Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#2529207
Ik wil eens per week vis gaan geven, doe ik nu ook al, maar nu krijgen ze alleen de zalmmix.

Nu ik aan 3 verschillende vissoorten kan komen denk ik er aan om dit af te wisselen, de ene week sardienes, week 2 zalm, week 3 haring.
Is dit een goed idee of is de ene vis beter voor ze dan de andere?

Krijgen ze met 1 keer per week vis sowieso voldoende Omega 3 binnen of zal ik op de andere dagen nog wat extra bijgeven uit een flesje ::)of twee dagen vis verschillende soorten?

Ik stuitte vanmorgen nl. op een topic waarin stond dat een hond voldoende Omega 6 binnen krijgt, maar dat dit in verhouding moet staan met Omega 3, dat ze dit Omega 3 dus bijna altijd te weinig krijgen en er daarom bijgegeven moet worden. (kan het topic alleen niet terug vinden, maar er zullen vast mensen zijn die weten of dit ook zo is.
Door Lizzy
#2529220
Afwisselen van vette vissoorten is altijd nog beter.

Of je met 1 keer per week voldoende omega 3 voert, dat is zo niet te zeggen. Het hangt af van wat je voor de rest voert. Voert je veel plofkip en geen wild/biologisch en geen groenten en algen, dan zou 1 keer per week vette vis wel eens niet genoeg kunnen zijn, zeker als je hond lijdt aan huid of nierproblemen. Voer je weinig kip, veel wild vlees, veel groenten en chlorella, dan zou 1 keer per week wel eens genoeg kunnen zijn. Het hangt er dus maar net vanaf hoeveel omega 3 vetzuren er in de rest van de voeding zit en hoeveel omega 6 vetzuren je voert. En een hond met huidproblemen of nierproblemen heeft in de regel een hogere behoefte aan omega 3 vetzuren (therapeutisch).
Door Elizaw
#2536135
Stel dat je dit nu idd niet precies weet, kun je dan voor de zekerheid Omega 3 bijvoeren of is een teveel daarvan ook weer niet goed :-\

Vallen genoemde vissorten alle drie onder de vette vissoorten?
Gebruikersavatar
Door pike
#2537357
Het zijn alle drie vette vissoorten. Het kan geen kwaad om daarnaast nog 2x in de week een goede visolie te geven. Je geeft niet gauw een teveel daarvan. Eerder te weinig..
Door Teckel_Frannie
#2537490
O, dan vraag ik mij af: wat is dan een goede visolie? Ik krijg er bij Frannie namelijk met veel moeite vis in, en zeker geen 1x per week.
Door De Geijsjes
#2537544
Teckel_Frannie schreef: O, dan vraag ik mij af: wat is dan een goede visolie? Ik krijg er bij Frannie namelijk met veel moeite vis in, en zeker geen 1x per week.
Er zijn zoveel soorten, maar in de "vraag en aanbodhoek " staat een topic van "Deesje" over chlorella waarin je ook visoliecapsules van Marinol kunt bestellen. Die van Marinol zijn redelijk hoog qua EPA en DHA. 
Als je nog hogere EPA en DHA wilt dan kun je nog kijken naar het merk Minami en dan de MorEPA Plus, maar die zijn weer een stuk duurder  ;)
Door De Geijsjes
#2537895
pike schreef: Ik gebruik deze:

http://www.glucosamine.com/nl/omega-3-9

Een goede visolie heeft niet alleen een hoog gehalte aan EPA/DHA maar is ook gezuiverd van zware metalen, dioxine en andere giftige stoffen die zich ophopen in de vis.
Dat is dezelfde die ik o.a. aangaf en die in het topic van Deesje staat. Marinol is niet het merk zie ik nu, maar is de naam die zij verbinden aan de zuiverheid  ;D  Het merk is inderdaad glucosamine.com  :) Ik geef het aan mijn honden.

Zelf gebruik ik morepa van minami, een zuiverheid waarbij PCB’s, zware metalen, pesticiden beneden de detectielimiet liggen en het is ecologisch verantwoord. Helaas is het ook prijzig. Even kijken hoelang mijn portemonnaie het nog aan kan  ;)
Door chess
#2537993
Maar in principe is het niet echt nodig om iets bij te geven qua olie? 

Ik geef mijn hond 2 à 3x per week een sardien of makreel erbij.  Vanaf volgende week raak ik ook aan zalmkoppen (plaatselijke visboerin is maar wat blij dat ze er vanaf raakt).  Wanneer mijn hond dit lust ben ik van plan om hem dit wekelijks als maaltijd te geven.  Dus ik denk niet dat ik dan nog extra olie moet geven.

Bpvendien probeer ik ook te zorgen dat hij niet teveel kip krijgt maar ook wat wild zoals haas, eend, fazant etc.

Wat ik me overigens afvraag: geven jullie everzwijn?  Ik durf het niet te geven omdat ik het reken onder varken en dit geef ik dus niet omdat ik geen risico's wil nemen.
Door Annemarie Rijnveld
#2538004
chess schreef: Maar in principe is het niet echt nodig om iets bij te geven qua olie? 

Ik geef mijn hond 2 à 3x per week een sardien of makreel erbij.  Vanaf volgende week raak ik ook aan zalmkoppen (plaatselijke visboerin is maar wat blij dat ze er vanaf raakt).  Wanneer mijn hond dit lust ben ik van plan om hem dit wekelijks als maaltijd te geven.  Dus ik denk niet dat ik dan nog extra olie moet geven.

Bpvendien probeer ik ook te zorgen dat hij niet teveel kip krijgt maar ook wat wild zoals haas, eend, fazant etc.

Wat ik me overigens afvraag: geven jullie everzwijn?  Ik durf het niet te geven omdat ik het reken onder varken en dit geef ik dus niet omdat ik geen risico's wil nemen.
Everzwijn en varken zijn beide uit den boze, everzwijn nog meer zelfs, want is wild.
Door chess
#2538019
Annemarie Rijnveld schreef: Everzwijn en varken zijn beide uit den boze, everzwijn nog meer zelfs, want is wild.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#2538146
Ik geef ook geen everzwijn en/of varken.

Overigens is het niet raadzaam vaak vette vis te voeren omdat de vis verontreinigd is met giftige stoffen. Bij een goede visolie zijn die stoffen er dus uitgehaald.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door