Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2537125
:D lezers,

Mijn hond is per ongeluk gedekt (november).. ik was er te laat bij om het te stoppen :'(  >:(. Op de laatste dag van haar vruchtbare periode werd zij gedekt.
Voordat zij werd gedekt was zij al 2 maanden eerder ontwormd.
Ik had gehoopt dat zij niet drachtig zou zijn. Echter het is nu 3 weken geleden dat zij is gedekt en haar tepels  zijn niet kleiner geworden, maar juist voller (opgezet).. ik vermoed dat zij drachtig is. 
Ik weet niet of ik haar moet ontwormen. Ik heb Drontal ontworming voor honden tot 10kg.
Kunnen jullie mij adviseren of en wanneer  en welk merk ik haar moet ontwormen. Dezelfde vraag voor de puppies.
Het is "mijn" eerste nestje. Her en der op internet lees ik verschillende meningen van hondenbezitters en van medici.. ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ook lees ik dat velen adviseren de moeder met yoghurt, kwark en karnmelk bij te voeren. Mijn vraag is moet het volle of magere yoghurt. Karnemelk en kwark zijn vet arm, moet de yoghurt ook vetarm zijn? Moet men ook melk bijvoeren? :-\

Kunnen mij aub advies geven?

Bij voorbaat dank.
fem
#2537995
Toxocara is een hondenspoelworm die na infectie in de weefsels van de teef kan blijven zitten, zonder dat zij enige symptomen heeft. Na 2/3 van de dracht neemt de immuniteit van de teef af, dit is heel normaal zodat zij de puppys niet af zal stoten.
Op dat moment kunnen de wormen vrij komen, tegen het einde van de dracht vergroot de stress en zal de immuniteit nog meer dalen. De vrijgekomen larven gaan doorheen de placenta naar de pups. Bij honden is dit de grootste bron van infectie voor pups. (95% via placenta, 5% via colostrum)
De larven gaan naar de lever en de longen van de pups en zal hier zijn levenscyclus af maken als de pups geboren worden. Ontwormen van de puppys is dan zeker te laat.

De eerste 15 pagina's van http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/789/042/RUG01-001789042_2012_0001_AC.pdf zijn misschien wel interessant om te lezen.


Op pagina 10 staan verschillend mogelijke behandelschema's voor de teef. (Het dagelijks behandelen is nodig, omdat er va 2/3 van de dracht dagelijks larven uit de weefsels van de teef vrijkomen.)

Er staat ook iets in over het % honden dat besmet is met Toxocara, dit is een onderschatting van de werkelijkheid, omdat er enkel feces onderzoek gedaan is. De larven die 'slapend' in de weefsels zitten kan je hier niet mee detecteren.


Ontwormen tijdens de dracht heeft in dit geval dus zeker wel zin.


Geen idee hoe oud de teef is, maar het is belangrijk dat zij voldoende hoge antistoffen titers heeft tegen het einde van de dracht, die geeft zij namelijk door via de melk aan de pups. Hoe hoger deze titers, hoe langer de pup beschermd zijn en hoe ouder de pups, hoe beter hun weerstand tegen evt infecties.
#2539929
Het stuk wat Flip ons aanraadde heb ik min of meer doorgelezen. Wat vond ik? Op einde van bladzijde 8 en het begin van bladzijde 9 staat, na een uiteenzetting over allerlei bezwaren tegen het toedienen van middelen tijdens de dracht, ik citeer:

"Er wordt daarom aangeraden niet tijdens de dracht te behandelen en na de partus de pups of kittens samen met het moederdier frequent te behandelen (Overgaauw, 1997; Overgaauw en van Knapen, 2008)".

Wat dus geheel overeenkomt met wat ik hierboven al aanraadde.
#2540184
@Boslief,
Ik ben ook tot die conclusie gekomen. Na enige websites van dierenartsen/klinieken/ ambulances etc te hebben doorgenomen lees ik geen eenheid in het advies mbt het ontwormen.
Toch zie ik een meerderheid tegen het ontwormen tijdens de dracht. Volgens enige artsen/experten etc kan men de infectie niet meer stoppen indien de moeder al drachtig is ( en wormen blijkt te hebben). De pups zijn al geinfectieerd. Men dient dan  na de geboorte te  ontwormen.
Nu lees ik in een oud bericht op BP, ik kan het bericht nu niet terugvinden.. de inhoud was ongeveer dit. De persoon ontwormt
-de moeder in de 2e week na geboorte van de pups, maar wel 1 dag later, want als de moeder gelijk met de pups ontwormd wordt en zij  bij het opruimen van de ontlasting van de pups weer  besmet raakt zal zij de pups via haar melk weer besmetten,
om deze reden wordt de moeder een dag later ontwormd.
Het klinkt logisch of niet?
#2540416
Ja, dat berichtje heb ik toen ook gelezen en het klonk heel logisch, dus ik heb het ook zo gedaan.
Ik ontworm de eerste 3 keer met Banminth, daar hebben de puppen weinig last van en je smeert het makkelijk in hun bekjes. De laatste keer dat ik dan ontworm doe ik het met een ander middel, een pil die tegen door het eten kan, vanwege eventuele resistentie van de wormen.
#2540435
er zijn veel verschillende meningen over wel/niet ontwormen en vaccineren tijdens de dracht. Helaas is dit bij honden & katten nooit zo goed onderzocht als bij productiedieren.

Er is heel veel informatie te vinden en ook verstandig om zoveel mogelijk verschillende behandelprogramma's met motivatie hoe en waarom te lezen. Als je dat zelf begrijpt, dan kan je vast zelf een goede beslissing maken, want een eenduidig antwoord is er helaas, nog, niet.
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 14 dec 2012, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#2560276
Medicatie tijdens de dracht is absoluut af te raden!!!

Ik ontworm mijn volwassen honden nooit, doe mee met het onderzoek van de Uithof. ( voorheen mestonderzoek bij van 't Woud).
Tijdens de dracht en na de bevalling heb ik mijn teefje aten onderzoeken, resultaat: geen worminfectie.
Ik heb haar dan ook niet mee ontwormd met de pupjes.
De puppen ontworm ik uiteraard wel, de eerste 2x met Drontal pup, de 3e keer met Procox en de 4e keer weer met Drontal. Ik geef een tabletje Milbemax mee in het puppypakket, samen met mijn mening over ontwormen! Het is dan aan de nieuwe eigenaar om het te doen zoals zij dat willen.
#2570038
Ja, ik ontworm de moeder niet tijdens de dracht. Het verbaas mij wel dat op enige websites van DA wel gezegd wordt dat ontwormen tijdens dracht en zoog wel kan.
Maar goed, ik zie dat veel honden eigenaren erop tegen zijn, daar sluit ik mij bij aan.

Aan luutje: nee, mijn hond heeft geen gezondheidsproblemen, waarschijnlijk heb ik mij verkeerd uitgedrukt.
Een abortus gaat mij net wat te ver, ik vind dat ik geen recht heb om een leven te beeindigen, vooral omdat er geen reden toe is, mijn hond is gezond.

De DA heeft mij aangeraden Vitaminte te geven (in een spuitje per ml) of in de vorm van een pasta.
@ Fige, zijn de middelen die u aanwendt in de vorm van tablet? Ik geef de moeder ook Drontal, tablet. Maar ik weet niet of het kan bij een pup.
#2571228
Ontwormen is dusdanig onschuldig dat ik nu al 3 keer een fokker heb meegemaakt die afwijkingen aan de pups had (en alle 3 bij mij terecht kwamen met "ik heb tijdens de dracht ontwormt, had ik dat beter niet kunnen doen?"). In mijn ogen stop je gewoon geen gif in een drachtige hond. Enig idee hoe zeldzaam kwetsbaar de puppy's zijn, in de buik van mams? Ze zitten daar niet voor niets tot en met de 9de week, beschermt tegen deze grote boze giftige buitenwereld. Geen gif, niet op, niet in en niet om de hond.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door