Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Celicaatje
#2534779
Dag allemaal,

Voor mijn 3 honden probeer ik zoveel mogelijk bio kvv te geven.
Maar het aanbod is weinig en afwisseling is moeilijk.

Maar dan nu, barfen. Geen idee hoe dat werkt, als vegetarier komt ik nauwelijks bij een slager behalve soms bij de groene weg om botten te kopen om ze te laten kluiven. Dus die weet ik te vinden.
Het lijk me erg ingewikkeld allemaal en ik heb de documentatie doorgelezen maar toch vind ik het lastig. Maar dat kan ook absoluut aan mij liggen en bovendien ben ik geen rekenwonder

Ik heb honden in klein en groot formaat. dagelijks gaat er nu een kilo kvv doorheen. Maar ik had al gelezen dat ik dat mogelijk niet aan kan houden als maatstaaf? De gewichten van de honden zijn 26 kilo, 3,5 kilo en 6,5 kilo. Dus erg divers en die van 26 kilo is een actieve 8 jarige hollandse herder. Verder ook nog een poes, ik heb geluk, een alleseter!!! Ze at laatst zelfs pens, hoe is het mogelijk. Maar voor haar is het misschien nog wel het simpelste.

Mijn honden zijn trouwens ook wel makkelijke eters. Ze lusten van alles wel.

Het allerliefst maak ik wekelijks porties voor de hele week. Dat moet mijn diepvries wel aankunnen.
Wat ik aboluut niet ga halen is paardenvlees en konijnenvlees. Verder wil ik helemaal geen wild in de menu's opnemen, daar heb ik zo mijn persoonlijke redenen voor.

Groetjes
Inge
Laatst gewijzigd door Celicaatje op za 08 dec 2012, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ulla
#2534836
Ik wil niet lullig doen dat is niet mijn bedoeling, maar paard, konijn en wild heeft dat meer levenswaarde dan andere consumptie dieren?

Ik voer voor een redelijk deel biologisch, en voer 1300 a 1400 gram per dag.
Het meeste koop ik bij slagers die voor humane consumptie verkopen, en een deel bij barf leveranciers.
Bandit heeft ook een aardig biologisch aanbod.
Door Tanna
#2534840
Ik koop haast alles bij Slagerij De Groene Weg, tot looppootjes toe. Wat ze daar niet standaard hebben proberen ze voor me te pakken te krijgen, daar doen ze echt moeite voor. Verder voer ik wel paard, konijn (alleen oren, de rest eet ze niet) en hert. Zelf hoef ik dat niet, we eten al nauwelijks vlees, maar ik zie niet in waarom mijn hond dat niet zou mogen hebben.
Er zit een Groene Weg in Assen, trouwens.
Laatst gewijzigd door Tanna op za 08 dec 2012, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Celicaatje
#2535244
ulla schreef: Ik wil niet lullig doen dat is niet mijn bedoeling, maar paard, konijn en wild heeft dat meer levenswaarde dan andere consumptie dieren?

Ik voer voor een redelijk deel biologisch, en voer 1300 a 1400 gram per dag.
Het meeste koop ik bij slagers die voor humane consumptie verkopen, en een deel bij barf leveranciers.
Bandit heeft ook een aardig biologisch aanbod.
Je doet niet lullig hoor maar die levenswaarde van paard en wild is echt niet wat je denkt. Paard is helemaal erg omdat dit veelal uit het buitenland (voornamelijk Mexico) komt, controle is nihil. Wild komt over het algemeen op een vreselijke manier aan zijn einde door de jacht en wordt als biologisch/scharrel verkocht terwijl dat niet het geval is (het mag daarom ook het EKO of biologisch keurmerk niet voeren), er wordt vaak bijgevoerd in het wild en het is niet duidelijk wat er in dat voedsel zit bovendien heb ik ernstige persoonlijke bezwaren tegen de jacht en de wijze waarop dit gaat.

Ik wil eigenlijk alles zoveel mogelijk bij de Groene Weg vandaan halen. Bandit KVV heb ik ook wel gegeven en ik geloof best dat ze ook goed barf spul hebben. Ik zal alles nog eens even doorlezen om een menu proberen samen te stellen. Maar het zal niet meevallen ::)...

Die 1300 a 1400 gram per dag is voor 1 hond? Zo ja grote, kleine hond?
Laatst gewijzigd door Celicaatje op za 08 dec 2012, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Celicaatje
#2535249
Tanna schreef: Ik koop haast alles bij Slagerij De Groene Weg, tot looppootjes toe. Wat ze daar niet standaard hebben proberen ze voor me te pakken te krijgen, daar doen ze echt moeite voor. Verder voer ik wel paard, konijn (alleen oren, de rest eet ze niet) en hert. Zelf hoef ik dat niet, we eten al nauwelijks vlees, maar ik zie niet in waarom mijn hond dat niet zou mogen hebben.
Er zit een Groene Weg in Assen, trouwens.
Ja de Groene Weg in Assen kom ik wel, ik heb meegeholpen samen met nog iemand hier om Biodog samen te stellen als KVV en dat geef/gaf ik dan ook wel vaak. Iemand van het forum hier is met me mee geweest om aan te geven wat er in zou moeten voor een KVV en ik ken de eigenaar en heb gevraagd of hij een KVV wilde maken. Gek he dat ik dat Barfen dan zo moeilijk vind. Klaas (eigenaar) wil me vast helpen hoor als ik aangeef wat ik nodig ben ;)......toen een hondje van me ernstig ziek was en ik speciaal voer moest hebben heeft hij me ook geholpen.

Waarom ik geen wild of paard koop (zie boven).
Laatst gewijzigd door Celicaatje op za 08 dec 2012, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2535254
Volgens mij kun je bij de bio slagerij alleen kipkarkas als geschikt vleesbot halen, verder organen, het spiervlees is heel erg duur. Hier een overzicht van verkooppunten die biologische producten verkopen, en verder staan er in het vraag- en aanbodhoekje hier soms ook bio of anderzins diervriendelijke producten (paard van Wendi bijvoorbeeld, niet uit mexico en ze weet de herkomst en werkwijze van de slager)

www.voerwijzer.com/artikelen/diervriendelijk-inkopen
Door Celicaatje
#2535258
Meike en Daisy schreef: Volgens mij kun je bij de bio slagerij alleen kipkarkas als geschikt vleesbot halen, verder organen, het spiervlees is heel erg duur. Hier een overzicht van verkooppunten die biologische producten verkopen, en verder staan er in het vraag- en aanbodhoekje hier soms ook bio of anderzins diervriendelijke producten (paard van Wendi bijvoorbeeld, niet uit mexico en ze weet de herkomst en werkwijze van de slager)

www.voerwijzer.com/artikelen/diervriendelijk-inkopen
Dank je maar wat is duur? Ik vind prijs niet zo belangrijk, wel de kwaliteit en diervriendelijkheid (voorzover slachten diervriendelijk kan zijn :'( ). Ik had deze site al eens gespot voor kvv maar dit had ik nog niet ontdekt ;).
Ik kan toch gewoon bij de Groene Weg vleesproducten halen in combi met die karkassen en lamsbot (of is dat niet geschikt?)? Of kom ik dan nog niet tot iets??
Ik zit alleen zo te klooien met die percentages, ik wil ze niet te kort doen.

Mss moet ik alles ook nog eens ff doorlezen vwb spiervlees en orgaanvlees. Heb er niet al teveel verstand van :o :o
Mijn man gruwelt hier al van de gedachte, eet zelf wel eens vlees.....maar van dat samenstellen moet ie niet veel hebben...dus dat wordt nog weer wat!

Stiekem wil ik gewoon een duidelijk boodschappenlijstje en gewichten van de dagelijkse kostjes :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Celicaatje op za 08 dec 2012, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Celicaatje
#2535280
Wat ik kan kopen aan biologische (met keurmerk) vleesproducten zijn:
Lam
Geit
Rund
Kip
Kalkoen

Bio vis is wat lastig want officieel bestaat dat (nog) er niet in Nederland maar ik zou gekweekte buitenlandse zalm of forel kunnen nemen met het buitenlandse biologische keurmerk.

Dit moet toch voldoende aan variatie zijn? In combi met biologische groente en/of ei?
Laatst gewijzigd door Celicaatje op za 08 dec 2012, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2536045
Ik zou juist denken dat wild het mooiste leven heeft gehad. Zeker als je bij een jager (zitten er hier een paar op het forum) zou kunnen bestellen.
Een Wild dier (konijn, haas, wilde eend, gans) Hebben gewoon lekker buiten (vrije natuur) geleeft en als ze worden doodgeschoten is dat in mijn ogen een hele snelle dood.

Biologische produkten zijn niet altijd zo bio als word beweert. De meeste dieren worden toch op een afgesloten terrein gehouden en gevoerd. :)
Ze gaan heus geen lam zomaar ergens uit de vrije natuur vangen en slachten.
Daarbij worden de dieren toch vervoerd naar de slachthuizen wat ook niet diervriendelijk is.

Ik heb dus ook helemaal niets met die keurmerken. Denk alleen dat het meestal geldklopperij is.
En ja ik sluit dus maar mijn ogen en denk er niet teveel over na wat voor leven het dier heeft gehad of hoe het is geslacht. Want dan zou ik denk ik beter geen vlees kunnen voeren en eten :-\
Door ~anna~
#2536075
Het gevolgelte van Label Rouge heeft een goed leven gehad en kan je kopen bij
de groothandels. Als je geen pasje hebt kan je misschien van iemand een pasje
lenen. Het is ook erg beperkt, dus maar een paar soorten gevogelte.
#2536108
Celicaatje schreef: Wat ik kan kopen aan biologische (met keurmerk) vleesproducten zijn:
Lam
Geit
Rund
Kip
Kalkoen

Bio vis is wat lastig want officieel bestaat dat (nog) er niet in Nederland maar ik zou gekweekte buitenlandse zalm of forel kunnen nemen met het buitenlandse biologische keurmerk.

Dit moet toch voldoende aan variatie zijn? In combi met biologische groente en/of ei?
Geschikt:
- spiervlees van alle diersoorten, behalve varken (in verband met risico op ziekte)
- vleesbotten van alle gevogelte behalve kalkoen
- niet-dragende vleesbotten van lam (zoals ribben), check met snoeischaar of het niet te hard is
- organen van alle diersoorten (behalve varken wederom): hart, lever, nier, long, pens (vuile pens) zijn het belangrijkst, daarnaast ook voerbaar bijvoorbeeld testikels, tong, hersenen
Door Celicaatje
#2536270
Thea schreef: Ik zou juist denken dat wild het mooiste leven heeft gehad. Zeker als je bij een jager (zitten er hier een paar op het forum) zou kunnen bestellen.
Een Wild dier (konijn, haas, wilde eend, gans) Hebben gewoon lekker buiten (vrije natuur) geleeft en als ze worden doodgeschoten is dat in mijn ogen een hele snelle dood.

Biologische produkten zijn niet altijd zo bio als word beweert. De meeste dieren worden toch op een afgesloten terrein gehouden en gevoerd. :)
Ze gaan heus geen lam zomaar ergens uit de vrije natuur vangen en slachten.
Daarbij worden de dieren toch vervoerd naar de slachthuizen wat ook niet diervriendelijk is.

Ik heb dus ook helemaal niets met die keurmerken. Denk alleen dat het meestal geldklopperij is.
En ja ik sluit dus maar mijn ogen en denk er niet teveel over na wat voor leven het dier heeft gehad of hoe het is geslacht. Want dan zou ik denk ik beter geen vlees kunnen voeren en eten :-\
Beroepsmatig heb ik veel met de jacht te maken gehad en daar afschuwelijke ervaringen mee opgedaan en ik zie ze veelvuldig aan de gang hier bij mij in het veld, dat gaat niet altijd op de wijze die ze ons voorschotelen (en wat te denken van de stress als ze opgejaagd worden, of dacht je dat ze naar een jager toerennen en rustig gaan zitten wachten tot de trekker wordt overgehaald?). Bovendien voeren vele jagers dieren in het wild bij, geen idee waarmee. En worden dieren gefokt voor de jacht en uitgezet, dat is niet toegestaan maar gebeurt helaas nog steeds. Dus ik zou nooit iets bij een jager kopen, je hebt geen idee wat je koopt....

Zelf eet ik geen vlees, ik zit zelfs op het randje van een veganistische leefwijze en dat bevalt mij enorm goed. Wat bij mij ook meeweegt is de antibiotica en het soort voer wat gegegeven wordt in de bio industrie aan dieren.

Maar wat bedoel je met de zin biologisch is niet altijd wat wordt beweert, als ik zo lees heb jij een heel apart idee bij biologisch vlees. De richtlijnen zijn duidelijk, of voor jou niet? De vrije natuur komt hier niet aan te pas want biologisch is niet uit de vrije natuur, dat kan nl helemaal niet omdat het dan niet gecontroleerd kan worden. Een biologische slager mag bijvoorbeeld wild vanuit de jacht ook niet als zodanig aanmerken omdat de herkomst onduidelijk is en niet bekend is welk voer het dier tot zich heeft genomen :-\.
Misschien is deze site interessant om te lezen: http://www.skal.nl/, daar zijn de exacte richtlijnen te vinden.

Maar mogelijk gaan we nu off-topic. Gelukkig kan een ieder bepalen wat hij/zij aan wil schaffen en ook vooral niet aan wil schaffen. Ik heb dus wel wat met keurmerken en niets met een plofkip bijvoorbeeld....en ik vind het belangrijk te weten wat ik koop.
Laatst gewijzigd door Celicaatje op zo 09 dec 2012, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Celicaatje
#2536278
~anna~ schreef: Het gevolgelte van Label Rouge heeft een goed leven gehad en kan je kopen bij
de groothandels. Als je geen pasje hebt kan je misschien van iemand een pasje
lenen. Het is ook erg beperkt, dus maar een paar soorten gevogelte.
Dag Anna,
Dank je, hier had ik nog niet van gehoord.


Gr
Inge
Door detopzter
#2536308
Celicaatje schreef: Dag allemaal,

Voor mijn 3 honden probeer ik zoveel mogelijk bio kvv te geven.
Maar het aanbod is weinig en afwisseling is moeilijk.

Maar dan nu, barfen. Geen idee hoe dat werkt, als vegetarier komt ik nauwelijks bij een slager behalve soms bij de groene weg om botten te kopen om ze te laten kluiven. Dus die weet ik te vinden.
Het lijk me erg ingewikkeld allemaal en ik heb de documentatie doorgelezen maar toch vind ik het lastig. Maar dat kan ook absoluut aan mij liggen en bovendien ben ik geen rekenwonder

Ik heb honden in klein en groot formaat. dagelijks gaat er nu een kilo kvv doorheen. Maar ik had al gelezen dat ik dat mogelijk niet aan kan houden als maatstaaf? De gewichten van de honden zijn 26 kilo, 3,5 kilo en 6,5 kilo. Dus erg divers en die van 26 kilo is een actieve 8 jarige hollandse herder. Verder ook nog een poes, ik heb geluk, een alleseter!!! Ze at laatst zelfs pens, hoe is het mogelijk. Maar voor haar is het misschien nog wel het simpelste.

Mijn honden zijn trouwens ook wel makkelijke eters. Ze lusten van alles wel.

Het allerliefst maak ik wekelijks porties voor de hele week. Dat moet mijn diepvries wel aankunnen.
Wat ik aboluut niet ga halen is paardenvlees en konijnenvlees. Verder wil ik helemaal geen wild in de menu's opnemen, daar heb ik zo mijn persoonlijke redenen voor.

Groetjes
Inge
Ik ben net begonnen met Barfen en had ook het idee dat er zoveel op me afkwam en geen idee hoe ik dat allemaal moest gaan bolwerken. Maar ik moet zeggen dat het meevalt als je eenmaal begint. Het is even wat uitzoeken in het begin, maar gewoon beginnen en misschien gaat het in het begin niet helemaal goed maar daar leer je van. Uiteindelijk doen de meeste mensen wat voor hun het makkelijkst is.

Trouwens ik zou geen kweekvis gaan kopen, want dan zorg je eigenlijk voor nog meer wilde visvangst. vb om een kilo zalm te kweken heb je meerdere kilo's andere vis nodig. Die ze voeren aan de zalm. Kun je nog beter wilde vis geven die verantwoord gevangen is. Of is jouw doel dat het perse biologisch is
Door Celicaatje
#2536323
Ja dat heb ik nu ook dat er van alles op me af lijkt te komen. Maar ik heb vandaag van alles zitten lezen en ik begin maar gewoon.
Dat met die vis is erg lastig ja. Want wat je zegt dat klopt wel alleen bij visvangst is het allemaal zo ingewikkeld, wilde vis kan uit een erg vervuilde omgeving komen. Gekweekte vis kan weer vrij zijn van gif.......ach het houdt je bezig om zo heea uit te gaan zoeken!
Bij gelukkig dier op de site vond ik een calculator en dat vind ik wel erg handig. Ik voer het gewicht in van mijn hondjes en krijg de percentages te zien.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door