Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kirrie
#2523058
Sinds een aantal weken ben ik me aan het verdiepen in vers voeren. We hebben 2 kittens van 5 maanden: Pien en Peerke.  Waar ze vandaan komen, kregen ze brok en af en toe een kippenorgaantje.

Eerst heb ik ze kvv gegeven, van allerlei merken. Bij Peerke vloog alles meteen erin en bij Pien heb ik het ong een week gemengd met blikvoer. Nu eet Pien kvv ook heel goed.

Nu ben ik allerlei ander vers voer aan het uitproberen. Tot nu toe hebben ze het volgende gehad: kuiken, platgeslagen kippennek, runderhart, geitenvlees, kippenhart, kippenlever, gemalen parelhoen, gemalen eend. En het gaat heel goed  :)
Ze zijn er allebei gek op en hebben tot nog toe alles helemaal opgegeten.

Ik heb nog vanalles in de vriezer dat ik wil uitproberen zoals kippenkarkas, eendenkarkas, hamster,  muis, kwartel, eendennekken, kalkoennekken en allerlei orgaan en spiervlees.
Nu heb ik een paar vraagjes:
Ze hebben allebei een stuk platgeslagen kippennek gegeten en dat ging prima. Kan ik het nu ook geven zonder plat te slaan?
Kan ik kippenkarkas gewoon zo geven of moet ik daar eerst iets mee doen?
Hoe geef ik kwartel? Ze zijn best groot, dus lijkt me niet om ze in zn geheel te geven. Kan ik de kwartel beter in stukken aanbieden?
En mag ik ze eendennek, kalkoennek en eendenkarkas geven of moet ik daar een tijdje mee wachten?

Ook ga ik deze week eens zelf dagporties samenstellen naar nrv, ben benieuwd hoe me dat af gaat. Het aanzicht van het vlees kan ik wel hebben, alleen de geur maakt me welles misselijk.
Tips zijn altijd welkom.
Door Mevroi Kruim
#2523103
Hoi, welkom hier! Wat leuk dat je je katten gelijk vers bent gaan voeren joh! Enne, wij zitten natuurlijk allemaal gespannen te wachten op schattige kittenfoto's  ::) :biggrin2:

Je hebt het gelijk heel goed aangepakt zie ik wel, super.
Je vragen:
- ik zou het gewoon proberen, die kippennek. Wel in stukken knippen maar niet te hard platslaan.
- sommige delen van een kipkarkas, zoals poten bv, zijn behoorlijk hard, andere, zoals ribben en ruggengraat, zijn goed te eten voor een kat van 5 maanden. Ik zou het aan hanteerbare stukken knippen en kijken wat ze ermee doen. Wel ff kijken of er nog genoeg vlees aan zit of dat je spiervlees bij moet geven, ivm krijtpoep en verstopping.
- een hele kwartel is idd flink groot voor 1 kitten. Ik zou ze idd in niet te kleine stukken snijden.
- eendennek, kalkoennek en eendenkarkas zijn hard. Kalkoennek geef ik zelfs mijn honden alleen na de snoeischaar-test, mijn volwassen katten krijgen dat echt niet weg. Kalkoen KAN (maar hoeft niet) ook splinteren. Geen aanrader dus voor kittens. Eendennekken en -karkassen krijgen de volwassen katten hier alleen weg als ik ze knip en mep. Grote/sterke katten kunnen dat misschien wel.
Door Kirrie
#2523258
Hoi, bedankt voor je reactie  :).

Ik zie dat ik helemaal geen eendenkarkas heb, dus dat scheelt. Alleen de eenden-en kalkoenennekken zal ik dan maar achterwege laten. Weet alleen niet wat ik er nu mee moet haha.

Foto's komen eraan!
Door Annemarie Rijnveld
#2523261
Kirrie schreef: Hoi, bedankt voor je reactie :).

Ik zie dat ik helemaal geen eendenkarkas heb, dus dat scheelt. Alleen de eenden-en kalkoenennekken zal ik dan maar achterwege laten. Weet alleen niet wat ik er nu mee moet haha.

Foto's komen eraan!
Dan zou ik ze ff malen en alsnog geven.
Door Kirrie
#2523351
Ja dat is een oplossing. alleen dan heb ik een gehaktmolen nodig en die heb ik niet :(
Gebruikersavatar
Door koekje
#2523482
De eendennekken zijn ook met een hamer te pletten, wel zakje omheen doen tegen de spetters. De kalkoennekken kan je een bouillonnetje van trekken zonder zout en dat geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2523795
Eendennekken voer ik ook standaard.
Voor wie ze niet kan knagen, maal of mep ik ze.  Platmeppen is prima te doen en dan zijn ze goed te eten.
Kalkoennekken durf ik niet door mijn molen doen (want eendennekken zijn echt het maximum dat hij aankan volgens mij), en ik geloof dat zelfs mijn beste knager, die niet weg zal krijgen. De knaagt wel kippenpoten weg als je hem laat doen.
Van kalkoen voer ik geen bot, enkel vlees.

Kip karkas voer ik niet meer, die waren meestal de kaal. Enkel de rugstukken voer ik nu.  En zelfs die worden voor mijn meisje nog geplet.
Enkel konijnkarkas eet Kleintje ook ongemept maar daarbij heb ik ze door de ruggengraad middendoor geknipt.  De ribbetje zijn heel zacht.

Kwartel kan je zeker ongemept voeren, dat is heel zacht bot.  Maar hier lusten ze dat niet (of toch niet die karkasjes dat ik had, ik moet nog eens hele uitproberen).  Parelhoen vond ik bepaalde delen hard (en was te kaal) dus heb ik in het begin ook gemalen.  Maar dat was toen ze pas begonnen met barfen en nu heb ik er een tijd geen gehad (wil zo geen kale karkassen meer).  Binnenkort hoop ik nog eens aan mooi bevleesde te geraken en dan ga ik eens kijken wat ik ermee kan beginnen. 
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2527589
pearlsofpassion schreef: Kalkoennekken durf ik niet door mijn molen doen (want eendennekken zijn echt het maximum dat hij aankan volgens mij), en ik geloof dat zelfs mijn beste knager, die niet weg zal krijgen.
Welke Vleesmolen heb jij en hoe veel watt is die?
Ik had op internet een redelijk geprijsde vleesmolen gezien, de varianten die hier op Barfplaats staan vind ik wel erg duur.
http://www.redcoon.nl/B345703-Clatronic ... Ng#databox
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2528342
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Antwoord is niet meer nodig want de clafonic valt helemaal af .... daar kan geen bot mee gemalen worden. ;)
Ook geen kleine botjes.
Groetjz Caro
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2528370
Ik heb een handmolen, geen molen op Watt  :P
Gewoon een westmark 10.
Met een 32 kan je waarschijnlijk wel kalkoennekken malen, al weet ik dat niet zeker.
Door Mowgli
#2532948
pearlsofpassion schreef: Ik heb een handmolen, geen molen op Watt :P
Gewoon een westmark 10.
Met een 32 kan je waarschijnlijk wel kalkoennekken malen, al weet ik dat niet zeker.
Ik heb met mijn Westmark 10 wel eens een kalkoennek gemalen (beter gezegd mijn vriend heeft die gemalen). Het gaat enorm zwaar en aanraden kan ik het ook niet. Als je niet oppast draai je je molen kapot.
Met mijn Porkert 32 heb ik het niet geprobeerd, maar ik denk wel dat het mogelijk is, mits hij goed inelkaar gezet is. Dat ding is loeizwaar, en de "wokkel" of slak moet er heel precies worden ingezet, anders gaat hij "raspen", zeker als je harde vleesbotten maalt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2533085
Mowgli schreef: Ik heb met mijn Westmark 10 wel eens een kalkoennek gemalen (beter gezegd mijn vriend heeft die gemalen). Het gaat enorm zwaar en aanraden kan ik het ook niet. Als je niet oppast draai je je molen kapot.
Met mijn Porkert 32 heb ik het niet geprobeerd, maar ik denk wel dat het mogelijk is, mits hij goed inelkaar gezet is. Dat ding is loeizwaar, en de "wokkel" of slak moet er heel precies worden ingezet, anders gaat hij "raspen", zeker als je harde vleesbotten maalt.
Hoe kan je die nu anders dan gewoon in elkaar zetten? ???
Ik heb namelijk ook een probleem ondervonden bij de mijne. Jullie weten dat mijn wokkel stuk was he? Klein barstje als fabricagefout en door eendennekken te malen is dat op den duur doorgebarsten. Ik heb dus een nieuwe wokkel gekregen. Prachtig natuurlijk. Alleen had die persoon waar ik de molen van kocht ook een maalschijf met grote gaten gekocht. Ideaal voor vleesbot voor Luis mee te malen. Zij het niet dat met die grote maalschijf, mijn nieuwe wokkel ook plots gaat raspen.
Ik kreeg dus een heleboel vijlsel in de molen en in het vlees. Ik heb het 2 keer geprobeerd, met hetzelfde resultaat en bij de kleinere maalschijven (die er standaard bij zaten) heb ik geen probleem.
Die grote maalschijf is natuurlijk van Pockert, want die hebben ze niet bij Westmark en met een klein beetje aanpassing passen die ook in een Westmark. Maar toch niet helemaal blijkbaar of het is toeval dat deze combinatie niet werkt.

Nu lig ik er niet van wakker, ik maal eigenlijk net zo gemakkelijk met de kleine schijf en de nieuwe wokkel nu dan voorheen met de oude wokkel en de grote schijf. Het is gewoon dat een beetje grover gemalen eigelijk wel fijn was geweest. 8mm is echt wel fijn gemalen. Die met grote gaten was 18mm :biggrin2:
Door Mowgli
#2534897
pearlsofpassion schreef: Hoe kan je die nu anders dan gewoon in elkaar zetten? ???
Als je de wokkel / slak er niet helemaal goed inzet. De Porkert 32 is echt mega zwaar, je moet de wokkel / slak er echt heel precies inzetten, zodat deze geen speling heeft als je gaat malen.
pearlsofpassion schreef: Alleen had die persoon waar ik de molen van kocht ook een maalschijf met grote gaten gekocht. Ideaal voor vleesbot voor Luis mee te malen. Zij het niet dat met die grote maalschijf, mijn nieuwe wokkel ook plots gaat raspen.
Ik kreeg dus een heleboel vijlsel in de molen en in het vlees.
Die grote maalschijf is natuurlijk van Pockert, want die hebben ze niet bij Westmark en met een klein beetje aanpassing passen die ook in een Westmark. Maar toch niet helemaal blijkbaar of het is toeval dat deze combinatie niet werkt.
Al eens geprobeerd die grote afsluitring aan de voorkant niet helemaal vast te draaien waardoor de druk op de schijf minder wordt? MIsschien raspt de wokkel dan niet meer. Ik heb bij mijn Jupiter 2 universeel schrijven besteld bij vuur en rook. Deze zijn echter dikker dan de 4 mm. schijf die al bij de jupiter zat. Als ik de sluitring te vast draai, schraapt de wokkel ook. Als ik de ring losjes laat zitten, schraapt hij niet. Ik heb ok ooit ergens gelezen dat bij een Jupiter de sluitring niet helemaal vastgedraaid moet worden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2535194
Mowgli schreef: Als je de wokkel / slak er niet helemaal goed inzet. De Porkert 32 is echt mega zwaar, je moet de wokkel / slak er echt heel precies inzetten, zodat deze geen speling heeft als je gaat malen.
Al eens geprobeerd die grote afsluitring aan de voorkant niet helemaal vast te draaien waardoor de druk op de schijf minder wordt? MIsschien raspt de wokkel dan niet meer. Ik heb bij mijn Jupiter 2 universeel schrijven besteld bij vuur en rook. Deze zijn echter dikker dan de 4 mm. schijf die al bij de jupiter zat. Als ik de sluitring te vast draai, schraapt de wokkel ook. Als ik de ring losjes laat zitten, schraapt hij niet. Ik heb ok ooit ergens gelezen dat bij een Jupiter de sluitring niet helemaal vastgedraaid moet worden.
Ja, dat had ik al geprobeerd. Ik draai hem niet muurvast maar ook niet dat er speling overblijft, dan gaat het met de kleine ring goed.
Ingevet of net niet, ook geprobeerd.
Ik heb er naar gekeken en de grote schijf het middengat staat gewoon een tikkeltje uit het centrum. En het gevolg is dat de nieuwe wokkel tegen de zijkant geduwt wordt daar wrijving geeft en wat tegenwerkt en daardoor ook een extra wrijving geeft aan de kant van het handvat. Iets dat bij de oude wokkel blijkbaar niet het geval was. Ik kan me wel voorstellen dat die dingen toch een klein beetje verschillen. Het luistert inderdaad allemaal wel heel precies.
Maar ik gebruik gewoon de kleinere schijf, ook goed. En dan draait de molen super! :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door