Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2530413
Hoi allemaal,


Sinds een maand lees ik hier op Barfplaats mee en ben ik lid geworden van dit super informatieve forum.
Onze vier honden zijn sinds 5,5 week over op KVV en dit gaat echt geweldig goed!

Uiteraard wil ik onze vier katten ook heel graag overzetten op KVV alleen zitten hier een paar maar's aan... onze jongste kater Khivar net 3 jaar geworden heeft van de zomer blaasgruis gehad.
Hiervoor is hij op Royal Canin Urinary s/o High Dilution gezet een blaasgruis oplossend dieetvoer.
Onze andere drie katers hebben deze brokjes ook gekregen dit omdat zij geen natvoer lusten of er diaree van krijgen en dus staan er voor alle vier dag en nacht onbeperkt droge brokjes klaar.

Ik heb in het verleden al zoveel soorten natvoer geprobeerd waaronder heel veel soorten blikvoer maar ook KVV van Carnibest en Tinlo.
Of ze lusten het niet of ze krijgen er diaree van :(

Nu is het zo dat onze oudste kater Chum net 4 jaar geworden ineens toch om lijkt te zijn want als ik de KVV maaltijd voor de honden afweeg zit hij er altijd bij en geef ik hem een paar kleine plukjes vlees die hij super smakelijk naar binnen werkt :)
Van alle vier is hij ook wel degene die het meest gek op eten is want soms krijgt hij een klein stukje kaas of worst of iets dergelijks en dat peuzelt hij dan heel smakelijk op.
De andere drie hebben dit helaas niet...
Sinds van de week doe ik het zo dat als ik de KVV maaltijd van de honden afweeg ik voor Chum een paar plukjes KVV in zijn eigen bakje doe.
Soms komen de andere katers even kijken uit nieuwschierigheid maar ze trekken er helaas toch hun neus voor op en blijft Chum de enige die het graag eet.

Mijn vraag is mag een blaasgruis kater (als het me zou lukken om ze om te krijgen) ook over op KVV?
De gruis is over hij mag nu ook een blaasgruisvoorkomend dieetvoer...

En zijn er mensen die hopelijk goede tips voor me hebben voor de andere drie katten?
De blaasgruiskater (Khivar) is ook erg zwaar, hij weegt ruim 7,5 kilo daarom ben ik ook bang voor leververvetting dus durf ik de droge brokjes niet te lang weg te laten.
Maar dat maakt het natuurlijk moeilijk want dan krijgen ze geen honger en eten ze de KVV sowieso niet... :'(

Ik zou zo ontzettend graag de laatste brokken hier in huis ook de deur uit willen doen ;)
#2531001
Hoi Kimber,

Ook wij zijn sinds een paar weken over op KVV met onze 3 katers en 1 kitten. De reden dat we juist over zijn gestapt op KVV is dat 1 van onze katers ook blaasgruis had. Een halfjaar geleden dus naar de DA en op antigruis voer gezet. Nadat dat op was zijn we overgegaan op RC blaas-onderhouds-voer. Na anderhalve zak hiervan bleek hij echter weer gruis dus het hele DA verhaal opnieuw. Omdat we dit niet langer wilde zijn we op zoek gegaan naar beter voer voor de gruis kater en zodoende op KVV uitgekomen.

Het idee achter KVV voor een gruis kater is dat KVV (met extra water aangelengd) zorgt voor een dusdanig doorspoeling dat gruis niet meer opgebouwd wordt. Ook de urine Ph schijnt door het eten van KVV naar een waarde te gaan die voorkomt dat er gruis komt. Dat van die Ph heb ik hier gelezen en een ideale waarde schijnt tussen de 6 en 6.5 te liggen. We hebben nu Ph staafjes bij Bol gekocht om dit te meten en eventueel wat bij te sturen.

Voor wat betreft het over zetten van moeilijke eters zijn er hier veel tips te lezen van mengen met nat-voer soorten tot poeders en smeersels erover. Wat betreft de diarree kan ik zeggen dat na de overgang van KVV geen van de 4 diarree heeft gehad en dat ze nu kogels hebben ipv ontlasting  ::)

In ieder geval heel veel sterkte met jullie katten en probeer vooral de moed niet te laten zakken.
#2531028
Welkom!

Gruisoplossende brok is niets anders dan gewone brok met een verzuurder erin. En mogelijk extra zout om theoretisch de kat meer te laten drinken  :uglystupid2:
Khivar kan dus zeker op rauw. Het kan belangrijk zijn toch zeker in het begin regelmatig de pHwaarde van een urinestaal te meten. Zo weet je of alleen kvv voldoende is om de juiste zuurgraad te bereiken, of dat je zelf een extra verzuurder erbij dient te geven (er staat vast meer info in de medische hoek).
Een kat krijgt met een rauw menu (kvv of barf) niet alleen minder snel gruis vanwege het vocht, ook schijnt rauw vlees een soort van natuurlijke verzuurder te zijn op 1 of andere manier.

Ik geloof dat het wel zo is dat een dikke kat meer kans (kans, dus niet perse) maakt op een vette lever, maar ook dat hoeft geen belemmering te zijn om een vers menu te introduceren.
Nav de mening van verschillende DA's (ik heb ook een spekje; Sien) hou ik 24 uur als kritiek punt. Dus na 24 uur weinig tot niets eten (in de zin van minder dan de helft dan een normale dagportie), sta ik klaar met de spuit om te gaan dwangvoeren. Ik heb dat nog nooit hoeven doen gelukkig en ze hebben hier ook nog nooit een vette lever gehad.

Er staan wat algemene tips en instructies in de sticky.

Succes!
#2535418
Dank je wel voor jullie reaktie's!

Inmiddels is er een klein stapje in de goede richting... naast Chum komt Modjo nu ook kijken als ik de KVV voor de honden afweeg en ook hij eet er een paar kleine plukjes vlees van :)
Nog niet zoveel maar toch iets ;) dat zijn er toch 2 van de 4.
Maar als ik een klein beetje in het bakje doe voor de andere twee; Khivar of Timo dan halen zij er hun neus nog steeds voor op.
Toch heb ik gisteren maar eens twee rolletjes Barfmenu gehaald, Makreel en een rolletje Eend gewoon om weer te gaan proberen.

Ik zal vandaag de algemene tips en de instructies in de sticky goed door gaan lezen in de hoop dat ik ze toch alle vier over kan gaan zetten.

Wat Chum en Modjo betreft durf ik de droge brokjes wel een halve dag of hele dag weg te halen hun hebben beiden laten zien dat ze toch iets van KVV eten.
Maar ik ben wel heel benieuwd of ze er meer van gaan eten als de droge brokjes er niet meer staan :-\

De staafjes voor het meten van de PH in de urine kun je via internet kopen?
#2535669
Ja hoor de Ph staafjes zijn bij veel sites via internet te koop.
Ik heb ze gisteren (zaterdag) binnen gekregen en had ze dinsdag bij Bol.com besteld. 120 staafjes van Holisan voor een Ph tussen de 5.4 en 7.4. Inclusief verzendkosten onder de 10 euro. De schaal is per 0.3 Ph dus naukeurig genoeg om te bekijken of het tussen de 6 en 6.5 is. Er zijn ook staafjes te koop (bij drogist sites) die per 1 Ph een kleur hebben maar dan is het dus wat lastig.

Gisteren urine opgevangen en (hoera) de Ph was 6.2. We hoeven dus gelukkig niet te verzuren oid. Wel willen we het van de week nogmaals meten want we weten niet of dit constant is!
#2538752
Haasm schreef: Ja hoor de Ph staafjes zijn bij veel sites via internet te koop.
Ik heb ze gisteren (zaterdag) binnen gekregen en had ze dinsdag bij Bol.com besteld. 120 staafjes van Holisan voor een Ph tussen de 5.4 en 7.4. Inclusief verzendkosten onder de 10 euro. De schaal is per 0.3 Ph dus naukeurig genoeg om te bekijken of het tussen de 6 en 6.5 is. Er zijn ook staafjes te koop (bij drogist sites) die per 1 Ph een kleur hebben maar dan is het dus wat lastig.

Gisteren urine opgevangen en (hoera) de Ph was 6.2. We hoeven dus gelukkig niet te verzuren oid. Wel willen we het van de week nogmaals meten want we weten niet of dit constant is!

Hoi,


Wat een goed nieuws dat de ph van de urine 6.2 was!
Heb je het inmiddels nog een keer gemeten?

Hoe meet je trouwens?
Kan dat gewoon als de bewuste kat op de bak is geweest door dan het staafje in het grit te steken?
Opvangen is hier echt problematisch dat is me echt nog niet gelukt.
Toen Khivar blaasgruis had heeft de dierenarts de urine via een blaaspunctie uit zijn blaas gehaald.

Dank je wel voor de link dan kan ik ze bij Bol.com bestellen :)
#2538753
Nee, dan meet je de pHwaarde van het grit mee. Dus een schoon staal. Snippers van een vuilniszak in een lege bak, pollepel onder de kont steken als er gehurkt wordt, van die speciale korrels in de bak (katkor?), etc. En anders even langs de dokter voor een punctie of leegdrukken.
#2538764
Dank je wel voor je reaktie Koekje :)

Ik hoop dat ik de overstap op KVV snel zou kunnen gaan maken...
Timo heeft sinds kort dat hij af en toe moet overgeven van de blaasgruis oplossende brokjes :(

Afgelopen maandag geschrokken, ik kom de huiskamer in en zie dat Timo precies op dat moment moet overgeven maar hij stond precies boven de laptop :o
Ik rende er naartoe maar was toch te laat alles ging precies over het toetsenbord heen.
Gelijk met de keukenrol aan de gang gegaan maar helaas het beeld ging raar doen en daarna was het game over!
Gelukkig hebben we nog een hele oude laptop (weliswaar met allemaal rare gekleurde streepjes door het beeld heen) maar hij doet het in ieder geval dus die gebruiken we nu maar.

Maar ik maak me dus wel wat zorgen, ik zou de katten zo graag over willen zetten op KVV.
Het probleem is alleen dat het mengen van iets anders door de KVV om ze er zo aan te laten wennen vaak problemen geeft omdat onze poezels snel aan de diaree gaan of het gewoon niet willen eten.
Natvoer hebben ze of echt geen interesse in of als het wel gegeten wordt komt er diaree van :(

Chum eet redelijk goed van de KVV als ik hem wat voorzet, Modjo eet er echt een klein beetje van maar ik denk als ik de brokjes weghaal dat ze beiden er wel meer van zullen gaan eten tenmiste dat hoop ik dan.

Voor Khivar en Timo heb ik Hill's A/D dit is het enige dat ze wel lusten en als ik dit op en door de KVV smeer dan gaan ze beiden wel aan de KVV likken Khivar heeft ook echt wat op ervan maar bij Timo was het meer een klein beetje likken.

Moet ik toch de brokjes weghalen voor bevoorbeeld acht uur lang?
Of is het een optie om wat fijn gemaakte brokjes door de KVV mengen?
#2538774
kimber schreef: Moet ik toch de brokjes weghalen voor bevoorbeeld acht uur lang?
Of is het een optie om wat fijn gemaakte brokjes door de KVV mengen?
Beide kan.
Niet te onzeker, ze vallen niet acuut dood neer. Voor sommige katten wil het ook nog wel eens uitmaken hoe de gemoedstoestand van de mama (m/v) is. Als je zelf er zenuwachtig onder bent, pikken ze dat toch op nav veranderde lichaamstaal en -houding en zullen ze zelf mogelijk ook afwachtend reageren.
Ik heb hetzelfde met Otje gehad, ondanks dat ze toen nog een klein frummeltje was. Toen ik de houding had van 'geen gezeik, je gaat op vers', ging ze dat ook.
#2538795
Dank je Koekje!
Misschien speelt dat inderdaad onbewust ook wel mee...

Als ik KVV ga aanbieden aan de poezels en de droge brokjes weghaal, hoe lang kan ik de KVV dan laten staan voor ze?
Ik begrijp dat dat nu wat langer kan als in de lente/zomer vanwege de vliegen maar omdat ze er nu nog aan moeten wennen dat er in plaats van onbeperkt droge brokjes klaarstaan nu twee voermomenten op de dag gaan komen met KVV wil ik het graag zo lang mogelijk laten staan zodat ze allemaal de kans krijgen ervan te eten.

Of is dit misschien geen goed idee? Wennen ze juist sneller aan twee voermomenten op de dag door de KVV bijv. een uur lang te laten staan en dan weg te halen?

Omdat Chum de KVV wel zo wil eten zonder toevoegingen en Modjo ook (als is het bij hem mondjesmaat) wil ik eigenlijk liever dat Chum en Modjo niet de kans krijgen om de KVV van Khivar en Timo te eten waar ik dus wel een toevoeging in de vorm van hill's a/d door ga doen omdat ik dan bang ben dat Chum en Modjo het niet meer puur willen eten...

Maar de poezels apart houden is ook weer zo wat :-\
#2538818
Ik heb Ot niet gelijk op kvv overgezet, maar ook in losse maaltijden ipv onbeperkt. Ik klapte gewoon de bench in en had er de avond ervoor geen nieuw bakje met brokken ingezet. Toen ze in de ochtend haar prak wilde, had ze dus stevige knaaghonger en kreeg ze ineens een schaaltje kvv met tartaar. En dat at ze op.
Voor mij een stuk makkelijker, want ik hoefde niet meer de hele tijd op Sien te letten of die alsnog zou proberen in de bench te komen of het kleed naar zich toe te trekken zodat ze alsnog het schaaltje kon leegvissen. IN heb in het begin Ot op de krabpaal gevoerd, dat was voor mij wat makkelijker overizcht houden en voor Sien iets moeilijker om het snel op te eten.
Sien was al getraind om alleen op haar kleedje te eten en later heb ik ook Ot op haar kleedje getraind. Meerdere voermomenten kan, zet het bakje dan in de tussentijd gewoon weer in de koelkast terug. Wat langer laten staan kan natuurlijk ook, liefst niet te warm (niet naast of onder de verwarming). Je ziet vanzelf als het teveel is ingedroogd en ze het echt niet meer willen eten.
#2539685
Ik denk dat er een héél klein stapje in de goede richting is gemaakt :)
Timo en Khivar de twee die tot nog toe niets van KVV moesten hebben hadden er vanmorgen toch een beetje interesse in!
Beiden hebben ze aan Barfmenu Makreel zitten likken!
En dat zonder dat ik er iets doorheen heb gemengd :)

Er werd nog niet echt van gegeten maar het lijkt me een héél klein stapje in de goede richting?!?
Normaal trekken ze er beiden hun neus voor op en lopen dan gelijk weg maar nu hebben ze er wat aan zitten likken en soms likten ze een stukje KVV op waar dan heel raar op gekauwd werd alsof het een lap vlees was hahaha...
Het lijkt wel of ze het een beetje vies vinden om zo'n heel klein stukje gemalen vlees in hun bekkie te hebben.

Ik heb rond 15.00 uur de droge brokken weggehaald en nogmaals de KVV aangeboden en weer hetzelfde verhaal beiden toonden er toch wel wat interesse in en begonnen er aan te likken vanavond bied ik de KVV nog een keer aan.
Ik hoop zo dat ze er van zullen gaan eten!

Chum vind het inmiddels heerlijk en eet zijn portie graag, Modjo eet nog heel mondjesmaat maar ik denk dat dat ook wel veranderd als er geen droge brokjes meer klaarstaan ;)

Voor de zekerheid zal ik voor de nacht de droge brokjes wel terug zetten maar ik blijf proberen!
#2539734
kimber schreef: Voor de zekerheid zal ik voor de nacht de droge brokjes wel terug zetten
Dat zou ik dan weer niet doen. Katten zijn niet debiel, die snappen heel snel vanzelf dat als ze overdag niets of weinig eten, ze dan 's nachts weer een schaal droog junkfood krijgen.

Als je bang bent dat ze te weinig zullen eten op 24 uur, kan je ze natuurlijk wel iets anders geven. Haal dan voor mijn part een biefstuk of riblap bij de supermarkt en geef ze dat. Ot heeft in de wenperiode ook veel tartaar gegeten. Dat at ze tenminste zonder moeite en het is wel rauw.
Laatst gewijzigd door koekje op do 13 dec 2012, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2543611
Het opvangen van urine doen we met behulp van een dekseltje van een hak potje of een klein bordje (zo een waar je je theezakje op doe). Het is wel even in de gaten houden wanneer hij op de bak gaat en vooraf natuurlijk het deksel van de bak halen ;).

Vanmorgen hebben we opnieuw de ph van onze blaasgruizer gemeten en was het iets hoger namelijk 6.5. Dat zou ook wel kunnen want hij heeft de afgelopen dag erg weinig gegeten (dus geen doorstroming). We geven ze namelijk Haaksbarf en de eend lusten ze geen van vieren.  De blaasgruizer (Puk) eet er wel wat kleine hapjes van maar minimaal. De ander Haaksbarf smaken gaan er in als koek. We wilde echter dat ze het eten vanwege de variatie, maar weet nog niet wie er gaat winnen!
#2543627
Ik lees met dit topic mee. Heb ook een gruiskater.
Tot op heden trekt hij een hele vieze neus naar hetgeen ik hem voorzet.
Een heel klein beetje mengen door smack (wat ie normaal niet krijgt maar reusachtig lekker vindt)
is hem al teveel. Hij laat het gewoon staan.  :-X

Wat weer niet ten goed komt van ons klein hondje.
Want let ik even niet op loopt zij ineens likkebaardend de woonkamer in.

Heb nu ook kuikentjes gekocht. Misschien dat ie die wel blieft.
Wat ie graag eet is gekookte/gebakken/gedroogde kip, het liefst met veel knoflook  :biggrin2:
Maar ja, da's niet rauw hè.....

Vanaf augustus ben ik het aan het proberen. Is er een tijd waarna ik kan zeggen hier houdt het op hij wil echt niet?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door