Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2539809
Inmiddels is onze Bambi van barfweigeraarster tot brokweigeraarster geworden, wat mij natuurlijk zeer verheugt, maar aangezien ze (nog) niet alle diersoorten en vleessoorten lust, is het in deze fase nog een beetje een rommeltje, wat ze te eten krijgt.

Ze is dol op biokip en konijnenvlees. Dat zijn twee soorten die probleemloos naar binnen gaan. Eend lust ze ook. Rode vleessoorten (wild, rund) weigert ze deels; als ik het rund een beetje droog, eet ze het volgens mij wel (of ik moet me vergist hebben en een van de honden of Sokjes is sneller geweest). Kwartel wilde ze afgelopen weekend niet. Gekweekte muizen wil ze niet, en zelf vangen is lastig bij 10 cm sneeuw.

Konijnenorgaan (een mix van lever, long en hart) gaat er nog het beste in qua organen, maar om nou te zeggen: 'ze stort zich erop', ehm, nee. Kippenhartjes kleingesneden wil ze niet. Ik heb er gisteren een beetje van door het konijnenvlees gedaan, maar daar at ze keurig omheen. ::) Vandaag heb ik konijnenvlees gemixt met paardenorgaan (lever, long en hart), daar heeft ook niet alles van opgegeten (wenn überhaupt, want er zat echt maar een klein beetje doorheen en daarvan lag nog iets op het schoteltje toen ze klaar was).

Ik denk dat het op den duur wel beter zal worden met de acceptatie, maar hoelang kan een en ander goed gaan qua taurine? Is het erg als ze daar momenteel niet veel van binnenkrijgt?

En hoeveel taurine bevatten de verschillende vleessoorten? Hoe zit het met eend bv? Dat is niet echt wit vlees, toch, in tegenstelling tot konijnen en kip?
#2540130
Taurine zit in donker vlees, orgaan (veel!) en vis. Pootvlees van kip en ander pluimvee bevat ook aardig wat taurine, het valt onder de donkere vleessoorten. In konijn zit relatief weinig taurine, het meeste zit in wild konijn.
Alle vleessoorten bevatten taurine dus ze krijg sowieso aardig wat binnen. Hoeveel te weinig is weet men volgens mij niet precies maar als ze orgaan en vis eet en ook het dooivocht zou ik me geen grote zorgen maken.
#2540163
Mevroi Kruim schreef: Taurine zit in donker vlees, orgaan (veel!) en vis. Pootvlees van kip en ander pluimvee bevat ook aardig wat taurine, het valt onder de donkere vleessoorten. In konijn zit relatief weinig taurine, het meeste zit in wild konijn.
Alle vleessoorten bevatten taurine dus ze krijg sowieso aardig wat binnen. Hoeveel te weinig is weet men volgens mij niet precies maar als ze orgaan en vis eet en ook het dooivocht zou ik me geen grote zorgen maken.
Super, dank je! Orgaan eet ze nog een beetje met lange tanden, maar ik ga zaterdag gemalen biokip nog eens door de Porkert halen met een partij hart erdoorheen, en dan maar hopen dat ze dat wel eet. Heb ook een stukje zalmfilet ontdooid, ben benieuwd wat ze daarvan vindt. Dooivocht vindt ze van kip, konijn en eend ook lekker, maar de paardenorganen zijn niet wat je noemt mjam. Misschien eerst maar het dooivocht daarvan mengen met vlees dat ze lekker vindt.

Ach, we komen er wel. Ze weigert in ieder geval nog langer brok te eten, dus de belangrijkste stap is gezet!
#2540211
Mowgli schreef: Anders neem je toch die geweldige Judy's barf calculator die de duitse katten barfers gebruiken? Daar wordt toch precies per vleessoort aangegeven hoeveel taurine er in zit? Moet je alleen je barf-leverancier even vragen hoe oud de dieren zijn ;D ;D ;D
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK! Sta ik net op het punt te gaan slapen, komt zij met een partij Duitse raketwetenschap aanzetten! Ga je toetsenbord spoelen!


Op zich zou die Kalkulator wel handig zijn, alleen vind ik dus die hele taurine niet terug in dat ding... Waar zie jij dat staan?
#2540216
Anne in Duitsland schreef: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK! Sta ik net op het punt te gaan slapen, komt zij met een partij Duitse raketwetenschap aanzetten! Ga je toetsenbord spoelen!
Ik had juist mijn toetsenbord gespoeld voordat ik dat antwoord schreef.
Anne in Duitsland schreef: Op zich zou die Kalkulator wel handig zijn, alleen vind ik dus die hele taurine niet terug in dat ding... Waar zie jij dat staan?
Verrek zeg, je hebt gelijk! Ik ging er van uit dat die raketwetenschaprekenmachine ook het taurine gehalte berekent. Weer iets wat niet klopt raar is in die calculator. Zij gaan er van uit dat vlees helemaal geen taurine bevat en alles gesupplementeerd moet worden met poedertjes van Easybarf en co?

Op Wikipedia lees ik trouwens dat moedermelk veel taurine bevat?
#2540407
Jouw poes blijkt zowat dezelfde voorkeuren te hebben als mijn Luis.
Konijn is favoriet, kip en eend gaan ook, maar grazers zijn niet lekker.
Orgaan van grazers al helemaal niet!

Hij eet liever lever en nier of maagjes dan hart.
Van hart eet hij wel kippenhart, eendenhartjes, lamshart (favoriet onder de hartsoorten). Maar runderhart weigert hij dan weer. Lever eet hij graag, van kleine dieren. Maar lamslever is heel lastig en geitenlever gaat helemaal niet.  Van vlees lust hij lam en geit nochtans wel, paard is daarin niet lekker, hert niet, rund niet (enkel hooglander) lama half en half.
Enfin, het komt wel overeen.
Bij Luis werkt het mengen onder wat lekkers heel goed.  Hij leert zo ook aan smaken wennen en heeft al heel wat leren apprecieren dat hij eerst niet moest. 
Maar bij mijn andere poes (die gelukkig wel veel lust) werkt dat dus absoluut niet.  In stukjes mengen.  Zij eet er ook omheen en wil dan het minder lekkere zeker niet meer opeten als ze al wat lekkers gehad heeft.
Daar werkt dus enkel marineren in wat lekkers (lang laten trekken zodat de geur verdoezelt wordt), malen onder wat lekkers, of enkel het minder lekkere voorschotelen en pas als dat op is de rest geven.  Durf ik wel 24u volhouden en meestal eet ze dan 1 hapje en gaat dan weer weg.  Uiteindelijk komt dat wel goed.  Maar daar moet je zelf achter staan en enkel doen als je poes koppig aan het wezen is. Als ze het echt niet en niet lust, dan zal dat daarmee ook echt niet lukken.
Bij andere katten werkt dat zowiezo niet, die eten nog liever niet.  Dus dan is dat zeker niet aan te raden.  Bij Luis werkt dat bv ook niet, daar ben ik beter om het te mengen of te laten marineren (of beide).

Wat Luis nu ook leert eten is wilde eend.  Misschien kan je dat eens proberen als je daaraan kan geraken? Geen gans, das nog wat minder, maar wilde eendfilet lukt aardig. De boutjes ook weer minder  ::).
Ik heb dat wel de eerste keer gemengd met gemalen tamme eendennekken aangeboden.  Ik hoopte dat hij zo de link zou leggen tussen biede.  Ik weet niet of dat geholpen heeft, maar goed, het gaat gemengd (met nog een beetje kalkoen erbij) redelijk goed binnen.
Bij Luis meng ik eigenlijk standaard zaken die hij niet lekker vind onder lekkere zaken. Anders krijgt hij ook veel te weinig afwisseling binnen.  Het is al een gewoonte geworden....
En ik zeg het, het gaat steeds gemakkelijker helemaal op, als het maar gemengd is.

Hier is een artikel met taurine-inhouden in tabelvorm:
http://www.vetmed.ucdavis.edu/vmb/aal/pdfs/spitze.pdf
Als je dat even afdrukt, ben je vast al een beetje wijzer.
Vanaf de site lezen is wel bijna niet te doen  :)

Hoop dat het helpt om je gerust te stellen.
Oh ja, en ook zeker het dooivocht van alle vlees meegeven he. Niet enkel van het orgaan.  Zeker dan bij konijn en dergelijke, want het beetje dat er in dat vlees zit (konijn blijkt uitzonderlijk arm te zijn), gaat grotendeels verloren in het vocht.
#2540528
Mowgli schreef: Op Wikipedia lees ik trouwens dat moedermelk veel taurine bevat?
;D
Om te kunnen barfen met je kat in Duitsland heb je nog best veel dingen nodig:
- honden, zodat je aan zakken biergist kunt komen en makkelijker bij de dealers dingen in kan slaan
- kippen, zodat je weer van je zakken biergist afkomt
- studie raketwetenschap aan een Duitse unief, zodat je zelf een menu voor je kat kan samenstellen
- humaan nageslacht op de wereld zetten, zodat je de taurinerijke moedermelk ook aan je kat kan geven
#2540974
koekje schreef: ;D
Om te kunnen barfen met je kat in Duitsland heb je nog best veel dingen nodig:
- honden, zodat je aan zakken biergist kunt komen en makkelijker bij de dealers dingen in kan slaan
- kippen, zodat je weer van je zakken biergist afkomt
- studie raketwetenschap aan een Duitse unief, zodat je zelf een menu voor je kat kan samenstellen
- humaan nageslacht op de wereld zetten, zodat je de taurinerijke moedermelk ook aan je kat kan geven
;D ;D ;D ;D
#2544680
koekje schreef: ;D
Om te kunnen barfen met je kat in Duitsland heb je nog best veel dingen nodig:
- honden, zodat je aan zakken biergist kunt komen en makkelijker bij de dealers dingen in kan slaan
- kippen, zodat je weer van je zakken biergist afkomt
- studie raketwetenschap aan een Duitse unief, zodat je zelf een menu voor je kat kan samenstellen
- humaan nageslacht op de wereld zetten, zodat je de taurinerijke moedermelk ook aan je kat kan geven
;D ;D ;D

Punt 1-3 is geen, eh, punt, daar kan voor gezorgd worden. Punt 4 gaat 'm niet worden; lijkt me pijnlijk, zo'n zogende kat aan je tiet! :P Plus, wat doe ik met de bijbehorende baby? Kan die toch moeilijk ook aan de kippen voeren! :D

Had ik deze laatste reacties op dit topic toch helemaal over het hoofd gezien... Bedankt voor alle input, met name Pearls ook! Bambi eet ondertussen nog steeds het liefst alleen gemalen hele kippen (daar zou dan genoeg taurine in moeten zitten, omdat poten en karkas zijn meegemalen?), gemalen konijn (vlees, en hopelijk ook het botwerk; heb vandaag net 3 kilo gemalen konijn binnengekregen (= koppen en Verarbeitungsfleisch, woteffah dat is)), gemalen eend en eendagskuikens. Had vandaag gemalen konijnenvlees met gemalen runderhartjes voor d'r neergezet > projectielkotsen. Dammit! Rund lijkt echt niet goed te vallen. Dooivocht voer ik mee (van de soorten die ze graag eet sowieso, en ik probeer er ook van andere soorten bij te doen, maar da's weer niet lekker >:().

Zucht. Kip, eend, konijn dus. Heb vandaag een paar kilo gemalen gans binnengekregen - benieuwd hoe dat in de smaak gaat vallen. Vrees het ergste. Heb van ellende zelfs Sasha's Blend gekocht, nav een ander topic hier; dat moet nog geleverd worden, maar ben nu al benieuwd hoe snel ik dat aan de kippen kan gaan voeren... >:( :-X
#2544708
Mevroi Kruim schreef: Kip, zeker plofkip, bevat verhoudingsgewijs erg weinig orgaan en veel slap spiervlees en vet. Ik voer daar altijd extra orgaan bij.
Balen van dat kotsen weer :-\ hier doen ze dat wel eens als ze te snel gegeten hebben.
Het is gemalen biokip - helaas wel zonder orgaan. Het enige orgaan dat er tot op heden in gaat is ook van konijn. Naja, dat is dan maar zo. Misschien verandert dat nog wel, de komende drie jaar of zo. Bambi doet de dingen graag rustig aan, heb ik de indruk! ::)

Op te snel eten heb ik haar nog niet kunnen betrappen. Ze inspecteert ieder stukje en besluit dan of het de moeite waard is op te eten. Op zich denk ik ook niet dat ze het niet lekker vindt, het runderhart, want anders zou ze het dus écht niet opeten.

Pfff, Weiber...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door