Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Belleke
#2529815
Ik ga weer eens vlees bestellen en heb zitten lezen en rekenen.
Ik vind het best moeilijk allemaal.

Belle is 9 jaar en weegt 28 kilo is een teef en lijkt het meest op een Duitse Staande.
Volgens de  Barf rekenhulp moest ze dan 560gram per dag eten.
Maar tot nu toe krijgt ze 400 gram waar ze het goed op doet.

Ik wil een aantal gemalen vleessoorten gaan geven.
En heb zitten puzzelen en kwam tot dit menu.


Maandag
Gesneden paard 225gram-lamsbot 155gram-lamspens 125 gram
Dinsdag
Kiezebrink eend 500 gram hierin zit ook hart en lever
Woensdag
gesneden rund 225gram=kipbot 155gram en kippenhart 40gram
Donderdag
Vette vismix Kiezebrink 500gram
Vrijdag
Gesneden hert 225 gram-lamsbot 155gram en runderpens 125 gram

Het weekend wil ik haar Darf Eco rodi en of andere merken KVV geven.

Ik heb verder nog zalmmix besteld van Kiezebrink en Kip/rund om af te wisselen.
Ook geef ik haar er groentehap bij die ik zelf maak.


Ik hoor graag of dit een goed menu is voor de hond?
Ik ben een beginneling dus het is voor mij nog een hele puzzel.
Bedankt voor het meedenken???

Knuffels Belleke
Door M@rina
#2529901
Ik heb het niet na gerekend maar voor mijn gevoel krijgt ze veel orgaan

In kiezebrink zit geen spiervlees Dus op kiezebrink dagen zou ik wat spiervlees toevoegen

Ik heb de rekenhulp even op 420 gram gezet )1,5% van het lichaamsgewicht)
Menu voor een teef, 9 jaar oud, 28 kilo.
Hoeveelheid: 1.5% van 28 kilo = 420 gram per dag / 2940 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 1470 gr.
Groentes 10% : 294 gr.
Orgaanvlees 15% : 441 gr.
Spiervlees 25% : 735 gr.


Ik ken de verhouding van kiezenbrink niet dus kan je niet adviseren over de verhoudingen.
Door Belleke
#2530138
Hallo Marina,

Heel hartelijk bedankt voor het meedenken en kijken.
Ik denk inderdaad dat die 420gram per dag beter is dat krijgt hij nu ook 400 gram en daar doet hij het goed op. Blijft mooi op gewicht.
Moet ik misschien bij het gesneden vlees dan geen hart/nier enz toe te voegen?
Ik denk dat de pens misschien ook minder kan.?

Hier zijn de percentages van kiezebrink:
Rund/kip-mix 40% kippennekken (waarvan ongeveer 20% bot), 30% rundvlees, 30% runderpens
Kip mix 35% kippenruggen, 15% kippenlever, 35% kippennekken, 15% kippenmaag
Eendemix 35% eendennekken, 15% eendenhart, 35% eendenkarkas en 15% eendenlever (ongeveer 30% bot)
Vette vismix 40% zalmlijven, 30% sardines, 30% haring (ongeveer 30% visgraten)

Ik vind het nog een hele puzzel en moet nog veel leren. Daarom ben ik ook erg blij met jouw reactie als ervaren barfster.
Ik heb nog niets besteld dus ik kan de bestelling nog veranderen.

Nogmaals Hartelijk bedankt dikke knuffels Belleke
Door M@rina
#2530659
Nou :o een ervaren barfster ben ik niet hoor heb wel kijk op kvv maar degene die ik voer zijn altijd al goed qua verhoudingen, daar hoef ik niets aan toe te voegen.


Ik zou inderdaad zelf geen orgaanvlees eer toevoegen, ik denk ook dat de ontlasting te slap wordt als je alleen spiervlees en orgaan geeft, beide werken laxerend.

Op maandag en vrijdag geef je lamsbot, hoe ziet dat er uit is dat bot er vlees of kaal bot. Dezelfde vraag voor kipbot op woensdag, zit er vlees an hoeveel ongeveer?
Door Belleke
#2530688
Ik heb dit bot nog niet gezien maar ik wilde dit bestellen. Het was gemalen lamsbot 85 tot 90% bot  Volgens mij is het kaal bot???
Maar heb nu nog even een keer een bestelling gedaan bij Caroba.
Ik heb het volgende besteld
Kiezebrink Paardenvlees gemalen 1kg
BARFmenu Eend 1 KG 
BARFmenu Kip 1 KG 
BARFmenu Makreel 1 KG   
Kiezebrink vette vismix 1 kg
Kiezebrink hertenvlees gemalen 1 kg   
Kiezebrink Zalmmix 1 kg 
Kiezebrink Rundkipmix 1 KG 
Kiezebrink Eendenmix 1 KG 
DARF EKo KVV 5 KG (losse blokjes vlees van c.a. 250 gram) 
BARFmenu Groentemix 1 kg 


Ik heb dus nog kippenlevertjes en hart thuis en eendenlever.
Pens kan ik van rodi of smuldier kopen.
Ik ga hier nog eens mee puzzelen en zal het dan plaatsen.
Nogmaals erg bedankt voor het lezen en meekijken.
Knuffels Belleke
Door M@rina
#2530864
Dat is inderdaad bijna kaalbot, als je dat voert dan ongeveer 25% van de hele maaltijd aan gemalen bot, 50% spiervlees, 15%orgaan, 10% groentemix

Tinlo barfmenu en darf eko zijn prima kvv's hoef je niets aan toe te voegen. Ik voer beide ook aan mijn honden.

Ik zou alleen op de dagen dat je Kiezebrink voert wat spiervlees bij geven.  Je hebt wel lekker wat variatie aan diersoorten et deze bestelling.
Door Belleke
#2538187
Toch nog weer een vraagje.
Hoeveel spiervlees moet ik dan toevoegen?
Ik had zelf gedacht aan 300 gram kiezebrink en de overige 120 gram bv paardevlees etc.
Zou dat goed zijn?
En als hij vis krijgt hoeft hij dan niets erbij
Ik geef 1 keer in de week vis.
Vandaag voor het eerst die vette vismix van kiezebrink hij vond het heerlijk.
Gisteren heeft hij Lam gehad van Alaska en vandaag die kiezebrink.
Morgen dacht ik dan maar eens die Darf te geven en dan wil ik donderdag een van die kiezebrinkmixen geven.
Misschien dat ik daarbij dan ook groente moet doen???
Knuffels Belleke
Door Belleke
#2539313
Hoeveelheid: 1.5% van 28 kilo = 420 gram per dag / 2940 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 1470 gr.
Groentes 10% : 294 gr.
Orgaanvlees 15% : 441 gr.
Spiervlees 25% : 735 gr.

Belle
Moet dan 420 gram hebben per dag.
210 gram rauw vleesbot
042 gram groente
063 gram orgaanvlees
105 gram spiervlees

35% kippenruggen, 15% kippenlever, 35% kippennekken, 15% kippenmaag Kiezebrink Kipmix

Als ik dit goed bekijk krijgt hij met deze mix teveel orgaan vlees binnen?
Want dat is 30 % samen toch?
Hoe compenseer je dat door bv de dag erna geen orgaan vlees te geven?
En als ik het goed begrijp zitten in de kippenruggen en kippennekken vleesbot.
Dat is dan samen 70% ook teveel!!!

Ik wil van deze mix 300gram geven en dan 120 gram bv paardenvlees erbij zou dat goed zijn?
En is het schadelijk voor Belle als hij deze mix een of twee keer per week krijgt en voor de rest krijgt hij dan de complete mixen die ik hierboven al genoemd hebt.

Eerlijk ik vind het nogal een ingewikkelde materie dat vers voeren.
Wil niet dat mijn hond tekorten of in dit geval teveel krijgt.
Maar ik vind die kiezebrink mixen er natuurlijk uitzien en dacht dit is gezond.
Misschien de volgende keer toch helemaal zelf gaan samenstellen hoop met een beetje hulp van jullie die al ervaren zijn.
Knuffels belleke
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2539760
210 gr vleesbot & 90 gr orgaan = 300 gr kipmix  (70% vleesbot + 30 % orgaan)
Ik zou eerder een week menu maken waar je dan in zorgt dat je percentage wel klopt.
Bijv:
maandag kiezenbrink 300 gr + spiervlees 120 gr
dinsdag kiezenbrink 300 gr + spiervlees 120 gr
woensdag  210 gr vleesbot + 75 gr spiervlees (dus geen orgaan) + 120 gr groentemix

(het is een idee en ik ben geen expert)
Door M@rina
#2540327
Ik zit nu op mijn werk en heb geen tijd om de brekeningen na te kijken maar dat het zo ingewiikkeld is komt door de kleuze voor Kiezenbrink. Bijna alle andere kvv's hebben gewoon een uitgebalanceerde voeding waarje zelf niet hoeft te rekenen en af te wegen.
Door Belleke
#2540421
Maandag: Lam van Alaska
Dinsdag: Vette vismix van Kiezebrink
Woensdag: Darf eco
Donderdag :Kiezebrink eend 300gram en 120 gram gemalen paard
Vrijdag : Tinlo Kip
Zaterdag denk ik dan maar weer eens Darg te geven
Zondag Rodi

Arkay jouw idee is niet zo gek hoor. IK puzzel gewoon lekker even door.
Als ik dus die Kiezebrink geef twee keer per week kan ik het teveel aan orgaan en bot dan dus compenseren door het weg te laten in een andere maaltijd.
Marina dank voor het meehelpen.

Het is in het begin een puzzel denk ik tot je het juiste menu te pakken hebt.
Misschien dat ik uiteindelijk wel moet overgaan op een vast weekmenu???
Dat is misschien het makkelijks?
Maar je zou dan bv spiervlees iedere keer andere diersoort kunnen doen of zo. Dat hij toch weer verschillende diersoorten krijgt.
Ben begonnen met de pre mixen die je gewoon overal kunt kopen.
En zo langzaam word het KVV toch uitgebreid merk ik.
Je wilt dan toch iets beters voor je hond.
Maar echt barfen denk ik dat ik dat toch niet ga doen omdat ik dit al zo moeilijk vind.
Maar met jullie hulp hoop ik toch dat Belle uiteindelijk een evenwichtige voeding gaat krijgen.

Vanmorgen had ik de groentemix van Tinlo in portie verpakkingen gedaan en Belle wil dat altijd wel wat proeven. Maar deze vond hij dus ook maar niets.
Het is eigenlijk ook geen groentemix want er zit dit in Bevat verse gepureerde groente, vers kippenvlees, verse makreel, verse runderpens, verse boekmaag en verse kippenbotten.
Heb er toch maar zakjes van 46 gram van gemaakt.
Maar heb mijn eigen groentemix ook nog wel die bestaat helemaal uit groente en daar is hij gek op.
Nogmaals bedankt Knuffels Belleke
Door Belleke
#2544425
Maandag: Lam van Alaska
Dinsdag: Vette vismix van Kiezebrink
Woensdag: Darf eco
Donderdag :Kiezebrink eend 300gram en 120 gram gemalen paard
Vrijdag : Tinlo Kip
Zaterdag denk ik dan maar weer eens Darf te geven
Zondag Rodi
maandag kiezebrink eend 300gram en 120gram paard
dinsdag Darf

Ik ben nog steeds aan het puzzelen.
Alles op een rijtje gezet maar ik vind het maar moeilijk.
Misschien dat jullie nog tips hebben of willen helpen om toch een evenwichtig menu te krijgen.
Knuffels Belleke
Door Hanny
#2544570
Als je weet, wat er aan verhoudingen in de mixen zit, kun je ook uitrekenen, of je daar blij mee bent en ook, of je dat wilt blijven voeren.
Als ik mixen zou voeren, dan zou ik, als er werd vermeld, dat ze volledig zijn, het gewoon geven zonder mezelf er druk om te maken. Veel te ingewikkeld om daar uit wijs te worden.
Neem nu Smuldier, daarvan heb ik altijd wel iets in de vriezer. Naar mijn idee is dat gewoon een hapje eten, dat ik geef, als er iets aan gewicht aangevuld moet worden, soms heb ik allemaal restjes en dan wat Smuldier er bij en de kliekjes zijn weer op.
Ik heb helemaal niet de neiging om dan Smuldier aan te gaan vullen met weet ik veel wat.
Hetzelfde geldt voor Rodi, vroeger was dat  alleen verkrijgbaar, nu geef ik het al jaren niet meer. Je gelooft toch niet, dat daar mooi vlees in zal zitten. Ik geef de pupjes wel Energique en ook dat ga ik niet aanvullen, soms wel eens een ander maaltje, maar een kant en klaar produkt aanvullen doe ik niet, omdat ik echt niet zou weten waarmee.
Als ik je lijstje bekijk, dan zie ik lam en vette vismix, hier zouden ze daarvan waarschijnlijk aan de race gaan.
Waarschijnlijk is het zo, dat je zelf moet samenstelen, als je echt wilt weten wat je voert en als je iets minder precies bent, pak je gewoon kant en klaar voer, maar wel die waarvan wordt gezegd, dat ze volledig (wat dat dan ook is) zouden zijn.

Hanny
Door M@rina
#2544833
Nogmaals, dat het zo ingewikkeld is komt omdat je kiezenbrink voert, dat bestaat alleen uit bot en orgaan. Je andere merken; Darf, Alaska Tinlo zijn prima kvv's die je gewoon per dag of per week kunt afwisselen en daar hoef je helemaal niets aan toe te voegen. 4 á 5 diersooorten in drie weken is prima. Je kan dus best 2x dagen achter elkaar hetzelfde voeren.
Darf bevat al 4 diersoorten, tinlo heeft geloof ik 7 verschillende soorten en alaska heeft ook een aantal diersoorten. Wissel van ieder merk een paar soorten af en je kan kiezenbrink achterwege laten.

Maar aangezien je maar 2x per week kiezenbrink voert zou ik ok niet al te moeilijk doen, probeer dit menu en kijk hoe je hond het er op doet.
Persoonlijk zou ik liever de smuldier compleet (rode verpakking) voeren dan rodi.
Ik zal je laten zien hoe mijn menu er uit ziet voor de honden:

Maandag paard tammenga
dinsdag tinlo eend
woensdag tammenga rund
Donderdag darf
vrijdag versvoer
zaterdag 1 maaltijd versvoer, 1 maaltijd kipkarkas met kippendij
zondag 1 maaltijd darf, 1 maaltijd kwartelkarkas met ei

maandag tammenga compleet
dinsdag All animal parelhoen
woensdag tammenga geit
donderdagdarf eko
vrijdag tammenga lam
zaterdag 1 maaltijd darf, 1 maaltijd eendennekken met kipdijen
zondag 1 maaltijd all animal konijn, 1 maaltijdkwartelkarkas met ei

Sinds kort voer ik een vismaaltijd meer omdat ze dat hier niet pruimen. Wel krijgen ze 2x per week een scheutje zalmolie en gedroogde visjes.
Door Belleke
#2545190
Bedankt voor jullie reacties ik ben er echt blij mee.
Belle doet het wel goed op haar menu maar je weet natuurlijk niet of hij tekorten of iets teveel krijgt wat schadelijk voor hem kan zijn.
Marina fijn dat jij je menu hier geplaatst heb dan kan ik gewoon eens zien hoe andere menu's er uit zien.
Heb toch weer een paar vragen
Versvoer is dat een merk of iets anders???
Ik heb hier ook een zak kippennekken liggen maar omdat hij al teveel bot binnen krijgt door die Kiezebrink weet ik niet of ik die wel kan geven?
Verder wil ik eens een van deze mixen proberen.
http://natuurendier.nl/?page_id=6
Kennen jullie dit. Dit is van Bianca van dit forum uit Almelo.
Dit lijkt me wel wat en dat is makkelijk omdat het kort bij ons is en ik het zo zou kunnen gaan ophalen.
Misschien dat dit beter is dan die Kiezebrink mixen?

Weer genoeg gevraagd voor vandaag.
Nogmaals ik waardeer julllie reactie.
Knuffels Belleke

Dit voer
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door