Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Chanty
#2531707
Mijn hond Druif lijkt maar tegen 1 diersoort te kunnen. Ze is bijna 5 en is sinds een half jaar voor het eerst bijna niet ziek. Ze krijgt nu versvoer huismerk lam en Kiezenbrink lam. Maar elke keer als ik een ander diersoort probeer dan is ze de volgende dag ziek. Ook diersoorten die ze nog nooit eerder heeft gehad. Nu is mijn vraag...hoe slecht is het om haar 100% op versvoer lam te houden? Zonder iets erbij?
Door nienk
#2532031
ik heb de kvv die je voert even opgezocht, en voor zover ik kan vinden is die qua samenstelling echt alleen maar lam, dus zonder pre-mix of het compleet te maken.

van dergelijke kvv's moet je eigenlijk minstens 3 a 4 smaken voeren om een compleet menu te voeren.

wat je nu voert, dat zou op de lange termijn wel te korten op kunnen leveren. (hoe en wat precies weet ik niet)

wel uiterst merkwaardig dat je hond gelijk ziek wordt van een andere diersoort. deed je gelijk een hele maaltijd een andere diersoort geven? heb je wel eens geprobeerd om de nieuwe diersoort heel langzaam op te bouwen? dus dat je begint met op een dag een heel klein hapje spiervlees bijvoorbeeld van een ander diersoort erbij, en dan heel langzaam steeds meer er door mengen en Lam afbouwen?

een andere optie is denk ik, om een lam KVV te zoeken die wel compleet gemaakt is en dan kijken of ze daar tegen kan. ik vind dat persoonlijk alles behalve ideaal, maar als ze echt niets anders verdraagt, dan is dat wel een optie.

beter is het om op zoek te gaan naar de oorzaak van dit probleem. dit zou je kunnen doen samen met een pro-vers holistisch dierenarts.
Door Chanty
#2532436
Ja zelfs van een heel klein beetje wordt ze ziek. Laatst wel zalm gegeven en dat ging als enige wel goed. Dat wil ik dus langzaam uit gaan breiden. Ze deed het overigens op BARF lam ook veel slechter dan KVV lam. Het is echt heel vreemd allemaal.

Ik ben echt serieus aan het elimineren geweest elke keer, weet ondertussen ook echt het fijne ervan maar er gaat dus idd iets fout bij haar. Ik denk dat ik Tannetje maar weer eens moet bellen voor een afspraak ;-)

En als ik dit voer nou aanvul met multi vitamines of iets dergelijks? Kan dat dan?
Door inni
#2532588
Ik lees geinteresseerd mee want ik heb met Berre 't zelfde probleem. Bij hem gaat 't echter alleen met eend goed. eendennekken, eendenhart en eendenborst MET pancreas van kalf.

Wat gebeurt er als ze iets bijkrijgt? 

Berre krijgt diarree en als ik 't blijf geven gaat 't naar een darmontsteking. Hij verdraagt wel geen vetten of granen en kip is bij hem de grootste boosdoener.
Door Chanty
#2532871
Ze heeft de volgende dag gigantische spuitpoep. En is ook misselijk want ze eet de volgende dag niet of met weinig zin. Ik vind het maar lastig hoor. Zou met haar ook zo graag willen Barfen maar ze doet het op KVV gewoon echt stukken beter.

Stomme allergie  :'(
Door inni
#2533033
Chanty schreef: Ze heeft de volgende dag gigantische spuitpoep. En is ook misselijk want ze eet de volgende dag niet of met weinig zin. Ik vind het maar lastig hoor. Zou met haar ook zo graag willen Barfen maar ze doet het op KVV gewoon echt stukken beter.

Stomme allergie  :'(
zo gaat 't hier dus ook, het kvv dat ze nu eet is dat altijd van dezelfde producent geweest??

Bij Berre gingt vaak langere tijd goed tot ik een andere lading voer(ander lotnr) en dan ging 't weer mis, zat er iets van groente of graan in , foute boel.
In feb bleek er dan ook nog een probleem met z'n pancreas en even had ik gehoopt dat dat de trigger was maar hij verdraagt nog steeds niks anders dan eend, zelf het paard (gewone paardenbiefstuk) wat hij vroeger langere tijd puur at gaat niet meer (5gr en 't is mis).

Is de pancreas bij jullie al nagekeken??
Door TuttiFrutti
#2533253
Chanty, ik ben net even gaan zoeken naar een kvv (lam) met een premix erin en vond er twee op de site van voerwijzer.com.

- Huismerk Degomeat Lam Compleet
  Lam, 75% lamsvlees, 20% lamsbot, 5% lamsorgaan, incl. 2,5 vitaminepremix €3,75

- Versvoer Lam Compleet
  100% Lam, aangevuld met vitamines en mineralen. De calciumbron is deels bot en deels via de premix.
  Analyse: Ruw eiwit 15%, Ruw vet 5%, Ruwe celstof 1%, Ruwe as 2,00%, Vocht 71%, Calcium 0,30%, Fosfor 0,20%
  Vitamine A 7500 IE
  Vitamine D3 750 IE
  Vitamine E 75 mg
  Koper 2 mg

Volgens voerwijzer heeft versvoer wel een premix in de Lam Compleet. Maar als ik op de site van versvoer kijk zie ik alleen de Versvoer Lam mix. En volgens mij is dit net wat anders... Mijn ingeving zegt dat een MIX nooit compleet is.

Heb je al antwoord van Versvoer over de premix?
Door Chanty
#2534132
Sinds ze dit merk kvv krijgt doet ze het goed. Ze is al 3 kilo zwaarder dan ze ooit is geweest en ik heb kunnen afbouwen van 2.5 kilo naar nog maar 1 kilo voer per dag dus het gaat perfect. Ze is in haar bijna 5 jaar ook nog nooit zo vrolijk en actief geweest als sinds een half jaar.
Maar 1 ander diersoort maakt haar dus ziek. Zalm ging wel goed maar dat heb ik pas 1 keer gegeven.

TuttiFrutti......

Ik kan me herinneren dat wij hiernaar gekeken hadden en dat we juist door de premix toen die kant op zijn gereden. Maar ik kan het nu nergens meer vinden. Corina zou het vragen maar ik denk dat ik Petra anders zelf wel ff mail...lastig lastig ;-)
Door inni
#2534523
Ik ben Berre nu Nutri-plus gel aan 't bijgeven, nog heel voorzichtig 1cm uit de tube per dag en dat gaat goed maar hij zou 2x 10gr per dag moeten krijgen (dikke 5gr/kg). Een tube van 120gr kost om en bij de 13euro voor een kleine hond is dat dus te doen, voor een groot exemplaar is dat best kostelijk. ;)
Door Lil
#2534641
als ze tegen maar 1 diersoort kunnen, dan is dat maar zo. Ik zou dan wel kijken of je eventueel een premix kunt geven.
Door Chanty
#2541961
Ik heb ondertussen antwoord gehad. Er zit idd geen premix in. Ik ga Druif dus gewoon multi vitamines erbij geven. Ik weet het anders ook niet ;-)

Thx allemaal voor het mee denken!
Door nienk
#2541978
Chanty schreef: Ik heb ondertussen antwoord gehad. Er zit idd geen premix in. Ik ga Druif dus gewoon multi vitamines erbij geven. Ik weet het anders ook niet ;-)

Thx allemaal voor het mee denken!
waarom multi-vitamines?

je moet iets hebben wat zegmaar pre-mix is. ik geloof niet dat je dat red met een multi-vitamine preparaat. bovendien zitten daar ook allerlei hulpstoffen in waar je hond wellicht weer op kan reageren.

persoonlijk zou ik contact op nemen met een dierenarts die ècht veel weet over verse voeding voor honden, deze kan je dan wellicht vertellen wat je aan preparaten of voedingssupplementen bij kan geven om te compenseren voor wat de hond mist omdat je incompleet voert.
Door Chanty
#2543327
Ik ben van plan om over 2 weken in m'n vakantie langs Tannetje te gaan. Ga deze week bellen voor een afspraak. Even kijken wat zij mij voor tips kan geven!  ;) Heb sowieso nog wat vragen voor der dus ik moest toch al een keertje gaan...:D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door