Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door doggyfun
#2542585
Hallo,

Wellicht msschien een rare vraag, maar toch....
Is het wettelijk verplicht om van kvv's analyses aan te kunnen tonen als producent zijnde?

Persoonlijk vind ik het wel prettig als ik daar als klant zijnde een antwoord op krijg, zo niet vraag ik me gelijk af of er iets te verbergen valt.

Waarom ik dit vraag: ik werd benaderd door een leverancier van een (blijkbaar nieuwe) kvv, of ik de produkten op wilde nemen in het assortiment.

Op mijn vraag of ze het zelf produceerden en of er analyses beschikbaar waren kreeg ik de volgende reactie
citaat uit de mail:
We maken ze inderdaad zelf.
Elke partij wordt weer door onszelf gemaakt.
Er zijn geen analyses van de producten omdat dat een eenmalige analyse is je kunt een topproduct ter analyse doen erna troep maken dus daarom is er geen analyse.
Jullie staan vrij om eerst te kijken wat het is.
We zorgen keer op keer voor topkwaliteit met de juiste procenten aan wat nodig is van alles.


Ik vind dit een rare redenatie en zeker geen professionele benadering, maar goed, wellicht zie ik spoken die er niet zijn.
Mijn eerste reactie is: niet doen, veel te vaag allemaal.

Graag jullie mening....

groetjes
corina
#2542591
Nope, dat is niet verplicht helaas en zo kan "iedereen" dus een prakje maken en er met grote letters "compleet" op zetten en kan de goedgelovige consument maar zo zijn hond/kat tijdenlang een incomplete maaltijd voorzetten.

Een fabrikant die een boodschap van dezelfde strekking op zijn website had staan liet ooit onder wat publieke druk wat analyses maken en die zagen er echt niet best uit. Nam niet weg dat ze niks gingen veranderen, want hun waren nog steeds overtuigt van de compleetheid van hun product.

Dussuh, schiet u mij maar in een pannekoek :-X

(en blij dat ik BARF)
Door M.P
#2542773
bij ons is dat wel verplicht
ik ben geen producent , maar laat het maken.
ik weet dat de producent daar controle op gekregen heeft en niet een beetje.
tja , het is een stukje goedkoper natuurlijk , ik heb er een 7 tal laten doen en je moet denken tussen de 250 a 300 euro , dus... dat duurt een tijdje voor je dat terug hebt , vooral als het kleinschalig is... je gaat er niet rijk van worden..
iemand die zo af komt als jij het verteld dan zou ik ook nee zeggen
maar wat hij zegt is ook weer waar , er kan van alles in gestopt worden..
#2542832
Wat mij verteld is, is dat een volledige analyse (incl. vetzuren etc.) ontzettend duur is, ongeveer 15.000,- tot 20000,- euro.
De 'basis' analyse (eiwit, vet, fosfor, calcium etc) zal neem ik aan een stuk minder kosten.

Voor de grote brok en blikvoer fabrikanten geen probleem, die zetten genoeg om, en hun winsten zijn groot genoeg.
Voor kvv ligt dat lastiger, lager marktaandeel, minder omzet, en dus ook minder geld om te besteden aan analyses.
Er moeten natuurlijk ook nog mensen van leven, en een beetje winst is meestal ook wel welkom.

Ook de exacte samenstelling van voer ligt verschillend bij brok en blik tov kvv.

Brok- en blikfabrikanten werken vanuit grondstoffen met hun eigen chemische componenten, en niet vanuit ingredienten.
Hoewel die grondstoffen wel weer vanuit bepaalde ingredienten (bijv. lever) kunnen komen, natuurlijk.
Hun voer is dan qua samenstelling erg constant, omdat het op een laboratorium-achtige manier wordt samengesteld.
Die fabrikanten gebruiken dezelfde grondstoffen voor meer dan een product, zoek op Google maar eens op bijv. Masterfood.

Bij goede kvv worden 'volledige' ingredienten zoals spier- en/of orgaanvlees, vet en groenten gebruikt, die een altijd wat wisselende mix aan eiwit, vet, mineralen etc. oplevert. Dat wisselt wat meer, logisch door de andere manier van samenstellen.

Ik zie een analyse als een middel om die samenstelling zo constant mogelijk te krijgen, kwaliteitscontrole dus.
Als in: heb ik gemaakt wat ik wil maken.

Een kvv producent die niet transparant is met op z'n minst kloppende en regelmatige basisanalyses zou ik niet vertrouwen.

Om welke kvv producent ging het ?
Door nike
#2542891
Analyses van het volgende zijn wel degelijk verplicht. Vocht, droge atof, eiwit, vet, ruwe as ruwe celstof calcium/fosfor.
Daarbij als de producent altijd hetzelfde gebruikt aan samenstelling zullen de analyses echt niet veel wisselen.
Wat mij opvalt de laatste tijd is dat er merken zijn die een hoger fosfor gehalte hebben dan calcium en dat is niet goed. Calcium moet altijd hoger zijn dan fosfor. Fosfor meer dan calcium zegt iets over het product, 9 van 10 keer wordt er dan teveel orgaan gebruikt

Ook zijn er mixen op de markt die voor het grootste gedeelte uit Pens bestaan en dan nog een hoger fosfor dan calcium gehalte hebben. Ik heb werkelijk geen idee hoe ze dat voor elkaar krijgen. Ik heb zelf een aantal maanden geleden pens laten analyseren, gewoon pens rechtstreeks uit de koe en de gehaltes waren als volgt.
Fosfor 1,7 en calcium 2,8. Hier zie je dus dat in pens het calcium hoger is dan fosfor van nature. Dan vraag ik me af wat ze er nog meer bij doen om zo hoog in fosfor te komen en opzichte van het calcium.
Persoonlijk zou ik geen merken voeren waarvan de analyses niet bekend zijn.
Het laten analyseren van vitaminen en mineralen is echt heel duur en dat wisselt bij een natuur product ook.
Door Roosj
#2542895
Hier hanteer ik de regel: als er geen analyses gegeven kunnen worden of als ze geen analyses willen geven, komt het hier niet in huis! Uiteraard ben ik hier extra 'streng' in door mijn hond met nierproblemen, waarbij ik echt wil weten wat ik (ongeveer) voer.
Door nike
#2542897
Oh ja en dan vind ik het belangrijk dat er ook analyse rapporten van een laboratorium op een website staan. Want zelf cijfertjes op een website zetten kan ik ook.
Toevallig vorige week zo'n geval meegemaakt bij een producent er stonden rare analyses op de site. Daar kwam commentaar op en wat denk je, een paar uur later was het aangepast naar een betere verhouding. Toch raar of niet.
Kortom vraag naar de originele analyses van het laboratorium. En geloof niet iedere producent met zijn blauwe ogen.
De laatste tijd kom inderdaad heel veel kaft onder het koren tegen. Wees kritisch
Door Roosj
#2542911
[quote="nike"]
Oh ja en dan vind ik het belangrijk dat er ook analyse rapporten van een laboratorium op een website staan. Want zelf cijfertjes op een website zetten kan ik ook.
Toevallig vorige week zo'n geval meegemaakt bij een producent er stonden rare analyses op de site. Daar kwam commentaar op en wat denk je, een paar uur later was het aangepast naar een betere verhouding. Toch raar of niet.
Kortom vraag naar de originele analyses van het laboratorium. En geloof niet iedere producent met zijn blauwe ogen.
De laatste tijd kom inderdaad heel veel kaft onder het koren tegen. Wees kritisch
[/quote]

Bedoel je TamRo?
#2542921
Dank jullie wel voor de reacties.

Nee het was niet Tamro.
Als er iemand belang bij heeft wil ik het wel in een pb doorgeven, maar zet het liever niet hier neer.

Ik ben er wel al over uit dat het is uitgesloten dat ik dit merk opneem.

Is mij net effe iets te geheimzinnig......ik wil gewoon weten wat er in zit en inderdaad m.n. fosfor calcium verhouding weten....als dat niet mogelijk is omdat "het gewoon een topprodukt is" houdt het op.
Waarschijnlijk is mijn visie van een topprodukt anders dan dat van de producent.
Elke producent vindt nl. dat ie een topprodukt heeft :biggrin2:

Groetjes
corina
Door Roosj
#2542990
[quote="nike"]
Ik weet niet welk merk dat het was, ik zie er momenteel zoveel voorbij komen dat ik het eerlijk gezegd niet meer weet. Maar het is toch te zot of niet.
[/quote]

Als het TamRo was, dan kan het toeval zijn. Dat merk was net uit en dan kun je wel eens iets verkeerd overtypen en dus verkeerd op je site zetten. Bij hun werd ineens de Kalkoen versie veranderd.
Door nike
#2543055
Ik heb even gekeken naar de analyses van Tamro, ik werd natuurlijk nieuwsgierig, maar ik zou de originele analyses opvragen van het lab als je dit zou willen voeren.
Dit is getypt en ik heb mijn vraagtekens bij een aantal producten. Ook snap ik niet waarom het vocht er wel op staat maar de droge stof niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door