Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mister B.
#2542616
Wij hebben een Yorkshire Terrier van 13,5 jaar oud die sinds een jaar rauw eet.
Begin dit jaar gestart met KVV (Carnibest) ,en in juli overgestapt naar volledig rauw....
Dit heeft een tijdje goed gegaan maar 2 maanden geleden begon er bij zijn normale ontlasting ook wat dunnere ontlasting/diarree bij te zitten.
Meestal was dit de eerste keer normaal en toen hij daarna nog eens moest kwam er wat dun uit.
Heb daar niet zoveel aandacht aan besteed in het begin aangezien het miniem was.
Wat ook raar is dat het soms eerst een paar kleinere strontjes zijn die uit elkaar brokkelen en daarna een normale.Dus je zou denken bij die eerste te veel bot ,maar daarna komt er dan een normale en als ze daarna nog eens moet is het dun/diarree.
Maar nu de laatste paar weken wordt het erger ,veel meer dun/diarree,ook heeft ze een paar keer gehad dat ze echt spuitpoep had....zelf een paar keer met bloed en slijm bij.


Ben ermee naar dierenarts geweest,is niks uit haar ontlasting gekomen.
Ze vindt anders ook niks,bloed is vorige maand ook nog maar gecontroleerd,dat was allemaal goed.
ze is wel geen fan van rauw vlees,ze rade me natuurlijk trg korrels aan ,veel beter ,evenwichtiger,..... :-X

Heb geprobeerd :

- Te veranderen naar een hoger botpercentage....dit ging een paar dagen goed ,daarna zelfde resultaat.
- Alleen maar kippenekken als bot geprobeerd,ook magere vleesoorten als spiervlees...
- Haar eten compleet gemalen
- Eten gemalen en gekookt gegeven.

Enigste wat ik nog kan denken is dat ze geen enkel bot meer kan verteren ?
Of misschien gewoon tegen geen rauw vlees meer kan ? 

Met die Carnibest Natuur ging alles prima.
Ga ze dit eens een paar dagen trg geven om te zien als het betert.

PS. Dit valt me nu net te binnen,....
Het zou waarschijnlijk kunnen dat alles goed ging met die Carnibest omwille van het feit dat CB geen gebruikt maakt van botten in hun KVV maar wel een calciumpreparaat ?
Of ben ik nu verkeerd aan het denken ? ?
Laatst gewijzigd door Mister B. op zo 16 dec 2012, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2542672
naar mijn weten gebruikt CB wel degelijk botten als calciumbron, en geen preparaat.

maar goed, even denken...

misschien kan je beginnen met even het menu van je hond posten?

waar is de ontlasting allemaal op onderzocht?

heeft ze iets van medicatie gekregen? of misschien een inenting, worm of vlooienmiddel?

op het moment dat de ontlasting veranderde en het gedoe begon, is er toen iets verandert in het leventje van je hond? ik bedoel qua wat je haar voert, maar ook bijvoorbeeld qua eventuele stress factoren?

kijken of het op de carnibest wel weer goed gaan kan je natuurlijk sowieso doen, mocht dat goed gaan, dan kan je dat een tijdje volhouden om de hond te laten herstellen van alle diaree toestanden, voor je weer wat zelf gaat samen stellen.

of, wat je ook kan doen, om uit te zoeken of het misschien aan je menu ligt, is een tijdje heel nauwkeurig een dagboekje bij houden. wat eet ze en hoe is de ontlasting? misschien vindt je dan een verband.


daarnaast zou ik probiotica gaan geven.
#2542685
Idd ze gebruiken wel botten,heb ik ook net vernomen.

Het menu ,ze heeft niet echt een vast menu ,ik neem gewoon wat me invalt uit de diepvries.
Percentage's zijn 45 % bot 30 % spier 20 % orgaan & 5 % groeten....(waar ze het vroeger goed op deed)
Dacht misschien dat het aan groenten kon liggen ook ,dus dat heb ik ook eens weg gelaten. Maar zonder resultaat.
botten varieren van = kippenekken - eendenekken - konijnkarkas -kwartelkarkas  - parelhoenkarkas.
Spier uit ,kip - eend -kangeroe-lama-paard -hert - parelhoen - kalkoen - konijn...
Orgaan uit lams/rundshart - lams/konijn nieren -rundspens

Laatst weken kreeg ze alleen nog maar kippenekken als bot en mager spiervlees,allemaal zonder resultaat.

Ze heeft niks van medicatie ofzo gekregen.
Niks verandert in haar leventje.

Dagboek ben ik al weken aan het bijhouden en vind er echt geen patroon in ,....ook krijgt ze van die hevige diarree zowel na een bot/spier dag als een BOt/orgaan dag ...is echt geen patroon in te vinden ,ook niet in bepaalde diersoorten.

Probotica krijgt ze momenteel.

Ga zoiezo proberen met CB / andere KVV. Hopelijk brengt dit beterschap.
Door nienk
#2542689
en de diersoorten maken ook niet uit?

(ik zou overigens sowieso een hond met verteringsproblemen zo constant mogelijk voeren, dus iedere dag (zo veel mogelijk) dezelfde percentages vleesbot/spier/orgaan)

wat is er precies gedaan aan ontlasting onderzoek?
#2542700
nienk schreef: en de diersoorten maken ook niet uit?

(ik zou overigens sowieso een hond met verteringsproblemen zo constant mogelijk voeren, dus iedere dag (zo veel mogelijk) dezelfde percentages vleesbot/spier/orgaan)

wat is er precies gedaan aan ontlasting onderzoek?
ze krijgt het idd niet specifiek van een bepaalde diersoort,kan er niks in vinden.

Heb me ook altijd aan constante percentage's gehouden ,maar op den duur moet ge iets proberen he.
Wat er precies gedaan is,weet ik niet vanbuiten,zou ik eigenlijk eens moeten navragen.
#2542703
K&D schreef: En als je weer eens overstapt op cb natuur? Als dat dan wel weer goed gaat dan zou ik gelijk weer overstappen. Dan maar geen barf voor het ouwetje.
Ga ik vanavond en komende dagen proberen,en hopen dat dit goed gaat.
als dit goed gaat blijf ik bij KVV ,wordt dan idd maar geen barf meer.
Door Suzanne
#2542977
K&D schreef: En als je weer eens overstapt op cb natuur? Als dat dan wel weer goed gaat dan zou ik gelijk weer overstappen. Dan maar geen barf voor het ouwetje.
Meteen wat ik dacht; Guinnie verdraagt ook geen barf hapjes meer. Ze staat op CB, doet het daar goed op en ik zweer dat ik denk dat dat mede de reden is dat ze er nog is.

Niet zo moeilijk doen met een ouwetje ;-)  als ze al die jaren brok gewend is geweest kan barf gewoon een stap tever zijn. HOu het dan op kvv met een enkel barfhapje als dat wel gaat.

(Ik snap dat barf "beter" is, maar goed, kvv is al weer zoveel beter dan brok dat ik voor zo'n ouwetje niet koste wat kost wil dat ze op barf gaan)

Suzanne
Door Lizzy
#2543075
Terug naar brok zou wel heel zonde zijn. Ik denk dat het niet verkeerd is hoor, om eerst maar eens terug te schakelen naar Carnibest, om te kijken hoe dat gaat. Misschien ook wat extra probiotica + propolis geven om de darmen wat te boosten?
Door Lil
#2543082
Boris eet ook bijna geen barf meer (11.5 jaar). Eendenvleugel, konijnenrug, lamsstaartje, kippennek en hardere botten echt niet meer. Geef hem 's ochtends kvv en 's avonds barfhap. Bot gaat niet meer zo denderend bij hem. Hij gaf zelf aan 's ochtends geen bot te willen. Prima, dan niet, dan wat gemalen/kvv. Ook krijgt hij bij de barfhappen minder bot en meer spier dan vroeger. Hij heeft jarenlang op 100% barf gestaaan ;-)
Door smulpaap
#2543241
Noa van mij (11,3 jaar ) nog wel , maar ik heb ook al heel wat vleesbot geschrapt hoor . Ze krijgt nu kwartelkarkas , wilde eendendijtjes etc , echt het zachte vleesbot
Vet vleesbot zoals bv tamme eend valt ook niet zo lekker meer , en eendennekken bv heb ik een tijd terug ook geschrapt
Met haar gaat het nog het beste als ze dagelijks dezelfde hoeveelheid krijgt , en dagelijks eenzelfde portie orgaan ,spiervlees en vleesbot plus groenten

Ik zou in jouw geval ook terug gaan naar Carnibest , en idd probiotica is ook goed voor de darmen van zo,n oudje
Door inni
#2543378
Is in 't bloedonderzoek ook gekeken naar eventule pancreasproblemen? Die onvoorspelbare diarree na verschillend voer doet me in die richting denken, probeer eens een tijdje zonder 't minste vet (ook in de eventuele tussendoortjes).
Ik zou ook een tijdje hetzelfde geven qua vleesoort en hoeveelheid zodat je ook op dat vlak een lijn kan trekken.

Bij Berre (hij heeft een pancreasprobleem en eet zonder vet en met verse pancreas) ging alles goed tot ik hem als beloning voor 't laten kammen van zijn poten ('s morgens vlak na z'n eten) 1 vierkante cm kaas gaf (in stukjes dan nog). Hij had bij z'n middagwandeling iedere dag een slijmerige prop diarree tussen 't normale zitten, 'k heb de kaas eerst weggelaten en nu gehalveerd en 't gaat wel goed, de trigger is dus gevonden en was heel klein.  ;) Berre weegt inmiddels 2,900kg, een yorkje is ook maar klein en misschien is voor hem iets kleins, teveel.
#2547767
Ze heeft een  aantal  dagen Carnibest natuur gekregen en alles was perfect qua ontlasting.

Dus heb ik mij een paar rollen Haaksbarf aangeschaft,omdat dit toch betere kwaliteit is ,maar na twee dagen die Haaksbarf is het trg dunne ontlasting,ook zaten er nog kleine stukjes wortelen in.

Dus blijkbaar is die Carnibest perfect voor haar.
Maar eerlijk gezegd vind Carnibest maar vuile troep,zeker als je van Barf trg gaat naar zoiets.

Ga ze de komende weken dus  alleen maar CB geven...... maar daarna zou ik proberen om bijv. Carnibest 's ochtends en Barf 's avonds te geven,en zien hoe dit gaat.
Maar hoe zou ik dit aanpakken qua percentages.

Zat  te denken om alleen maar beetje bot en spiervlees te geven dus ongeveer 130 gr.,waarvan  => 30 % bot en 70 % spiervlees,en geen orgaan aangezien er toch veel orgaan in die KVV zit.

Hoe denken jullie hierover ? Of wat zouden jullie doen ?

PS. @ Inni was een algemeen bloedonderzoek en alles was perfect.En als ik eens de symptonen bekijk van Pancreasproblemen.....denk/ben ik bijna heel zeker dat ze dit niet heeft :)
Laatst gewijzigd door Mister B. op za 22 dec 2012, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2548420
Mister B. schreef: Ze heeft een  aantal  dagen Carnibest natuur gekregen en alles was perfect qua ontlasting.

Dus heb ik mij een paar rollen Haaksbarf aangeschaft,omdat dit toch betere kwaliteit is ,maar na twee dagen die Haaksbarf is het trg dunne ontlasting,ook zaten er nog kleine stukjes wortelen in.

Dus blijkbaar is die Carnibest perfect voor haar.
Maar eerlijk gezegd vind Carnibest maar vuile troep,zeker als je van Barf trg gaat naar zoiets.

Ga ze de komende weken dus  alleen maar CB geven...... maar daarna zou ik proberen om bijv. Carnibest 's ochtends en Barf 's avonds te geven,en zien hoe dit gaat.
Maar hoe zou ik dit aanpakken qua percentages.

Zat  te denken om alleen maar beetje bot en spiervlees te geven dus ongeveer 130 gr.,waarvan  => 30 % bot en 70 % spiervlees,en geen orgaan aangezien er toch veel orgaan in die KVV zit.

Hoe denken jullie hierover ? Of wat zouden jullie doen ?

PS. @ Inni was een algemeen bloedonderzoek en alles was perfect.En als ik eens de symptonen bekijk van Pancreasproblemen.....denk/ben ik bijna heel zeker dat ze dit niet heeft :)
Vuile troep vind ik eerlijk gezegd wel een beetje overdreven. Carnibest is 1 van de eerste KVV's. En het merk heeft zichzelf al jaren bewezen (wat van heel veel merken niet gezegd kan worden) en waar door de faculteit diergeneeskunde Utrecht vele berekeningen op los zijn gelaten. En voorlopig komen zij er als een van de betere merken uit, weet ik uit betrouwbare bron. Dus om het neer te zetten als vuile troep...? Nee. Kijk, ik zou het zelf ook niet voeren, maar dat geldt voor iedere KVV. 

Zoals je het qua percentages wilt doen met wat vleesbot en spiervlees is prima. Alleen is de vraag of daar de ontlasting goed op zal zijn... Kwestie van uitproberen!
Door inni
#2548444
De wortelen in hb gaven Berre ook problemen, cb ging een tijdje goed maar dat was ook niet blijvend (Berre had de cb eend-diabetes omdat 't zonder kip en granen moest zijn).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door