Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2538873
Mijn honden waren al wat afgevallen, daar was ik al niet blij mee. Maar ze zijn nu nog meer afgevallen (zal ze morgenochtend wegen), Echt flink de ribben zien.
Ik vraag mij dus af of ik de hoeveelheid kvv wel goed berekend heb. Ik heb het via de barf-rekenhulp gedaan.
Galgomix ideaalgewicht 29 kg, dus 520 gr kvv per dag. Galgo ideaalgewicht 24 kg, dus 480 gr per dag. Of gelden deze richtlijnen alleen voor BARF en niet voor KVV??
Op de verpakking van smuldier staat 30 gram per kg lichaamsgewicht, dan zou het resp. 870 gr/ 729 gr per dag zijn.
(Ze hebben geen wormen en lopen niet los).
#2538878
Voor kvv geldt geloof ik dat je altijd iets meer ervan moet voeren dan wanneer je zelf samenstelt. Maar ook die regel van 2% van het gewicht is niet heilig hoor! Ik heb hier twee honden die graatmager worden als ze minder dan 3,5-3,9% krijgen. Voer dus gewoon op het oog: als je ziet dat je honden te mager worden, geef je ze gewoon meer!
#2538881
De meeste mensen beginnen inderdaad met zo'n 3% ,dwz 30gram per kilo lichaamsgewicht, en dat is slechts een richtlijn daarna ga je met je handen en ogen kijken/voelen/voeren. Hondje te spekkig wat minder, te dun wat meer... in de winter wellicht wat meer omdat hondje zichzelf warm moet houden óf juist wat minder omdat je wat minder actief bent...
Ik denk dat je ergens een foutje hebt gemaakt of een wat laag percentage ingegeven want 500gram is niet heel erg veel voor een hond van dat formaat
Dus maak ze blij en serveer vanaf nu lekker 900 en 700/750 gram en kijk hoe t gaat!

Eet ze!!
#2538918
Ik denk inderdaad ook dat je moet kijken hoe je honden het er op doen.
Vallen ze af wat meer geven.
Mijn hond weegt 28 kilo en is best actief. Maar die werd met de aangegeven hoeveelheid schijven te dik.
Zij krijgt nu 420 gram. En daar doet ze het goed op.
Inmiddels geef ik meer soorten vlees en heb ik die hoeveelheid ook aangehouden.
Knuffels Belleke
#2538956
1 foutje heb ik al ontdekt  :-[  Yoran, de galgomix moest 580 per dag hebben ipv 520. is toch 60 gram minder.
Verder ga ik ze allebei eerst maar eens meer geven (en in 3x per dag) totdat ze goed op gewicht zijn (en dat duurt bij windhonden altijd vrij lang)
Het is toch allemaal ff wennen, maar het voelt heel goed om kvv te geven en Yoran en Djaro vinden het heerlijk.
#2540328
Goed plan om ze gewoon meer te geven als ze afvallen op deze hoeveelheden. Iedere hond is anders, o.a. afhankelijk van hoe actief ze zijn etc.

Ik heb 2 honden de één krijgt maar 1,7 % van haar lichaamsgewicht geef ik meer wordt ze fatsig, de ander zit nog steeds op ruim 3 % hij is actiever, elerter neemt minder rust. Hij heeft gewoon meer voeding nodig.
#2540426
Ik geef ze idd een stuk meer voorlopig, verdeeld over 3x per dag. Ze waren al afgevallen vóór de kvv en dan daarbij nog zoeken hoeveel ze moeten heben.
Maar nu gaat t goed. Eerst maar weer eens op gewicht laten komen en dan verder zien.
Heb ze voor de zekerheid gewogen, want op t oog zie je een halve kg niet zo snel en dan heb ik een extra ijkpunt.
Inmiddels ook 2 x i/d week kip op t menu gezet ivm de calcium.
#2540985
[quote="galgo"]
Ik geef ze idd een stuk meer voorlopig, verdeeld over 3x per dag. Ze waren al afgevallen vóór de kvv en dan daarbij nog zoeken hoeveel ze moeten heben.
Maar nu gaat t goed. Eerst maar weer eens op gewicht laten komen en dan verder zien.
Heb ze voor de zekerheid gewogen, want op t oog zie je een halve kg niet zo snel en dan heb ik een extra ijkpunt.
Inmiddels ook 2 x i/d week kip op t menu gezet ivm de calcium.
[/quote]

Dit begrijp ik niet, leg eens uit wat je hiermee bedoelt.
In elke kvv (met de k van kompleet) zit toch calcium, ofwel toegevoegd ofwel als gemalen bot.
Door Martine-Tom
#2541466
Even terugdenken, jij voerde alleen smuldier toch?
In dat geval zou ik het zelf ook fijn vinden om af en toe "echte" calcium te geven ipv de supplementen, op papier komen ze met een supplement niks te kort maar zelf hecht ik toch wel waarde aan natuurlijke bronnen van calcium  :)
#2541587
@Martine-tom, in ht andere topic van galgo  heb ik i.v.m. de krappe beurs  geadviseerd om 2x per week de kipvariant van smuldier te voeren, daarin zit wel een natuurlijke calciumbron, maar het is niet compleet.

Ook naar de plaatselijke poelier gaan en vragen of ze wat eendennekjes voor je willen achterhouden of kipkarkasjes, kost echt geen drol maar biedt wel een natuurlijke calciumbron.
Door Martine-Tom
#2541654
[quote="M@rina"]
@Martine-tom, in ht andere topic van galgo  heb ik i.v.m. de krappe beurs  geadviseerd om 2x per week de kipvariant van smuldier te voeren, daarin zit wel een natuurlijke calciumbron, maar het is niet compleet.
Ook naar de plaatselijke poelier gaan en vragen of ze wat eendennekjes voor je willen achterhouden of kipkarkasjes, kost echt geen drol maar biedt wel een natuurlijke calciumbron.
[/quote]Ja weet ik, dat bedoelde ik eigenlijk ook, die zou ik er zelf ook bij geven als ik smuldier zou voeren, dat bedoelde ik te zeggen  :)
#2541904
[quote="M@rina"]
@Martine-tom, in ht andere topic van galgo  heb ik i.v.m. de krappe beurs  geadviseerd om 2x per week de kipvariant van smuldier te voeren, daarin zit wel een natuurlijke calciumbron, maar het is niet compleet.[/quote]
Ik geef nu 2x in de week 50/50 vlees kompleet/kip.

Het KVV voeren bevalt heel erg goed (natuurgetrouw) en ook al is smuldier misschien niet de allerbeste keus, het is heeeel veel beter dan brok.
Ik ben financieel wel een keer zo veel kwijt dan ik in eerste instantie gedacht had (ook omdat ze meer krijgen omdat ze eerst dikker moeten worden), dus verder kan ik even geen extra dingen doen. Maar als ze straks weer op gewicht zijn kan ik kijken hoeveel ik precies per week kwijt ben en dan verder uitbouwen met bv vis.

Heel fijn dat jullie allemaal zo meedenken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door