Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2534892
Heel enthousiast vertelde ik de laatste dagen over de pluspunten van rauw vlees voor honden. Ik heb nog nooit zoveel negatieve reacties ontvangen; 'honden worden agressiever door rauw vlees te eten' en 'ben je gek om rauw vlees te geven? ze krijgen wormen en bacteriën, dat kan een hond nooit verteren, gekookt of gebakken vlees met puree wel'.
Dit klopt toch niet?
#2534924
KLOPT!!! Dit forum, vol van vers etende honden, loopt over van agressieve onbetrouwbare naarlingen, vol wormen, bacteriën....en zeg nu zelf jouw hounden poepen het vlees er in dezelfde vorm uit als dat het er in ging, toch???

Nee, natuurlijk klopt dit niet. :biggrin2: ;) :biggrin2: ;)

Ik ontworm mijn honden al jaren niet meer, geen enkel probleem en ze krijgen alleen rauw gevoerd. De eendjes langs de kant van de sloot hier in de buurt kunnen rustig blijven zitten, ik heb jachthonden maar het komt niet in ze op dat die eendennek van de slooteendjes hetzelfde kunnen smaken als de eendennekjes uit de vriezer. Agressie kennen ze niet.
Honden zijn carnivoren/vleeseters, daar hebben ze het gebit en het maag-darmstelsel voor niet om granen, brokken, gekookte meuk, groente etc. te eten.

Complete onzin.
Laatst gewijzigd door M@rina op za 08 dec 2012, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2534934
Don't worry. Iedereen die begint met rauw voeren, loopt tegen dezelfde vooroordelen aan bij derden die er geen kennis van hebben.
Mijn schatjes gaan echt niet achter een koe aan omdat ze zin hebben in pens. Of vreten ons konijn op omdat ze zin hebben in konijnenpoot. ::)
Onze oppashonden die als achternaam 'Manchester Terrier' hebben vreten hem wel op...dat zit in het jachtinstinct om loslopende prooidieren te jagen. En of ze nou brok krijgen of vers maakt niet uit. Dat konijn willen ze te pakken krijgen... Jammer voor hen, en zeer prettig voor ons konijn, krijgen ze die kans niet.  ;)
Ontwormen doe ik alleen als ik zie dat ze wormen hebben, en niet omdat de fabrikanten het 4 x per jaar 'voorschrijven' om hun omzet te halen.
Bij pups is het verstandig te ontwormen, maar volwassen honden die een gezonde weerstand hebben hoeven niet, tenzij ze in de ontlasting wormen/eitjes hebben zitten.
Laatst gewijzigd door K&D op za 08 dec 2012, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#2535643
Nou je het zegt.... Nu snap ik waarom Badu & Mingus zoooo agressief zijn. Pfff ik moet ze altijd aanlijnen tijdens wandeling want anders eten ze alles wat ze zien. Katten, honden, vogels, mensen, noem maar op. Als het maar van vlees gemaakt is. En vaak proberen ze mij ook op te eten maar dat is ze gelukkig nog steeds niet gelukt  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2535644
[quote="Angelique"]
Kort gezegt...nee, dat klopt niet. Achterhaalde nonsens om precies te zijn. Alsof ze zelf ineens schuimbekkend achter eennkoe aan rennen na een broodje filet american. ::)
[/quote]Ohhh is dat het waarom ik af en toe kwijlend in de trein zit als ik lang het boeren achterland rijd...nu snap ik het, voortaan eet ik vegetarisch voor ik daar langs rijd...of zou ik dan de graspollen willen bespringen?  :help:
#2535646
[quote="Martine-Tom"]
Ohhh is dat het waarom ik af en toe kwijlend in de trein zit als ik lang het boeren achterland rijd...nu snap ik het, voortaan eet ik vegetarisch voor ik daar langs rijd...of zou ik dan de graspollen willen bespringen?  :help:
[/quote]

Ik denk dat de boeren dan moeten oppassen dat je hun weiland niet kaal gaat grazen  ;D
#2535673
Mijn hond eet rauw en gaat wel achter mijn eigen konijnen en wilde konijnen aan. Maar het is onzin om te denken dat dit door de rauwe voeding komt. Dat zou hij met een brok ook doen. Is zijn jachtinstinct die er moeilijk uitgaat. Zorgen dat je zelf eeder het konijn ziet als de hond is de enige optie. Dan valt er nog te corrigeren.

Verder zijn al die uitspraken onzin. Mijn hond eet al 7 jaar rauw en is nog nooit ontwormt. Heeft geen wormen, vlooien heeft hij ook nog nooit gehad. Zou het toeval zijn of zou de rauwe voeding dit allemaal positief beïnvloeden?
#2535689
[quote="Pirlo"]
Heel enthousiast vertelde ik de laatste dagen over de pluspunten van rauw vlees voor honden. Ik heb nog nooit zoveel negatieve reacties ontvangen; 'honden worden agressiever door rauw vlees te eten' en 'ben je gek om rauw vlees te geven? ze krijgen wormen en bacteriën, dat kan een hond nooit verteren, gekookt of gebakken vlees met puree wel'.
Dit klopt toch niet?
[/quote]

Vraag die mensen voor de lol eens hoe ze dat weten, hoe ze aan hun informatie komen. Negen van de tien "hebben dat ergens gelezen" of "hebben dat wel eens gehoord". Kortom, die praten dus een of ander vaag verhaal na dat ze ooit zijn tegengekomen. Die negen hoef je dus niet serieus te nemen, want ze hebben geen verstand van zakn.

En nummer tien (er zit er altijd wel eentje bij die weet van een hond van de oom van de zus van de vriendin van zijn of haar broer etc.) kun je naar Barfplaats verwijzen, onder vermelding van het feit dat er hier bijna tienduizend mensen zitten die hun hond(en) en/of kat(ten) rauw voer geven. Denkt nummer tien nou echt dat we dat zouden als we constant bij de dierenarts zouden zitten ivm wormen en bacteriën, of als we onze honden constant van ons lijf moesten slaan omdat ze zo agressief zijn? Denkt nummer tien, kortom, dat we hier gek zijn met ons allen?!

Maak je geen zorgen hoor, rauw voer en agressie/jagen hebben niets met elkaar te maken. Mijn reuen zijn pas op 5-jarige leeftijd op rauw overgeschakeld, en die hebben die eerste vijf brokkenjaren net zo hard geprobeerd hazen en konijnen te vangen als ze dat vandaag de dag doen, na 3,5 jaar vers.
#2535774
[quote="Pirlo"]
en 'ben je gek om rauw vlees te geven? ze krijgen wormen en bacteriën, dat kan een hond nooit verteren, gekookt of gebakken vlees met puree wel'.
Dit klopt toch niet?
[/quote]Door het rauwe voeren verandert de zuurtegraad in de maag, waardoor de kans op wormen en salmonella besmetting juist kleiner wordt, want het maagzuur doodt de wormen en bacteriën. Bij een brokken- / blikgevoerde hond of kat is de kans juist veel groter. Er zijn in het verleden al meerdere malen blikken voer teruggeroepen omdat deze met salmonella besmet waren.
Wat betreft het koken van voer: ooit wel eens een wilde hond of kat aan een kampvuurtje gezien met een pannetje om zijn prooidier te koken? Voor het geval dan nog het argument komt dat ze niet alle voedingswaarden binnen krijgen: in de natuur zoeken wilde honden en katten ook geen (chemische) voedingssupplementen.
#2542449
;D ;D ;D

Bedankt voor jullie reacties, dat dacht ik ook al.

Ik ben pas 1 week bezig met KVV en het gaat supergoed. Ik geniet door naar hem te kijken terwijl hij zijn vlees verobert...wat ben ik toch trots op mezelf dat ik naar niemand van mijn omgeving heb geluisterd. Ze zijn zo vertrouwd met hun brokjes dat een alternatief niet mogelijk is. Zielig.
Mijn lab is gelukkig en dat doet mij deugd. Ik heb nooit een hond gehad en wist er niet veel over te vertellen. Wat ik wel wist is dat honden carnivoren zijn, dus leek het mij niet logisch dat iedereen hun honden met brokjes voerde. Voor mij klopte het niet dus ben ik na 2 maanden dat ik mijn puppy had (hij is nu 6) verder gaan zoeken. Wat ben ik blij dat ik op jullie site terecht ben gekomen. Ik heb ook een nieuwe dierenarts gevonden die mij gestimuleerd heeft om ermee te beginnen. De vorige was ertegen. 'Neen' zeiden 'geen rauw vlees voor honden, ze krijgen er wormen van'. Dit noemt zich 'Dierenarts'. Natuurlijk begrijp ik hun ook. Aan wie zouden ze anders hun grote zakken brokken kunnen verkopen en winst maken. Ben ik misschien te hard? Nee ik ben blij dat ik het begrepen heb.
Bedankt aan iedereen die ermee bezig is!
#2605722
Klopt echt geen hol van. In het wild leven honden ook in een roedel, wat niet zou kunnen als ze elkaar de hele dag door zouden willen opeten en krijgen ze ook geen gekookte zwezerik/lamsbouten ofzo.  ;) Als ik iets gemerkt heb aan mijn hond is het wel dat ze minder nukkig is. Nu ze weer vlees eet is ze weer opgewekt en vrolijk. Van die brokken werd ze zo neerslachtig (zal je de overige ellende maar besparen). Nu danst ze als het etenstijd is. Hele paardendansjes a la gangnamstyle (meen ik echt  :biggrin2:) Met brokken kon er geen enkel dansje vanaf.
Ik heb een hond waarvan het in haar bloed zit om te vechten en tot nu toe juist nooit een vechtpartij met haar gehad. Iedereen staat er altijd van te kijken hoe sociaal ze is met andere honden. Tikkeltje dominant dat wel, maar nooit heeft ze een andere hond met bloeddoorlopen ogen aangekeken alsof ze al weken niet gegeten heeft.
Misschien moet ik haar weer op brokken zetten  ??? zal de buurt blij mee zijn  ;)
Laatst gewijzigd door Lambchop op di 19 feb 2013, 02:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door