Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2541457
Welk dieet voor  West Higland Terrier, leeftijd 11 jaar, sinds enkele maanden een zeer agressieve soort mammatumor (en een paar dagen geleden een nieuwe bult ontdekt aan voorpoot onder het schouderblad). De tumor is niet operabel.

Creatinina en transaminasewaardes zijn hoog. De eigenaar laat geen chemo doen, gebruikt alleen homeopatische therapien, waaronder ''interleuchine interferone'' en Resurgen olie, een supplement met omega 3, en vitamines E en A, aanbevolen bij vaste tumoren.

De hond eet nu Wasa knackebrot, heel mager vlees met de Resurgen-olie.

Vraagsteller geeft aan dat de hond een zeer gevoelige maag heeft en graag wil overstappen op een natuurlijk dieet, liefst biologisch.

Welke percentages kan ik in dit geval aanraden? Mag de hond alle vleessoorten, mits biologisch, eten? Is pens er bij goed of beter uitsluiten? Organen kunnen gewoon erbij?
Gezien de leeftijd en ziekte van de hond, is het misschien beter het botwerk te malen?
#2542164
Ik zou idd botten malen. En verder voeren wat de hond lust, al is het bami van de Chinees of een broodje Mac. Die laatste periode van d'r leven zou ik een hond niet meer lastig vallen met gezond maar alleen kijken naar de kwaliteit van leven. Vindt ze nou vers het absolute einde, prima, vindt ze het niks dan kreeg ze van mij wat ze maar lust.
#2542198
Dank voor jullie reacties
@Mevr. Kruim: Ik denk er ook zo over, maar het kan zijn dat deze mevrouw al haar hoop op Barf heeft gevestigd.
@Nienk, ik weet het niet, ik zal het haar vragen

Ik zal dan maar een standaard menu doorgeven, met gemalen zachte vleesbotten 45%, vlees 25%, 10% pens eventueel, 10% organen, en wat groentes 10%?
En verder allerlei dingetjes die de hond lekker vindt.
#2542203
Annemarie Rijnveld schreef: Dank voor jullie reacties
@Mevr. Kruim: Ik denk er ook zo over, maar het kan zijn dat deze mevrouw al haar hoop op Barf heeft gevestigd.
@Nienk, ik weet het niet, ik zal het haar vragen

Ik zal dan maar een standaard menu doorgeven, met gemalen zachte vleesbotten 45%, vlees 25%, 10% pens eventueel, 10% organen, en wat groentes 10%?
En verder allerlei dingetjes die de hond lekker vindt.
hoe minder lang de hond heeft, des te meer ik gewoon zou adviseren te voeren whatever de hond zich lekker op voelt, wat ie graag eet en waar ie niet acuut ziek van wordt.
#2542210
nienk schreef: hoe minder lang de hond heeft, des te meer ik gewoon zou adviseren te voeren whatever de hond zich lekker op voelt, wat ie graag eet en waar ie niet acuut ziek van wordt.
Ja, OK, ik zit net aan haar te schrijven: ik geef haar twee opties, dan kan ze zelf beslissen wat haar het beste lijkt.
In de eerste plaats dus van gewoon alles lekker te geven en de tweede optie de standaard menu, met zachte botjes (gemalen), en in ieder geval in het begin niet 45% maar veel minder.
Ik denk dat ik het maar zo'n beetje voorstel zoals ik het destijds met mijn eigen hond heb gedaan in zijn laatste levensperiode.

Moeilijk, moeilijk
#2542690
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, OK, ik zit net aan haar te schrijven: ik geef haar twee opties, dan kan ze zelf beslissen wat haar het beste lijkt.
In de eerste plaats dus van gewoon alles lekker te geven en de tweede optie de standaard menu, met zachte botjes (gemalen), en in ieder geval in het begin niet 45% maar veel minder.
Ik denk dat ik het maar zo'n beetje voorstel zoals ik het destijds met mijn eigen hond heb gedaan in zijn laatste levensperiode.

Moeilijk, moeilijk
dat lijkt mij ook. als het baasje zo graag barf wilt proberen, dan moet ze dat gewoon lekker gaan proberen. kan me ook wel voorstellen dat het goed voelt om voor een terminale hond zo goed mogelijk te zorgen, en dan is willen barfen eigenlijk heel logisch!
#2545487
Nog weer een vraag van de eigenaar: zij geeft op dit moment per dag wasa knackebrot (rogge volkoren) + 140 gram vlees, zoals eerder geschreven. Zij vraagt of dit voldoende is? (Lijkt mij van niet)
Ik heb het een en ander op BP opgezocht en op andere sites en men raadt overal de KH's af, daar zij juist de tumor voeden. Vet vlees en vis zou veel beter zijn en wat groentes als broccoli en groene bladgroentes.
Kan ik haar het volgende aanraden:?
4% van 11 kilo gewicht, per dag:
groentes          10% = 40 gr.
orgaan + pens* 20% = 80 gr.
spiervlees        25% = 100 gr.
vleesbot*        45% = 180 gr.

Pens weet ik niet of zij daar aan kan komen, of zij het uberhaupt wil gebruiken en of het wel gebruikt mag worden bij een hond met mammatumor.
Pens maar vervangen door spiervlees?

Ik weet dat bot vervangen kan worden door eierschaal. Hoe moet zij dan 45% vleesbot omrekenen om de juiste hoeveelheid aan theelepeltje eierschaal te komen? Moet de 23% aan vlees van het vleesbot worden opgeteld bij het vleespercentage van spiervlees 25%? Dat zou dan 48% aan puur vlees worden. Bijna 200 gram in totaal, als ik het goed heb? En dan iets minder dan de helft aan theelepeltje eierschaal door het vlees mengen?

Afgezien van eitje, lekker vet visje, visoliecapsules, wil zij graag weten of er ook ricotta e.d. toegevoegd mag worden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
#2545518
Als mevrouw geen gemalen botwerk geeft is eierschaalpoeder idd een optie, dosering is dan een theelepel per 500gram vlees.

Geen pens : ca 15% orgaan voeren : hart, lever, nier en evt maagjes oid en idd de 5% toevoegen aan t spiervleesdeel

Ricotta... tuurlijk mag dat, persoonlijk geloof ik niet dat t echt wat toevoegt maar voor dit hondje.. gewoon doen
#2546147
Annemarie Rijnveld schreef: Even nog een vraagje @Too, voor ik het bericht plaats:
Het spiervleespercentage wordt dan 75%, (met 15% orgaan en 10% groenten) zonder het bottenwerk. Dat is toch juist, hè?
Tel je daar het vlees bij op dat aan het vleesbot vast zit?

Pfft, ik vind dat zo ingewikkeld. Gewoon 45% vleesbot, 20% orgaanvlees, 10% groenten en 25% spiervlees en klaar is klara.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door