Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#2538005
heeft iemand hier ervaring mee?

Laatst las ik dat iemand dat aan de kat (of hondenvariant aan hond) gaf met vuurwerk.

Onze Flip verandert met vuurwerk van een normaal lange-drel-vaatdoek-relaxed naar een heel klein hard bibberent bolletje met heul grote schotels als pupillen.
Aan gezien hij er maar 1x per jaar last van heeft (woon in saai dorp, 1 rotje voor 31 dec is al veel  :biggrin2: ) wil ik geen gedoe met 2mnd poedertjes over eten (wat dan niet gegeten wordt) pilletjes die na de 3e keer ook niet meer gewillig gegeten worden etc. Dit is een suspensie die je gewoon de avond zelf geeft.

In een topic van Koekje las ik iets over matatabi stokjes, die heb ik gekocht, maar weinig reactie (koekje, ik houd ze voor jou apart als er hier niets meer mee gebeurd) dan wat enthousiast snuffen... Nu reageert hij ook niet langer dan 3sec op kattenkruid, miss is hij reukdoof, alleen dan niet rond etenstijd ::)

Iig Calmex Cat: Go or No Go? 
Laatst gewijzigd door *Flip* op di 11 dec 2012, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2538067
*Flip* schreef: (koekje, ik houd ze voor jou apart als er hier niets meer mee gebeurd)
:-* !
Mijn 2 ministukjes zijn op (de ene is overigens kwijt), dus ik zat al naar nieuwe te zoeken.
Net zoals niet iedere kat op catnip reageert, lijkt het me ook wel waarschijnlijk dat niet 100% van alle katten op matatabistokjes reageren. Ik merk hier overigens ook dat Ot er veel 'wilder' van wordt dan Sien. En Ot is juist ook degene die de joint wel kan hebben met het knallen.

Calmex ken ik niet en ook nog nooit eerder van gehoord. Nu heb ik zelf geen gebruikservaring met kalmerende middelen.
Heb je een linkje oid waar meer te lezen valt?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2538071
Yep hier ervaring met calmex, wat overigens een voedingssupplement is en geen echt kalmeringsmiddel.
De ervaringen zijn wisselend, bij de één werkt het super en bij de ander niet.
Door Kefraya
#2538267
Ik heb nog geen ervaring met Calmex, maar hoorde toevallig van de week dat het heel smerig schijnt te smaken voor katten.
Ik werk met Zylkene, als er licht gekalmeerd moet worden. Dat is makkelijk toe te dienen (poeder uit capsule halen en over natvoer of kvv, of door wat yoghurt) en alle katten eten het probleemloos. Je moet wel 14 dagen van te voren beginnen voor maximale werking.
Het is een natuurlijk middel zonder bijwerkingen, haalt de scherpe randjes eraf.
In mijn praktijk is dat echt het enige van de natuurlijke middelen dat een beetje effect heeft, matatabi of telizen niet.
Hier nog wat meer tips over vuurwerkangst bij katten: http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/eindejaar.htm
Door *Flip*
#2538789
*Dorothea* schreef: Yep hier ervaring met calmex, wat overigens een voedingssupplement is en geen echt kalmeringsmiddel.
De ervaringen zijn wisselend, bij de één werkt het super en bij de ander niet.
Net als de feliway dus, dat is ook maar 50-50 hè? Die werkt hier weer wel goed voor als er vreemde mensen in huis zijn.
Kefraya schreef: Ik heb nog geen ervaring met Calmex, maar hoorde toevallig van de week dat het heel smerig schijnt te smaken voor katten.
Ik werk met Zylkene, als er licht gekalmeerd moet worden. Dat is makkelijk toe te dienen (poeder uit capsule halen en over natvoer of kvv, of door wat yoghurt) en alle katten eten het probleemloos. Je moet wel 14 dagen van te voren beginnen voor maximale werking.
Het is een natuurlijk middel zonder bijwerkingen, haalt de scherpe randjes eraf.
In mijn praktijk is dat echt het enige van de natuurlijke middelen dat een beetje effect heeft, matatabi of telizen niet.
Hier nog wat meer tips over vuurwerkangst bij katten: http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/eindejaar.htm
Zylkene heb ik vorig jaar geprobeerd, mijn DA zei dat je 3 wkn voor oud & nieuw moest beginnen. Na enkele dagen wilde hij zijn eten met zykene erover ook niet meer. Na geëmmer om het erin te krijgen heeft het helaas geen effect gehad of Flips scherpe randjes waren enkel bijgetipt, dat ik het niet gemerkt heb...

Als voorproefje heb ik Flip gisteravond  minder dan de halve dosis Calmex gegeven(smaakte goed, want spuitje werd er zowat bij opgegeten!), zijn hartslag in rust bleef t zelfde als normaal, maar merkte wel dat hij zwaarder voelde toen hij sliep op schoot, beetje als doodgewicht. Hij reageerde ook minder schrikkerig als we een onverwacht geluid maakten en viel sneller weer terug in zijn relaxed-vaatdoek-modus.

Vanmorgen ging om half 5 de wekker en Flip is gewoon mee op gestaan, ontbijtje gegeten, wassen op tuintafel en zijn wandelingetje gaan doen. Hij oogde niet suffer dan andere ochtenden.

Ik denk dat het voor Flip wel gaat werken. Ik ga er iig voor duimen, want dan kan ik dat ook gebruiken als hij een onverwachts naar de DA moet/autorit moet maken.

Dat trainen op vuurwerk geluiden eigenlijk de beste methode is, dat weet ik, maar omdat Flip ook buiten komt vind ik het voor mijn eigen gemoedsrust prettig dat hij thuis komt of zich verstopt als er gevaar dreigt. Misschien beetje egoïstisch, maar daarom zoek ik liever naar een tijdelijke oplossing. Uiteraard mag hij niet meer naar buiten als hij een kalmerend middel heeft gehad.
Als op 31 dec het eerste rotje afgevuurd is komt de held op (snelle) sokken meteen binnen, dan krijg je hem niet eens meer buiten  :biggrin2:


@koekje: http://www.medpets.nl/calmex%2bkat/1624/
Gebruikersavatar
Door koekje
#2538833
Hmm, misschien ook iets voor Ot en Sien. Kan je iets meer over de smaak vertellen? (misschien zelf even proeven  :P )
Ot is een hele moeilijker eter en daardoor een viesneus die bijna niets lust. Sien is daar toch iets makkelijker in, maar houdt niet van rare dingen ('bah, er zitten veertjes aan mn voer'). Beiden zijn ze niet makkelijk te pillen. Ot is snoepverslaafd en daardoor wel met een snoepje om te kopen, Sien trapt daar niet in. Dingen onder dwang erin stoppen is dus erg moeilijk en zal de stress juist hoger maken. Als ze het uit zichzelf zouden eten, hoef ik ze niet in de houdgreep te nemen.

De spierverslappende werking is dus echt maar zeer minimaal? Sien is motorisch niet zo sterk onderlegd en ik wil niet dat ze er zich door zou verwonden ofzo. Of dat Ot ineens op de bak omvalt en in een drol van Sien terecht komt.
Door Whisker
#2539930
nou ik ben met de puur rust begonnen en puur nervositeit nu ook erbij en straks met oud en nieuw de bach rescue en dan verwacht ik dat het na omstandigheden wel beter moet gaan. maar ik lees ook veel over Phytonics strezz wat dan weer bij een dierenarts te verkrijgen . In elk geval de producten versuffen niet en verslappen ook niet en zuinig in gebruik so far.. De puur rust is een 100 g potje en bevat l-tryptofaan wat rustgevend werkt en magnesiumcitraat ontspannings werking en vitB6 wat dab weer deze eerder genoemde stoffen versterkt. Als je echte en natuurlijk middel zoekt vind ik dit zeker het delen waard ;-) suc6 en sterkte met jou beestjes!!
Door *Flip*
#2540441
koekje schreef: Hmm, misschien ook iets voor Ot en Sien. Kan je iets meer over de smaak vertellen? (misschien zelf even proeven  :P )
Ot is een hele moeilijker eter en daardoor een viesneus die bijna niets lust. Sien is daar toch iets makkelijker in, maar houdt niet van rare dingen ('bah, er zitten veertjes aan mn voer'). Beiden zijn ze niet makkelijk te pillen. Ot is snoepverslaafd en daardoor wel met een snoepje om te kopen, Sien trapt daar niet in. Dingen onder dwang erin stoppen is dus erg moeilijk en zal de stress juist hoger maken. Als ze het uit zichzelf zouden eten, hoef ik ze niet in de houdgreep te nemen.

De spierverslappende werking is dus echt maar zeer minimaal? Sien is motorisch niet zo sterk onderlegd en ik wil niet dat ze er zich door zou verwonden ofzo. Of dat Ot ineens op de bak omvalt en in een drol van Sien terecht komt.
nee, ik ga het niet proeven, haha!! Flip vindt het iig zalig,

Spierverslapping is volgens mij evht minimaal, het is volgens mij meer sedatie. Als er duidelijk spierverslappende werking zal zijn, dan ga ik er vanuit dat Flip stress zal krijgen op het moment dat wij harde geluiden maakten en hij niet naar wens zal kunnen reageren. Zijn hartslag bleef hetzelfde, bij stress zal deze stijgen.

Dit zit er allemaal in Calmex is het precieze lijstje:
"L-theanine, Piper methysticum (Kava plant), L-tryptofaan, vitamine B1, Vitamine B3, vitamine B6, vitamine B8, vitamine B12.
L-Theanine: is bewezen effectief in het verminderen van angstig of angstgerelateerd gedrag.
L-Tryptofaan is een voorloper van serotonine en helpt om angst, stereotypisch gedrag en reacties ten gevolge van spanningen te verminderen.
Piper Methysticum is een plant (kava kava) uit Polynesië. Het extract uit de wortels wordt al eeuwen gebruikt om angsten te verminderen. Naast angstremmende eigenschappen heeft deze plant ook een rustgevende, enigszins bedarend en spierverslappende eigenschappen. Proeven hebben aangetoond dat het gebruik effectief is.
Vitamine-B zijn essentieel voor het goed functioneren van het centrale zenuwstelsel en voor de productie van neurotransmitters."

@Whisker, thnx voor de info. Als er ooit een langere stress volle periode is dan zal ik daar zeker aan denken.
Door TijgerPuck
#2546189
Ik heb een Kitten maar die krijgt wat Puur Rust door zijn eten. Ook krijgt hij een Matatabi stokje net voor de jaarwisseling. Daar zit een stofje in die de kat laat ontspannen. Werkt niet op honden.
Hier een leuk filmpje van de matatabi
Door *Flip*
#2579030
ff een update over werking van Calmex;

hier is de laatste tijd nog al wat verandert (vanuit kats oogpunt), het bosje achter onze tuin is helemaal kort gewiekt, helemaal kaal geen een verstopplek meer, dan ook nog eens een dik pak sneeuw. Kortom, goed zichtbaar voor iedereen en de vele katten hier. Dikke stress dus.

Van de week kwam meneer met een noodgang door zijn kattenluik, pupillen als theeschotels en de hele dag als een bolletje op een stoel gezeten, de volgende ochtend wilde hij wel met het baasje naar buiten, maar ook meteen weer samen naar binnen.
Halverwege de dag heb ik hem 1ml Calmex gegeven(met 6,5kg iets meer dan een halve dosis), een half uurtje later kwam hij met rietjes & tyribjes aanzetten(wat te doen met dure speeltjes  ::))om te spelen, na bijna 24h als bolletje was hij weer helemaal het mannetje. Toen ook ineens naar buiten, uur later vrolijk weer binnen en alles was weer helemaal normaal.

Ik denk dus dat het 'voederadditief' de boel in kats emo-world een beetje stabiliseert en de wereld er minder kat-terroristisch uit komt te zien.

BTW: hoe het met oud & nieuw is gegaan weet ik niet, want we waren bij de buren, maar tijdens het 'pre-knallen' was hij wel minder panisch, wel grote ogen, schrikken, maar niet in het kleinste hoekje in huis proberen te kruipen. Toen wij thuis kwamen lag hij zelfs uitgestrekt beneden op de bank (normaal: eng = zolder wasmand).
Door TijgerPuck
#2579559
Hé Flip!

Super dat het beter gaat zo.
Toch zielig hoor als ze zo bang/onzeker zijn.
Bij mij is het oud en nieuw super verlopen zo.
Door Mevroi Kruim
#2579620
Wat goed joh! Ik ga het gelijk bestellen voor Knor de stresskip. Alle middeltjes die ik tot nu toe geprobeerd heb werken bij hem voor geen meter.
Door *Flip*
#2586412
Mevroi Kruim schreef: Wat goed joh! Ik ga het gelijk bestellen voor Knor de stresskip. Alle middeltjes die ik tot nu toe geprobeerd heb werken bij hem voor geen meter.
zou je willen laten weten wat het effect op jouw stresskip is? Ben er wel benieuwd naar.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door