Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door annemarie/indy
#2543614
We hebben een 11 jarig spanieltje , en  zijn in september verhuisd.  Ze is erg zenuwachtig heeft 8 maanden in het asiel gezeten en voelde zich duidelijk erg onzeker. Kreeg toen allerlei klachten , ontstoken oogjes, blaasontsteking en lipexceem.
Ze staat nu ong 1 jaar op vers vlees en sindsdien ging het hartstikke goed met haar gezondheid. Ik geef haar nu probio-canis erbij, sindsdien is haar onlasting gewoon goed en zijn haar oogjes over. De blaasontsteking is inmiddels over door AB, kreeg het anders niet weg. Maar de lipexceem blijft , weet iemand een goed middeltje om haar daar ook vanaf te helpen, ze is inmiddels wel lekker thuis in het nieuwe huis.
#2543924
Dat is niet helemaal duidelijk, ze heeft een te korte onderkaak en dus huidplooien, maar tot afgelopen juli heeft ze nooit last gehad.
Pas toen ze stress kreeg van de verhuizing is dat opgekomen.
Allergie kan best ze is ook al allergisch voor vlooienbeten dus dat is ook een mogelijkheid.
De DA begon al over opereren, maar daar zitten we nog niet op te wachten, ik wil liever eerst andere dingen proberen.
Door M@rina
#2543929
Komt veel voor bij spanieltjes, ik heb een forum voor spanieltjes en er zijn er wel een stuk of 5 die het regelmatig hebben.

Allereerst ervoor zorgen dat de lipplooien droog blijven, dus na het drinken nadrogen en de haren heel kort geschoren of geknipt houden. Een bezoek aan de Da is de volgende  stap, de ontsteking aanpakken met een hydrcortisoncreme, geen fijn spul maar waarschijnlijk wel even nodig. Daarna een paar keer per week behandelen met listerine bruin, op een watje en dan de lipplooien deppen) en vetramil zalf erop.

Als dit niet helpt dan is een operatie inderdaad een optie, niet lichtzinnig over denken, maar soms kan het wel de enige oplossing zijn.
Door nienk
#2543939
heb geen ervaring met deze klacht, maar als het probleem, zoals je zelf zegt, door stress komt, dan is het naast het behandelen van de eczeem plekken wel ook essentieel dat het stress probleem aangepakt wordt.

dat kan met allerlei dingen, eerste wat in me opkomt is een speciaal voor haar samengestelde bloesemremedie. Het zou namelijk kunnen dat ze, ondanks dat ze al lekker thuis is in het nieuwe huis, de verhuizing en  haar tijd in het asiel nog niet helemaal lekker 'verwerkt' heeft, zegmaar. er zijn een aantal bloesems die heel goed kunnen helpen bij het helpen aarden op een nieuwe plek en het los laten van moeilijke/stressvolle ervaringen. klinkt allemaal enorm zweverig, vond ik eerst ook. maar mijn Reus heeft over de afgelopen 2 jaar verschillende bloesem remedies gehad en ik sta iedere keer weer versteld wat het voor hem doet.

daarnaast misschien TTouches die gericht zijn op het hoofd/de bek.

DAP stekker, band of spray helpt sommige honden ook enorm bij allerhande stress dingen.

succes!
Door M@rina
#2544087
Kijken naar stressreductie is een optie maar het is een regelmatig voorkomend probleem bij cockers, diepe huidplooien in de lip waar vocht en vuil in blijft staan wat lekker gaat zitten mokken... 
Door nienk
#2544093
M@rina schreef: Kijken naar stressreductie is een optie maar het is een regelmatig voorkomend probleem bij cockers, diepe huidplooien in de lip waar vocht en vuil in blijft staan wat lekker gaat zitten mokken...
dat geloof ik wel, maar omdat er gezegd werd dat het probleem ontstaan is na een periode van stress, lijkt me alleen het fysieke probleem oplossen niet afdoende. mij lijkt de kans dan groot dat de hond zich nog steeds niet lekker voelt, of ergens anders last van krijgt. vandaar!
#2544615
NOu ik ga het gewoon allebei doen, heb inmiddels dermapet gekregen van de DA.
Vraag me alleen af hoelang ik dat vol moet houden want dat is niet gezegd, zal het een week aanzien en dan neem ik wel contact met ze op.
We zijn de afgelopen maand al 4 keer geweest door dat stresskipje, maar dat kan ze zelf niet helpen.
We zijn nu aardig ingericht etc en voor mezelf is het ook hoog tijd rust te nemen, dus doen we dat lekker smiddags samen.
Ik ga proberen haar weer regelmaat te geven dat is volgens mij het hardst nodig.
Dat asielverleden is overigens 10 jaar terug van voor ze bij ons was, alleen was dat van 16 weken tot 13 maanden heeft haar getekend ben ik bang.
We hebben die 10 jaar in hetzelfde huis gewoond en daar voelde ze zich veilig, ze wil nog regelmatig afslaan naar het oude huis.
Eerst wilde ze eigenlijk niet naar het nieuwe huis maar dat gaat stukken beter nu. Volhouden dus, ik vind alleen die lipexceem zo rot voor haar.
Dus dat heeft proriteit morgen even een nieuwe vulling voor de antistress stekker halen, wie weet alle beetjes helpen.
Door avalon
#2558321
Ik heb in de salon een cairntje die lipexeem had. Dat houden we nu gewoon kort en de eigenaar smeert er elke dag wat vaseline op omdat het dan makkelijker schoon te houden is. Ook heeft ze de voerbakken vervangen in aardewerkbakken het hondje heeft er nu geen last meer van, het ziet er ook rustiger uit.
#2558444
Mundo heeft regelmatig last van "eczeem" maar dit behandel ik met emuse emoe olie de enige die echt 100% zuiver is. Binnen een week zijn de plekken dan weg. Het komt wel na een paar maanden weer terug maar ik heb meer de indruk dat hij ergens allergisch is voor bepaalde planten in de natuur.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door