Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nugget
#2533475
Iemand die ik ken wil overstappen op vers. Maar dan KVV, geen barf.
Het gaat om een grote hond, een Dobermann.
Maar ze wil ook wat vleesbot geven als gebitsreiniger. De hond is nogal een schrokop dus kippennek of vleugel lijkt mij dan niet handig, dat is hap,slik,weg.
Zou ik dan kalkoennek kunnen adviseren?
Of toch liever wat anders, een parelhoen of kipkarkas?
Door M@rina
#2533882
tig x bekeken en geen antwoord :-\ Ik denk dat je deze vraag beter in de barfhoek kunt stellen, daar hebben ze meer verstand van kluifbotten.

Ik weet wel dat een lap pens heel goed is voor het gebit
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#2533981
Ik zou aan een hond die net op vers gaat lekker beginnen met een kipkarkas.
En dan parelhoenkarkas of eendenkarkas of konijnenkarkas.

Bij een erge schrokker hebben nekjes niet zo'n zin en kalkoennek vind ik dan ook niet aan te raden.
Altijd wel de hond onder toezicht laten kluiven. :)
Door Nugget
#2534445
Ja, weinig reacties! Maar wat niet is kan nog komen.
Zelf twijfel ik enorm bij een schrokkende hond over kalkoennekken. Toch erg hard bot.
Dus ik neig naar goed bevleesde parelhoenkarkassen of kipkarkassen en misschien als ze eraan kan komen eens een heel wild konijn.
Of misschien is runderstrot ook een goed idee?
Maar kom maar op met de ideeën!  :)
Door smulpaap
#2534463
Ik zou eerder voor een penslapje kiezen , of parelhoenkarkas , eendkarkas kan ook . Dat is zachter vleesbot , maar dan wel goed bevleest .
Runderstrot kunnen ze nog weleens van aan de dunne raken , en een flinke schrokker kan zo,n strot ook zo naar binnen slurpen
Kalkoennekken vind ik geen beginners vleesbot . Je hebt nl kalkoen en kalkoennekken , en daar moet je als eigenaar wel een juist ""oog "" voor hebben om te bepalen of je dat gaat geven aan je hond . Er is wel een foefje hoor , de snoeischaartest . Komt die er doorheen dan kan de hond het in principe eten
Maar kalkoen staat erom bekent  dat het behoorlijk kan splinteren . Ik heb zelf ervaren barfhonden , maar ik voer ze nooit kalkoen . Ik houd er gewoon niet van .
Vleugels zou ik aan een grote schrokker ook niet geven

Laat de hond in elk geval niet alleen met het vleesbot . Schrokkers willen ook nog weleens feller worden als de eigenaar te dicht in de buurt is . Of als er prikkels zijn in de omgeving , zorg dus voor rust . Wat bij een schrokker wel wil helpen is eerst ander vlees geven .... spier of orgaanvlees , of kvv en pas dan het kluifwerk/vleesbot . Dan is de kans wat groter dat de hond bedaarder aan het vleesbot begint
Door Nugget
#2534473
smulpaap schreef: Ik zou eerder voor een penslapje kiezen , of parelhoenkarkas , eendkarkas kan ook . Dat is zachter vleesbot , maar dan wel goed bevleest .
Dank je Smulpaap, je bevestigt mijn ideeën. Geen kalkoen. Ik ben er zelf ook huiverig voor en geef het mijn hond, die zelfs op een kippennek nog 6 keer kauwt ook niet.
Maar waarom een penslap? Het is geen bot, dus hoe kan dat als gebitsreiniger fungeren?
Overgigens wil deze kennis haar vloer schoon houden, dus ik geef de penslap weing kans.... ;)
En kan penslap geen diaree opleveren? 
Gebruikersavatar
Door nova
#2534515
  Heeft de hond een nu vervuild gebit ?
Ik neem aan dat ze tot nu toe br*kjes aan de hond heeft gegeven, vandaar mn vraag  ;)

Bij echte dikke lagen tandsteen, helpt  alleen een gebitsreinigende behandeling bij de DA  :-\, en daarna poetsen...

Dan bij KVV: er zijn honden die hun tanden brandschoon houden op KVV, maar er zijn ook honden die tandsteen aanmaken, zelfs bij vlees voeding.  Ligt aan  het speeksel of aan de  mondcultuur. daar heb je geen invloed op.

EEn penslap werkt gebitsreinigend als een hond er flink aan  bijten (knippen) moet.  Een hond met nette tafelmanieren zal daar dus baat bij hebben. Helaas heb ik gulzegaards, die slurpen hun penslap zo naar binnen,  k*tsen hem weer uit, en  werken hem dan weer naar binnen. Zo vaak als nodig  :-X Niet leuk op je vloer in de kamer.  ::)
Maar een hond mag zijn barfhap best buiten eten hoor, niks mis mee.    ;)  Hier wordt in de garage gegeten  :)
Overigens zit in KVV best veel orgaan, dus ik zou daarnaast niet te veel pens geven , het trekt de verhoudingen dan erg scheef.

Voor deze hond zou  ik gewoon  even afwachten en kijken wat KVV doet met zn gebit
Door Lizzy
#2534559
Hier slikken ze penslappen in 1 keer in. Ik zou gewoon hele (kleine) prooidieren geven of de karkassen daarvan. Dus bijv. een konijn of kip. Heel. En als ze dat niet willen, dan een parelhoen, konijn, kip, haas karkas.

En als het gebit daarmee niet schoon is, zullen ze moeten poetsen, denk ik.
Door Nugget
#2535987
Ik weet niet hoe de hond zijn gebit is.
Ik ben al blij dat diegene van de brok op KVV over wil gaan.
Alleen kan ik me zo voorstellen dat KVV prima is, maar niks of niet veel voor het gebit doet.
Vandaar dat ik zoiets heb, geef dan af en toe wat karkas of nek.
Maar gezien de gulzigheid van de hond ga ik karkas adviseren en geen nek.
Misschien kan ik diegene zelfs wel overhalen tot bv 5 dagen KVV en 2 dagen barf. ;)
Door BAC
#2536010
ik heb dr hier een zitten die in de brokkentijd gele tandhalzen had, elke week poetsen

Ze zit nu op barf, slikt alles heel door, hele karkassen, hele kalkoennekken, hele penslappen er wordt gewoon NIET gekauwd. Ze heeft controle tot diep in de maag lijkt wel :o

En toch heb ik in al die jaren dat we nu op barf staan nooit meer hoeven poetsen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2536023
Gedroogde kauwsnacks geven.  ;)
Zoals Bullepezen, runderoren ect
Hier 1 hond die 5 jaar brok heeft gehad en nog nooit gele tanden heeft gehad of gebits behandeling.
Dus het kan ook aan de hond zelf liggen denk ik. ???
Ken 2 honden die KVV krijgen en als ik naar die tanden kijk schrik ik echt. Zo bruin :-\
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2536330
hier 2 honden die t zelfde krijgen (al een paar jaar) , noa heeft mooie witte tanden ....loeka heeft op de hoektanden en rechtsachter tussen de kiezen en tandvlees lichte aanslag.
karkassen helpen bij haar niet genoeg wel een geperste rol huid die ze eens in de zoveel tijd krijgen .....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door