Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Simone V
#2542218
hoi,
ik lees en praat al een tijdje mee op dit forum (fantastisch trouwens!) voor mijn hond Sita, maar ik heb nu een vraag voor de katten van een vriendin van mij. Haar katten zitten al jaren op brok en nu is er 1 die blaasgruis heeft en waarschijnlijk niet alleen gruis maar ook kanker  :'(  ....er is een foto gemaakt en ze zien dat er "iets" zit, maar ze kunnen niet zien wat.
Ze wil nu ook graag over naar vers, omdat ze mij daar altijd over hoort en ook denkt dat dit beter is voor haar katten. Ik hoop niet dat het te laat is voor haar ene kat, maar die andere 2 zullen er wel bij gebaat zijn denk ik.
Maarrrrr, wat geef je een kat aan vers eigenlijk, en welke percentages???
want ik zou eigenlijk een KVV voor haar halen ergens volgende week, maar ik ben zo bang dat het voor die ene te laat is, dat ik haar morgen een BARF hapje wil brengen voor alle katten. Ik heb zelf geen KVV voor mijn hond...
Wat kan ik haar geven?
Ik heb in huis:
- parelhoenkarkas (kan toch voor beginnende barfkatten?)
- geiten, paardenvlees
- lamspens en konijnniertjes en lamshart
de rest van mijn botvlees is momenteel: konijn (van Orinake) eendenekken, lamsribben, haaskarkas. Dit kan niet voor beginnende barfers of wel? 1 kat vangt zelf nog wel eens een muisje.....
En hoe zit het met percentages???
Ik dacht dat pens niet werkt voor katten...
Alvast bedankt voor een reactie.
Groetjes, Simone
Gebruikersavatar
Door Thea
#2542279
Parelhoen vinden katten heerlijk.
Geiten en paardevlees kunnen ze ook gewoon eten.
En konijnenniertjes en lamshart ook.
Maar een stukje goed bevleesd konijn zal er waarschijnlijk ook wel ingaan. ;)
Heb je wild of tam konijn?

Weet niet wat de katten wegen maar hier eet 10 kg kat (2 katten van 5 kg) ongeveer
150 gr vleesbot 100 gr vlees en 65 gr orgaan pd . Dit krijgen ze 7x per week.

Kennissen van ons hebben 3 hele oude katten 21,19, 17 jaar en die zijn van 1 op andere dag overgezet op Barf.
In het begin als vleesbot, kippennekken,kip,parelhoen, kwartel tamme eend ensoms ook stukje konijn.
Nu eten ze alles wat mijn honden ooklusten op pens na dat hebben we ze niet gegeven. Maar mijn eigen katten hebben wel kvv met pens gehad en vonden het heerlijk. Maar meeste katten zijn er niet gek op.
Laatst gewijzigd door Thea op za 15 dec 2012, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2542321
Simone V schreef: hoi,
ik lees en praat al een tijdje mee op dit forum (fantastisch trouwens!) voor mijn hond Sita, maar ik heb nu een vraag voor de katten van een vriendin van mij. Haar katten zitten al jaren op brok en nu is er 1 die blaasgruis heeft en waarschijnlijk niet alleen gruis maar ook kanker :'( ....er is een foto gemaakt en ze zien dat er "iets" zit, maar ze kunnen niet zien wat.
Ze wil nu ook graag over naar vers, omdat ze mij daar altijd over hoort en ook denkt dat dit beter is voor haar katten. Ik hoop niet dat het te laat is voor haar ene kat, maar die andere 2 zullen er wel bij gebaat zijn denk ik.
Maarrrrr, wat geef je een kat aan vers eigenlijk, en welke percentages???
want ik zou eigenlijk een KVV voor haar halen ergens volgende week, maar ik ben zo bang dat het voor die ene te laat is, dat ik haar morgen een BARF hapje wil brengen voor alle katten. Ik heb zelf geen KVV voor mijn hond...
Wat kan ik haar geven?
Ik heb in huis:
- parelhoenkarkas (kan toch voor beginnende barfkatten?)
- geiten, paardenvlees
- lamspens en konijnniertjes en lamshart
de rest van mijn botvlees is momenteel: konijn (van Orinake) eendenekken, lamsribben, haaskarkas. Dit kan niet voor beginnende barfers of wel? 1 kat vangt zelf nog wel eens een muisje.....
En hoe zit het met percentages???
Ik dacht dat pens niet werkt voor katten...
Alvast bedankt voor een reactie.
Groetjes, Simone
Katten kunnen zeker ook goed barfen, maar lees je wel eerst even in.

Ik ben er eigenlijk geen voorstander van om een menu voor een ander te maken. Je bent er zelf namelijk niet precies bij om te kijken hoe het gaat en welke aanpassingen mogelijk nodig zijn. Komt er nog eens bij dat katten vaak genoeg in het begin echt niet op vers willen, dus moet je meer trucs uit de kast halen. Alleen de eigenaar kan de verantwoordig dragen.

Van de dingen die je allemaal hebt opgenoemd, zijn de volgende dingen eetbaar voor katten (mits ze het blieven uiteraard):
parelhoenkarkas, geiten- en paardenvlees, konijnniertjes, lamshart, konijnkarkasjes van Tamara (eten ze hier ook graag), eendennekken.
Eendennekken zijn een erg grote en harde kluif voor katten en helemaal voor beginners. Bij katten loop je minder snel risico dat er iets niet goed gaat qua botten, want als ze het te hard is, laten ze het gewoon liggen. Een kat heeft een kleinere bek naar verhouding, dus zal niet snel dingen toch perse inslikken.

Ik wil graag ook duidelijk aangeven dat barf natuurlijk geen wondermiddel is. Het kan zeker positieve effecten hebben op blaasproblemen, maar in het geval van kanker zijn bij katten de mogelijkheden meestal nihil tot afwezig.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2542444
1 van mijn katten moest eerst ook bijna geen vers en zeker geen bot.
Ik ben het toch gewoon blijven neerzetten ook voor de andere natuurlijk.
En nu weet die kat (die absoluut geen bot wou) niet hoe snel ze het grootste en hardste stuk moet pakken en lekker opknagen ;)
Die kat kan ik ook geen brokjes meer geven, want dan spuug ze echt na 5 minuten alles er weer uit ;)
#2542749
Wat koekje zegt. En dan vooral over het al dan niet maken van een menu voor een ander. Niet alleen moet de eigenaar zelf goed weten wat zij/hij doet, stel dat er een kat ziek wordt. En de da schuift de schuld op de voeding. Dan is het niet zo leuk als ze jouw menu voeren, hoe goed dat menu ook is. Je loopt altijd de kans dat de eigenaar eerder de da dan jou gelooft en dan zit je met de gebakken peren.
#2542782
hoi, bedankt voor alle reacties.
ik snap dat als die ene kat echt kanker heeft dat vers voeren niet meer gaat helpen. en dat weet mijn vriendin ook.
en ze moet zichzelf eigenlijk inlezen, maar ik had toch zoiets, om haar even op weg te helpen geef ik haar alvast wat. ik wil het straks brengen en er zelf bij blijven hoe het gaat.
Het is ook niet dat ik het bij haar erdoor heb gedrukt, ze kwam er zelf mee. Dus schuld aanwijzen gaat ze niet doen....
Maar pens is dus eigenlijk iets wat katten niet eten??
#2542965
Nou, ik ben langsgegaan met 3 porties (1 voor elke kat).
De kat die zelf buiten wel eens wat vangt, was als eerste aan de beurt (toevallig net in de huiskamer).
Die vond het toch lekker :D je zag haar kijken: mag ik dit echt opeten?????
Maar de kat die het nodig heeft blieft het natuurlijk niet......ik had de stukjes al klein geknipt maar alsnog niet, behalve een friemeltje parelhoenvlees, daar heeft ze aan gelikt ;D
een bakje yoghurt neergezet, hmmm dat was wel lekker. Daar een stukje lamshart in en een stukje parelhoenvlees, nah ik lik de yoghurt er omheen wel op hoor, maar die stukjes laat ik liggen.... :-[
eitje erover heen gegooid, hoefde ze ook niet.
dussse, we gaan eerst maar een KVV halen en kijken hoe dat gaat!!
Door lachnat
#2542999
Succes Simone.
We wonen dan wel in een goede stad want kvv kun je hier volop krijgen :biggrin2:

Wat betreft pens, pens zit niet in de natuurlijke prooien van katten dus nodig hebben ze het niet.
Er zijn wel katten die het eten maar dat zijn uitzonderingen, heb er zelf ook zo 1 rondlopen 8)
#2543932
ja begin is er!
ik ga woensdag KVV voor ze halen en dan laat ik wel weten hoe dat gaat.
O en ondertussen heeft katje nummer 3 ook lekker gesmikkeld van het parelhoenkarkas/lamshart/kalkoenfilet mixje.
Nu nummer 2 nog....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door