Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2533811
hallo luitjes,

ik voer als sinds 20 jaar vers vlees aan mijn honden. Voornamelijk Bibi, maar heb daarnaast ook regelmatig andere merken, nu ook Huntershome. Ik heb nooit problemen gehad met het voeren van vlees, en probeer dan ook mensen te adviseren om over te stappen van brok op vlees.

zo ook een stel wat dus 3 jaar geleden overgestapt is, ik weet zo niet welk merk ze momenteel geven.
sinds begin deze week is 1 van hun 3 honden ernstig ziek geworden... heel triest, de hond is nu zelfs opgenomen in Utrecht, met wat er nu uitziet als een zeer zware maag darm infectie, en het is nog de vraag of ze het gaat overleven...

Uiteraard proberen de eigenaren alsook de artsen erachter te komen wat de oorzaak is.
En ja toen zij vertelden dat ze vers vlees voeren aan hun honden, werden ze dus behoorlijk op hun vingers getikt door de artsen in Utrecht!!! Want dat zou zeker niet goed zijn, en het risico op infecties zou groter zijn.

Kom op nou, ik geloof dit gewoon niet, een hond eet ook zo een oud kadaver op, vol met bacteriën en rottend vlees, en wordt daar ook
niet ziek van.

Maar ja de eigenaren zijn nu erg bang, want er is het risico op de dood van de hond, en laten we nog niet over de kosten van dit alles praten... maar ja de andere 2 honden die thuis zitten, hebben nergens last van.
Kan natuurlijk, ook als het voer gerelateerd is, maar ik vind het wel heel frappant...

Heeft iemand van jullie al eens met dit boontje (advies tegen vlees van artsen) gedopt?
Wie heeft er een link naar een goed artikel om die mensen toch te overtuigen hun honden vlees te blijven geven?
#2534596
Voor gezonde honden is er voor mij geen enkele twijfel, maar eerlijk gezegd zou ik met een hond met hele zware maag-darminfectie die zó ziek is wel even nadenken.
Even de oorzaak van de infectie niet wetend (en nee, dat is denk ik niet het eten) zou ik wel uitkijken met vlees voeren nu. Een gezonde hond kan idd een rottend kadaver eten en waarschijnlijk niet ziek worden, maar een zwakke hond met 0 weerstand én maag en darmen 'aan gort' kan dat niet lijkt me.
Met kokend water overgoten KVV oid lijkt me verstandig tot de infectie echt over is en dan de weerstand heel goed gaan opbouwen met diverse supplementen ook.
#2535224
hier mijn ervaring;

Diezel is van een te laat geconstateerde Giardia, volledig herstelt op medicatie, Ulcogant en Zitac en.... KVV.

Haar maag en darmwand waren zéér erg aangetast, was ook geen maagwandslijm aanwezig.

Herstelperiode heeft bijna 5 mnd geduurd, beginnend met hele kleine porties verdeeld over de dag en dit afbouwend naar 3x en 2x pd eten.

Maar ik ben géén arts, maar wilde wél mijn ervaring je niet onthouden

Beterschap met t beestje....altijd een zielig gebeuren
#2535710
In het algemeen hebben die artsen in Utrecht gewoon ongelijk, dat vers niet goed is. Een hondenlijf dat vers voer gewend is zal bovendien ook beter met bacteriën kunnen omgaan dan een brokkenlijf. En als vers voeren zo gevaarlijk was, zouden we hier niet met duizenden tegelijk onze honden rauw vlees etc. geven. Denken ze in Utrecht zou echt dat we onze dieren graag ziek willen maken?!

Maar dat neemt niet weg dat er met die ene specifieke hond wel een vers-gerelateerd probleem kan zijn. Maar om in het algemeen te stellen dat vers niet goed is, is natuurlijk onzin.
#2537233
Ik ken een soort gelijk verhaal van een vriendin van me....Hond (Brokken) was ten dode opgeschreven, werd steeds magerder, zat aan de prednison, en in Utrecht stelden ze alleen nog maar chemo voor en een leven lang prednison. Ze had namelijk een chronische maag/darm ontsteking.

Ze zijn uiteindelijk  op mijn aandringen naar Erwin van Any Animal gegaan, hond ging cold turkey over op vers (Carnivoer) samen met supplementen.

Binnen ene paar dagen was de diarree over, begon de hond weer aan te komen, en bouwden ze de prednison vrij snel af.
Ze kregen hun hond weer terug, die in Utrecht ongetwijfeld was overleden aan de kwaal, of zijn leven verlengd met ellende.
#2537567
In Utrecht zijn ze ook tegen natuurlijke geneesmiddelen, supplementen en andere natuurlijke middelen.
Net wat Senta zegt, een hond op brokken kan het ook gebeuren.

Ik zou ook zeggen ga naar Erwin van Any Animal of stuur de mensen naar de site of laat ze eens bellen met hun.

In Utrecht moeten ze beesten beter maken en niet mensen straffen of de schuld geven zonder dat ze 100% kunnen aantonen dat het ook zo is.

Ze hebben bij een hond van mijn ouders een prachtige operatie van een gecompliseerde botbreuk gemaakt, maar verder hoor ik niet veel goeds.
Door Martine-Tom
#2537588
Nouja medisch gezien is het prima in Utrecht maar voor voeding moet je daar gewoon niet zijn.
Ik zit er ook tegenaan te hikken, moet er met mijn kat heen voor advies maar zie nu al op tegen de "wat eet ie" vraag  ::)

Utrecht is voor mij alleen de plek om de diagnose te krijgen, de behandeling zoek ik wel op plaatsen waar ik me meer achter kan scharen ;) Ik kan me echter wel voorstellen dat voor iemand die met een zieke hond daar komt en hoort dat vers slecht is sterk gaat twijfelen...
Gelukkig voer ik nu zolang rauw dat ik dat wel achter me kan laten, maar dat schuldgevoel wat ze je willen geven is niet eerlijk...
#2537601
Alba schreef: Voor gezonde honden is er voor mij geen enkele twijfel, maar eerlijk gezegd zou ik met een hond met hele zware maag-darminfectie die zó ziek is wel even nadenken.
Even de oorzaak van de infectie niet wetend (en nee, dat is denk ik niet het eten) zou ik wel uitkijken met vlees voeren nu. Een gezonde hond kan idd een rottend kadaver eten en waarschijnlijk niet ziek worden, maar een zwakke hond met 0 weerstand én maag en darmen 'aan gort' kan dat niet lijkt me.
Met kokend water overgoten KVV oid lijkt me verstandig tot de infectie echt over is en dan de weerstand heel goed gaan opbouwen met diverse supplementen ook.
eens

overigens toen weirdo in utrecht lag, gaven ze hem wel stukjes vlees
#2537648
Martine-Tom schreef: Nouja medisch gezien is het prima in Utrecht maar voor voeding moet je daar gewoon niet zijn.
Ik zit er ook tegenaan te hikken, moet er met mijn kat heen voor advies maar zie nu al op tegen de "wat eet ie" vraag  ::)
Ik zou naar Erwin gaan...en ver uit hun buurt blijven.
Hun enige remedie is predison, dieetbrokken en chemo, kortom symptomen bestrijden en ach veel mensen zijn dan al happy.
De oorzaak aanpakken is niet aan hun besteed. Daarvoor vind ik Any Anymal echt de aangewezen plek.
Door Martine-Tom
#2537691
Senta schreef: Ik zou naar Erwin gaan...en ver uit hun buurt blijven.
Hun enige remedie is predison, dieetbrokken en chemo, kortom symptomen bestrijden en ach veel mensen zijn dan al happy.
De oorzaak aanpakken is niet aan hun besteed. Daarvoor vind ik Any Anymal echt de aangewezen plek.
Die kunnen verder niks voor me doen, heb al met Fido overlegd, ik doe alles al wat hun zouden adviseren, ik moet nu goede diagnostiek hebben.
De rest van de pred enzo kunnen ze heel fijn houden  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door