Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kimber
#2540291
Gistermiddag om 15.00 uur heb ik de droge brokjes weggehaald en aan het begin van de avond Barfmenu Makreel aangeboden aan de poezels.
Chum eet het met smaak, Modjo eet het ook maar nog niet zoveel, Timo en Khivar likken er soms alleen een beetje aan.
Ik wil dit volhouden in de hoop dat als de brokjes er niet meer staan ze toch honger gaan krijgen en het toch willen proberen.
Vanmorgen dus weer Barfmenu neergezet dit keer eend, Chum eet het weer met smaak Modjo heeft maar een paar kleine hapjes genomen en Timo heeft er weer een klein beetje aan gelikt.
Khivar heb ik van mijn vinger wat af laten likken en dat doet hij heel voorzichtig en echt mondjesmaat.

Maar... ik ga me nu wel druk maken want vanmiddag om 15.00 uur zijn die droge brokjes dus 24 uur lang weg.
En Timo en Khivar hebben praktisch niets meer gegeten...
Khivar is een grote zware kater van rond de 8 kilo (laatst gewogen van de zomer was toen 7,5 kg maar volgens mij is hij weer wat zwaarder geworden :()
Maar ik nu langzamerhand wel bang voor leververvetting aangezien hij sinds gistermiddag niet meer gegeten heeft en Timo ook niet...
Ik ben toch bang dat ik straks die droge brokjes terug moet gaan zetten want er moet nu toch zo langzamerhand gegeten gaan worden...

Ik heb net nog gauw bij de supermarkt een tartaartje gekocht en daar hele kleine plukjes van gemaakt op een schoteltje in de hoop dat dat wel gegeten zou gaan worden maar ook daar moet Khivar niets van hebben.

In plaats van in etensbakjes heb ik de KVV op schoteltjes gedaan (had eens ergens gelezen dat dat vaak prettiger eten is voor ze) ook heb ik voor Khivar al wat brokjes fijngemaakt en over de KVV gedaan maar ook dat blieft mijnheer niet :(

En wat uit een blikje Royal Canin a/d over de KVV gedaan maar dan wordt er ook maar heel mondjesmaat aan de KVV gelikt.

Ik weet het nu echt even niet meer...
Ik wil het zo graag laten slagen maar hoe?!?

Ook zou ik het ontzettend jammer vinden als Modjo en Chum weer brokken gaan eten doordat Khivar en Timo gewoon hun KVV weigeren.
Juist gisteren en vanmorgen de eerste harde KVV drolletjes uit de kattenbak gehaald (waarschijndelijk van Chum) wat een mooie harde drolletjes zijn dat!!

Is er misschien nog iemand die weet wat te doen?!?
Laatst gewijzigd door kimber op za 06 apr 2013, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2540423
Voor nu zou ik de kvv-weigeraars even apart zetten, in de badkamer ofzo, met een kleine (!!!) portie blikvoer. Dan krijgen ze wel wat binnen, maar niet zoveel dat ze geen honger meer hebben, en hebben de kvv-eters geen last van de verleiding.

Daarna uitzoeken wat ze lekker vinden, en daarmee beginnen.
#2540552
Dank je wel voor je reaktie.

Helaas lusten de heren hier geen blikvoer :(
Ik heb in de loop der tijd al zoveel soorten en merken geprobeerd maar ze talen er niet naar of als ze het dan een hele enkele keer wel eten (al is het dan nog mondjesmaat) dan krijgen er meestal een paar diaree van.

Ik heb ze voor nu toch hun brokken weer gegeven want ik weet het nu ook niet meer en op een leververvetting zit ik ook niet te wachten.
Echt heel jammer dat het niet wilde lukken :(

Ik heb alles geprobeerd wat ik me maar bedenken kon maar helaas het is me niet gelukt.
#2540591
Martine-Tom schreef: Geef je het nu al op dan?

Geef ze gewoon 1/3e portie van de brokken en gewoon doorgaan met pogen ze over te zetten.
Precies, je bent nog maar net begonnen ... ik zou de weigeraars 1x per dag een kleine portie brok aanbieden
en dat dan ook nog voor een beperkte tijd en daarnaast zonder druk of dwang 2x daags een vers maaltje serveren

Er zijn trouiwens ook katten die echt niks willen weten van gemalen prak maar een stukje vlees of een [geplette] kippennek/stukje kwartel etc helemaal geweldig vinden

Vinden ze kattenmelk lekker? Bij Koekje was dat hét smeermiddel, soms werkt t om een paar brokjes naast een klein hapje vers te leggen, of erop offf ... niks is te gek ;) Succes!!
#2540599
kimber probeer is de blikvoer van doglovers/catlovers heb je ook brokjes van kijk maar eens op hun site beter spul als in de dierenwinkels misschien dat ze dat lusten,ik weet niet waar je woont maar anders mag je ook een blikje van mij proberen,ik heb het ook al talloze keren geprobeerd kvv maar nee hoor kon het steeds weggooien nou dat werd mij te gek,maar wel 1 van de katten div vogels gevangen en opgeten ook 1 muis maar die vond hij kenneijk vies >:(
#2540605
Niet opgeven hoor!
Het is heel moeilijk, maar uiteindelijk gaan ze om, al kan dat een tijdje duren...
Eerst maar eventjes wat brokjes geven, die weer weghalen en dan weer verder met kvv.
Toen ik begon van alles geprobeerd; haaksbarf konijn was grote favoriet bij Milan en Roosje, terwijl Fayah heel moeilijk deed met de overstap.
De andere smaakjes gingen er gewoon niet/veel minder graag in.
Uiteindelijk Fayah over de streep getrokken door een of twee kattensnoepjes in haar kvv te gooien; uiteindelijk begon ze toch te eten...
Ik heb ook het idee dat sommioge katten gewoon niet van gemalen voer houden; ben na een paar weken begonnen met barfen, en toen begon Fayah ineens erg goed en met veel smaak te eten!
Misschien heb jij ook van die katten...?
In ieder geval niet teveel stressen, het kan best een tijdje duren voor ze allemaal 'om' zijn, maar de aanhouder wint!
#2540700
Bij mij thuis houdt er niemand van gemalen voer, de katten accepteren het als het een wild-smaakje is, omdat ze dat niet op een andere manier krijgen (zo'n heel hert past niet zo lekker), maar dan mag er echt niets anders doorheen gemengd zijn, en de fretten eten echt niets wat gemalen is.

Maar ze hebben hier ook collectief al moeite met prooi zonder jas, ik heb echte oer-eters.
#2540733
Bedankt voor jullie reaktie's :)

Ik was nog niet van plan op te gaan geven maar ik moest voor nu wel de brokjes even terug gaan zetten omdat het te lang ging duren dat er niet gegeten werd.
Bovendien had ik even geen idee meer van wat ik nog kon doen om het toch een succes te laten zijn.

Maar morgen ga ik sowieso een nieuwe assorti halen aan katten KVV meerdere merken en smaken ;)

Ik wil inderdaad de brokjes een of twee keer per dag gaan aanbieden en daarnaast gaan proberen om twee vaste voermomenten in te gaan lassen voor de KVV maaltijd.

S'morgens als de honden hun KVV maaltijd krijgen komen Chum en Modjo al steeds kijken (ze krijgen dan ook steeds wat plukjes vlees van de honden KVV) dan wil ik als de honden hun KVV maaltijd krijgen de poezen het ook aanbieden en s'avonds als de honden hun 2e maaltijd KVV krijgen nogmaals een KVV maaltijd voor de katten aanbieden.

Ik heb inderdaad het vermoeden dat ze die rare fijngemalen vleesjes maar niets vinden want als ze al een plukje in hun bek hebben wordt er heel raar op gekauwd alsof ze een lap vlees van een kilo in hun bekkie hebben ;D
Maar de iets groter gemalen stukjes vlees die vinden ze al helemaal niets die laten ze gelijk links liggen.

Wat zou ik eventueel het beste kunnen uitproberen in plaats van de gemalen KVV?
#2540785
Ik wil inderdaad de brokjes een of twee keer per dag gaan aanbieden en daarnaast gaan proberen om twee vaste voermomenten in te gaan lassen voor de KVV maaltijd.
Zou er in principe toch vanuit gaan geen brok meer te geven tenzij het echt niet anders kan...
Je zou gewoon eens wat kipfilet, biefstuk, soepvlees of riblap (rund of paard) kunnen proberen, wellicht lusten ze dat wel.
Als dat lukt kun je een kippennekje kunnen geven, of een kippenvleugeltje, al dan niet platgemept. Of een muisje of eendagskuiken...

Succes!!
Door Martine-Tom
#2540792
milan schreef: Zou er in principe toch vanuit gaan geen brok meer te geven tenzij het echt niet anders kan...
Je zou gewoon eens wat kipfilet, biefstuk, soepvlees of riblap (rund of paard) kunnen proberen, wellicht lusten ze dat wel.
Als dat lukt kun je een kippennekje kunnen geven, of een kippenvleugeltje, al dan niet platgemept. Of een muisje of eendagskuiken...

Succes!!
Dat dus.
Als je ze echt over wil hebben gaat je dat niet lukken als je nog zoveel brok gaat geven, brok zit vol smaakstoffen om het aantrekkelijk te maken en vlees niet. Ik vrees dat je wat strenger voor ze zal moeten zijn, ik zou echt niet meer dan 1/3e van de dagportie aan brok geven en op wisselende tijden zodat ze er niet op gaan rekenen.
#2541352
Heb je al eens geprobeerd er een beetje kokend water overheen te gieten?
Dan komen er meer smaakstoffen vrij en je kan dat dan gemakkelijk afbouwen, moest dat wel werken.

Verder is het gewoon volhouden.
Als ze er al aan likken is dat al heel wat! Vele katten draaien resoluut hun kop weg, en zelfs die krijg je met geduld vaak nog overgezet.
Het is een hele stap, zo'n heel ander voer dan ze gewend zijn. En ofwel vinden ze het meteen prachtig, ofwel hebben ze toch wat gewenning nodig.
Maar ga er maar vanuit dat ze er komen. 

En nog even een reactie'tje op Kiara: als je katten graag blik lusten is het toch heel eenvoudig hen over te zetten door kvv en blik te mengen? Met geduld moet dat toch ook lukken.  Of toch minstens gedeeltelijk, en alles wat je erin krijgt is meegenomen...
#2541403
pearlsofpassion schreef:
Als ze er al aan likken is dat al heel wat! Vele katten draaien resoluut hun kop weg, en zelfs die krijg je met geduld vaak nog overgezet.
Het is een hele stap, zo'n heel ander voer dan ze gewend zijn. En ofwel vinden ze het meteen prachtig, ofwel hebben ze toch wat gewenning nodig.
Maar ga er maar vanuit dat ze er komen.


Ik ben blij dit te lezen Pearlsofpassion :)
Dit geeft me even dat steuntje in de rug!

Vandaag ga ik wat verschillende KVV's halen en kippennekken heb ik nog in de vriezer (had ik voor de honden gekocht)
De tip met een beetje kokend water eroverheen had ik nog niet uitgeprobeerd dat ga ik zeker proberen!
#2541404
milan schreef:
Je zou gewoon eens wat kipfilet, biefstuk, soepvlees of riblap (rund of paard) kunnen proberen, wellicht lusten ze dat wel.
Als dat lukt kun je een kippennekje kunnen geven, of een kippenvleugeltje, al dan niet platgemept. Of een muisje of eendagskuiken...

Succes!!

Dank je voor je tip milan!

Ik zal inderdaad wat verschillende soorten van het door jou genoemde vlees gaan uitproberen.
Misschien komt de ware jager wel in hun naar boven als ik ze een muisje of eendagskuiken ga geven lijkt me echt geweldig!!! Maar eerst maar eens aan vlees en KVV laten wennen ;)
#2541465
De meeste katten zijn gek op konijn en kalkoen.  Naast kip dan.
Als je een hond hebt, kan je wellicht eens kalkoenvlees of konijnkarkas of spier kopen en dat eens proberen.
Elke kat is anders, maar rund en paard zou bij mijn Luis ook een resolute NEE zijn. En toch is hij best gek op vers. Alleen geen grote grazers.
Paard zijn ze hier allemaal niet gek van.

Dus vandaar: konijn en kalkoen is heel vaak wel een hit.
Dat zijn eenvoudige smaken en desnoods zelfs nog gewoon in de winkel goed te krijgen.
Kwartel schijnen ook veel katten lekker te vinden, maar daar kan ik niet van meespreken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door