Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Xerox
#2539945
BARF-maaltijden te gaan samenstellen voor 2 hondjes hier uit de buurt. Ze krijgen nu KVV en het bazinnetje zou ze graag (gedeeltelijk) op BARF zien, maar heeft geen zin/tijd zich daar helemaal in te verdiepen, bestellingen bij te houden enz. Vriezerruimte heeft ze wel, dus gemaakte pakketjes zouden hier direct de deur uit kunnen.

Ze heeft meteen aangegeven niet alleen te willen betalen voor het vlees (en de vvk, het verpakkingsmateriaal...) maar ook voor de tijd/moeite die het kost.

Zijn er meer mensen die zoiets doen? Ik vraag me wel af of het verstandig is zo'n verantwoordelijkheid op me te nemen, maar ergens vind ik het ook wel weer tof op deze manier wat meer 'bekendheid' te geven aan BARF. En dan de tweede vraag, wat vraag je dan voor de tijd en moeite..? Ik heb echt geen flauw idee!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2539976
fijn dat ze vertrouwen  in je heeft, maar.....
niet iedere hond reageerd hezelfde op voeding , waardoor je o.a. veel op t oog doet ...
heb je genoeg contact om dat te overleggen ?
wat als het niet loopt zoals het zou moeten .... bv bij overgevoeligheid (huidproblemen , diaree ) of gewicht (zijn de baasjes actief met de hond? )
en natuurlijk heb je er over een halfjaar / jaar nog zin , in om alle zorgen en tijd van (voor)bereiding van het samenstallen?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2539994
Ik doe dat voor hele goede vrienden (eigenlijk hun dochter) voor 3 katten.
Nu hebben we de mazzel dat die katten (hoog bejaard en hele leven brokken gehad) bijna alles lusten.
Ik maak hier zakjes 200 gr vleesbot, 200 gr spier en 200 gr orgaan in porties.
Iedere dag neemt ze 1 zakje vleesbot en 1 zakje spier of orgaan.
1x in de 14 dagen komen ze hier of gaan wij wel daarheen. Dan gaat er weer voor 14 dagen mee.

Het gebit van die katten ziet er veel beter uit. Ze glanzen meer en zijn vitaler geworden.
Daarbij het plezier wat die dochter eraan heeft om te zien hoe lekker de katten het vinden.

Het spier en orgaan koop ik meestal in kg verpakkingen. Ik maak dan 2 porties van 400 gr spier voor mijn eigen beesten en de overige 200 gr is voor hun. ;)

Ik heb alles uitgerekend in die hoeveel heden en kwam op een gem voor 2 weken wat het kost.
En krijg dus per 2 weken het vlees betaald. Tijd krijg ik dus eigenlijk niet betaald. Maar goed het meeste gaat in 1 moeite door en het zijn al 22 jaar vrienden van ons ;)
Door eelke
#2540002
Tja, ik weet niet of ik het zou doen....wat als jij netjes pakketjes maakt en ze lusten iets niet? Of ze poepen er niet lekker op etc etc. Barfen is verstand van zaken hebben én op het oog voeren. En dat doet ze dan net niet...

Juist dat verdiepen lijkt me zo belangrijk...
Door TuttiFrutti
#2540007
Ja maxine doet dat inderdaad.

Pfff, vind wel knap hoor dat je dat zou willen doen, al dat werk  :D. Maar inderdaad, BARF voeren doe je op het oog en dat is dan lastig als je voor iemand anders pakketjes moet maken. Meer bot, minder bot, hoeveel organen en spiervlees? Groeten erbij? Daarnaast hoeveel gr per dag en gaat de hond afvallen, aankomen of blijft ie goed? Meer bewegen, minder bewegen?

Ik denk dat als je dit wel gaat doen, ze zich sowieso goed moet gaan inlezen over BARF. Stel dat de hond teveel bot binnen krijgt en gele, krijt ontlasting ervan krijgt.... Ze kan hier toch best van schrikken en niet weten wat ze ermee moet of jou dat niet eens vertellen voor de volgende pakketjes omdat ze niet weet waarom hij krijt poept... vervolg is dat je de percentages dezelfde houdt en de arme hond krijt blijft poepen.

Ik zou graag willen dat iedereen aan de BARF gaat maar ik vind dat iedereen die dat wilt zich echt moet inlezen. Weten wat ze voeren, hoeveel en waarom. Leren naar de hond kijken en op het oog voeren. Waar doet mijn hond er goed op? En waarom meer van dit of minder van dat?

Aan de andere kant... kant en klare pakketjes zijn heel makkelijk. Geen uren staan portioneren in de vrieskou  :biggrin2:. Gewoon zakje uit vriezer en voilá haha. En zo kan ze langzaam een en ander over BARF lezen.

Misschien ben ik te perfectionist om het aan iemand anders over te laten. Met een allergiehond is dat sowieso lastig. Daarnaast wil ik graag precies weten wat ik voer en waarom ik voer wat ik voer  :biggrin2:
Door wijkje
#2540038
Pff..Iedere hond is weer anders. Het zou wel kunnen maar dan lijkt het me wel handig dat je heel goed contact met die persoon houdt over hoe ontlasting is en hoe honden het doen.
Want mijn honden bijvoorbeeld kunnen vrij veel vleesbot verdragen als ik soms verhalen van andere mensen om mij heen hoor. Maar als je iedere dag compleet zou voeren moet het kunnen..En lijkt me ook wel handig om te weten hoe de hondjes eten..Heb je schrokkers of niet..

Qua vergoeding ? Geen idee...
Door nienk
#2540044
ik zou het niet doen.

barfen is voor mij juist gebaseerd op dat je als baas precies weet wat je waarom wanneer hoeveel geeft. iedere hond reageert anders, eet anders, verteert anders, etc. daar neem je als baas verantwoordelijkheid voor, en je kan dat (in mijn ogen) niet doen voor andermans hond.

waarom wil ze graag barf gaan voeren eigenlijk?

ze zou immers ook gewoon een goede kvv (met barf-percentage's bedoel ik) kunnen voeren, en dan af en toe een barf dag doen, wat ze dan van jou kan overnemen. bijvoorbeeld karkas met pens ofzo, of vis.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2540343
Bedankt voor de reacties! Jullie zetten hier precies mijn twijfels neer... De betreffende persoon woont 2 huizen verderop, maar het is nou niet zo dat we wekelijks contact hebben of met elkaar omgaan. We maken weleens een praatje als we elkaar tegenkomen met wandelen, dus het is inderdaad niet zo dat we elkaar toch al spreken en het dan meteen even over het barfen kunnen hebben.

@ Nienk: de reden dat ze BARF wil gaan voeren is op de eerste plaats de prijs en op de tweede plaats de variatie die je dan meer kunt bieden. Al heb ik al gezegd dat met de huidige prijsstijgingen BARF soms niet eens zo veel goedkoper is dan KVV. Maar elke euro is er dan 1, zeg maar. Het is niet zo dat ze er waarde aan hecht exact te weten wat de hondjes eten, ofzo. Ze hoefde van tevoren ook niet precies te weten wat ik dan zou samenstellen, als ze het maar kon voeren zonder er zelf nog haar hoofd over te breken.

Vind het ook wel een eng idee op het gebied van voeding de (gedeeltelijke) verantwoordelijkheid te krijgen over andermans honden. Stel dat er eens iets misgaat ofzo, ben ik natuurlijk wel meteen degene die erop aangesproken word.

Ik denk dat ik ga zeggen dat ik in mijn kerstvakantie wel een paar proefpakketjes wil samenstellen, zomaar voor een keertje tussendoor. Maar dat ik het daarbij wil laten. Dan heeft ze een keer meegemaakt wat het is en als ze aangestoken raakt door het BARFvirus, kan ze altijd nog overwegen er zelf mee te beginnen.

Bedankt voor jullie adviezen!  :-*
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2540790
persoonlijk zou ik ze kvv aanraden ....welke merken en waarom .
misschien heb je een adres vlakbij waar deze te halen zijn?

w.b. barf: ze willen wel de hond beter laten eten , maar ze willen er niets voor doen .....daarom ben ik van mening, dat als er iets minder goed gaat je dit misschien kunnen kwalijk nemen en wil je dit wel ?
na al die moeite?

dus maak ze bekend met kvv en help ze daarin....
Door Martine-Tom
#2542010
Ik heb dit verzoek al vaker gehad, ik ben begonnen met een paar porties gewoon zo mee te geven, gewoon om het eens te proberen.
Als het ze beviel mochten ze mee bestellen en kwamen ze hier om te portioneren de eerste paar keren. We maakten dan complete dagporties om het regime er wat in te krijgen.
Ik doe het niet zoveel meer, de meesten stoppen er vrij snel weer mee en dat word wat frustrerend  ;)
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2542070
Martine, dat deed je dan om die mensen op weg te helpen? Met als bedoeling dat ze uiteindelijk zelf gingen bestellen+portioneren, denk ik? Het klinkt wel erg leuk moet ik zeggen, maar inderdaad frustrerend als ze het na een paar keer laten afweten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door