Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dotti
#2539211
Ons hondje is erg energiek, niet perse mager maar absoluut niet lekker velletje op. Ze heeft t ook vreselijk koud buiten.
Ik kreeg de tip wat schapenvet bij te voeren, leek me briljant. Nu heb ik een paar kilo bij de slager gehaald maar eigenlijk Geen idee hoe vaak en hoeveel je dat mag geven?
Iemand enig idee? of ervaring?
Door Mevroi Kruim
#2539216
Ik voer zelf helemaal geen extra vet als mijn honden te mager zijn. Ik voer gewoon hun rantsoen in z'n geheel verder op tot ze weer aankomen. Mijn redenering is dat te magere honden niet alleen calorieen te weinig krijgen maar ook de andere voedingsstoffen, en door meer vet te geven krijgen ze niet meer andere voedingsstoffen binnen. Daarnaast is een overdosis vet niet zonder risico's, het kan de pancreas overbelasten wat ernstige gezondheidsproblemen kan opleveren.

En vet is iha vet, qua calorieen, voor zover bekend heeft schapenvet geen magische of bijzondere eigenschappen die het onderscheiden van andere soorten vet van grote grazers. Vet van wild en van vette vis is een ander geval, dat bevat substantieel meer omega-vetzuren en die zijn wel belangrijk.
Door Dotti
#2539226
Mevroi Kruim schreef: Ik voer zelf helemaal geen extra vet als mijn honden te mager zijn. Ik voer gewoon hun rantsoen in z'n geheel verder op tot ze weer aankomen. Mijn redenering is dat te magere honden niet alleen calorieen te weinig krijgen maar ook de andere voedingsstoffen, en door meer vet te geven krijgen ze niet meer andere voedingsstoffen binnen. Daarnaast is een overdosis vet niet zonder risico's, het kan de pancreas overbelasten wat ernstige gezondheidsproblemen kan opleveren.

En vet is iha vet, qua calorieen, voor zover bekend heeft schapenvet geen magische of bijzondere eigenschappen die het onderscheiden van andere soorten vet van grote grazers. Vet van wild en van vette vis is een ander geval, dat bevat substantieel meer omega-vetzuren en die zijn wel belangrijk.
Dank voor het advies. Erg duidelijk uitgelegd ook. Maar wat bedoel je precies met andere voedingstoffen? Want ik hou me precies, misschien zelfs teveel aan de barf rekenhulp. Alleen de groente schiet er wel eens bij in.
Door smulpaap
#2539375
cindy5409 schreef: Ik zou gewoon haar hele menu iets verhogen.


Precies , stel je voert nu 2 % ... dan kan je bv 2,5 % gaan voeren of zelfs 3 % als jouw hond dat nodig heeft . Dan voer je van alles meer en houd je balans in alle voedingsstoffen
Door Mevroi Kruim
#2539427
Dotti schreef: Dank voor het advies. Erg duidelijk uitgelegd ook. Maar wat bedoel je precies met andere voedingstoffen? Want ik hou me precies, misschien zelfs teveel aan de barf rekenhulp. Alleen de groente schiet er wel eens bij in.
Als je de hoeveelheid vet opvoert haal je je menu uit balans. Want dan eet je hond in verhouding meer vet en navenant relatief minder andere voedingsmiddelen. Ik zou dus, zoals de anderen ook al schrijven, gewoon helemaal meer gaan voeren, dus bv 5% ipv 4%. Of zelfs 8% ipv 4%. Dan krijgt je hond sowieso meer energie binnen maar ook meer van alle andere voedingsstoffen.
Hou er rekening mee dat aankomen geleidelijk gaat en niet met kilo's per week. En dat is ook prima. Het duurt soms even voordat ze het extra voer ook goed en effectief verteren en voordat de tekorten zijn aangevuld. Ik heb Logi in zijn grote groeitijd maandenlang 10% gevoerd zonder dat hij snel dikker werd.
Door Dotti
#2539987
Ik begrijp dat wel. Dat heb ik ook gebrobeerd. Maar ze eet gewoon niet.
Snacks gaan dr altijd in als warme koek, maar b.v. een extra portie, of een halve extra portie eet ze gewoonweg niet.
Door nienk
#2540035
je zou inderdaad als 'tussendoortje' een extra maaltijd kunnen geven. dat doe ik bij Reus ook, als hij erg actief is. hij zou een dubbele portie wel op krijgen, maar gevoelsmatig lijkt het mij doeltreffender om een extra maaltijd te geven.

trouwens, het koud hebben kost ontzettend veel energie voor het lijf van de hond. het zou kunnen dat ze het, doordat ze te mager is, het zo koud heeft dat dat zo veel energie kost dat er niet tegen op te voeren is. Reus heeft dat een tijdje gehad toen hij alleen maar konijn at vanwege zijn eliminatiedieet, konijn is enorm mager en het was ook nog eens midden in een super strenge winter. heb toen maar een jasje voor hem gekocht. je kan wel meer gaan voeren om de hond aan te laten komen, maar als ie er toch gelijk alles weer af bibbert, dan is het dweilen met de kraan open.
Gebruikersavatar
Door pike
#2540498
Dotti schreef: Ik begrijp dat wel. Dat heb ik ook gebrobeerd. Maar ze eet gewoon niet.
Snacks gaan dr altijd in als warme koek, maar b.v. een extra portie, of een halve extra portie eet ze gewoonweg niet.
Ze heeft wel lekkere trek  ::) Wat voor snacks geef je?
Als ze wel snackt maar haar gewone eten niet (of niet voldoende) dan zou ik beginnen met de snacks achterwege te laten. En als ze dan nog steeds niet méér wil eten eens een maaltijd overslaan. Ik denk ook dat één maaltijd per dag beter werkt dan meerdere kleine.
Door Dotti
#2540753
Ze krijg 1 x per dag eten, savonds (ik ben altijd bang geweest voor maagkantel, en nu kan ze lekker snachts uitbuiken(
Bovendien is ze altijd een slechte eter geweest, ook een van de redenen waarom ik het savonds geef. ze eet bijna altijd alles netjes op.
Tenzij ik inderdaad meer ga voeren, dan laat ze alles extra gewoon staan.
pike schreef: Ze heeft wel lekkere trek  ::) Wat voor snacks geef je?
Als ze wel snackt maar haar gewone eten niet (of niet voldoende) dan zou ik beginnen met de snacks achterwege te laten. En als ze dan nog steeds niet méér wil eten eens een maaltijd overslaan. Ik denk ook dat één maaltijd per dag beter werkt dan meerdere kleine.
Jij bedoeld dat ze gewoon n beetje verwend is?  ::)
Ze kreeg voorheen Niks extra's. Ik vond dat niet nodig. Maar ook dat gebruik ik nu in de hoop dat ze een beetje aankomt.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2540867
Hier wordt ook 2x per dag gevoerd  ;)
Al naar gelang hoe hard ze moeten werken/training ook wat schapenvet erbij.
Ik heb er eentje die moeilijk op gewicht te houden is, maar met af en toe wat extra vet en 2x per dag voeren doet ie het goed.

Denk dat het er ook vanaf hangt hoe je hond wat verdraagt.
Die krijgt veruit meer als de 2% waar men het doorsnee over heeft.
Dan zou ie nog geen 400 gram per dag mogen krijgen, is echt veel te weinig.
Gebruikersavatar
Door pike
#2540937
Dotti schreef: Ze krijg 1 x per dag eten, savonds (ik ben altijd bang geweest voor maagkantel, en nu kan ze lekker snachts uitbuiken(
Bovendien is ze altijd een slechte eter geweest, ook een van de redenen waarom ik het savonds geef. ze eet bijna altijd alles netjes op.
Tenzij ik inderdaad meer ga voeren, dan laat ze alles extra gewoon staan.

Jij bedoeld dat ze gewoon n beetje verwend is?  ::)
Ze kreeg voorheen Niks extra's. Ik vond dat niet nodig. Maar ook dat gebruik ik nu in de hoop dat ze een beetje aankomt.
:D nee hoor dat bedoelde ik niet zo. Ik weet immers totaal niet hoeveel snacks je geeft. Ik dacht alleen, laat de snacks achterwege misschien eet ze dan wel graag wat meer eten.

Kallista schreef: Hier wordt ook 2x per dag gevoerd  ;)
Al naar gelang hoe hard ze moeten werken/training ook wat schapenvet erbij.
Ik heb er eentje die moeilijk op gewicht te houden is, maar met af en toe wat extra vet en 2x per dag voeren doet ie het goed.

Denk dat het er ook vanaf hangt hoe je hond wat verdraagt.
Die krijgt veruit meer als de 2% waar men het doorsnee over heeft.
Dan zou ie nog geen 400 gram per dag mogen krijgen, is echt veel te weinig.
Vraag me altijd af wie dat kan voeren! Die van mij eten doorgaans 3,5-4%, momenteel zelfs 4,5%, af en toe een uitschieter naar 7,5-10% (en dan ook nog de trainingssnoepjes en snackjes daarnaast plus wat ze buiten zelf nog bij elkaar scharrelen  ::)). En dan noch zijn er mensen die mijn honden mager vinden  :-X
Gebruikersavatar
Door Thea
#2541116
Ik voer hier idd 2% en ze zijn zeker niet te mager maar ook niet te dik ;)
En dan laat Boy nog wel eens wat van zijn eten staan :-\
Als snacks krijgen  s ávonds 1 zelf gemaakt schapen vetblokje en 1 stukje gedroogd iets.
Soms nog een heel klein stukje brood als wij dat hebben gegeten.
En de borden mogen ze afwassen maar daar zit echt bijna niets op ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door