omdat ik dacht dat hij diarree had..... na diverse malen voor nop in de kou te hebben gestaan, probeer ik als het nog eens voorkomt, sporadisch, eerst eten, neemt hij dat niet aan, is het diarree en moeten we alsnog de kou in.

Verder heeft hij geen klachten, bloed en urine onlangs nog gecheckt, zijn leeftijd begint wat mee te spelen, maar dierenarts en ik zijn erg tevreden over zijn lichamelijke conditie. Verder is dit iets dat als speelt zo lang ik hem heb (sinds zijn tweede).

Ik heb al diverse malen geprobeerd hem compleet op kvv en/of BARF te zetten, maar na 3 gebroken nachten, ging er echt wel weer brok in die bak, mijn gezondheid is toch ook wel een beetje belangrijk n.l.

Hij heeft echt een lege maag dan, rommelt en piept aan alle kanten...
Door roebeltje
#2543927
Martine-Tom schreef: Heeft ie vaak diarree?
nee, mooie ontlasting.
In z'n hele leven bij mij (sinds zijn tweede) 2 x een "buikgriepje"gehad met diarree
Smuldier kip geeft diarree, ook bij m'n Briard, dus dat geef ik alleen nog vermengd met extra vlees en dan gaat het goed.
en 1 x op een maaltijd makreel (daar krijgt hij nu vleesbot bij en dan gaat het goed)
Door K&D
#2543928
Hmm, rommelende darmen kunnen aangeven dat iets niet goed verteerd wordt. Hij heeft echt geen honger, maar buikpijn. Die gasvorming doet echt pijn omdat iets niet goed verteerd wordt.
Hij stelt zich niet aan door je wakker te maken, maar vraagt bijstand. ;)
Ik zou eens goed kijken naar het menu van die dag en proberen te achterhalen wat er niet verdragen wordt.
Door K&D
#2543931
Die boterham geeft blijkbaar verlichting in óf de maag, óf in de darmen die dan aanzetten tot vertering.
Zodra er wat gegeten wordt, worden de darmen geactiveerd en dat geeft bij hem wellicht verlichting van de pijn.
Door nienk
#2543933
heeft hij het, als je kvv of BARF geeft, altijd hetzelfde? ongeacht welke diersoorten, percentage's, samenstelling of hoe veel je geeft? heb je dat wel eens een tijdje bij gehouden?

en wat zou er gebeuren als je hem 's middags aan het eind van de middag te eten geeft, ipv 's avonds? dan kan je observeren waar ie nou eigenlijk last van heeft.

een hond heeft, dat ben ik met K&D eens, niet zo snel ècht honger, als in, dat ze daar naar van worden en echt iets moeten eten zoals wij mensen dat kunnen hebben.

mij klinkt het ook alsof er iets in zijn vertering niet helemaal lekker gaat. maar het is, voor mij, merkwaardig dat hij dan verder helemaal geen andere buik-klachten heeft.
Door roebeltje
#2543957
Ik weet zelf hoe gasvorming pijn kan doen en hoe dat voedsel gerelateerd kan zijn...
Ik kan bij hem echter niet merken dat het met bepaald voedsel te maken heeft....
Aan het eind van de middag eten geven is onmogelijk; dan wordt ik om drie uur wakker van een hond die voor de deur staat te tippelen.
Maar merk dus wel dat hij echt buikpijn heeft.
Zijn ontlasting is de dag daarna ook zoals altijd, mooi (en ja, sinds hij graanvrij eet ook weinig  ;) ).

Ik heb zelf het idee dat hij vers te snel verteert. En ja, misschien zal zijn lichaam zich naar verloop van tijd daar op aan passen, maar wel ten kostte van zijn welbevinden in die omschakelperiode en mijn  gezondheid......

Btw van de graanvrije brok moet ik hem ook veel meer geven dan vroeger van de carocroc lam en rijst (2x zo veel!); om hem op gewicht te houden en buikpijnvrij (overigens op granenbrok werd hij bij wijze van spreken na zijn tiende al dik, als hij er naar keek).

Ik heb diverse malen dit met de dierenarts besproken, omdat ik het gewoon erg vreemd vind, een hond moet toch rustig zelfs een dag kunnen vasten, deed ik vroeger ook met de honden. De dierenarts wist het ook niet, bloeduitslagen e.d. wijzen ook niet op een afwijking.
Verder maak ik me er ook niet druk om, gewoon niet te vroeg eten geven en geen vers 's avonds. Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar hij doet het goed op die brok 's avonds.... Voor mij is het dan ook geen moeten, maar vooral zou het handig zijn de honden hetzelfde te kunnen voeren. Bedenk me wel dat ik in vervolg wel eens half/half kan proberen 's avonds.....
Door nienk
#2544064
ik bedoel zo vroeg op de dag te voeren, dat het moment waarop de hond zich naar gaat voelen is voordat je naar bed gaat.

hoelang zit er tussen het tijdstip van voeren en het moment dat ie je wakker komt maken?
Door roebeltje
#2544448
Hij krijgt nu sinds ong. augustus kvv en/of barf -tenzij ik logees heb-, daarvoor 3x per week en 1x per week vette vis.

Het vreemde is, als ik hem rond half vijf z'n brokken zou geven, wordt hij tussen 3 en 5 uur 's nachts wakker.
Geef hem nu rond zes uur brokken, hoeft hij echt niet al om 7 uur eten..... eens nuchter blijven voor de dierenarts ook geen enkel probleem
Kvv of BARF-maaltijd wel eens voor het slapen gegeven, rond tien, en dan is het ook tussen 3 en 5....
Hele maaltijd 's avonds geven, zorgt overdag vanaf een uur of 11 voor een hond die binnen, maar nog veel erger; buiten als hij losloopt, gaat rondschooien op "eetbare" zaken.

  :D vind het zelf dus echt een vreemde gewoonte (?)en heb me er eigenlijk bij neergelegd, maar ik dacht, hier is zoveel kennis, misschien dat hier iemand een tip heeft
Door Lizzy
#2545188
Je zou hem eens een Okugest kunnen geven voor het slapen gaan.

Of wat rauwe geitenmelk met rauwe honing.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door