Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sjalot
#253860
Een van onze Bordeaux doggen Ramyra heeft een leverziekte. Wat ze precies heeft weten we niet, want er kon geen leverbiopt genomen worden omdat haar bloedstolling niet goed is. Ze vermoeden Hepatitis.
We ontdekten het omdat ze plotseling niet meer wilde eten terwijl eten altijd haar grootste hobby was.
Na bloedafname bleken haar leverenzymen extreem hoog.
Ze heeft nu 3 weken antibiotica gehad en het gaat nu weer wat beter met haar. Ze wil alleen nog steeds niet haar normale brokken eten. Normaal geven we onze honden Canex Lam/Rijst of Canex Fish om de paar dagen afgewisseld met een dagje AHV.
We geven Ramyra nu dieetvoer k/d (moet eigenlijk l/d zijn maar dat was even niet leverbaar) van Hill's gemengd met AHV met een beetje Roosvicee laxo om haar ontlasting op gang te houden.
Kunnen we nu probleemloos het voer blijven mengen of kunnen we beter alleen vleesvoer geven?
Volgende week woensdag wordt er overigens opnieuw bloed getest.

Groetjes, Charlotte
Door Lupa
#253864
waarom geefje niet alleen vers?
de brokken zitten vol met chemische troep en daardoor wordt (naar mijn mening) de lever extra balast ,de troep komt bij de lever terecht
Gebruikersavatar
Door Nitus
#253885
Welk voer moet je dan precies geven? Want L/D staat volgens mij voor Large Dog :-\. Heb net even op Google gekeken, maar kan zo gauw geen lijst van ingrediënten vinden.
Volgens mij moet je een beetje oppassen met het vetpercentage bij leverproblemen :-\, en in dat geval is AHV misschien niet zo'n goed plan, misschien dat je dan beter Duck kunt geven, of zelf samenstellen met magere vleessoorten.
Gebruikersavatar
Door chooky
#253901
Ik vemoed dat L/D voor liver diet staat en dat K/D voor kidney diet staat ??? :-X :'( (en ja hoor, even gezcht, kijk maar op http://www.hillsvet.com)
Als dat zo is, bewijst het in mijn ogen des te meer dat al die verschillende soorten brokken klinkklare onzin en geldtrekkerij zijn (al was ik daar toch al van overtuigd)
Ik zou alleen vers blijven geven. Zoals Lupa al zei denk ik ook dat de hoeveelheid gifstoffen in brokken de lever alleen maar meer belasten.

Dit zit erin volgens de site:
Brewers rice (als eerste genoemd dus hoofdingredient) , pork fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), dried egg product, soybean meal, pasta product, soy fiber, flaxseed, pork protein isolate, chicken liver flavor (een smaakstof????), vegetable oil, powdered cellulose, glycerol monostearate, taurine, DL-methionine, L-arginine, L-carnitine, L-tryptophan, ethoxyquin (a preservative) (een beruchte ook! is inmiddels verboden in kinderveding aangezien het wellicht kankerverwekkend zou zijn) , minerals (waarschijnlijk een preparaat, dwz dat deze in chemische vorm aan de voeding worden toegevoegd, wat de opneembaarheid niet bevorderd. In verse voeding zit dit er allemaal al in als het goed is) (dicalcium phosphate, potassium chloride, calcium carbonate, salt, zinc oxide, manganous oxide, calcium iodate, sodium selenite), vitamins (zie de opmerking bij mineralen) (choline chloride, vitamin A supplement, vitamin D3 supplement, vitamin E supplement, L-ascorbyl-2-polyphosphate (a source of vitamin C), niacin, thiamine mononitrate, calcium pantothenate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, folic acid, biotin, vitamin B12 supplement, menadione dimethylypyrimidinol bisulfite ( a source of vitamin K)).
Gebruikersavatar
Door chooky
#253907
Maar dat is toch helemaal belachelijk eigenlijk. De hond zou dus volgens de dierenarts een leverdieet nodig hebben. Het is even niet voorradig, wat doen we dan.... ach we geven wel een nierdieet.... krjgt de hond in ieder geval speciale brokjes :-X :-X :-X >:( >:( >:( (de priijs zal ook wel heel speciaal geweest zijn :-X >:()
Door ine
#253908
Goh, nooit bij stilgestaan, maar mijn Lab met een erge leverafwijking deed het redelijk op K/D. Verder heb ik helaas niets toe te voegen aan deze topic! :-\
Gebruikersavatar
Door Nitus
#253910
chooky schreef: Maar dat is toch helemaal belachelijk eigenlijk. De hond zou dus volgens de dierenarts een leverdieet nodig hebben. Het is even niet voorradig, wat doen we dan.... ach we geven wel een nierdieet.... krjgt de hond in ieder geval speciale brokjes :-X :-X :-X >:( >:( >:( (de priijs zal ook wel heel speciaal geweest zijn :-X >:()
Ja dat zat ik ook al te denken >:(, dus Charlotte, laat die brokjes maar voor wat het is en geef je hond lekker vers.
Door Lupa
#254194
lever en nieren zijn allebei filters, de ene is een opslag ruimte de andere een echte filter, zou het daar me te makene hebben dat een nier diet ook goed voor leverpatienten zou zijn.
even voor de duidelijkheid, ik geloof absoluut niet dat dieet brokken goed zijn, het enige is samnstellen en de voer aanpassen aan de ziekte die de hond heeft
Door Sjalot
#254317
chooky schreef: Maar dat is toch helemaal belachelijk eigenlijk. De hond zou dus volgens de dierenarts een leverdieet nodig hebben. Het is even niet voorradig, wat doen we dan.... ach we geven wel een nierdieet.... krjgt de hond in ieder geval speciale brokjes :-X :-X :-X >:( >:( >:( (de priijs zal ook wel heel speciaal geweest zijn :-X >:()
Inderdaad! Het was niet goedkoop! >:(
Dus alleen AHV is niet goed genoeg?
Van Duck bestaat er ook een dieet voer.
Alleen is hier alleen de Duck Pancreas verkrijgbaar.
Zal dat iets voor haar zijn?
In onderstaand stukje staat er iets over.
http://www.boxerclub.nl/verkoop/duck_therapie.html
Gebruikersavatar
Door Nitus
#254324
Alleen AHV is goed genoeg hoor, ik stelde alleen voor om eventueel Duck te proberen ivm het vetpercentage, ik bedoelde wel de gewone Duck bv. Uitmuntend, als het maar een complete versie is, pancreas is niet nodig in jouw geval.
Maar als je zelf nog AHV in huis hebt, probeer die dan eerst. Doet je hond het er niet zo goed op (en dat zie je meestal wel aan de ontlasting) dan zou ik Duck eens proberen.
Probeer ook aan Mariadistel te komen zoals Tannetje (=DA) voorstelde, dit kun je in de meeste drogisterijen of gezondheidswinkels wel krijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door