Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2533016
Hallo iedereen,

Sinds deze week begin ik met Barfen. Mijn boxer Yasha is bijna 10 jaar en heeft geen normaal activiteitenpatroon.
Nu is de rekenhulp gebaseerd op een hond met een normaal activiteitenpatroon. Ik vraag me af hoeveel ik dan ongeveer moet gaan geven.
ik denk dat ik namelijk minder zal moeten geven of heb ik het daar mis?
Is het tevens de bedoeling dat ik bij orgaanvlees altijd de helft pens erbij geef? Dit is me nou niet helemaal duidelijk
Laatst gewijzigd door detopzter op vr 07 dec 2012, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#2533027
Gemiddeld voor een hond is ergens tussen de 2 en 4% van het lichaamsgewicht.
In jouw geval zou ik de ondergrens aanhouden, dus beginnen met 2% en kijken hoe ze het erop doet.
Zie je dat ze wat dikker gaat worden, dan ga je wat minder geven. En als je ziet dat ze wat afvalt dan ga je wat meer geven.
Ook kun je er op letten dat je je hond niet heel veel vette soorten geeft. Ik heb een ouder hondje van 11 wat snel te dik wordt, dus ik geen haar bv wel kip of eend, maar het vette vel haar ik er dan vanaf (en dat geef ik aan mn dunne windhond).
Ik zelf voer pens en orgaan niet tegelijk omdat het allebei laxeert. Dus ik geef orgaan met wat vleesbot en een andere dag pens met wat vleesbot. Of bedoelde je het kwa hoeveelheden ?
#2533232
detopzter schreef: Hallo iedereen,

Sinds deze week begin ik met Barfen. Mijn boxer Yasha is bijna 10 jaar en heeft geen normaal activiteitenpatroon.
Nu is de rekenhulp gebaseerd op een hond met een normaal activiteitenpatroon. Ik vraag me af hoeveel ik dan ongeveer moet gaan geven.
ik denk dat ik namelijk minder zal moeten geven of heb ik het daar mis?
Is het tevens de bedoeling dat ik bij orgaanvlees altijd de helft pens erbij geef? Dit is me nou niet helemaal duidelijk


Hoi  ;)

Wat is geen normaal activiteitenpatroon ? Beweegt je hond niet of nauwelijks (meer ) ? Word je hond snel dik(ker) ?
Als een oudere hond de neiging heeft om dik(ker) te worden dan zul je daar idd de hoeveelheid voeding op aan moeten passen
Aan de andere kant .... oud zijn kost ook energie . Ik heb hier ook een oudje van 11 , zij krijgt 2 %
En om je even een voorbeeld te geven van haar activiteiten , ze wandeld per dag nog zo,n 35 a 45 minuten .
Ik voer haar ook niet te vet , een teveel aan bv vette vellen aan een tamme eend  haal ik er voor haar vanaf .
Van bv lamsvlees wil ik geen vette smerige hompen  vet hebben , maar vlees met een percentage 80/20 % ( de 20 % staat voor het vetgehalte )

Ik zou denk ik maar van start gaan met 2 % en ga dan eens kijken hoe je hond het hierop doet
Verder kan je in je menu wat rekening houden met de combinaties , Dus stel je geeft eendennekken .... dan zou ik daar met een oudere hond bv geen lamsvlees bijgeven , en ook geen lever . Maar wel mager spiervlees . Geef je bv kipkarkas wat weer magerder is dan kan je daar bv weer lamsvlees bijgeven . Zo doe ik dat tenminste met mijn oudje . Dat verdraagd ze goed op deze manier .

Stel je gaat 20 % orgaanvlees voeren , dan is de helft daarvan pens .... dus 10 % . Ik weet niet aan welke orgaanvlees soorten je nog meer kan komen ?
Misschien kan je hier je menu eerst even posten , zodat we mee kunnen kijken en zonodig advies kunnen geven .

En voor pens geld eigenlijk hetzelfde , ikzelf voer dat bv ook weer niet in combinatie met vetter vlees(bot)
#2536288
miik schreef: Gemiddeld voor een hond is ergens tussen de 2 en 4% van het lichaamsgewicht.
In jouw geval zou ik de ondergrens aanhouden, dus beginnen met 2% en kijken hoe ze het erop doet.
Zie je dat ze wat dikker gaat worden, dan ga je wat minder geven. En als je ziet dat ze wat afvalt dan ga je wat meer geven.
Ook kun je er op letten dat je je hond niet heel veel vette soorten geeft. Ik heb een ouder hondje van 11 wat snel te dik wordt, dus ik geen haar bv wel kip of eend, maar het vette vel haar ik er dan vanaf (en dat geef ik aan mn dunne windhond).
Ik zelf voer pens en orgaan niet tegelijk omdat het allebei laxeert. Dus ik geef orgaan met wat vleesbot en een andere dag pens met wat vleesbot. Of bedoelde je het kwa hoeveelheden ?
Ik bedoelde niet de hoeveelheden maar of je half om half geeft tegelijk. Ik denk dat ik gewoon de ene dag orgaan geef en een andere pens. Ik ga er zeker opletten dat ik niet teveel vette dingen ga geven.
#2536298
smulpaap schreef:

Hoi  ;)

Wat is geen normaal activiteitenpatroon ? Beweegt je hond niet of nauwelijks (meer ) ? Word je hond snel dik(ker) ?
Als een oudere hond de neiging heeft om dik(ker) te worden dan zul je daar idd de hoeveelheid voeding op aan moeten passen
Aan de andere kant .... oud zijn kost ook energie . Ik heb hier ook een oudje van 11 , zij krijgt 2 %
En om je even een voorbeeld te geven van haar activiteiten , ze wandeld per dag nog zo,n 35 a 45 minuten .
Ik voer haar ook niet te vet , een teveel aan bv vette vellen aan een tamme eend  haal ik er voor haar vanaf .
Van bv lamsvlees wil ik geen vette smerige hompen  vet hebben , maar vlees met een percentage 80/20 % ( de 20 % staat voor het vetgehalte )

Ik zou denk ik maar van start gaan met 2 % en ga dan eens kijken hoe je hond het hierop doet
Verder kan je in je menu wat rekening houden met de combinaties , Dus stel je geeft eendennekken .... dan zou ik daar met een oudere hond bv geen lamsvlees bijgeven , en ook geen lever . Maar wel mager spiervlees . Geef je bv kipkarkas wat weer magerder is dan kan je daar bv weer lamsvlees bijgeven . Zo doe ik dat tenminste met mijn oudje . Dat verdraagd ze goed op deze manier .

Stel je gaat 20 % orgaanvlees voeren , dan is de helft daarvan pens .... dus 10 % . Ik weet niet aan welke orgaanvlees soorten je nog meer kan komen ?
Misschien kan je hier je menu eerst even posten , zodat we mee kunnen kijken en zonodig advies kunnen geven .

En voor pens geld eigenlijk hetzelfde , ikzelf voer dat bv ook weer niet in combinatie met vetter vlees(bot)
Ze heeft nu last van haar poot en nu loop ik nog maar kleine stukjes vandaar. En ik loop zowiezo stukken minder dan toen ze nog wat jonger was, qua rennen en spelen. Als ze dat teveel doet krijgt ze last van een andere poot en gaat ze mank lopen. Ik vind het daarom niet echt een gewoon activiteitenpatroon meer. Vandaar mijn vraag. Normaal loop ik in de ochtend 3 kwartier tot een uur. Blijkbaar wel normaal als ik jouw verhaal hoor.

Ben net 3 dagen bezig met Barf geven dus echt een menu heb ik niet. Geef op dit moment voor 600 gram per dag. Het hele menu verdeeld over de ochtend en de avond. Van orgaan geef ik nu helft orgaan en helft pens, spier en bot en groente. Spier is paardevlees en hertedingetjes. Bot vandaag en gister parelhoenkarkas.
Moet zeggen dat ik ook nog niet echt veel vlees heb liggen ivm met ruimte tekort. Heb sinds 2 dagen nu een extra vriezer erbij die ik vanavond ga aanzetten. Hoop van de week nog wat dingen bij een andere medebarfer te gaan halen
#2536343
detopzter schreef: Ze heeft nu last van haar poot en nu loop ik nog maar kleine stukjes vandaar. En ik loop zowiezo stukken minder dan toen ze nog wat jonger was, qua rennen en spelen. Als ze dat teveel doet krijgt ze last van een andere poot en gaat ze mank lopen. Ik vind het daarom niet echt een gewoon activiteitenpatroon meer. Vandaar mijn vraag. Normaal loop ik in de ochtend 3 kwartier tot een uur. Blijkbaar wel normaal als ik jouw verhaal hoor.

Ben net 3 dagen bezig met Barf geven dus echt een menu heb ik niet. Geef op dit moment voor 600 gram per dag. Het hele menu verdeeld over de ochtend en de avond. Van orgaan geef ik nu helft orgaan en helft pens, spier en bot en groente. Spier is paardevlees en hertedingetjes. Bot vandaag en gister parelhoenkarkas.
Moet zeggen dat ik ook nog niet echt veel vlees heb liggen ivm met ruimte tekort. Heb sinds 2 dagen nu een extra vriezer erbij die ik vanavond ga aanzetten. Hoop van de week nog wat dingen bij een andere medebarfer te gaan halen
 

Ik denk dat je er verstandig aan doet om toch wel even een menu te maken (maar ik lees ook dat je nog niet alle vlees(bot) hebt )
Ik weet niet wat je hond voorheen gegeten heeft ?

Zeker met een al wat oudere hond is het wel belangrijk (vind ik ) dat er een menu is . Al is het alleen maar om na te gaan voor jouw wat erin is gegaan en hoe je hond het verteert bv . Oudere honden worden soms wat zwakker in hun achterhand bv en een teveel aan vleesbot kan moeilijker poepen betekenen bv . Dus ook alweer een reden denk ik om een menu te hebben . Parelhoenkarkas is overigens prima hoor en dan liefst lekker bevleest . Groenten is ook prima .

Mijn eigen oudje doet het bv het beste op elke dag compleet en regelmatig ...... dus dezelfde hoeveelheden vlees(bot) orgaanvlees en groenten

Om je een idee te geven wat zij nog aan vleesbot krijgt ...... kwartelkarkas of hele kwartels .... wilde eendendijtjes ..... wilde konijnendijen , wild konijnkarkas , een kipdij en patrijsjes en als parelhoenkarkas goed bevleest is krijgt ze dat ook

Eendennekken , eendkarkas gaan niet meer , de nekken verteert ze niet goed meer . Eendkarkas is te vet voor haar
Fazantkarkas is te hard , haaskarkas idem , ribben ben ik mee gestopt , konijnkopjes ook
Ze heeft tot haar 10e jaar wel alles gegeten

Maar goed , dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dit voor jouw hond ook zo zal zijn

Ik weet niet of je hond vis lust ? Dat kan ook he in je menu .... of een goede visolie .... ik gebruik zelf Doils - Joint mijn hond lust geen vis . Een goede visolie is ook erg goed vor een ouderwordende hond ...... gewrichten , weerstand , hart/bloedvaten , hersenen , geslachtsorganen , vacht, en nog veel meer positieve dingen t.av de gezondheid

Nou , ik hoop dat je aan wat lekker barfspul kan komen voor je oudje
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door